R32:sen ahtamisen vaikeus Suomessa
Valvoja: ffp jäsenet
R32:sen ahtamisen vaikeus Suomessa
Tässä nyt on pitkään pyörinyt mielessä auton ahtaminen, mutta yhtään ahdettua menopeliä en ole ikinä omistanut. Tästä johtuen perustietämys aiheesta on aika minimaalinen. Hankintahinta on remmiahtimissa suurempi kuin turboissa, mutta käsitykseni mukaan este leimalle on olematon.
Kuinka vaikeaa auto on saada menemään katsastuksesta läpi turbon asennuksen jälkeen. Onko toivoakaan, että menisi läpi esim. säätämällä paineet minimiin? Vai joutuuko poikkeuksetta irrottamaan turbon ja tekemään muita muutoksia, että menisi läpi?
Remmiahdin kuulemma olisi helpompi - hihna pois hihnapyörältä ja leimalle.
Kuinka vaikeaa auto on saada menemään katsastuksesta läpi turbon asennuksen jälkeen. Onko toivoakaan, että menisi läpi esim. säätämällä paineet minimiin? Vai joutuuko poikkeuksetta irrottamaan turbon ja tekemään muita muutoksia, että menisi läpi?
Remmiahdin kuulemma olisi helpompi - hihna pois hihnapyörältä ja leimalle.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Tarkoitatko tehon puolesta hankaluutta?
Hankalampaa lienee todistaa että täyttää päästörajat moottorimuutosten jälkeen. Käytönaikainen päästömittaus on aika kallista.
Helpointa lienee tuoda ulkomailta valmiiksi muutoskatsastettu auto. Ne taitaa saada täälläkin kilpiin suhteellisen ongelmitta, olen ymmärtänyt.
Hankalampaa lienee todistaa että täyttää päästörajat moottorimuutosten jälkeen. Käytönaikainen päästömittaus on aika kallista.
Helpointa lienee tuoda ulkomailta valmiiksi muutoskatsastettu auto. Ne taitaa saada täälläkin kilpiin suhteellisen ongelmitta, olen ymmärtänyt.
Ei sitä paljon halvemmalla kuin 15teur saksassakaan pääse näköjään. TÜV-hyväksytty turbosatsi 4/5 R32:n:
http://www.ebay.de/itm/Golf-4-5-V6-R32- ... 1000050023
http://www.ebay.de/itm/Golf-4-5-V6-R32- ... 1000050023
Tehot oikeastaan sivuseikka. Jos mahdollista saada kilpiin ilman järkyttävää rahallista panostusta, niin toki kiinnostaisi, muuten hakusessa on lähinnä kikka-kolmosia miten saa katsastuksesta läpi mahd. pienellä työllä.
Ja nimenomaan mahdollisen työn määrä on täysin epäselvä, että jos sen ahtimen tosiaan aikoo ottaa pois katsastuksen ajaksi. Tämä siis jos ei muita, helpompia keinoja ole.
Turbo-kitit tuntuu olevan helpommin - ja ennen kaikkea halvemmin - saatavilla kuin remmiahdin-paketit. Tuo HPA:n DTM 7670-kitti, jonka saivat valmiiksi pari kuukautta sitten, vaikuttaa aika pätevältä ns. entry-level kitiltä. Noin 5000e + postit ja tullit.
Ja nimenomaan mahdollisen työn määrä on täysin epäselvä, että jos sen ahtimen tosiaan aikoo ottaa pois katsastuksen ajaksi. Tämä siis jos ei muita, helpompia keinoja ole.
Turbo-kitit tuntuu olevan helpommin - ja ennen kaikkea halvemmin - saatavilla kuin remmiahdin-paketit. Tuo HPA:n DTM 7670-kitti, jonka saivat valmiiksi pari kuukautta sitten, vaikuttaa aika pätevältä ns. entry-level kitiltä. Noin 5000e + postit ja tullit.
Oliko toi sarja hyväksytty päästöjen puolesta?
Käsittääkseni tuo TÜV-hyväksyntä (ja se mistä se hintakin johtaa) tarkoittaa että kitti on katulaillinen saksassa.
Tuo on sinänsä mielenkiintoinen ettei sitä hyväksytä täällä koska käsittääkseni saman auton tuolla kitillä saa tuoda tänne saksasta ja laittaa kilpiin.
Tai ainakin aikoinaan kaverilla oli A Omega jossa sakemannien kittisatsi 4-litran moottorilla ja >280hv:llä (vakio 3000:n maksimi silloin 204hv eli 20% ylitettiin heittämällä eikä tuota Lotus Omegaankaan käsittääkseni voinut verrata). Tuon rekisteöinnissä ei ollut mitään ongelmaa ja TÜV paperit kelpasivat nätisti...
Tuon ahtamisen voi oikeastaan unohtaa täällä. En tiedä yhtään laillista settiä täälä, tosin muutaman ahdetun R:n tiedän. Tehoa saa nostaa sen 20% eli 241*20%=289hp, mutta teho/paino suhde taisi tulla vastaan ennen. Eli sekin rajoittaa. Toki henkilömäärää voi pienentää 5->4->3->2 ja laittaa autoon lisää painoa jolloin tehoa voi nostaa. Maksimipainoa ei saa kuitenkaan ylittää. Lisäksi on sitten ne päästötestit.
Itse kun tutkin asiaa niin fiksuinta olisi käyttää auto Saksassa ja ottaa sieltä lain maksimi tehot ulos ja käyttää TUV testissä. Tiedä sitten hyväksyvätkö täälä Suomessa nuita TUV papereita loppujen lopuksi, kun vähän epäselvä noiden Saksan TUV hyväksyntien sisältö. Ainakin päästöt ovat oltava näkyvissä.
Itse kun tutkin asiaa niin fiksuinta olisi käyttää auto Saksassa ja ottaa sieltä lain maksimi tehot ulos ja käyttää TUV testissä. Tiedä sitten hyväksyvätkö täälä Suomessa nuita TUV papereita loppujen lopuksi, kun vähän epäselvä noiden Saksan TUV hyväksyntien sisältö. Ainakin päästöt ovat oltava näkyvissä.
Kannattaa katsoa Trafin sivuilta mikä on lailinen firma esim päästöjen suorittamiseen. Esim VTT kelpaa päästöiksi, vaikka niillä ei ole kuin 2 veto mahdollisuus, mutta siellä voi testata 4 vetoauton perse ylhäällä... No eihän se vastaa todellisuutta. Kuten sanottua, Suomen lainsäädäntö ja sen valvominen on taruakin ihmeellisempää.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 33 vierailijaa