Golf IV 1,8 -> 1,8T moottorin vaihtoon apuja
Valvoja: ffp jäsenet
Golf IV 1,8 -> 1,8T moottorin vaihtoon apuja
Yritin etsiä haulla mutta ilmeisesti olin niin onneton siinnä etten löytänyt :(
Jos joku tietää aikaisemmista kirjoituksista niin olisin kiitollinen linkeistä.
Tarkoitus olisi vaihtaa Golf 4 -99 4motioniin 1,8 20V koneen tilalle tuo vastaava mutta ahdettuna 1,8T 20V moottori.
Sattui ns karilleajo eli öljypohja osui maahan ja tuli nyrkin kokoinen reikä pohjaan ja alle kilsan ajon jälkeen laakerivammat.
Yllätyin kun öljyvalo vain vilkkui....niin lulin että vain tullu reikä ja pinta vähentynny....matkaa kuitenkin vain 1 km perille....se ei riittänny...joten nyt pitää vaihtaa kone...halvempaa kun vanhan 218tkm ajetun remppaaminen.
No se vain syy vaihtoon eli jääköt huomioitta.
Surffailin hiukan noita purkaamoita ja löysin Audin A3/S3 nimikkeellä olevia koneita. Ruotsista melkein tonnin halvemmalla kuin täältä.. 1.500e vs 4.000sek (n.500e).
Rautahan lienee helppo vaihtaa kun muutoin samoja koneita....toki pakosarja ahtimen kanssa poikkeaa.
1. Onko näin?
2. Enemmä huolta aiheuttaa johdotus ja Ecu.
3. Miten poikkeavat ja mitä muutoksia joutuu tekemään?
4. Mitä kaikkea kannatta ostaa samalla puretusta autosta? Ecu? Johtosarjoja? Mittaristoa? (mahtaakohan A3sen sopia, jos tarvii vaihtaa).
Vertailuautona katsastukseen lienee GTI malli. Vai onko tuota konetta ollu myös muissa Golffeissa?
5. Mitä muuta tarvitsee vaihtaa katsastukseen? Jarru?
6. Nyky moottoripyörissä on virtalukko-ecu-nopeusmittari-virtapää oltava samasta laitteesta jotta toimivat.....onko näissä jotain samaa ??
Kiitos ja Anteeks jos aihetta jo käsitelty.
Jos joku tietää aikaisemmista kirjoituksista niin olisin kiitollinen linkeistä.
Tarkoitus olisi vaihtaa Golf 4 -99 4motioniin 1,8 20V koneen tilalle tuo vastaava mutta ahdettuna 1,8T 20V moottori.
Sattui ns karilleajo eli öljypohja osui maahan ja tuli nyrkin kokoinen reikä pohjaan ja alle kilsan ajon jälkeen laakerivammat.
Yllätyin kun öljyvalo vain vilkkui....niin lulin että vain tullu reikä ja pinta vähentynny....matkaa kuitenkin vain 1 km perille....se ei riittänny...joten nyt pitää vaihtaa kone...halvempaa kun vanhan 218tkm ajetun remppaaminen.
No se vain syy vaihtoon eli jääköt huomioitta.
Surffailin hiukan noita purkaamoita ja löysin Audin A3/S3 nimikkeellä olevia koneita. Ruotsista melkein tonnin halvemmalla kuin täältä.. 1.500e vs 4.000sek (n.500e).
Rautahan lienee helppo vaihtaa kun muutoin samoja koneita....toki pakosarja ahtimen kanssa poikkeaa.
1. Onko näin?
2. Enemmä huolta aiheuttaa johdotus ja Ecu.
3. Miten poikkeavat ja mitä muutoksia joutuu tekemään?
4. Mitä kaikkea kannatta ostaa samalla puretusta autosta? Ecu? Johtosarjoja? Mittaristoa? (mahtaakohan A3sen sopia, jos tarvii vaihtaa).
Vertailuautona katsastukseen lienee GTI malli. Vai onko tuota konetta ollu myös muissa Golffeissa?
5. Mitä muuta tarvitsee vaihtaa katsastukseen? Jarru?
6. Nyky moottoripyörissä on virtalukko-ecu-nopeusmittari-virtapää oltava samasta laitteesta jotta toimivat.....onko näissä jotain samaa ??
Kiitos ja Anteeks jos aihetta jo käsitelty.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Oi voi. 1.8 ja 2.0 4motionit ovat pääsääntöisesti 98/99 malleja. Eli epäilen mittariston olevan 1jx 919 xxx eli ei käytä can väylää. Eli noihin käytännössä käyvät vain samankoodiset mittaristot. MK4 pohjaista on valmistettu 3 eri sähköillä eli 97-99, 00-02 ja 02-> . Nämä käyttävät omia nopeuksia can väylissä ja can väyliä on enemmän uusissa. Eli aikamoinen projekti on. Lisäksi 2001,5 immo on muuttunut 2->3 eli ajonesto on päivittynyt. Villi veikkaus on ettei 1.8t ecu toimi tuollaisen 1jx 919xxx mittariston kanssa väylien ollessa niin erinlaiset ja muutenkin sähköjen.
Mitä noihin 1jx 920 xxxx mittaristoihin tulee niin niitä pystyy koodailemaan, etenkin jos ovat VDO immo3 niin bensoista voi tehdä dieseleitä ja vaikka millaisilla rpm/km alueilla.
Helpoiten pääset: 1.8t 2002/03 kone ja koneensähköt ja myös sisäsähköt (mittaristolle, esp/abs). Vaihdettavaa on abs/esp moduulista lähtien aina ikkunanmoottoreihin. Tällä hetkellä Suomessa on ainakin yksi 1.8t 4motion mk4 farkku. Eli katsastus onnistuu. Vertailuna taisi olla 2.8-malli ja luonnollisesti vaadittiin 2.8 jarrut (312mm), vakaimet yms. Ja jos oikein pilkkuaviilataan niin esp/abs, kun 2.8 ovat olleet vakiona, mutta riippuneen katsastajasta.
Muistaakseni tuo 1.8t mk4 4motioni käytti leon 1m etuvetosen ecua.
Mitä noihin 1jx 920 xxxx mittaristoihin tulee niin niitä pystyy koodailemaan, etenkin jos ovat VDO immo3 niin bensoista voi tehdä dieseleitä ja vaikka millaisilla rpm/km alueilla.
Helpoiten pääset: 1.8t 2002/03 kone ja koneensähköt ja myös sisäsähköt (mittaristolle, esp/abs). Vaihdettavaa on abs/esp moduulista lähtien aina ikkunanmoottoreihin. Tällä hetkellä Suomessa on ainakin yksi 1.8t 4motion mk4 farkku. Eli katsastus onnistuu. Vertailuna taisi olla 2.8-malli ja luonnollisesti vaadittiin 2.8 jarrut (312mm), vakaimet yms. Ja jos oikein pilkkuaviilataan niin esp/abs, kun 2.8 ovat olleet vakiona, mutta riippuneen katsastajasta.
Muistaakseni tuo 1.8t mk4 4motioni käytti leon 1m etuvetosen ecua.
KIITOS hyvästä infosta.
Käsittääkseni (sen mitä ropailu ko. yksilöä) niin ei ole can väyläinen auto.
Jäi viellä hiukan auki tästä 'piuhaversiosta'
1. Tarviiko mittaristo vaihtaa?
2. Käykö oma vai minkälaisen ecu riittää... turbokoneen luovuttajan (olettaen että myös piuhamalli)?, nelikko turbo version ecu?..joku muu?
Käsittääkseni (sen mitä ropailu ko. yksilöä) niin ei ole can väyläinen auto.
Jäi viellä hiukan auki tästä 'piuhaversiosta'
1. Tarviiko mittaristo vaihtaa?
2. Käykö oma vai minkälaisen ecu riittää... turbokoneen luovuttajan (olettaen että myös piuhamalli)?, nelikko turbo version ecu?..joku muu?
Ecu nyt tarvitsee vaihtaa tai ainakin laittaa 1.8t ecun ohjelma sisään. En ota kantaa pystyykö tässä niin tehdä. Ecun ollessa "turboecu" käyttää se useita canväyliä esimerkiksi-> ikkunanmoottoreille, mittaristoon, abs jne.
Noista analogisista mittaristoista olen pysynyt kaukana kun ei ole ollut oikein muokkauspotentiaalia, joten vastaan pinnallisesti. Eli jos vanha ecu ei syöttänyt mittaristoon canväylällä tietoa ja sielä on nyt normaalipiuha ja uusi syöttää= ei toimi kunnolla. Jolloin mittaristo ei oikein toimi. Eli helpoiten pääsee johtojen vaihdolla ecu-> mittaristo ja myös mittariston vaihdolla.
Periaatteessa mk4 1.8t ecu riittää tai vastaava pohjaisen auton ecu riittää. Noissa koneissa 1.8t on eroja joten on suositeltavaa että ecu ja sen molemmat johtosarjat ovat samasta konemallista, esim joissakin on enemmän sensoreita kuin toisissa yms. Myös ecun pinnit voivat olla erijärjestyksessä, puuttua tai vastaavaa. Ecun johtosarjat yhdistyvät liittimillä pyyhkijän alla auton sisäjohtosarjaan joten sieläkin oletettavasti joutuu tekemään muutoksia analogisissa mittaristoissa (kojelauta pois). Eli Helpoiten pääset kun vaihdat kaikki sähköt. Olettaen,että haluat kaikkien ajonestojen yms toimivan alkuperäisen tavalla.
Ecun ja mittariston vaihtoon sitten liittyy ajoneston uudelleen koodaus joka ei ihan joka paikassa onnistu.
Tein itelleni 2.8->R32 kone swapin ja voin sanoa että saat varautua isoon työmäärään. Nuo oli sukulaiskoneita joten swappi oli suhkot helppo. Jos tosiaan mittaristo on analoginen (919) niin varaudu muutaman kk projektiin, mikäli haluat kaiken tehdä oikein. Muistaakseni 1.8t turboja ei ole analogisilla mittaristoilla mk4:ssa tai jos on niin harvassa. Ainakin kaverin 99 mallissa on jo 2000 sähköt.
Taloudellisesti on varmasti halvempaa ostaa käytetty 1.8t, mutta niitähän ei ole 4motiona... Etuvetosessa 1.8t tekniikassa mm öljynpaluut yms ei sitten sovi kun ottaa jakolaatikkoon kiinni. Sähkökaasu on sitten toinen asia, kolmas kytkin, aski..jne Ainakin 1.8 vapari etuvetosessa on eri olka-akseli ns kiinteät jarruille niin voi mennä sieltäkin osia vaihtoon.
http://forums.vwvortex.com/showthread.php?2471196
Noista analogisista mittaristoista olen pysynyt kaukana kun ei ole ollut oikein muokkauspotentiaalia, joten vastaan pinnallisesti. Eli jos vanha ecu ei syöttänyt mittaristoon canväylällä tietoa ja sielä on nyt normaalipiuha ja uusi syöttää= ei toimi kunnolla. Jolloin mittaristo ei oikein toimi. Eli helpoiten pääsee johtojen vaihdolla ecu-> mittaristo ja myös mittariston vaihdolla.
Periaatteessa mk4 1.8t ecu riittää tai vastaava pohjaisen auton ecu riittää. Noissa koneissa 1.8t on eroja joten on suositeltavaa että ecu ja sen molemmat johtosarjat ovat samasta konemallista, esim joissakin on enemmän sensoreita kuin toisissa yms. Myös ecun pinnit voivat olla erijärjestyksessä, puuttua tai vastaavaa. Ecun johtosarjat yhdistyvät liittimillä pyyhkijän alla auton sisäjohtosarjaan joten sieläkin oletettavasti joutuu tekemään muutoksia analogisissa mittaristoissa (kojelauta pois). Eli Helpoiten pääset kun vaihdat kaikki sähköt. Olettaen,että haluat kaikkien ajonestojen yms toimivan alkuperäisen tavalla.
Ecun ja mittariston vaihtoon sitten liittyy ajoneston uudelleen koodaus joka ei ihan joka paikassa onnistu.
Tein itelleni 2.8->R32 kone swapin ja voin sanoa että saat varautua isoon työmäärään. Nuo oli sukulaiskoneita joten swappi oli suhkot helppo. Jos tosiaan mittaristo on analoginen (919) niin varaudu muutaman kk projektiin, mikäli haluat kaiken tehdä oikein. Muistaakseni 1.8t turboja ei ole analogisilla mittaristoilla mk4:ssa tai jos on niin harvassa. Ainakin kaverin 99 mallissa on jo 2000 sähköt.
Taloudellisesti on varmasti halvempaa ostaa käytetty 1.8t, mutta niitähän ei ole 4motiona... Etuvetosessa 1.8t tekniikassa mm öljynpaluut yms ei sitten sovi kun ottaa jakolaatikkoon kiinni. Sähkökaasu on sitten toinen asia, kolmas kytkin, aski..jne Ainakin 1.8 vapari etuvetosessa on eri olka-akseli ns kiinteät jarruille niin voi mennä sieltäkin osia vaihtoon.
http://forums.vwvortex.com/showthread.php?2471196
http://www.audiclub.fi/audifinns/showth ... p?t=137683
Joku sen on kokeillut. Aihiona ollu dieseli.
En kyllä lähtis käyttöautoon tekemään, mutta kaikkihan on mahdollista.
Joku sen on kokeillut. Aihiona ollu dieseli.
En kyllä lähtis käyttöautoon tekemään, mutta kaikkihan on mahdollista.
Mitäs ne Blackshadow nelikko golffit oli? Eikös nekin ollut alunperin tehtaalta vapari nelikkona ja vaihdettu turbokoneet niihin?
En usko, että muutoskatsastus tulee olemaan hankalin asia tässä. Luulis että voisi verrata perus GTIhin.. Sama autohan se nelikkokin on
Edit: http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=81750
En usko, että muutoskatsastus tulee olemaan hankalin asia tässä. Luulis että voisi verrata perus GTIhin.. Sama autohan se nelikkokin on
Edit: http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=81750
Kiitos taas :)
Tosiaan JOS ja JOS kaikki menee kuten ajateltu (tekniikasta syntyy kauppa)....
...niin sekä nykyinen -99 1,8 vapari 4mot on ei can väyläinen ns. piuhamalli.
Samoin kuin tekniikanluovttaja GTI .... eli can väylä juttuihin en ilmeisesti?? joudu kajoamaan.
Mittaristotkin näyttää samalta, vai oliko GTIn asteikko pidemmälle. Mutta kummatkin vain sillä piedellä tietoruudulla joka ei vissiin edes ole nestekide tms niinkuin jo -00 malleissa.
Tosiaan JOS ja JOS kaikki menee kuten ajateltu (tekniikasta syntyy kauppa)....
...niin sekä nykyinen -99 1,8 vapari 4mot on ei can väyläinen ns. piuhamalli.
Samoin kuin tekniikanluovttaja GTI .... eli can väylä juttuihin en ilmeisesti?? joudu kajoamaan.
Mittaristotkin näyttää samalta, vai oliko GTIn asteikko pidemmälle. Mutta kummatkin vain sillä piedellä tietoruudulla joka ei vissiin edes ole nestekide tms niinkuin jo -00 malleissa.
Vaijerikaasu ja mittariston can ei oikein liity toisiinsa, ainakaan käsittääkseni. Toki vaijeri on ollut aikaisemmissa malleissa kuten 919. Esim AGU konetta on tehty elsan mukaan 97-2000 ja ainakin joissain 99 malleissa on jo canni. AGN sähköt on muuttunut elokuussa 98 tehtaalta. Eli sielä pyörii ainakin can bus väylä ikkunanmoottoreissa. Eli voi olla hyvällä säkällä mittaristokin 920. Onko autossa vakkari? Agu/agn/apl/aqy on rinnastettu samalle vakkarille....
Kun kävin omaani tekniikan vaihdon muutoskatsastamaan niin kuulemma 2 vetoset ja 4 vetoset ovat omaa mallisarjaa. Eli sen perusteella 1.8 4motionia pitäisi verrata lähimpään tehollisesti, joten oliskohan sen takia ainakin tuota diesel farkkua->18t verrattu 2.8?
Kun kävin omaani tekniikan vaihdon muutoskatsastamaan niin kuulemma 2 vetoset ja 4 vetoset ovat omaa mallisarjaa. Eli sen perusteella 1.8 4motionia pitäisi verrata lähimpään tehollisesti, joten oliskohan sen takia ainakin tuota diesel farkkua->18t verrattu 2.8?
Nyt on hankittuna tekniikan luovuttaja.
Golf Gti -99 piuhamallia.
Mittaristo muuten samanlainen eka veris mk4sta kummassakin...poikkeuksena Gti nopeus asteikko menee pidemmälle.
Gtissä climatron (vai mikä se on) ilmastointi ja kanta autossa manuaali ilmastointi.
Jarruista surffailin sen verran etta mahd vertailuauto 2,8 4mot, Gti ja 1,8 4mot takajarrut samat.
Edsessä Gtissä suurimmat levyt sit 2,8 ja 1,8sissa pienimmät. Jarrusatulat samat toki eri kiinnitysraudalla.
Golf Gti -99 piuhamallia.
Mittaristo muuten samanlainen eka veris mk4sta kummassakin...poikkeuksena Gti nopeus asteikko menee pidemmälle.
Gtissä climatron (vai mikä se on) ilmastointi ja kanta autossa manuaali ilmastointi.
Jarruista surffailin sen verran etta mahd vertailuauto 2,8 4mot, Gti ja 1,8 4mot takajarrut samat.
Edsessä Gtissä suurimmat levyt sit 2,8 ja 1,8sissa pienimmät. Jarrusatulat samat toki eri kiinnitysraudalla.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 44 vierailijaa