A6 1.8t irroitus ja kk-laakerit? Onkin ehjät..

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

pasattdi
-
Viestit: 163
Liittynyt: 26.2.2009 13:56

A6 1.8t irroitus ja kk-laakerit? Onkin ehjät..

ViestiKirjoittaja pasattdi » 15.10.2015 10:06

A6 -99 mistähän konetta pitää nostaa ja tarviiko apulaitteet purkaa edestä pois? Aeb kone johon ajattelin kk laakerit vaihtaa, onnistuuko ilman että puran kantta ja mäntiä pois? Minkä merkkiset laakerit kannattaa laittaa? Ym hyviä vinkkejä otetaan vastaan :D
Viimeksi muokannut pasattdi, 20.10.2015 18:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 15.10.2015 10:25

Moottoria kannattaa nostaa siihen tarkoitetusta nostokorvakkeesta. Jos sellaista ei ole, niin jostain mihin saat taljan kiinni ja missä se kestää kiinni. Apulaitteet on koneen etupuolella, kk-laakerit öljypohjan sisällä...
Kantta ei tarvitse irroittaa. Riittää että saat öljypohjan irti. Pitkittäisessä moottorissa "aavistuksen" hankala, mutta kyllä se sieltä välistä tulee. Moottorin kannakkeet auki ja taljalla tms moottoria ylös.

Tekstistäsi paistoi ehkä "aavistuksen" tietotaidon puute. Suosittelen, että otat mukaan remonttiin jonkun kaverin joka osaa homman.

Esimerkiksi marmoritiskiltä käyt hakemassa alkuperäiset laakerit, hintaero tarvikkeisiin ei ole mainittava. Muista vaihtaa myös kiertokankien pultit uusiin ja kiristää ne oikeaan momenttiin.

Mistä olet btw diagnosoinut, että vika on varmasti kk-laakereissa?

pasattdi
-
Viestit: 163
Liittynyt: 26.2.2009 13:56

ViestiKirjoittaja pasattdi » 15.10.2015 16:05

Moottorin irroitusta varten kysyin tarviiko apulaitteita irroittaa. Ja en ole kokematon muussa kuin vag tuotteissa :D Yleensä ollu aina koneet täysin auki ja sitten kk kiinni uusilla laakereilla niin voi testata että pyörii herkästi kampiakselilla. Tuli kirjotettua hätäsesti. Tuntuu jo olevan tyyppivika näissä 1.8t koneissa 1.sen kk. Kampikoneistosta tulee ääni ja kalakattaa siihen malliin. Ensin epäilin että ketjun kiristin naputtaa ö.paineen/tukkoisen sihdin takia ja vaihdoin uuden öljypumpun+sihdin. Olis pitäny mitata paineet niin ois jäänyt turha pumpun vaihto tekemättä
Edit. Missä on 1.8t nostokorvakkeet?Onko tuossa missä stanssattu AEB yksi korvallinen ja toinen peltilätkä mikä kahdella kuuskulmapultilla kannessa? Tuntuis että aika ohut on tuo kannen valu.?

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 15.10.2015 19:49

Perustelekko tyhmälle tuon tyyppivian.

pasattdi
-
Viestit: 163
Liittynyt: 26.2.2009 13:56

ViestiKirjoittaja pasattdi » 15.10.2015 20:55

Voin yrittää, mutta se on vain mun mielipide. Longlife särkee nämä en muuta keksi. Eli ei olisi"tyyppivika" jos LL ei olisi koskaan keksitty. 200tkm ja sit romukoppaan, on LL käyttävän moottorin elinkaari.

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 16.10.2015 10:27

Et maininnu aikasemmin long life öljyjä. Niiden aiheuttamat viat on kyllä tiedossa. Näissä 1.8t moottoreissa ei kiertokangen laakerit ole ensimmäisten vaihdettavien osien listalla ja niitä ei mene kuin öljynpaineongelmien takia. Oon noita kyseisiä moottoreita purkanut useita kymmeniä ja laakerit on virheettömiä yli 400tkm ajetuissakin moottoreissa.

Jos moottori ääntää on kangen laakeri päässyt pyörähtämään ja siinä vaiheessa on kampurakin jo entinen. Laakeriliuskan kuluminen ei vielä ääntä pidä. Lähtisin purkumommassa liikkeelle nokka-akseleiden ketjun kiristimen aukasusta. Jos sen alla oleva sihti on tukossa öljynpaine ei työnnä alempaa laahainta ja ketju löystyy ja alkaa pomppia ylä-ala suunnassa. Tämä ilman öljynpainetta syö kiristäjässä olevan männän väljäks ja loppukin paine karkaa. Nämä saa aikaan kilistävän äänen kun kierrokset laskee. Ääni on etäisesti samanlainen kuin kiertokangen laakeri rikko.

Säätimen saa AEB moottorista pois ottamalla imunokan pois ja löysäämällä pakonokan pukit.
Jos säätimen mäntä ei ole kulunut riittää sihdin puhdistus.

Uskomatonta, mutta totta myös pakosarjan tiivisteen rikkoutuminen saa aikaan naputtavan äänen!

Jos uusit kiertokangen laakerit tarvii myös pultit vaihtaa. Niitä ei saa enää tarvikkeena ja marmoritiskillä ne on yli kympin kappale.

Moottoria voit nostaa mainitsemistasi paikoista. Kestää kyllä.

pasattdi
-
Viestit: 163
Liittynyt: 26.2.2009 13:56

ViestiKirjoittaja pasattdi » 16.10.2015 19:14

"Normaalilla" huoltoväleillä ajeltu tällä. Kiitoksia, kone irti :D

pasattdi
-
Viestit: 163
Liittynyt: 26.2.2009 13:56

ViestiKirjoittaja pasattdi » 19.10.2015 19:15

Uutta tietoa, nykyisen moottorin joka nakutti alakerrasta niin purin kk alapäät auki ja yllätti että siellähän on ihan ehjät kaulat? Autoon kyllä tulossa toinen ehjä moottori johon vaihdan kk laakerit kunhan saan hommattua ne jostain edullisesti luonnollisesti. Mikä ihme siellä piti samanlaista ääntä kuin kk olisi ilman öljyä?

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 19.10.2015 19:26

No enkö ne vaihtoehdot sulle tohon jo kirjottanu?

pasattdi
-
Viestit: 163
Liittynyt: 26.2.2009 13:56

ViestiKirjoittaja pasattdi » 19.10.2015 19:51

Joo olit kirjottanut. Vähä liian hätäseen tuli taas kirjoitettua. Pitää mainita vielä että moottorikoodi "nakuttavassa" koneessa on APU, onko muuta eroa kuin sähköinen kaasunohjaus vs aeb?

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 19.10.2015 19:59

Pikkukanava kansi. Eri imusarja. Ruisku korjaa tuon eroavaisuuden riittävän hyvin, että kiinni vaan.

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

ViestiKirjoittaja Flameball » 21.10.2015 12:03

Donaa kompaten yleisimmät kolinakohteet on kerrottu jo. Yleisin kolinaongelma tosiaan on ketjukiristimen leviämisestä johtuva. Venakoppa pois ja jos toimii esimerkiks yhtä hienosti kuin tässä videossa, niin vaihtoon menee: https://www.youtube.com/watch?v=VmFLzqPl4Ec

Taitaa olla yks yleisimmistä 1.8/1.8t 20v ongelmista kun siitä on vuosien mittaan ollut niin paljon puhetta.

pasattdi
-
Viestit: 163
Liittynyt: 26.2.2009 13:56

ViestiKirjoittaja pasattdi » 21.10.2015 15:55

Kokeilin eikä tehnyt tuollein, kireellä pysyy.. pitää irrottaa ja tarkistaa onko se sihti tukossa. Venakopassakaan ei jälkiä ketjusta..

^^BeBe
-
Viestit: 516
Liittynyt: 31.8.2009 22:15

ViestiKirjoittaja ^^BeBe » 21.10.2015 19:16

Nakutusta ja kolinaa aiheuttaa myös tukkoiset hydraulinostimet. Jotka yleensä johtuu jostain kuraöljyistä. Voi tuurilla putsaantua fortehuuhtelulla, mutta uusia yleensä kehiin. Jos pihistyttää niin kuuntelee stetoskoopilla mitkä naksuttaa.
Öljynpainevaivoista myös mutta silloin rallattaa ketjukin.

pasattdi
-
Viestit: 163
Liittynyt: 26.2.2009 13:56

ViestiKirjoittaja pasattdi » 22.10.2015 6:37

Forte tehty tänä vuonna, ei kuulunut nostajista vaan selkeästi alakerrasta. Eikä männäntapit olleet väljät.
Edit. Onko mahdollista että öljypumppua pyörittävä akseli pitäisi ääntä? Lontoon kieliset ohjeet löysin missä ketjunkiristimen saa irti nokkiin koskematta? Olisko jollain suomenkielistä tietoa tästä?

pasattdi
-
Viestit: 163
Liittynyt: 26.2.2009 13:56

ViestiKirjoittaja pasattdi » 28.10.2015 10:50

Tarkoititko Dona että APUn imusarja vaan kiinni AEB:hen? Sit lisäkysymys, öljynsuodatin jalassa yksi reikä tukittu 6 kulma pultilla, voiko siitä mitata öljynpaineen?

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 28.10.2015 20:21

Pistät sen imusarjan mikä on koneen kyljessä ollu. Älä laita isokanavaiseen pikkukanavaisen sarjaa. Jos sulla ei oo imusatsia niin ota yhteyttä. Multa löytyy molempia...

Voi ottaa siitä öljynpaineen tai laitat T-haaran tai tuplabanjon turbon öljyputken lähtöön.

pasattdi
-
Viestit: 163
Liittynyt: 26.2.2009 13:56

ViestiKirjoittaja pasattdi » 19.11.2015 18:44

Mitäs nyt kun AEB oma imusarja paikallaan mutta APUn suuttimet liian isot? Saako nuita APUn suuttimia käymään tuonne?


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa