Golf mk3 pari kysymystä

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

mankuh
-
Viestit: 22
Liittynyt: 17.6.2015 0:11

Golf mk3 pari kysymystä

ViestiKirjoittaja mankuh » 17.6.2015 0:21

Moro. Ostin tuossa golffin ensimmäiseksi autokseni ja muutama asia nyt mietityttää.

-Kuuluuko digitaalisten näyttöjen mittaristossa olla kokoajan päällä? Eli siis vaikka avaimet on irti virtalukosta?

-Onko tuo golffi CL vai GT? Perässä lukee golf gt, on ainakin korin väriset puskurit, jonkun verran perus golffia matalampi,kone on 1.8. Otteessa lukee golf cl. Mitä eroa gt:llä on tavalliseen golffiin?

-Mistä voisi johtua vilkkujen reistailu? Vasemmalle pelaa normaalisti, mutta oikealle vilkuttaa paljon nopeammin. Joskus lakkaa kokonaan vilkkumasta, mutta pelaa taas kun hätävilkkuja käyttää päällä.

-Vänkärin puolen etuovesta puuttuu lukkopesä. Kaikki muut ovet menee keskuslukossa lukkoon paitsi kyseinen ovi. Riittääkö jos tilaan vaan uuden lukkopesän siihen?

-Tuulilasi pitää vaihtaa katsastukseen. Minkälainen homma on ja saako mistään Oulun tai Rovaniemen alueelta ostettua pelkkää lasia, eli itse asentaisin? Katselin niin oli vain paikkoja joissa vaihtavat paikanpäällä lasin, mutta se ei onnistu koska autoa en saa vietyä paikanpäälle.

Siinä nyt pari kysymystä, kiitos vastauksista jo etukäteen.

vwnut
-
Viestit: 249
Liittynyt: 21.12.2005 17:27

ViestiKirjoittaja vwnut » 17.6.2015 7:34

Vilkut...
Onko oikealla puolella kaikki vilkkupolttimot ehjiä?
Jos on niin vika releessä tai johdotuksissa. Tosin jos vasenpuoli toimii niin vika ei liene releessä.

GT:ssä taisi olla mustat pyöränkaaret, usein kattoluukku ja jotain varusteita esim. sähkölasit.

Viisaammat voi jatkaa.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 17.6.2015 7:43

-Kuuluuko digitaalisten näyttöjen mittaristossa olla kokoajan päällä? Eli siis vaikka avaimet on irti virtalukosta?

Kuuluu.
Mitä eroa gt:llä on tavalliseen golffiin?

Autowiki vastaa Helpoin tarkistaa onko takana levyt(=GT) vai ei(=CL).
-Mistä voisi johtua vilkkujen reistailu?

Vilkku palanut oikealta puolen?
Toki voi vilkkukatkaisijakin olla tiensä päässä.
Riittääkö jos tilaan vaan uuden lukkopesän siihen?

Kannattaahan siihen lukkopesä laittaa mutta ei se sitä keskuslukkoa korjaa.
Minkälainen homma on ja saako mistään Oulun tai Rovaniemen alueelta ostettua pelkkää lasia, eli itse asentaisin?

Itse vaihdatin just keväällä Ventoon Oulussa Tuulilasi1:ssä lasin, edullinen oli. Jos auto ei kilvissä tai katsastamaton niin siirto siirtokilvillä onnistuu.
Eiköhän sieltä myös tarvittaessa lasin saa.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 17.6.2015 11:51

Lukkopesä irtoaa 3 korisissa, koska sieltä lukkopesän takaa on "lusikka" poikki, millä se kiinittyy lukkomekanismiin.
Korjaus-sarja tais olla jotain 25-30€.

mankuh
-
Viestit: 22
Liittynyt: 17.6.2015 0:11

ViestiKirjoittaja mankuh » 17.6.2015 19:02

Kiitos vastauksista. Takana oli rumpujarrut että taitaa ihan perus CL olla. Ja nyt kun tarkastelin niin yksi vilkkuhan sieltä on pimeänä. Mikähän osa tuohon sitten pitää vaihtaa että keskuslukko pelaa? Ovi menee lukkoon kyllä kun sisäpuolelta painaa mutta on tosi jäykkä.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 17.6.2015 20:12

Mallitarrasta pitäs löytyä mallitarkenne.

Meneekö tuossa mallissa kuskin ovi lukkoon apukuskin ovesta? Eli onko kuskin ovessa ollenkaan "ovimoottoria"?

Edit: Kappas vaan, mennään opettelemaan tota sisälukutaitoa...
Viimeksi muokannut H. Jormalainen, 17.6.2015 21:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 17.6.2015 20:57

Ymmärsin että ongelmat olisivat vänkärin ovilukossa...
Jäykkyyteen auttaa luultavasti lukkomekanismin perusteellinen puhdistus vuosien saatossa kertyneestä moskasta ja voitelu hyvällä lukkoöljyllä.

boliisi
-
Viestit: 774
Liittynyt: 31.5.2011 11:40

ViestiKirjoittaja boliisi » 18.6.2015 6:23

..... ja jos lukot ei toimi kun ensimmäiset pakkaset tulee niin se on sitten ihan normaalia :)

mankuh
-
Viestit: 22
Liittynyt: 17.6.2015 0:11

ViestiKirjoittaja mankuh » 15.7.2015 13:46

Mikähän nyt tuli golffiin kun ei enää käynnisty? Eilen lähti ihan hyvin käyntiin, mutta ei pelannut kunnolla. Nopeasti kun kaasua painoi niin pienen booaamisen jälkeen vasta nosti kierroksia. Nyt kun kokeilin niin aluksi teki samaa mutta sitten sammutin ja enää ei lähde kuin ihan satunnaisesti käyntiin. Tuntuu että lämpeni kovasti sillon kun käyntiin lähti, oli ehkä noin 5-10min käynnissä ja lämmöt oli melkeen 90 astetta. Onko normaalia? Golffi on seisonut aika kauan ennenkuin tuli minulle, voiko johtua vanhasta bensasta? Siellä ei kyllä ollut paljoa sitä pensaa, ja laitoin aika paljon lisää että voiko se pieni määrä vaikuttaa jos on vanhaa? Voiko joku johto olla irti, kun vasta tein kytkinremontin niin voi olla että joku piuha jäi laittamatta.

boliisi
-
Viestit: 774
Liittynyt: 31.5.2011 11:40

ViestiKirjoittaja boliisi » 15.7.2015 14:18

Tuleeko kipinää ja tuleeko bensaa ruiskulle asti?
Puolasta olisi hyvä aloittaa vian etsintä, sitten moottorin maadoitukset ja muitten johtojen liittimet läpi crc:n kanssa.

mankuh
-
Viestit: 22
Liittynyt: 17.6.2015 0:11

ViestiKirjoittaja mankuh » 15.7.2015 14:20

Kipinä näytti aika heikolta, haen uudet tulpat ja katson mitä tapahtuu.
Edit: Auto lähti käyntiin tulppien vaihdolla, ja tuo booaaminenkin väheni, kai se vaan on vähän kankea pitkän seisonnan jälkeen.

mankuh
-
Viestit: 22
Liittynyt: 17.6.2015 0:11

ViestiKirjoittaja mankuh » 16.7.2015 15:55

Kyllä tuossa jotain häikkää näyttäisi uusilla tulpillakin, joskus vaikka kuin starttaa niin ei lähde, ja sitten kun käy 10min päästä kokeileen niin lähtee saman tien. Voiko tuon ikäinen (-96) olla niin viisas että kun vaihteistossa on vähän öljyä ja merkkivalo palaa nii ei käynnisty?

w!rd
-
Viestit: 339
Liittynyt: 21.8.2009 19:02

ViestiKirjoittaja w!rd » 16.7.2015 16:47

Niin mikä merkkivalo? Kaikkienhan niiden varoitusvalojen kuuluu palaa virrat päällä. Sammuvat sitten käynnistyksen jälkeen.

jii_bee
-
Viestit: 2414
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 16.7.2015 16:50

Voiko tuon ikäinen (-96) olla niin viisas

Ei ole. Laatikossa on silti hyvä olla riittävä määrä öljyä.

Muutama kolmosissa tavattuja yleisiä vikoja:

- viallinen polttoainepumppu (surahtaako pumppu kun kääntää virrat päälle?)
- viallinen moottorin lämpöanturi
- viallinen jakajan hall-anturi
- viallinen ajonesto

Noista suurimman osan saisi suljettua pois vikakoodit lukemalla.

mankuh
-
Viestit: 22
Liittynyt: 17.6.2015 0:11

ViestiKirjoittaja mankuh » 16.7.2015 16:52

Siis se öljyvalo palaa. Koko ajan vaikka olisi käynnissä, koska vaihdoin öljyt ja jäi muutama desi uupumaan.

Miltä se pumppu kuulostaa kun surahtaa? Kyllä siinä kaiken maailman ääniä kuuluu kun avaimesta kääntää mutta takaa ei kyllä kuulu mitään, eikö se pumppu ole takana?

Miten niitä vikakoodeja luetaan?

jii_bee
-
Viestit: 2414
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 16.7.2015 16:58

Siellä moottorissakin on ihan hyvä olla riittävä määrä öljyä...

Riittääkö sitä öljyä edes tikkuun asti (silloin kyllä puuttuu enemmän kuin "muutama desi")? Jos öljyn taso on mittatikun viivojen välissä ei valon vielä pitäisi palaa...

mankuh
-
Viestit: 22
Liittynyt: 17.6.2015 0:11

ViestiKirjoittaja mankuh » 16.7.2015 17:00

Moottorissa on kyllä oikea määrä öljyä mutta laatikossa ei.

w!rd
-
Viestit: 339
Liittynyt: 21.8.2009 19:02

ViestiKirjoittaja w!rd » 16.7.2015 19:14

Siinä autossa ei ole mitään merkkivaloa laatikon öljymäärälle.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 16.7.2015 19:17

Oisko anturinjohto irti tms

mankuh
-
Viestit: 22
Liittynyt: 17.6.2015 0:11

ViestiKirjoittaja mankuh » 16.7.2015 20:03

Mitkä piuhat sinne sitten menee öljyntäyttökorkin vierestä?

w!rd
-
Viestit: 339
Liittynyt: 21.8.2009 19:02

ViestiKirjoittaja w!rd » 16.7.2015 20:24

En muista missä kolmosen laatikossa on öljyntäyttökorkin paikka mutta veikkaan villisti että peruutusvalokytkimen johdot.

mankuh
-
Viestit: 22
Liittynyt: 17.6.2015 0:11

ViestiKirjoittaja mankuh » 16.7.2015 20:55

Okei, pitääpä tutkia että miksi tuo valo sitten palaa. Ja kyselen taas lisää kun olen ihmetellyt tuota käyntiongelmaa. Kiitos vastauksista!

hammer_man
-
Viestit: 321
Liittynyt: 4.11.2009 7:56

ViestiKirjoittaja hammer_man » 17.7.2015 9:29


kurvimies
-
Viestit: 119
Liittynyt: 27.11.2012 21:28

ViestiKirjoittaja kurvimies » 15.8.2015 12:59

Liekö pulmat jo ratkenneet, mutta vielä siitä laatikon öljyntäyttökorkista. Ettei vaan olisi kyseessä vauhtipyörän asennon tihrustusreikä? Siitä jos menet lorauttamaan öljyä niin saat todnäk. kytkimen entiseksi.

Muistaakseni siinä on päällä noin 2 töpseliä, toinen kai nopeusmittarille ja toinen peruutusvaloille. Laatikon öljylle ei ole erillistä täyttöaukkoa, ainoastaan päädyssä oleva saakelin isolla kannalla oleva kuuskulmakorkki. Sieltä se lisätään, poistetaan ja tarkistetaan katsomalla, että öljyn määrä tasaisella yltää kierteiden tasolle.

Ainiin. Omat kunnossa olevat kolmoset ovat köhineet jos akunkenkä on ollut irti. Ilmeisesti kone opiskelee lambda-arvot muistiinsa, jotta katti ei hajoa. Jostain luin joskus että 10min tyhjäkäynti korjaisi asian. Kyllä se aikansa ajelemallakin asettui.

mankuh
-
Viestit: 22
Liittynyt: 17.6.2015 0:11

ViestiKirjoittaja mankuh » 15.8.2015 19:58

Juu siitä reiästähän minä luonnollisesti ekan purkin tyhjensin suoraa maahan mutta kyllä kai tuo kytkin on pelittänyt, voihan olla että vauhtipyörä sen verran suojasi. Kaadoin siitä isosta kuusiokolopultista mikä on siinä vaihdevivun kohdalla öljyt sisään.

kurvimies
-
Viestit: 119
Liittynyt: 27.11.2012 21:28

ViestiKirjoittaja kurvimies » 15.8.2015 22:17

Aika perus. Sillä silmällä minäkin sitä joskus katselin, mutta jätin väliin. Tossa tapauksessa kaataisin varulta vielä pullollisen ravistettua kokista perään. Korjaavat sillain jokkisautoissa kuivakytkimiä, kun sillä liemellä saa pitoja :)

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 15.8.2015 22:39

Ja cokiksen pitää olla sit sokerillista. Diettii ei käy. Siirappia käyttivät isän sukutilalla aikoinaan pitkien viljankuivaimen hihnojen pidon parannukseen.

mankuh
-
Viestit: 22
Liittynyt: 17.6.2015 0:11

ViestiKirjoittaja mankuh » 15.8.2015 23:45

Okei kiitos vinkistä, voisihan sinne yhden pullon tuhlata.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 15.8.2015 23:46

Onnea vaan, ihme jos ei ala luistamaan. :D

Vaihteiston öljyn täyttöproppu löytyy siis laatikon kupeesta.
Kuvassa keltainen on täyttöproppu, vihreä öljyn poistoproppu.
Kuva

mankuh
-
Viestit: 22
Liittynyt: 17.6.2015 0:11

ViestiKirjoittaja mankuh » 16.8.2015 0:03

Mulla on kyllä erilainen laatikko tuossa, ja en keksinyt parempaa reikää täyttämiseen kuin sen pultin mikä on laatikon päällä vaihteensiirtovivun kohdalla.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 16.8.2015 0:18

Onko sulla laatikko vaihdekeppi tangoilla ja kytkin vaijerilla vai vaihdekeppi vaijerilla ja kytkin hydraulinen?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 16.8.2015 0:33

Sulla on varmaan samannäköiset kuusiokantaiset proput tyhjennykselle ja täytölle kuin kuvassa, mutta täyttöproppu on näkyvissä kun ottaa vasemman eturenkaan irti. Kaiken sen lian alla, mutta siinä varmaankin se jossain on. Olettaisin että osoittaa suoraan vasemmalle sivulle.

mankuh
-
Viestit: 22
Liittynyt: 17.6.2015 0:11

ViestiKirjoittaja mankuh » 16.8.2015 0:35

Voi ollakkin jos tarkemmin tutkisi. Meneekö me ölpät kuitenkin samaan osoitteeseen siitä päällä olevasta reiästä?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 16.8.2015 0:40

Siitä ne valuu kytkimen päälle.

mankuh
-
Viestit: 22
Liittynyt: 17.6.2015 0:11

ViestiKirjoittaja mankuh » 16.8.2015 0:54

En tarkoittanut sitä reikää vaan sitä mikä on aikalailla keskellä laatikkoa ja sen vaihteensiirtovivusto hässäkän lähellä.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 16.8.2015 1:12

Ei sekään kuulosta oikealta. Vaihteistoa tuntematta, mutta veikkaamalla 020-tyyppiä, täyttöproppu osoittaa suoraan vasemmalle pyöränkotelossa.

Toi vois olla aika lähellä.

kurvimies
-
Viestit: 119
Liittynyt: 27.11.2012 21:28

ViestiKirjoittaja kurvimies » 19.8.2015 11:21

Jormalainen puhuu samasta lootasta kuin minä, ilmeisesti 020. Vaihteensiirto vivuilla ja kytkin vaijerilla. Pultteja 1kpl ja se sijaitsee tosiaan laatikon ulkopäässä, vas. etupyörän takana ja sen kannen vieressä mistä kytkimen kynsi, painelaakeri ja irrotustanko sijaitsevat. Tämä taisi olla jo selvillä mutta sanon silti :)

samisalami
-
Viestit: 133
Liittynyt: 27.2.2012 10:37

ViestiKirjoittaja samisalami » 22.8.2015 7:44

Tämä ei pahalla, mutta kannattaa käydä hakemassa korjausopas. Siitä on helppo kurkkia moniin asioihin ohjeita.

Sitten miksi siellä öljyvalot tuikkiii johtuu todennäköisimmin perus VAG ongelmasta.
Vaihda Öljynpaine anturi/anturit, yksi on ainakin siinä öljynsuodatinjalan kyljessä, sellainen yksinapainen liitin siinä vain. Katsot että tulee oikean värinen sitten tilalle. Nuo tuppaa ajanmyötä vuotamaan läpi ja antamaan muutenkin herjoja.
Ja kuten aiemmin mainittu, käynnistysmis vaivat monesti näissä ovat olleet juurikin vedenlämpöanturin ongelmia.

Hyväpuoli sitten näiden antureissa on se että lauantaipussikin maksaa enemmän.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 41 vierailijaa