VR6 käyntiongelma ja muuta

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

beg
-
Viestit: 28
Liittynyt: 10.8.2014 22:28

VR6 käyntiongelma ja muuta

ViestiKirjoittaja beg » 15.7.2015 16:52

Kyseessä on -92 VR6 Golf. Ajossa nykii voimakkaasti ja äänen perusteella kaikki pytyt eivät ole menossa mukana, vaikka tyhjäkäynti on aika siistiä ja kaikki tulpanjohdot antavat kyllä kipinää. Vaikka öljyä on tarpeeksi, öljyvalo syttyilee silloin tällöin ja summeri vinkuu. Myös kun laittaa virrat päälle, valo palaa ja summeri huutaa. Ajotietokoneen painike viiksen päässä ei toimi ja kellokaan ei käy. Onko jollain käsitystä, onko ongelmat yhteydessä toisiinsa ja missä vikaa voisi piillä? Moottorielektroniikan sulake ainakin on ehjä.

Konehuoneesta oli maahan pudonnut jotain 30 cm pitkä musta lattakaapeli, jossa toisessa päässä on lenkkiliitin ja toinen pää taittunut irti jostain. Vaikuttaa maajohdolta, mutta mistä ja mihin?

Noppis
-
Viestit: 327
Liittynyt: 17.9.2006 18:26

ViestiKirjoittaja Noppis » 15.7.2015 18:53

Maadotuspiuha taitaa olla se lattamalli... Muistaakseni itselläni menee sylinterikannesta auton runkoon lattapiuha. Kannattaa tarkastaa ecun maadoitus myös...

beg
-
Viestit: 28
Liittynyt: 10.8.2014 22:28

ViestiKirjoittaja beg » 15.7.2015 19:02

Tyhmä kysymys, mutta missä tuossa -92 VR6:ssa on ECU? Tuntuu olevan yhdessä jos toisessa asiassa joku "esisarjan" malli.

Noppis
-
Viestit: 327
Liittynyt: 17.9.2006 18:26

ViestiKirjoittaja Noppis » 15.7.2015 21:38

Tuulilasin/pyyhkimien alla "romukourussa", siellä saattaa sitten olla "vähän" törkyä ja oravia sun muuta törkyä... Että kannattaa putsata tuo kouru :)

Tuossa näkyy:
Kuva

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 16.7.2015 0:31

Ja noinkin vanhasta saa luettua vikakoodit vag-comilla. Tai vsdc.

beg
-
Viestit: 28
Liittynyt: 10.8.2014 22:28

ViestiKirjoittaja beg » 16.7.2015 19:36

Tyhmät kysymykset jatkuu, eli minkäänlaista pistoketta ei tuossa autossa ole vikakoodinlukijalle, joten miten koodit siis luetaan? Tarvetta olisi, kun käynti on surkeaa. Tehtiin kansiremppa, eikä homma nyt ota oikein asettuakseen. Ennen remppaa auto kävi hyvin, mutta kansipahvi oli vaihdettava kun jäähdytinnestettä kului roimasti. Nokkien ajoitus on tarkistettu ja kaikki on ok. Kutospytty oli kieltämättä hetken pois pelistä, kun suuttimen sähköliitin oli löysällä, mutta senkin jälkeen tyhjäkäynti heijaa edestakaisin eikä kone oikein ota kierroksia. Imuvuotoa ei pitäisi olla missään, Tulpat ja johdot on uudehkot. Koodin luku kieltämättä auttaisi jos sen saisi jotenkin ulos. Jostain luin, että ketjunkiristäjän ilmaus on tärkeää, mutta miten sen kanssa oikein on ja miten ilmaus tehdään oikein? Kiristäjä on vanhaa mallia, eli piikkipäinen ja reikä keskellä.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 16.7.2015 20:26

Kyllä siellä on pistoke, se voi olla syvällä keskikonsolin takana. 2x2 mallinen.

Noppis
-
Viestit: 327
Liittynyt: 17.9.2006 18:26

ViestiKirjoittaja Noppis » 17.7.2015 5:24

Ei tyhmiä kysymyksiä ole... :)

Golffia en omista, mutta uskoisin että kyllä se jossain siinä keskikonsolissa on peitelevyjen takana, tuhkakupin takana tjsp... Corradosta löytyy kun nyppäsee vaihdekepin suojapussin raameineen irti :)

Tuohan saattaa johtua parhaimmalla tuurilla pelkästään siitä että siellä on suuttimesta vikakoodi päällä... Ei tosin kyllä selitä öljyn merkkivalon ja summerin toimintaa, niiden johdotukset kannattee tarkistaa... Ettei ole väärinpäin?

Itselläni nimittäin kävi kerran niin että menin nakit silmillä starttaamaan remontin jälkeen konetta kun moottorin johtosarjan pääliitin oli irti. Tuli repullinen vikakoodeja muistiin ja auto ei pelannu kunnolla ennenkuin koodit nollasin.
Juurikin tuo tyhjäkäynti heijasi mitensattuu ja ajossa satunnaisesti nykimistä.

En usko että siinä teidän remontissa mikään olisi menny mekaanisesti pieleen...

Tuo ketjun kiristimen ilmaus nyt ei mikään ihmeellinen ole, upottaa öljyastiaan ja pumppaa sitä niin pitkään ettei sieltä öljyreiästä tule enää ilmaa, siinä se. Olen kyllä muutaman kerran käyttäny kiristintä pois ja laittanut paikoilleen ilman että olisin sitä ilmaillut mitenkään, eikä ole ollu ongelmia sen kanssa uusilla jakopään hiluilla ainakaan...

Edit.

En muista minkä näköinen keskikonsoli on tuossa 92 golffissa, google löysi tuollaisen kuvan 2x2 diagnostiikkaportin sijainnista:

Kuva
Viimeksi muokannut Noppis, 17.7.2015 6:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

beg
-
Viestit: 28
Liittynyt: 10.8.2014 22:28

ViestiKirjoittaja beg » 17.7.2015 6:39

Kiitos vinkeistä. Pitää repiä se vaihdekepin suojus irti. Jos liitin on jossain, niin siellä. Tuhkiksen vieressä ei ole mitään, sen tarkistin. Netistä löytyi sitten koodin lukuun semmoisia vinkkejä, että testiledillä voi laskea vilkkumiset ja siitä johtaa koodin.

Öljyvalon vilkkuminen ja vinkuminen johtui jostain syystä siitä, että konehuoneessa olevassa isossa pyöreässä liittimessä oli kosketushäikkää. Ainakin sen availu ja kiinnittäminen uudestaan rauhoitti tilanteen.

Noppis
-
Viestit: 327
Liittynyt: 17.9.2006 18:26

ViestiKirjoittaja Noppis » 17.7.2015 6:56

Nojuu, jos pyöreässä liittimessä kosketushäikkää ollu niin se tukee tuota aikasempaa postaustani... Eli liuta vikakoodeja ecun muistissa jotka aiheuttaa tuon käyntihäröilyn.

Eli nyt vaan metsästämään sitä porttia. Katsoit siis lämmönsäätimien ympäristössä olevien peitelevyjen eli "tyhjien" nappienpaikkojen taakse keskikonsolissa? Voisko olla sulakeboksissa?


En tiedä tosta vilkku-koodinluvusta, mitenkä toimii vaggilaisissa. Sen tiedän että ihan perseestä on niiden kyttääminen :D Ja sekin vielä että ne koodit pitää saada poistettuakin, eli helpoin homma kun lyö vag-comin kiinni ja näpyttelee, jos siis obd-piuha löytyy itteltä...

beg
-
Viestit: 28
Liittynyt: 10.8.2014 22:28

ViestiKirjoittaja beg » 17.7.2015 10:37

Tuo ko. auto tuntuu olevan jotenkin semmoinen, että mikään ei oikein löydy sieltä mistä pitäisi. Ihan tehdastekoisesti siis. Olisko ehkä sitten niin vanha, että on jotain "esisarjaa"?

Löysin sivun, jossa on vanhempaa OBD1 VR6:tta varten koodit ja yksinkertainen ohje lukea ne autosta ledin vilkkumisen perusteella. Pitää vaan ensin löytää jostain nuo kaksi kaksinapaista liitintä. Todennäköisesti ovat vaihdekepin edessä piilossa. Se miksi nuo pitää piilottaa, jää mysteeriksi. VAG-softia ja johtoja ei ole, enkä viitsi hankkiakaan erikseen tätä tapausta varten. Voi lisäksi olla, että koodit nollaantuu ihan pitämällä akkua irti pidempään, minkä kohta näemme kun joudamme jatkamaan harrastusta...

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 17.7.2015 10:53

Kyllä ne löytyy tuolta irrotettavissa nappien takaa jos ovat löytyäkseen.

beg
-
Viestit: 28
Liittynyt: 10.8.2014 22:28

ViestiKirjoittaja beg » 17.7.2015 11:13

Irrottelin napi jo eikä siellä ole mitään. Nettilähteiden mukaan pitäis todennäköisesti löytyä vaihdekepin kehyksen alta.

beg
-
Viestit: 28
Liittynyt: 10.8.2014 22:28

ViestiKirjoittaja beg » 17.7.2015 13:46

Ei löydy diagnoosiliitäntää mistään kenenkään ehdottamasta paikasta. Olisko sitten niin, ettei niitä ole?

Auton oireet ovat tällä hetkellä seuraavat: Käynnistyy ihan ok, ja käy melko nätisti hetken. Sitten alkaa kierrokset hiipumaan ja kone ikäänkuin tukehtuu. Juuri tukehtumisen rajalla kone saa jostain lisää potkua ja kierrokset nousevat ihan hetkeksi normaaleiksi. Tämä jatkuu tasaisella sykillä samanlaisena. Olisko jollain mielessä ongelman syytä? Itsestä asia tuntuu bensansaantivaikeuksilta. Moista ei esiintynyt ennen kansiremppaa, joten sikäli omituista.

Noppis
-
Viestit: 327
Liittynyt: 17.9.2006 18:26

ViestiKirjoittaja Noppis » 18.7.2015 21:30

Ei jumankekka, on kyllä ihme juttu ettei piuhoja löydy. Kyllä ne on pakko jossain olla... Pitäis kaivella sähkökuvat vanhasta läppäristä että missä noi linjat kulkee niin voi nyppästä välistä omat piuhat.

Onhan bensan meno/paluu-linjat oikeinpäin jakotukilla?

Tuskin nyt bensapumppukaan ois itsekseen porsinu remontin aikana... Ei oikeen muuta vaihtoehtoa kuin saada ne vikakoodit kartanolle. Missäpäin suomea auto sijaitsee?

edit. Pikku kaljapäissään googletus ei prkl auttanu obd-portin haussa. Kävi jo piruus mielessä että itte veisin auton marmoritiskin huoltoon ja pyytäisin lukemaan vikakoodit... Sitte olan yli kattelisin kun ammattimiehet haeskelee porttia...

En tiä, tuli joku myötätuntovitutus kun ei onnista :o :D

beg
-
Viestit: 28
Liittynyt: 10.8.2014 22:28

ViestiKirjoittaja beg » 19.7.2015 9:10

Kiitän myötätunnosta. Joka tapauksessa, vika jatkuu ja itse päädyin lopulta bensapumpun väsymiseen. Oire: käynnistyy hyvin ja käy nätisti hetken aikaa. Sitten lämmettyä alkaa yskiä ja tukehtua, kunnes kuolee kokonaan. Viimeksi kun auto oli itsekseen sammunut, irrotin bensapaineen säätimen, eikä systeemissä ollut ollenkaan painetta. Motonettiin siis hakemaan uutta pumppua. Jälleen huomaan, että kyseessä on yksilö, jossa mikään ei tunnu olevan sitä mitä pitää. Motonetin pumppu ei ole lähelläkään samanlainen kuin autossa. Osia ei siis saa jos ei jostain löydä käytettyä, eli hommaan jostain romusta koko pumppupaketin mittarinantureineen kunhan arki koittaa.

Yksilö on tosiaan outo. Haettiin taannoin airbagin keskusyksikköä, minkä pitäisi olla keskikonsolin päällä. No, tässä ei ole, vaan koko roska on rakennettu ratin sisään. Lisäksi huomasin, että kampiakselin päässä hihnapyörässä ei ole ajoitusmerkkiä kuten ei lohkon päädyssäkään.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 19.7.2015 12:17

Minkäs vuotinen toi on? Oletko kattonut Vin perusteella onko se joku eksoottinen tuontiauto?

jii_bee
-
Viestit: 2410
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 19.7.2015 15:13

Motonetin pumppu ei ole lähelläkään samanlainen kuin autossa.

Olisiko pumpusta laittaa kuvaa niin ihmetellään porukalla mikä siinä on pielessä..?

Lisäksi huomasin, että kampiakselin päässä hihnapyörässä ei ole ajoitusmerkkiä kuten ei lohkon päädyssäkään.

Meikäläisellä on joku '92-'93 Golfista napattu kone eikä ole siinäkään. '95 koneesta merkit löytyy / kampuran hihnapyörä on erilainen.
Eipä nuo välttämättömiä ole kun löytyvät joka tapauksessa vauhtipyörältä.

beg
-
Viestit: 28
Liittynyt: 10.8.2014 22:28

ViestiKirjoittaja beg » 19.7.2015 17:17

Auto on muinoinen saksantuonti, kuten kai lähes kaikki VR6:t. Pumppu on tuollainen http://www.ebay.de/itm/Kraftstoffpumpe- ... 2a4b42e09f. Uskoisin, että tilalle käy mikä tahansa monipiste-Golfin pumppu, kunhan vaihtaa koko paketin antureineen.

jii_bee
-
Viestit: 2410
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 19.7.2015 20:59

Ostat vaikka sieltä Motonetistä pumpun 28-1440, sen about tämän näköisen tuoteen:

Kuva

Avaat pumppukotelon, vaihdat pumpun, kokoat käänteisessä järjestyksessä ja asennat takaisin tankkiin.

Tai vaihtoehtoisesti pumpun koteloineen (28-1483):

Kuva

... irroitat letkut ja piuhat (+ mahdollisen polttoaineanturin) vanhasta pumppukotelosta, kiinnität uuteen ja asennat kamat tankkiin.

Vai oliko tässä vielä jokin muuttuja jota ei etänä opastaen pysty huomioimaan..? :)

beg
-
Viestit: 28
Liittynyt: 10.8.2014 22:28

ViestiKirjoittaja beg » 19.7.2015 22:18

Juu, on. Motonetin pelkkä moottoriosa ei ensinnäkään sovi auton pumppuun. Toisekseen, vanha anturi ei passaa sen Motonetin uuden kokonaisen pumpun kanssa. Vaihtoehdot edetä on siis, että hommaan a) Motonetista uuden pumpun ja rompparilta siihen sopivan anturiosan b) vanhaan pumppukokonaisuuteen uuden moottoriosan tai c) rompparilta kokonaisen pumppukokonaisuuden antureineen. Viimeinen vaihtoehto on ehkä helpoin ja halvin, joten mennään sillä kun taas arki koittaa.

beg
-
Viestit: 28
Liittynyt: 10.8.2014 22:28

ViestiKirjoittaja beg » 21.7.2015 18:18

Pumppupaketti on nyt vaihdettu (kuoret ja anturi rompparilta, moottori uusi) ja kone käy. Ihmeellistä on autojen sielunelämä, eli se mikä tappoi bensapumpun kansirempan yhteydessä, jää varmaan ikuiseksi mysteeriksi. Jotta kaikki ei kuitenkaan olisi liian yksinkertaista, niin nyt päällä on sellainen vika, että tyhjäkäynti heiluu pikkuisen (n. 50 kierrosta), ja ajossa reippaampi äkillinen polkaisu aiheuttaa vahvan nykäisyn. Muuten tasaisessa ajossa ei pahemmin tunnu ongelmia muuten kuin ehkä hyvin pientä nykimistä. Minkälaiset oireet tulee bensapaineen tasaajan epäkunnosta?

jii_bee
-
Viestit: 2410
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 22.7.2015 9:44

Meidän '95 Pasuuna oireili samalla tavalla kun puolapaketti oli tullut tiensä päähän. Sinullahan on jakajallinen AAA, mutta ehdotetaan silti sytytyspuolaa..?

beg
-
Viestit: 28
Liittynyt: 10.8.2014 22:28

ViestiKirjoittaja beg » 22.7.2015 9:58

Hyvä ehdotus. Talla pohjaan -kiihdytyksessä kun auto kuolee silmänräpäykseksi, niin jotain tollaista ehkä. Toisaalta, kierrosten ajalehtiminen tyhjäkäynnillä saattaisi olla bensapuolen juttuja. varsinkin kun siihen on nyt muutenkin jouduttu kajoamaan.

beg
-
Viestit: 28
Liittynyt: 10.8.2014 22:28

ViestiKirjoittaja beg » 22.7.2015 16:45

Putsailin äsken MAFin ja tyhjäkäyntimoottorin, eivätkä olleet kovinkaan likaiset. Avasin myös tulpat, ja vahvasti noessa olivat. Tasaisesti joka pytyssä. Näyttää siis saavan liikaa bensaa, mikä selittää myös vahvahkon aromin pakokaasuissa. Oireet jatkuu, eli aaltoileva tyhjäkäynti ja hetkellinen kuolema kierrosten noustessa tietylle tasolle pikkuvaihteella talla pohjassa kiihdytettäessä.

Noppis
-
Viestit: 327
Liittynyt: 17.9.2006 18:26

ViestiKirjoittaja Noppis » 23.7.2015 5:22

Tarkoitatko tuolla "kuolemalla" "puutumista"? Eli ei tahdo vetää yläkierroksilla?

Itselläni nokka-akselin asentotunnistin (Hall-anturi) oireili niin että 4000rpm ylöspäin vedot oli todella huonot... Anturin johdotuksesta löytyi vika minun tapauksessa.

beg
-
Viestit: 28
Liittynyt: 10.8.2014 22:28

ViestiKirjoittaja beg » 23.7.2015 6:55

Ei puutumista, vaan ihan kuin joku vetäisi jostain pääkytkimestä sekunniksi. Meinaa niska katketa kun meno loppuu yhtäkkiä kuin seinään. Sitten taas mennään kuin ei mitään. Tasaisella varovaisella kiihdytyksellä ei tuota tapahdu.

Noppis
-
Viestit: 327
Liittynyt: 17.9.2006 18:26

ViestiKirjoittaja Noppis » 23.7.2015 19:41

Päävirtarele? Bensapumpun rele?

On ollut itsellä tuollaista satunnaista moshausrykimistä, poistui kun vaihtoi nuo releet.

Ei oikein muuta tule enää mieleen kun ei vikakoodeja saatavilla :(

beg
-
Viestit: 28
Liittynyt: 10.8.2014 22:28

ViestiKirjoittaja beg » 23.7.2015 20:14

Vaihdoin autossa olleen 4 barin bensapaineen tasaajan toiseen käytettyyn 3 bariseen, ja niin vain kävi, että tuo mainittu kiihdytyskuolema jäi pois. Ilmeisesti tarvikepumpun kanssa tuo on oikeampi kombinaatio. Putsailin lisäksi myös kaasuläpän anturia ja virranjakajan kantta. Vajaan vuoden vanhan jakajan kannen nastoista irtosi kaikista joku ihme hapettumakalvo, millä ei luulisi olevan ainakaan parantava vaikutus toimintaan.

Koeajolla tuo rykäisy ei siis enää esiintynyt kertaakaan. Pienen pieni epäsäännöllinen nykiminen saa mennä ominaisuutena, joten nyt ajellaan hetki ja toivotaan, että homma rauhoittui. Se, miksi kaikki tämä piti nyt käydä läpi kansirempan jälkeen, jää mysteeriksi. Kuten myös, että missä on diagnoosiliittimet.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 23.7.2015 20:25

Vanhat bensapuolen muovi/kumiosat ei tykkää olla kuivana. Ja nyky bensasta jää myös hartsia yms sontaa jos seisoo pitkiä aikoja avattuna. Varsinkin kaasareihin.

beg
-
Viestit: 28
Liittynyt: 10.8.2014 22:28

ViestiKirjoittaja beg » 24.7.2015 11:53

Tuota bensapaineasiaa jäin vielä pohtimaan. Googlettamisella näyttäis selviävän, että vanhempi OBD1-VR6 on tehty 4 barin bensalinjalla. Uudemmissa on 3 bar. Siksi tuo nykyinen kokoonpano 3 bar pumppu - 3 bar tasaaja ei kai sitten vaan jaksa jaksa syöttää tätä autoa täysillä, ja pieni nykiminen on ajossa esillä. Homma jatkuu näin ollen taas uuden 4 bar pumpun etsimisellä. Joku korjannee faktat jos olen väärässä.

beg
-
Viestit: 28
Liittynyt: 10.8.2014 22:28

ViestiKirjoittaja beg » 12.8.2015 10:59

Palataan vielä tähän aiheeseen kun ei muutakaan keksi. Ongelma siis jatkuu edelleen. Nyt ollaan tilanteessa, että auto käy ja kulkee, mutta edelleen silloin tällöin pätkäisee rajusti kerran (kuin jostain pääkytkimestä vetäisi kaikki pois hetkeksi) risteyksestä kiihdytettäessä ja tyhjäkäynti seilaa säännöllisen epäsäännöllisesti siinä tuhannen kierroksen molemmin puolin. Lisäksi systeemi tuntuu jotenkin päästävän itsensä tyhjäksi yön yli seisoessa, eli eka kylmäkäynnistys saattaa viedä jonkun aikaa.

Paikallinen Vauhtipiste ei paljon antanut toivoa vikakoodien suuntaan, eikä myös osannut kertoa diagnoosipistokkeista sen enempää kuin täälläkään on ollut puhetta.Vielä vaihtamattomat osat alkaa olla ainakin uutena sen verran kalliita, ettei ihan kaikkea viitsi summissa vaihtaa. Jos jollain siis on ollut samanlaista ongelmaa, niin kertokaa toki. Ilmavuoto on helppo diagnoosi, mutta en enää keksi mistä voisi vuotaa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa