IV Golf 1.6 BCB Sytytystulppien vaihto

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

ohcd900
-
Viestit: 32
Liittynyt: 24.12.2014 21:20

IV Golf 1.6 BCB Sytytystulppien vaihto

ViestiKirjoittaja ohcd900 » 8.5.2015 7:06

Moro,

Saattaapi kuulostaa tyhmältä, mutta miten tuo tulppien vaihto tässä moottorikoodissa tapahtuu? Aukasin kannen ja katsoin, että puolien ympärillä on tuommoinen muovikotelo ja aikani kun ihmettelin ajattelin varuiksi kysyä neuvoa.

Meneekö tuo siis niin, että ensin otan tuon kehikon pois ja sitten puolien sähköliitännät pois ja sitten puola ylös ja vanha tulppa pois ja uusi tilalle ?
´
Kiitos ja anteeksi!

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

ViestiKirjoittaja Flameball » 8.5.2015 8:00

Ensin kaikki näkyvät pultit auki muovikehikosta, sitten öljyntäyttöaukon muoviosa irti ja tukit sen jollain rätillä. Tämän jälkeen liittimet auki siltä osin mitä tarttee että saa loput pultit auki ja sen jälkeen kampeat jollain muovisella varrella (esim. verhoilun irroitustyökaluilla) koko sen muovikehikon puolapatterin kera kerralla irti ja siirrät sivuun. Tämän jälkeen tulppien vaihto normaalisti. Tarttee mojovan jatkovarren ja mielellään magneettihylsyn ni elämä on helpompaa :)

ohcd900
-
Viestit: 32
Liittynyt: 24.12.2014 21:20

ViestiKirjoittaja ohcd900 » 8.5.2015 8:18

Hei,

Kiitos vastauksesta!

Lähteekö tuo öljyntäyttöaukon muoviosa ihan kiertämällä? Vähän sitä siinä testailin, mutta eipä uskaltanut sitäkään kokeilla. nimim. Aiemmissa autoissa aina jotakin paskana ennen kun selvittää miten nää toimii.

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

ViestiKirjoittaja Flameball » 8.5.2015 13:02

Siinä oli muistaakseni joku lukkolärpäke (muovinen) joten sitä löysäät sormella tms. ensin ja sitten vasta käännät auki. Ei tartte käyttää väkivaltaa eli se on melko löysä systeemi.

HuHu
-
Viestit: 454
Liittynyt: 21.7.2011 17:21

ViestiKirjoittaja HuHu » 8.5.2015 17:13

Siis eihän siinä tarvitse muuta kuin ottaa puolat irti. Ja sen jälkeen tulpat. Turha mitään muoveja alkaa irroittelemaan.

Luotijuna
-
Viestit: 1262
Liittynyt: 18.3.2004 11:33

ViestiKirjoittaja Luotijuna » 8.5.2015 21:05

niimpä, ja siihen puolan nostamiseen on työkalu. Nota työkseni teen niin välillä on kovassa kiinni ja menee sisäisesti joskus rikki ku menee kaivaa jollain kangella.

HuHu
-
Viestit: 454
Liittynyt: 21.7.2011 17:21

ViestiKirjoittaja HuHu » 9.5.2015 6:59

Menee se sillä erikoistyökalullakin nostettaessa rikki, jos oikeasti kiinni.

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

ViestiKirjoittaja Flameball » 9.5.2015 14:35

itse kun en työkseni tee ja pari kertaa ottanut irti, niin ei ole erikoistyökalua millä tempoa ja tolla keinolla minkä mainitsin on ainoastaan lähtenyt irti koko puolat :P kyllähän se näin on että erikoistyökalulla kuuluis irroittaa. Saa siinä käyttää maalaisjärkeä kun näitä hommia tekee ettei väkisin väännä.

Luotijuna
-
Viestit: 1262
Liittynyt: 18.3.2004 11:33

ViestiKirjoittaja Luotijuna » 9.5.2015 14:49

Yleensä jos se hajoo niin sitä ei ees huomaa vasta kun laittaa auton käynttiin. Jotain menee sisällä rikki.

Juzu84
-
Viestit: 392
Liittynyt: 23.4.2010 7:44

ViestiKirjoittaja Juzu84 » 10.5.2015 11:31

Homma menee kutakuinkin seuraavasti. Irroita öljyntäyttökorkin jatke kääntämällä vastapäivään ja avaamalla lukitukset varovasti. Helpottaa jos vapautat puoliin menevien johtonippujen nipsut tuosta muovisesta kehikosta jolloin johdot pääsevät nouseen pois paikaltaan ja saat huomattavasti lisätilaa, taitaa jopa olla välttämätöntä. Liittimien irroitus puolista ei ole tarpeellista eikä edes suotavaa jos tarkoituksena ei ole vaihtaa puolaa. Kun irroitat puolaa tulpasta kohdista veto suoraan ylös päin varovasti, voi olla tiukassa. Jos et omista puolien ulosvedinsarjaa joka on itselläni ja maksaa biltemassa muutaman kympin niin tartu puolaan varovasti pihdeillä ja voit myös kammeta talttapäisellä meisselillä ylös päin. Irroitettuasi puolat, vaihda tulpat normaalisti ja kiristä kohtuudella. Tulppia auki pyöritettäessä voi tuntuma olla kuin tekisi uusia kierteitä kanteen koska kierteissä on mulla ainakin joka kerta ollu karstaa ihan mukavasti. Sitten kun painelet puolat paikalleen niin kohtisuoraan alaspäin ja kun puola lukittuu kuuluu "plop" ääni. Ei muuta kuin kiinnittele johdot alkuperäisille paikoilleen ja kokoa muutkin puretut osat ja koeajolle. Itse tuon oon muutaman kerran tehnyt ja suosittelen ulosvedin sarjan hankkimista, säästää puolia ja hermoja.

http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/product/large/2000021394

ohcd900
-
Viestit: 32
Liittynyt: 24.12.2014 21:20

ViestiKirjoittaja ohcd900 » 10.5.2015 20:00

Kiitos kaikille avusta. Homma hoitui kahdella talttameisselillä. Koko patteri tuli kerralla ja aika helposti. Ei tarvinnu voimaa.. N. 30min meni.

tovayryn
-
Viestit: 38
Liittynyt: 16.3.2007 13:06
Viesti:

Re: IV Golf 1.6 BCB Sytytystulppien vaihto

ViestiKirjoittaja tovayryn » 28.11.2017 4:26

Tulipa tänään vaihdettua kyseiseen moottoriin tulpat. Olivat aivan saatanan tiukassa kiinni, hirvitti jo avata niitä, ettei puolet tulpasta jää kanteen. Onko tyypillistä vai ei?

Juzu84
-
Viestit: 392
Liittynyt: 23.4.2010 7:44

Re: IV Golf 1.6 BCB Sytytystulppien vaihto

ViestiKirjoittaja Juzu84 » 29.11.2017 5:52

tovayryn kirjoitti:Tulipa tänään vaihdettua kyseiseen moottoriin tulpat. Olivat aivan saatanan tiukassa kiinni, hirvitti jo avata niitä, ettei puolet tulpasta jää kanteen. Onko tyypillistä vai ei?

Tulppia avatessa tuo "nyt just lähtee kierteet" tunne on ihan normaalia tuon moottorityypin kanssa. Kolmisen kertaa omaani oon vaihtanu ja joka kerta sama juttu.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa