1.8t 20vt ihmettelyä ja kysymyksiä (vika löydetty)

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Mikaell
-
Viestit: 131
Liittynyt: 28.4.2014 23:28

1.8t 20vt ihmettelyä ja kysymyksiä (vika löydetty)

ViestiKirjoittaja Mikaell » 5.1.2015 0:15

Vihdoin ja viimein savuja tuli otettua ulos omasta projekti autosta.
Tosiaan ihmetyttää öljynpaine ongelma(?), ei ole millään mittareilla todettu mitään että paljonko siellä todellisuudessa on paineita.

Täydellinen koneremontti tehty vaihdettu kaikki laakerit, männät, veivit, kansi koneistamolta uusilla osilla jne.
Öljysihti putsattu huolella ja uusi o-rengas.

Annoin auton käydä tyhjäkäynnillä 10-15minuuttia ensiksi, ei mitään ongelmia.
Kävi tasaisesti jne, mutta kun tyhjäkäynnillä annoin kierroksia öljyvalo syttyi.
Tämän jälkeen tsekkasin öljyn määrän jne, kaikki ok auto uudestaan tulille ei mitään taaskaan tyhjäkäynnillä > 3t rpm jengaa sama homma.

Toinen kysymys mielestäni nokkien ketjun kiristäjä viallinen niin ääntää selvästi sieltäpäin, kys osaa en vaihtanut remontin yhteydessä kun ei aikasemmin ääntänyt.

Moottori on AMK koodilla ja solenoidilla varustettu kiristäjä kys. kotterossa.
http://m.motonet.fi/fi/tuote/255416?ajo ... malli=2000

Sopiiko linkin osa vai mistähän mahdan löytää oikenlaisen?
Autona siis Audi S3 1.8T AMK
Viimeksi muokannut Mikaell, 9.1.2015 14:29. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Pellikka
-
Viestit: 1220
Liittynyt: 19.11.2006 16:26

ViestiKirjoittaja Pellikka » 5.1.2015 8:01

Varmaan se kiristin ääntää ku ei oo öljynpaineita. Älä käytä ennen ku löytyy paineet, se on hetkessä pilalla ilman öljyä koko mylly.

Suodatinjalkaan motonetin halpa mekaaninen mittari ja kokeile. Jos ei oo paineita niin jossain on vikaa.

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 5.1.2015 8:13

Niin, lisäksi tuo S3 ei taida alle 2000rpm varoitella öljynpaineen vähyydestä. Eli vasta kun kierrokset nousee yli 2000rpm öljynpainevaroitus tulee mikäli ei ole painetta riittävästi, alle sen voi olla 0bar ja mitään varoituksia ei tule.

Mikaell
-
Viestit: 131
Liittynyt: 28.4.2014 23:28

ViestiKirjoittaja Mikaell » 5.1.2015 12:33

Täytyykin lähteä ostoksille mittarin osalta niin saa lukemia ulos paineiden osalta.. Järjenäänellä kun miettii taas niin se mittari olisi ollut ehdoton ekoilla käynnistys kerroilla.

Jos paineet onkin totally kateissa vähän mietityttää ja, että mistä lähteä etsimään ensimmäiseksi.
Millasia lukemia sieltä pitäisi irrota tyhjäkäynnillä jos kaikki ok?

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 5.1.2015 14:24

Kylmällä moottorilla (tallissa +10-20c?) pitäisi olla ainakin muutama baari painetta heti startista tyhjäkäynnillä. Paine laskee sitten pikku hiljaa moottorin lämmettyä reiluun yhteen bariin tyhjäkäynnillä ja kierroksia annettaessa kasvaa karkeasti 1bar/1k rpm tai vähän nopeammin.

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 5.1.2015 16:06

Oikein rempattu (06a) 20vt ei pudota öljynpainetta tyhjäkäynnillä alle 1,5bar, vaikka öljylämmöt huitelee toista sataa. Noilla tyhjäkäyntiminuuteilla öljynpaineen pitää olla liki 3bar.

Mikaell
-
Viestit: 131
Liittynyt: 28.4.2014 23:28

ViestiKirjoittaja Mikaell » 5.1.2015 17:13

Kävin äskettäin motonetin halpis mekaanisen mittarin ostamassa.
Kohta tallille iskemään kiinni ja toteamaan öljynpaineita.... Ihmetellään sitten lisää jos paineet hukassa toivotaan että anturi vaikka kiukuttelis vaan. :)

Mikaell
-
Viestit: 131
Liittynyt: 28.4.2014 23:28

ViestiKirjoittaja Mikaell » 5.1.2015 23:13

Jep öljynpainettahan sieltä puuttuu huomattavasti.
Muutaman vikakoodinkin oli lyönnyt kaupanpäälle.
"Camshaft position sensor (G40)"

Tsekkasin anturin ehyeltä näytti kaikinpuolin, mistähän aloitan nyt ensimmäiseksi huomenna ihmettelemään ja käymään läpi kun yläkertaan ei paineita pahemmin tule?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 5.1.2015 23:59

Ja oliko toi se mikä tulee joissain malleissa aina kun moottori ei käy ja luetaan diagnostiikka?

Mikaell
-
Viestit: 131
Liittynyt: 28.4.2014 23:28

ViestiKirjoittaja Mikaell » 6.1.2015 0:08

En ole koskaan aikaisemmin tällä ritsalla onnistunut kys. vikakoodia saamaan vaikka jos jonkinlaista vikaa/käyntihäiriöitä on ollut vuoden varrella.

Mut tosiaan kai sitä huomenna pitäisi taas masentumaan ja ihmettelemään mennä.. Jos sitä öljypumpun puolelta ja sihdistä aloittaisi vaikka molemmat juuri onkin uusittu.. :)

Ideat ja ajatukset ovat tervetulleita!

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 6.1.2015 8:27


Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 6.1.2015 9:36

Tuomakselta hyvä linkki :)
Jos tuo moottori on vartin käyny tyhjää ilman öljynpainetta voikin kampuran ja kannen nokkineen myydä Kuusakoskelle.
Todennäköisimmät syyt öljynpaineen häviämiseen on koneistuksesta tullut paska öljykierrossa, unohtuneet mäntien öljyruiskut, pahasti pieleen mennyt kasaus runko/kk laakeripukeilla, öljypumpussa asennusvirhe.
Ite kun käynnistän täysin läpikäydyn moottorin ekaa kertaa tuijotan öljynpainemittaria lähes neuroottisesti starttaus vaiheessa ja ensimmäiset kilometrit kunnes moottori on pariin kertaan ajettu kuumaks.

Mikaell
-
Viestit: 131
Liittynyt: 28.4.2014 23:28

ViestiKirjoittaja Mikaell » 6.1.2015 12:41

Noo pelätään pahinta ja toivotaan parasta siitä on aina hyvä lähteä liikenteeseen. :) Siis kyllä siellä öljynpaineita oli, mutta oletusarvoihin verrattaessa huonot..

Tänään ajattelin käydä (jos jaksan) irroittamassa öljypohjan ja tsekata öljypumpun ja sihdin kunnon jos olisi vaikka koko paska tukossa..
Yläkerran puolelle samalla vilkasis ketjun/nokkien kuntoa.

Luotijuna
-
Viestit: 1262
Liittynyt: 18.3.2004 11:33

ViestiKirjoittaja Luotijuna » 6.1.2015 14:24

miks et uusinut pumppua remontin yhteydessä?

Mikaell
-
Viestit: 131
Liittynyt: 28.4.2014 23:28

ViestiKirjoittaja Mikaell » 6.1.2015 14:28

On uusi öljypumppu tosiaan juu tietenkin.. :)

Mikaell
-
Viestit: 131
Liittynyt: 28.4.2014 23:28

ViestiKirjoittaja Mikaell » 6.1.2015 17:23

öljysihti check
https://www.dropbox.com/s/0w03zq1cb9yvv ... 4.jpg?dl=0

Jatketaan ihmettelyä..:)

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 6.1.2015 17:30

Runkolinjan 2,3,4 auki. Kannesta pitkä pukki, josta nokkapyörän viereinen kaula. Rattaiden viereiset pukit. Jos noissa ei ole jälkiä heiluta kiertokankia pituussuunnassa. Jos tuntuu sormeen väläys vika siellä.
Oliko öljysihdin putkessa o-rengas?

Mitä ne paineet näytti vedenlämmön ollessa 70-80?

Mikaell
-
Viestit: 131
Liittynyt: 28.4.2014 23:28

ViestiKirjoittaja Mikaell » 6.1.2015 21:50

Alakerrassa mun käpälään ja silmiin näytti olevan kaikki kunnossa.
Öljysihdissä oli o-rengas paikoillaan.

Huomenna alotan sen yläkerran purkamisen ja tsekkaamisen päivittelen sitten taas..:)

Mikaell
-
Viestit: 131
Liittynyt: 28.4.2014 23:28

ViestiKirjoittaja Mikaell » 8.1.2015 0:13

Yläkerta tsekattu, kaikki kunnossa ei mitään "hitsaamisen" merkkejä.

Rupesin tuota jakopään hihnaa ihmettelemään..
Kuinka paljon siinä hihnassa pitää olla löysää/välystä?
Meinaan käytännössä saisin sen kiskastua pienellä voimankäytöllä käsin nokkapyörän hampailta pois?

Kuva kun käsillä vähän liikutettu
https://www.dropbox.com/s/ik8q1rxfhrgi6 ... 2.jpg?dl=0

Ilmeisesti n. 90astetta pitäisi taittua hihnan niin olisi oikealla kireydellä?
Täytyy huomenna viellä tsekata tarkemmin

Pellikka
-
Viestit: 1220
Liittynyt: 19.11.2006 16:26

ViestiKirjoittaja Pellikka » 8.1.2015 6:21

Ei kuitenkaan vaikuta öljynpaineeseen mitenkään. Näyttäs jokatapauksessa vähä löysältä.

Mikaell
-
Viestit: 131
Liittynyt: 28.4.2014 23:28

ViestiKirjoittaja Mikaell » 8.1.2015 15:57

Jep se on totta, täytyy jatkaa purkamista ja ihmettelemistä taas jos vaikka vika löytyisi. :)

Luotijuna
-
Viestit: 1262
Liittynyt: 18.3.2004 11:33

ViestiKirjoittaja Luotijuna » 8.1.2015 16:12

Paljon niitä paineita löyty ku mittasit, uus pumppu viallinen?

Mikaell
-
Viestit: 131
Liittynyt: 28.4.2014 23:28

ViestiKirjoittaja Mikaell » 8.1.2015 17:00

Itse jotenkin rupeisin kallistumaan ton öljypumpun puoleen..
Katon ne paineet kun löydän sen lappusen jostain remppa housujen taskuta mihin merkkailin..

Voisin tänään oikeastaan käyttää sen pumpun irti, pystyykö siitä toteamaan jotenkin jos on viallinen yksilö? Vai käynkö hakemassa uuden suoraan ja toivotaan että vika oli siinä..
Naurettavan halpa se ainakin oli kun Saksasta tilasin sen vaikka uusi onkin 30eur + 12eur lähetyskulut maksoi suomeen.. "hyvä ja halpa ei yleensä kohtaa."

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 8.1.2015 17:30

Oisko niinkin hassu selitys kuin ilmalukko? Kun vaihdoit pumpun yms, niin laitoitko öljyä uuden pumpun sisälle tai uuteen suodattimeen?
Tosin yleensä ilmalukko tekee sen, ettei öljyt lähde ollenkaan kiertämään.

Pellikka
-
Viestit: 1220
Liittynyt: 19.11.2006 16:26

ViestiKirjoittaja Pellikka » 8.1.2015 18:46

Jostain kirjasta katot mitat ja mittaat sen pumpun. Hammasvälys ainaki on annettu yleensä. Jos tuota uudempaa pumppua saa ees auki, ei nyt just muista. Kuhan ei ois halpa ja huono :) Uus merkkiosa makso satasen luokkaa, eli ei nekään kalliita ole. Ja onhan siellä imuputken ja pumpun välissä se o-rengas?

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 8.1.2015 18:51

Saa nuo uudemmat pumput auki. Tuntuu käsittämättömältä, että rempataan moottori täysin ja laitetaan sinne kiinalainen öljypumppu. Ehkä tärkein osa koko moottoria ja siinä säästetään.

Luotijuna
-
Viestit: 1262
Liittynyt: 18.3.2004 11:33

ViestiKirjoittaja Luotijuna » 8.1.2015 19:10

Siis maksaahan toi pumpu marmoritiskillä aika paljon, speed autoteilestä sen saa 210€ joka on varmasti halvempi ku marmoritiski.

Mikaell
-
Viestit: 131
Liittynyt: 28.4.2014 23:28

ViestiKirjoittaja Mikaell » 8.1.2015 20:27

Dona
Hyvältä idealta kuullosti ainakin sillon osia hankkiessa "hyvä ja halpa" kun kukkaro huutaa hoosiannaa.. :D
Vaikka nyt kiinalaisten käden taitoon et luotakkaan niin ei vaan haluis uskoo et vino silmä ollu tosiaan silmät ristissä tehtaalla.. :D

Tänään öljypumpun irroitus ja ihmettelyä siis luvassa..:)

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 8.1.2015 20:31

Ikinä ei pidä luottaa uusiin osiin, vaan nekin kannattaa tarkastaa ja mitata.

Mikaell
-
Viestit: 131
Liittynyt: 28.4.2014 23:28

ViestiKirjoittaja Mikaell » 8.1.2015 23:38

Tuotaniin poijjaat miepä luulen että tulee jatkossa vältettyä hyvää ja halappaa öljypumppu tuli irrotettua...

Öljypumppu itsessään timmi kum 13v kesäinen neitokainen..
https://www.dropbox.com/s/ff0ofljp91lbn ... 7.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/ff0ofljp91lbn ... 7.jpg?dl=0

Sitten kiinalaisen vs audi laatuun
kiina
https://www.dropbox.com/s/na46hy4rsqvq1 ... 7.jpg?dl=0
audi
https://www.dropbox.com/s/uhj7uaesugwj2 ... 5.jpg?dl=0

No ei siellä varmaan ole saatana paineita pahemmin enään kun ratas pyörii saatana tyhjää?!

Ostanko suoraan uuden pumpun vai iskenkö aadolf hitlerin tekemän rattaan pumppuun kiinni?
https://www.dropbox.com/s/n6037wmu4uyqm ... 2.jpg?dl=0

Mitenköhän alakerran kiertokankien ym. kunto? Eikös noi arpn pultit olekkin kerta käyttöisiä? Olisi ihan kiva tietää jos kaput onkin kaikki mahollinen sielläpäinmm.. heh

E: JATKOA TARINAAN
Kaivoin tallin nurkkia ja löysin AIDON alkup. vanhan vw öljypumpun, putsasin sen ja löin kiinni.. Täytyy hakea uusi yksilö jossain vaiheessa MARMORILTA.

Arvatkaapas vaan rupesiko paineita löytymään myllyyn asianmukaisesti..
Eka käynnistys vaihdon jälkeen
https://www.dropbox.com/s/n8jjb1etzcl0v ... 5.jpg?dl=0

Uskon että tässä tapauksessa selvittiin pelkällä säikähdyksellä, ei mielestäni kuulu mitään ylimääräisiä klinöitä tai kolinoita.

Itselleni tuli yllätyksenä roklattaako tosiaan tollanen sachin kiintee vp (7,2kg) noin helvetisti vai tuleeko ääni jostain muualta (öljypumppu skenaarion seurauksia? nokkaketjun kiristin?)
Tiedossa oli että roklaa kyllä, no näillä mennään nyt jonkun aikaa kun hommattu..:D

Kaikkia mahdollisia sivuääniä ja hetkellisiä räpellyksiä löytyy tusinan verran viellä kuvaus hetkellä.
http://youtu.be/tk3qNGGbRoM

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 9.1.2015 15:40

Tarvikeliikkeestä Febin pumppu 135€.
02m kiinteällä vauhtikselle pitää hirveän metelin. Omaa ässää ei kehtaa ees käynnistää yleisellä paikalla... Corradossa oli hetken hiljaa lootan laakereiden shimmauksen jälkeen.

Mikaell
-
Viestit: 131
Liittynyt: 28.4.2014 23:28

ViestiKirjoittaja Mikaell » 9.1.2015 16:04

Nojuu kieltämättä aikamoiset soundit antaa tuli itselleni vähän yllätyksenä melun taso, lootakin jo tietysti elämää nähnyt 249tkm verran niin eipä sekään timmein enään ole.

Olisi pitänyt varmaan jonkun kiinteellä vpllä 02m lootalla olevaa käydä kuuntelemassa ennen osto päätöstä.. :)
Youtubesta koitin videoiden perusteella vähän kuunnella mutta eipä niistä todellisuuden kuvaa saa koskaan.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 10.1.2015 22:42

Juu, ostettuja ominaisuuksia noi äänet =)

Toivotaan että mosa pysyy nipussa kaikesta huolimatta.

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 13.1.2015 23:34

Voi niitä aikoja kun juutubea ei ollut vielä keksitty... Omalla korvalla piti arvioida josko vaikka imuventtiili vuotaa :D
No joo, itse piti aikoinaan pari turboa vaihtaa about vuoden välein, ja öljypumppuhan oli kuitenkin viallinen. Ei ainuttakaan öljynpainevaroitusta ennen toisen solmun vaihtoa, sen jälkeen satunnaisesti jarruttaessa.
Febi muistaakseni 109e motonetista.
Moottori oli AEB ja edelliset omistajat käyttäneet longlife -huoltoväliä. Joka todella näkyi moottorin sisällä :/
Paskaisin mylly ikinä, kilsoja alle 170tkm.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 15 vierailijaa