R32:sen ahtamisen vaikeus Suomessa

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Leftis
-
Viestit: 28
Liittynyt: 31.8.2012 15:23

R32:sen ahtamisen vaikeus Suomessa

ViestiKirjoittaja Leftis » 2.10.2014 12:19

Tässä nyt on pitkään pyörinyt mielessä auton ahtaminen, mutta yhtään ahdettua menopeliä en ole ikinä omistanut. Tästä johtuen perustietämys aiheesta on aika minimaalinen. Hankintahinta on remmiahtimissa suurempi kuin turboissa, mutta käsitykseni mukaan este leimalle on olematon.

Kuinka vaikeaa auto on saada menemään katsastuksesta läpi turbon asennuksen jälkeen. Onko toivoakaan, että menisi läpi esim. säätämällä paineet minimiin? Vai joutuuko poikkeuksetta irrottamaan turbon ja tekemään muita muutoksia, että menisi läpi?

Remmiahdin kuulemma olisi helpompi - hihna pois hihnapyörältä ja leimalle.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 2.10.2014 13:00

Tarkoitatko tehon puolesta hankaluutta?

Hankalampaa lienee todistaa että täyttää päästörajat moottorimuutosten jälkeen. Käytönaikainen päästömittaus on aika kallista.

Helpointa lienee tuoda ulkomailta valmiiksi muutoskatsastettu auto. Ne taitaa saada täälläkin kilpiin suhteellisen ongelmitta, olen ymmärtänyt.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 2.10.2014 13:10

Ainoastaan "muuttoautot" voi poiketa, ainakin joskus pystyvät. Mutta muuten ulkomailta tuotavia autoja koskee samat määräykset.
Ei se mitään hankalaa ole, 10-15k euroa tiskiin ahtamiseen ja päästötesteihin.
Tai sit jumppaa aina katsastukseen ahtimen pois.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 2.10.2014 13:59

Eikös näitä 3.2 ole hyrskyttimellä ainakin pari kappaletta täällä kekkoslandiassakin ja molemmat omistajat taitaa pyöriä foorumillakin joskus.

Jouk
-
Viestit: 298
Liittynyt: 5.3.2004 20:48

ViestiKirjoittaja Jouk » 2.10.2014 14:28

Ei sitä paljon halvemmalla kuin 15teur saksassakaan pääse näköjään. TÜV-hyväksytty turbosatsi 4/5 R32:n:

http://www.ebay.de/itm/Golf-4-5-V6-R32- ... 1000050023

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 2.10.2014 14:36

Ja tota et saa suomessa läpi, koska toi sarja on suunniteltu 450hp tehoille. Jos käytät muuta tehoa, niin sepä ei vastaan alkuperäistä sarjaa...
Oliko toi sarja hyväksytty päästöjen puolesta?

myyrä
-
Viestit: 296
Liittynyt: 6.11.2011 21:00

ViestiKirjoittaja myyrä » 2.10.2014 16:09

Entä jos ei kerro kenellekään, että siellä on ahdin. ;)

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 2.10.2014 17:30

Se onkin jo ihan oma aiheensa :)

Pyrde
-
Viestit: 55
Liittynyt: 11.7.2011 10:22
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pyrde » 2.10.2014 21:27

Käyttäjällä eki80 ainakin lukee auto-kohdass IV R32TT, olen hänelle kyselyä laittanut että millä toteuttanut koska itse pohtinut myös että miten kantsis tehä Suomessa. Olis kiva kuulla että miten porukka on tehny noita =)

Leftis
-
Viestit: 28
Liittynyt: 31.8.2012 15:23

ViestiKirjoittaja Leftis » 2.10.2014 21:57

Tehot oikeastaan sivuseikka. Jos mahdollista saada kilpiin ilman järkyttävää rahallista panostusta, niin toki kiinnostaisi, muuten hakusessa on lähinnä kikka-kolmosia miten saa katsastuksesta läpi mahd. pienellä työllä.

Ja nimenomaan mahdollisen työn määrä on täysin epäselvä, että jos sen ahtimen tosiaan aikoo ottaa pois katsastuksen ajaksi. Tämä siis jos ei muita, helpompia keinoja ole.

Turbo-kitit tuntuu olevan helpommin - ja ennen kaikkea halvemmin - saatavilla kuin remmiahdin-paketit. Tuo HPA:n DTM 7670-kitti, jonka saivat valmiiksi pari kuukautta sitten, vaikuttaa aika pätevältä ns. entry-level kitiltä. Noin 5000e + postit ja tullit.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 2.10.2014 23:00

Mutta jos järkevästi ajatellaan. Laita r32 myyntiin ja audi tilalle.

Leftis
-
Viestit: 28
Liittynyt: 31.8.2012 15:23

ViestiKirjoittaja Leftis » 3.10.2014 6:05

Enhän mie nyt niin voi tehdä. Järkikin jäi jo kauan sitten pois näistä kuvioista.

Jouk
-
Viestit: 298
Liittynyt: 5.3.2004 20:48

ViestiKirjoittaja Jouk » 3.10.2014 8:14

Oliko toi sarja hyväksytty päästöjen puolesta?

Käsittääkseni tuo TÜV-hyväksyntä (ja se mistä se hintakin johtaa) tarkoittaa että kitti on katulaillinen saksassa.

Tuo on sinänsä mielenkiintoinen ettei sitä hyväksytä täällä koska käsittääkseni saman auton tuolla kitillä saa tuoda tänne saksasta ja laittaa kilpiin.

Tai ainakin aikoinaan kaverilla oli A Omega jossa sakemannien kittisatsi 4-litran moottorilla ja >280hv:llä (vakio 3000:n maksimi silloin 204hv eli 20% ylitettiin heittämällä eikä tuota Lotus Omegaankaan käsittääkseni voinut verrata). Tuon rekisteöinnissä ei ollut mitään ongelmaa ja TÜV paperit kelpasivat nätisti...

MTBE
-
Viestit: 811
Liittynyt: 12.3.2008 16:39

ViestiKirjoittaja MTBE » 25.10.2014 21:47

Tuon ahtamisen voi oikeastaan unohtaa täällä. En tiedä yhtään laillista settiä täälä, tosin muutaman ahdetun R:n tiedän. Tehoa saa nostaa sen 20% eli 241*20%=289hp, mutta teho/paino suhde taisi tulla vastaan ennen. Eli sekin rajoittaa. Toki henkilömäärää voi pienentää 5->4->3->2 ja laittaa autoon lisää painoa jolloin tehoa voi nostaa. Maksimipainoa ei saa kuitenkaan ylittää. Lisäksi on sitten ne päästötestit.

Itse kun tutkin asiaa niin fiksuinta olisi käyttää auto Saksassa ja ottaa sieltä lain maksimi tehot ulos ja käyttää TUV testissä. Tiedä sitten hyväksyvätkö täälä Suomessa nuita TUV papereita loppujen lopuksi, kun vähän epäselvä noiden Saksan TUV hyväksyntien sisältö. Ainakin päästöt ovat oltava näkyvissä.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 25.10.2014 22:19

TUV ei ole hyväksytty päästönormi, vaan sen pitää täyttää EU pykälät.
Toinen hyäksytty normi on CARB, eli Californian päästöt, koska ne on tiukemmat kuin EU vastaavat.
Mikä on jännä, et joissain esim alusta tuv kelpaa, mut esim päästöt ei.

MTBE
-
Viestit: 811
Liittynyt: 12.3.2008 16:39

ViestiKirjoittaja MTBE » 25.10.2014 22:24

Eli toisinsanoen jos koko auton kävisi TUVittämässä Saksassa kitillä, ei se silti olisi laillinen Suomessa päästöjen osalta, vaikka muuten olisi Suomen lain nojalla laillinen?

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 25.10.2014 23:43

Kannattaa katsoa Trafin sivuilta mikä on lailinen firma esim päästöjen suorittamiseen. Esim VTT kelpaa päästöiksi, vaikka niillä ei ole kuin 2 veto mahdollisuus, mutta siellä voi testata 4 vetoauton perse ylhäällä... No eihän se vastaa todellisuutta. Kuten sanottua, Suomen lainsäädäntö ja sen valvominen on taruakin ihmeellisempää.

Pekka
ffp jäsen
Viestit: 2188
Liittynyt: 16.7.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Pekka » 26.10.2014 0:10

Jollain TTE:n papereilla on saanut ainakin suomessa leimattua IS200 Lexuksen remmiahtimella. Siis TTE:n sarja jonka mukana tulee paperit. Itsekin olen ollut todistamassa yhtä muutoskatsastusta.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 26.10.2014 0:31

Loppukädessähän sen asian ratkaisee katsastuskonttori.
Esim Trafista sanottiin mulle, jos pystys teoreettisesti esittämään päästöt laskukaavojen perusteella, niin esim päästötestejä ei tarvita.... Juu ei riitä osaaminen.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa