Passat '07 TFSI porsinut ilmastoinnin kompura ja tehdastakuu

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Tanhis
-
Viestit: 1058
Liittynyt: 26.3.2004 18:39
Auto: Passa TFSI -07, Typ 2 -58 kranken, Typ34 -65 Ghia Typ3 fastback -68 automaatti ruisku
Viesti:

Passat '07 TFSI porsinut ilmastoinnin kompura ja tehdastakuu

ViestiKirjoittaja Tanhis » 30.6.2015 12:23

Eli passatti vingutti hetken apuhihnaa moottorijarrutuksessa ja latausvalo syttyi hetkeksi. Pysäytin auton ja totesin että hihna paikallaan ja ei vaurioitunut ja kaikki pyörii nätisti ilman sivuääniä. 10km ajoa ja auto kotiin parkkiin.

Seuraavana päivänä totesin että ilmastointi ei toimi. Pikku googlailua apuna käyttäen tarkistin että pyöriikö kompuran akseli hihnapyörän mukana ja eihän se pyöri. Eli imeisesti kompura paskana.

Samalla luin että näissä on ollut tyyppivikaa että kompurat hajoilevat ja maahantuoja tullut korjauskuluissa vastaan tai korvannut jopa kokonaan.

Eli kysymys kuuluu että onko näin vanhaan 100% merkkiliikkeessä huollettuun autoon mahdollista saada jotain vielä tehdastakuun piikkiin tai täytyykö koko homma vai riipaista omasta kukkarosta.
Viimeksi muokannut Tanhis 30.6.2015 12:36, yhteensä muokattu 1 kertaa.

Sudee
-
Viestit: 125
Liittynyt: 19.11.2010 10:58
Auto: Audi A4 B7 1.8 TQ S-Line

ViestiKirjoittaja Sudee » 30.6.2015 12:27

Äärimmäisen epätodennäköistä. Itselläni vastaava homma tällä hetkellä omassa Jetassani ja olen vielä merkkiliikkeessä töissä niin en saanut vastaantuloa, koska auto on jo sen verran vanha. Kompuran vaihdon yhteydessä, ainakin Jettaan ja Golffiin, vaihdetaan lisäksi kuivain ja yksi paineventtiili.

Tarvikekompuraa ei myöskään kannata ostaa, sillä huonolla tuurilla tuntuvat kestävän vajaan vuoden.

Tanhis
-
Viestit: 1058
Liittynyt: 26.3.2004 18:39
Auto: Passa TFSI -07, Typ 2 -58 kranken, Typ34 -65 Ghia Typ3 fastback -68 automaatti ruisku
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tanhis » 30.6.2015 12:43

Näin vähän ajattelinkin. No nopeasti kurkattuna motonetin nettisivuilta hintaa pelkille osille tulee sellaiset 450€ + ilmastoinnin huuhtelu ja täyttö.

Ja tälläiseenkin artikkeliin törmäsin kun asiaa enempi rupesin nyt tutkailemaan.
http://www.my-gti.com/1038/volkswagen-golf-gti-passat-jetta-and-eos-air-conditioner-compressor-failure Eli ihan tyyppivika taitaa olla mutta minkäs teet kun auto on yli 5vuotta vanha.

Sudee
-
Viestit: 125
Liittynyt: 19.11.2010 10:58
Auto: Audi A4 B7 1.8 TQ S-Line

ViestiKirjoittaja Sudee » 30.6.2015 13:58

Itse en siihen tarvikkeeseen välttämättä koskisi, ainakaan niihin halvimpiin. Tuntuvat oikeasta rikkoontuvan aika nopeasti, mutta tämäkinhän voi johtua vain huonosta tuurista.

Oikeassa olet, ensimmäisissä autoissa noita vikoja oli aika paljon, mutta uudempiin saivat korjattua. Ompahan nyt sitten korjattu, vaikka kipeätä tekeekin.

VMJ
-
Viestit: 808
Liittynyt: 29.6.2008 11:17
Auto: GOLF VI GTD

ViestiKirjoittaja VMJ » 30.6.2015 16:10

Juu ei kannata ostaa tarvike kuraa, ei ne kestä.

Olen huomannut kun vaihdellut noita (VAG kompuroita) taas tälle kesällekkin +20kpl...

Tanhis
-
Viestit: 1058
Liittynyt: 26.3.2004 18:39
Auto: Passa TFSI -07, Typ 2 -58 kranken, Typ34 -65 Ghia Typ3 fastback -68 automaatti ruisku
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tanhis » 2.7.2015 14:10

Okei no pitää kurkata vielä vaggilaisen kompuran hinta jos ei oleellisesti ole kalliimpi niin kait sellainen pitää sitten ostaa.

Onko varma ettei nuo tarvikkeet rikkoudu esim huonosta järjestelmän huuhtelusta johtuen kompuran rikkoontumisen jälkeen.

VMJ
-
Viestit: 808
Liittynyt: 29.6.2008 11:17
Auto: GOLF VI GTD

ViestiKirjoittaja VMJ » 2.7.2015 15:29

Ei ole pakko marmorilta hakea, osta Hella tai valeo. Nuo ainakin osoittautuneet kestäviksi.

Nuo halvimmat on yleensä tehdaskunnostettuja, mikä EI ole hyvä asia näissä..

Luotijuna
-
Viestit: 1132
Liittynyt: 18.3.2004 11:33
Auto: MV6

ViestiKirjoittaja Luotijuna » 2.7.2015 18:57

Esim.2.0tsi R golffi kompura 1200€ orginaali , valeo kompura 500€::)

Sudee
-
Viestit: 125
Liittynyt: 19.11.2010 10:58
Auto: Audi A4 B7 1.8 TQ S-Line

ViestiKirjoittaja Sudee » 3.7.2015 9:01

Itselläni oli OEM kompuran lähtöhinta ~800€ ja tarvike olisi ollut noin puolet halvempi, mutta näin silti järkevämmäksi sijoittaa sellaiseen, joka kestää varmasti eikä tarvitse enää huolehtia, että milloin poksahtaa taas.

VMJ
-
Viestit: 808
Liittynyt: 29.6.2008 11:17
Auto: GOLF VI GTD

ViestiKirjoittaja VMJ » 3.7.2015 15:26

Eikö OEM kompurat ole yleensä olleet Hella/Valeo tekeleitä? Tietty joskus myös Denso.

Tänään vaihdoin 05 ocuun kompuran, OEM valmistajana Hella...

Luotijuna
-
Viestit: 1132
Liittynyt: 18.3.2004 11:33
Auto: MV6

ViestiKirjoittaja Luotijuna » 3.7.2015 17:45

Nii siin kompuran kuoressa voi lukee mitä vaa jos on tehdaskunnostettu.

Axi
-
Viestit: 1101
Liittynyt: 21.5.2006 10:51
Auto: Volkkareita ja muutama muu

ViestiKirjoittaja Axi » 3.7.2015 17:59

Sanden-merkkisiä oli ainakin viime vuosikymmenellä paljon.
Densoa näkyy olevan esim. T5GP:ssä ja Amarokissa.

VMJ
-
Viestit: 808
Liittynyt: 29.6.2008 11:17
Auto: GOLF VI GTD

ViestiKirjoittaja VMJ » 5.7.2015 15:58

Nuo vikaherkät kompurat on yleensä olleet juuri Sandenin valmistamia, jostain syystä oma 350tkm pyörinyt vieläkin ehjä (koputtaa puuta) , mutta tosiaan sitten saman vuosimallin ocu ja samalla moottorilla, niin tehtaalla oli asennetu Hella.

Tästä maasta jos ostaa tehdaskunnostetun kompressorin, tulee olla mukana todistus/merkintä kunnostuksesta, ja myös myyjä on velvoitettu se kertomaan.

Tanhis
-
Viestit: 1058
Liittynyt: 26.3.2004 18:39
Auto: Passa TFSI -07, Typ 2 -58 kranken, Typ34 -65 Ghia Typ3 fastback -68 automaatti ruisku
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tanhis » 6.7.2015 13:31

Okei soitin marmoriliikkeeseen.

Uusi kompura 1128€
Vanha vaihdossa kompura 770€

Eli motonetin kompuran saa vaihtaa kaksi kertaa ennen kuin marmoritiskin kompuran hinta on katettu.

VMJ
-
Viestit: 808
Liittynyt: 29.6.2008 11:17
Auto: GOLF VI GTD

ViestiKirjoittaja VMJ » 6.7.2015 15:51

Tai vaikka tuosta:

http://www.mister-auto.fi/fi/kompressor ... 99357.html

Minkä merkkinen motonetissä? Onko uusi vai kunnostettu?

Kuivain ja paisuntaventtiili kannattaaa vaihtaa samalla.

Tanhis
-
Viestit: 1058
Liittynyt: 26.3.2004 18:39
Auto: Passa TFSI -07, Typ 2 -58 kranken, Typ34 -65 Ghia Typ3 fastback -68 automaatti ruisku
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tanhis » 7.7.2015 7:32

Tuote: Valeo-AC-Kompressori VAG "Zexel-DSC17E/Sanden-PXE16/Denso-7SEU17C" UUSI

Tuotekuvaus: Kokonaan uusi Valeo-valmiste, ei siis panttimaksua!


Valeohan siellä on kanssa ja uusi 399€


Mikä siinä paisuntaventtiilissä on että kannattaa vaihtaa samalla, kuivaimen ymmärrän kun sehän on käytännössä kuluva osa.

VMJ
-
Viestit: 808
Liittynyt: 29.6.2008 11:17
Auto: GOLF VI GTD

ViestiKirjoittaja VMJ » 7.7.2015 16:09

Kuuluu uuden kompuran takuun piiriin, että vaihdettava kuivain + paisuntaventtiili ja järjestelmän huuhtelu tietty.

Paisuntaventtiiliin voi joutua epäpuhtauksia vanhasta hajonneesta kompurasta, mikään pakko sitä tosin ei ole vaihtaa, yleensä toimii vanhallakin..

Entris
-
Viestit: 1174
Liittynyt: 1.10.2005 12:37
Auto: Helkama Oiva

Re: Passat '07 TFSI porsinut ilmastoinnin kompura ja tehdastakuu

ViestiKirjoittaja Entris » 21.5.2018 15:58

Nostellaan ketjua ylös. Itsellä on vm. 2011 Skoda Superb jossa ilmeisesti Sanden PXE16 kompressori. Tänään kävin ilmastointihuollossa, setä tsekkasi että kylmällä puolella oli painetta kuutisen baria. Myös Climatronic sanoo measuring blockseissa että refrigerant circuit pressure 6,2 bar. Eli painetta pitäisi olla mutta ei tule yhtään kylmää. Kompressori ei pyöri hihnapyörän mukana.

Viime vuoden loppukesällä kävi sillä tavalla että autosta hajosi ajon aikana laturin hihnapyörä, joka tuhosi samalla hihnan. Vaihdoin uuden laturin ja homma lähti taas kuntoon mutta en nyt kuollaksenikaan muista että tarvitsiko ilmastointia käyttää enää sen häppeningin jälkeen. Voisiko olla että kompuran hihnapyörän päässä oleva kytkin on silloin lauennut samaan aikaan, vai onko kompura vain hajonnut omia aikojaan? Onko mitään keinoa tutkia että mikä on vialla kompurassa? Climatronicissa ei ole yhtäkään vikakoodia.

Entris
-
Viestit: 1174
Liittynyt: 1.10.2005 12:37
Auto: Helkama Oiva

Re: Passat '07 TFSI porsinut ilmastoinnin kompura ja tehdastakuu

ViestiKirjoittaja Entris » 21.5.2018 21:39

Piti vaihtaa öljyt autoon niin kurkkasin samalla sen kompurankin. Kompuran akseli ei pyöri hihnapyörän mukana. Moottori sammuksissa en saanut käsin pyöritettyä kompuraa, YouTube-videoiden perusteella kompuran pitäisi kai pyöriä ihan käsivoimillakin kun ohjaus on minimillä? Taitaa olla siis lukossa ja vaihtokunnossa.

Kompura oli tyypiltään Sanden PXE16, Made in Japan. VAG osanro. 1K0 820 808 B. Tämä osa on Speed Autoteilen mukaan vanhentunut, osaako joku kertoa mikä on uusin soveltuva?

Kurkkasin eBaystä että Saksasta saisi Denso 7SEU17C kompuraa noin 250 euroon toimituskuluineen. Tuo lienee bolt-on yhteensopiva vanhan Sandenin paikalle? Tässä linkki kohteeseen: https://www.ebay.de/itm/172258266428

Lisäksi pitänee vaihtaa paisuntaventtiili sekä kuivain. Jossain luki että kylmäpiirin huuhtelu on tällaisessa tilanteessa 4+ tuntia? Millä sitä huuhdellaan (tarkoitus oli kyllä viedä ammattipajalle huuhdeltavaksi)?

H. Jormalainen
-
Viestit: 15819
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Auto: Golf GTI 16v -90, A3 1,8 -98
Viesti:

Re: Passat '07 TFSI porsinut ilmastoinnin kompura ja tehdastakuu

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 21.5.2018 23:15

1K0 820 808 B → D (01/10/2012) → F (01/09/2014).

VMJ
-
Viestit: 808
Liittynyt: 29.6.2008 11:17
Auto: GOLF VI GTD

Re: Passat '07 TFSI porsinut ilmastoinnin kompura ja tehdastakuu

ViestiKirjoittaja VMJ » 21.5.2018 23:45

Järjestelmää "huuhdellaan" kylmäaineella tai typellä, sinänsä se kuitenkin on aika turhaa nykyisten mikrokanavakennojen aikana..

Tehdaskorjatussa Densossa on myös epäpuhtauksia sisällä jo uutena.

Jos täyden varmuuden puhtaudesta haluaa, niin täytyy uusia vain, KAIKKI :D

Kompura on jumissa, ja syy tod.näk säätövent.pääty on tärissyt poikki ja mennyt liikkuvien väliin --> komp jumissa heti, ja "sulake" napsahtaa ettei remmi katkea. näissähän siis pyörii kompressorinakseli aina kun moottorikin.

Ristiin sopii kaikki merkit, mutta ehdottomasti suosittelen HELLA:n tekelettä.

T: lopetin laskemisen kun 250Kpl moisia olin vaihtanut.. (tälle kesälle vasta 6kpl ja huomenna taas.

Entris
-
Viestit: 1174
Liittynyt: 1.10.2005 12:37
Auto: Helkama Oiva

Re: Passat '07 TFSI porsinut ilmastoinnin kompura ja tehdastakuu

ViestiKirjoittaja Entris » 22.5.2018 9:18

Tuo Denso minkä linkkasin on ilmoituksen mukaan uusi, käyttämätön yms. mutta en sitten tiedä voiko niin sanoa tehdaskunnostetustakin yksilöstä.

Hella jota suosittelet on ilmeisesti tämä malli? https://www.ebay.de/itm/263554530961

Hintakin on halvempi kuin Densolla, mutta toisaalta hieman pelottaa kun koko laite on ihan blanco, ei tarran tarraa missään. Onko tuo Hellan valmistama vai jonkun kolmannen osapuolen?

Ymmärrän pointtisi tuosta huuhtelusta, mutta kun ei viitsisi lähteä purkamaan kojetaulua pois autosta että saa höyrystimen kennon vaihdettua. Kerran olen vaihtanut lämmönvaihtimen yhteen autoon (oli kylläkin Honda), ja siihen en uudestaan lähde jos ei ole ihan pakko. Jos sieltä kompurasta on metallinsirpaleita lähtenyt liikkeelle niin uskoisin että ne on paisuntaventtiiliin jääneet, eikös siellä ole sen verran pieni kanava höyrystimelle että luulisi roskan jäävän siihen jumiin. :-/ Näin ainakin toivon...

Eli siis ensiksi liemet ulos piiristä, sitten kompuran vaihto, paisuntaventtiilin vaihto, kuivaimen vaihto (voiko tätä edes vaihtaa erikseen ilman lauhduttimen vaihtoa?) ja lopuksi huuhtelu ja uudet aineet sisälle?

Entris
-
Viestit: 1174
Liittynyt: 1.10.2005 12:37
Auto: Helkama Oiva

Re: Passat '07 TFSI porsinut ilmastoinnin kompura ja tehdastakuu

ViestiKirjoittaja Entris » 22.5.2018 13:07

Taas on opittu aiheesta lisää. Eli ilmeisesti höyrystin ja letkut/putket on mahdollista huuhdella mutta lauhdutin kannattaisi uusia. Ehdin jo tilata Hellan osat Saksasta. Laitanko vielä lauhduttimenkin tulemaan? Kyllähän se tympii jos uudet osat sitten parin kuukauden kuluttua on vaihtokunnossa sen takia että lauhduttimeen jäi vielä metallisilppua.

Entris
-
Viestit: 1174
Liittynyt: 1.10.2005 12:37
Auto: Helkama Oiva

Re: Passat '07 TFSI porsinut ilmastoinnin kompura ja tehdastakuu

ViestiKirjoittaja Entris » 13.8.2018 10:23

Palataan asiaan päivityksen muodossa. Telasin Hellan osat Saksasta kesällä mutta saamattomuuttani asennutin ne vasta heinäkuussa. Paikallinen nyrkkipaja vaihtoi kompressorin ja paisuntaventtiilin. Ohjeistin heitä että epäilen kompressoririkkoa jolloin järjestelmä täytyy myös huuhdella huolellisesti. He tekivät työtä käskettyä ja jälleen tuli kylmää kabiiniin. Tätä iloa kesti kolme viikkoa, sen jälkeen oli uusi kompressori samassa tilassa kuin vanhakin. Kompuran akseli ei pyöri eli "sulake" on palanut.

Tässä vaiheessa kompura on edelleen autossa eli ei ole varmuutta onko se hajonnut asennusvirheen (huolimaton/riittämätön huuhtelu, liian vähän öljyä tms.) vai valmistusvirheen seurauksena. Osan myyjä edellyttää että kompressori lähetetään heille tarkastettavaksi ennen korvauksen maksamista joten olen tässä vähän puun ja kuoren välissä. Autolla kun ei pysty ajamaan ilman ilmastoinnin kompressoria (sama hihna pyörittää myös laturia).

Joudun nyt joka tapauksessa ostamaan uuden kompressorin koska Hellan myyjä palauttaa vain rahat jos totetavat valmistusvirheen. Mietin että laitanko ihan alkuperäislaatuisen Valeon vai koitanko uudestaan parin satasen Hellalla? Hintaeroa on kuitenkin se 100% vrt. Hella.


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 12 vierailijaa

© since 2000 - ffp