BCB jakohihnan vaihto

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

BCB jakohihnan vaihto

ViestiKirjoittaja Flameball » 25.9.2014 15:31

Onko mitään erityistä mitä pitäis ottaa huomioon? Ohjeissa sanotaan, että kampuran hihnapyörälle pitäs olla jokin lukitustyökalu? Onnistuuko pultin irroitus ilman tuota työkalua ja mites takasin momenttiin vetäminen kun sanoo että 90nm ja 90 astetta.. vai riittääkö vaan jos vedän pulttipyssyllä kiinni?

Lisäksi näyttäis vaativan nokkapyörille lukitustyökalun, mutta sen aattelin hoitaa ihan poranterillä/sopivilla pulteilla. Onko joku tehnyt ja mihin saa varautua kun tommosen huollon tekee?

Samalla vaihtuu läjä muitakin osia ja tietty jos joku on vaihtanut apulaitehihnakiristimen, niin senkin vaihtoon liittyvät toimenpiteet kiinnostaa myös. Katselin ettei tilaa pahemmin ole eli jotain vissiin pitää ensin purkaa pois edestä.

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

ViestiKirjoittaja Flameball » 26.9.2014 21:45

Jos joku tätä hommaa alkaa tekemään, niin kampiakselin pultti todellakin on lujassa ja irroittaminen ei mulla ainakaan halpispulttipyssyllä onnistunut. Paikkasin tilannetta rälläköimällä king toolsin nokkapyörän pyöritykseen soveltuvasta työkalusta bcb:n hihnapyörään osuvan ja sit vajaan puolen metrin jatkovarrella hädintuskin sain sen pultin auki. Käytin siis tuota työkalua vastavääntimenä/lukkona ja kaveriksi auttamaan koivuklapi moottorin etuosan ja rungon moottorikiinnityspisteen väliin, jolloin työkalu oli tarpeeksi tukevasti paikoillaan pultin aukaisua varten.

Huomioita omasta projektista tähän mennessä:

90tkm takana ja ainakaan pitkän remmin kiristin ei näyttänyt enää olevan ihan napissaan, joten oli hyvä aika vaihtaakin. Kiristimessä oleva viisari oli aivan kiristys"ikkunan" yläreunassa, eli löystymään päin ollut. Ohjeiden mukaan viisari tulisi olla vain siinä ikkunassa, joten vielä ei ongelmia ollut toiminnassa, mutta ei tolla kyllä olisi enää ajanut 30tkm lisää mikä on ohjeistus vissiin keskieuroopassa kun on tsekattu vaan, että remmi näyttää edelleen 90tkm kohdalla hyvältä.

Ilmastoidussa mallissa apulaitehihnakiristimen pultin irroitus on melko jännä toimenpide. Itse käytin helvetisti jatkovarsia ja nivelosaa, että onnistuin irroittamaan ko. härpäkkeen. Otin omastani pakosarjan suojapellin kaksi kiinnityspulttia irti ja väänsin suojan sivuun, että sain paremmat näkymät työmaalle.

Toisekseen yllättävän paljon sontaa jakopäässä/kopassa/lohkon pinnalla, joten varaa aikaa puhdistamiseen, niin pysyy huollettu jakopää paremmin tikissä.

Kolmanneksi. En kyllä tiiä kuka ton tekee 2,5h (joka siis korjaamospeksi) ajassa alusta loppuun.

Nokkapyörien lukitsemiseen käy 8mm poranterät mainiosti. Tätäkään ei taida kukaan mainita internetin ihmeellisessä maailmassa, vaan puhutaan aina vaan "sopivista".

Palaan asiaan jälleen huomenna.

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

ViestiKirjoittaja Flameball » 27.9.2014 14:32

Noniin homma suoritettu. Joku oli kampuran pulttiin laittanut liimaa ja sen takia ihan helvetisti oli kiinni se..

Remmien vaihto oli simppeliä hommaa oikeastaan ja melko johdonmukasta kun oli vaan workshop manual kännykästä vieressä auki koko ajan että pääs tsekkaileen aina kun oli tarvetta. Isoimman säikähdyksen aiheutti oikeastaan ilmaa haukanneet nostajat, jotka pitivät koneen käynnistyksen yhteydessä melko runsasta kolinaa ja epäilin jo isompaakin vaivaa, mutta hetken 1500rpm käyttelyn jälkeen hiljeni koneisto ja pääs keskittymään uusien jäähdytysnesteiden täyttöön.

nokkien välisen hihnan kiristin oli aivan täysin spekseistä pielessä ja alempikin nipinnapin oikealla kohdalla, joten näidenkin osalta oon vaan tyytyväinen, että pääs vaihtelemaan remmin uuteen. Jos joku lähtee samaan savottaan, niin tänne vaan kysymyksiä jos tarttee jotain neuvoja.

Luotijuna
-
Viestit: 1262
Liittynyt: 18.3.2004 11:33

ViestiKirjoittaja Luotijuna » 27.9.2014 15:37

Siis ne kiristimet elää aina, ei ne oo niissä merkeissä enää ku konetta on kerran pyöritetty.

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

ViestiKirjoittaja Flameball » 27.9.2014 17:59

jaajaa.. noh nyt on ainakin väännetty niin että koneen testipyöräytyksen jälkeen on alueella.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 29.9.2014 22:39

Laitoithan uuden pultin kampuran alapyörään?
Ja sen uuden pultin kiristysmomentti on sitten 150Nm+asteet. Mun muistaakseni asteet oli 180 mutta täytyy tarkistaa vielä, on mennyt melkolailla kauan kun on tollanen jakopää tullut duunissa vastaan.

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

ViestiKirjoittaja Flameball » 30.9.2014 8:59

En laittanut uutta pulttia ja niissä ohjeissa mitä luin vw manualseista netistä luki 90nm plus 90 astetta. Näillä ohjein asennettu ja niissä luki, että öljyä pultti ja laita nuo speksit. ei puhunut mitään uusimisesta. Tietty jos jostain löydät tommosen ohjeen, niin äkkiäkös mä sen pultin sieltä vaihdan jos näin on.

edit: kyseiset speksit löytyikin contitechin hihnanvaihto-ohjeesta eikä tuolta vw manuaaleista.

http://www.contitech.de/pages/presse/pr ... lay_en.pdf

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

ViestiKirjoittaja Flameball » 30.9.2014 13:06

Selvishän se tämäkin. http://workshop-manuals.com/volkswagen/ ... 6_l_engine)/enginecrankshaft_group_pistons/cylinder_block_sealing_flange/tightening_procedure_for_poly_v-belt_pulley_securing_bolt/

Mulla on tuo tasapäinen ja ohjeissa lukee tuolla, että käytä vanhaa pulttia kunnes uutta on tarjolla. Uus malli pultista on kyllä varmaan tarjolla jo, mutta en mä sitä turhaan ala vaihtamaan. Mikään ohje kun ei kehota vaihtamaan pulttia, joten saapi mennä tolla eteenpäin :) Tiedänpähän, että tolle meikäläisen autossa olevalle pultille oikeat momentit vedetty.

Eli jos tasapäinen kampuran hihnapyörän pultti 90nm plus 90 astetta ja jos on porattu/koneistettu keskiosa pultin kannassa, niin momentit jyri.h:n mainitsemat 150nm plus 180 astetta.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 30.9.2014 17:54

Joo, 150Nm + 180ast on uuden pultin momentum. Mä oon pultin uusinut aina sen jälkeen kun näin yhden alapyöränsä hukanneen bcb:n.

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

ViestiKirjoittaja Flameball » 30.9.2014 18:47

no prkl :D onnistuukohan sitä vaihtaan ilman koneen irroitusta koko pulttia?

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 30.9.2014 19:37

Mulla on tuo tasapäinen ja ohjeissa lukee tuolla, että käytä vanhaa pulttia kunnes uutta on tarjolla. Uus malli pultista on kyllä varmaan tarjolla jo, mutta en mä sitä turhaan ala vaihtamaan.


Niin, kun tehdas ilmoittaa asian noin niin vaihto ei usein ole turha. Tuolla tavoin hiljaisesti markkinoidaan parannus, ilman että sitä suoraan myönnetään alkuperäisen olevan huono. Eli alkuperäisessä pultin suunnittelussa on todennäköisesti ollut jotain vikaa, mutta keskimäärin ne kestävät niin hyvin että on turha tehdä mitään vaihtokamppanjaa. Laskennallisesti ollut halvempi takuuaikana korjata hajonneet moottorit kuin vaihtaa kaikkiin uusi pultti.

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

ViestiKirjoittaja Flameball » 30.9.2014 20:38

kreit. ei muuta ku tiskille palikkaa hakemaan ja arpomaan onnistuuko vaihto pienellä vaivalla vai puretaanko puol autoa taas ton takia...

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 30.9.2014 20:48

No eihän tuo ole kuin muutaman minuutin homma jos on työkalut. Pohjamuovi pois, moniurahihna löysälle ja pultti irti. Uusi pultti paikoilleen, hihnapyörän reikiin pitkävartinen pidätin ja pultti momenttiin ja asteet päälle. Toki nosturi auttaa isosti.

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

ViestiKirjoittaja Flameball » 30.9.2014 20:56

Multa löytyy kaikki muu paitsi toi oikea pitkävartinen pidike. Sen virkaa ajoi itse modattu hihnapyörätyökalu mallia king. Pitäs se kyllä silläkin periaatteessa lähteä auki. Mulla ei nosturia oo mutta auton saa pukeille semmoseen korkeuteen että homma onnistuu. nythän ton modatun lukitustyökalun tietty saa moottorinkannaketta vasten ku viimeks käytin koivuhalkoa lohkon ja korin välissä :D

edit: tämmöstä siis modasin ihan snadisti rälläkällä, että meni paikoilleen http://www.virtasenkauppa.fi/tuote/1121 ... pyoraavain

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 1.10.2014 19:22

Mulla on duunissa kuvien perusteella ihan sama pidätin, samoin modatuilla sarvilla :)
Yllättävän hyvin kestää vaikka VW:n oma erikoistyökalu tuohon on järeämpi.
Itse annan tuon nojata tukivarteen kiristäessä.

Juzu84
-
Viestit: 392
Liittynyt: 23.4.2010 7:44

ViestiKirjoittaja Juzu84 » 2.10.2014 4:58

Itellä olis kans sama homma tulossa tässä pikapuoliin ja kovasti oon netistä koittanu katella tietoa ko. operaatioon. Tuon hihnapyörän pitotyökalu T10028 tilasin ebaysta, aika tasan tarkkaan puolet halvemmalla sai mitä suomesta toimituskuluineen. Varsipeilin avulla kun kattelin kampiakselin hihnapyörää niin ennemminki näytti siltä että sinne olis sopinu työkalu 3415 mutta pakko se on manuaaleja uskoa ja käyttää tuota T10028:a. Päädyin tuohon hihnapyörän pitotyökaluun sen takia koska isot pojat kerto ettei paineilmaa sais käyttää pultin avaamiseen eikä kiristämiseen.

Tuon kuningaspultin vaihto ja uus kireysmomentti tuli mulle kans ihan uutena asiana.

Ja tässä hiukan vielä mielenkiintoista luettavaa: http://ww2.gates.com/europe/file_display_common.cfm?thispath=Europe/documents_module&file=TB_035_E9_5565XS.pdf

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

ViestiKirjoittaja Flameball » 2.10.2014 8:52

joo siis mä käytin tota kingin nokkapyörätyökalua irroituksessa siten, että laitoin tosiaan vaan koivuklapin lohkon ja moottorikannakkeen alla olevan montun väliin ja sitä vasten oli hyvä aukaista. Kiristys sitten alatukivartta vasten ja nätisti sai tehtyä.

Gatesin näkemys asiasta kans ihan hyvä ja kielenä suomi. Samat asiat käy lävitse kuin tuo contitechinkin manuska, mutta paremmilla kuvilla. Nokkien välisen hihnan laittoon suosittelen lainaamaan muijalta meikkipeiliä ja asettelemaan sen nätisti moottorikannakkeen kiinnityspisteen seudulle, jolloin voit tihrustaa siitä paremmin että menee kiristin oikeaan kohtaan kiristettäessä.

Tänään _yritän_ hakea kampuran pultin Keravan Laakkoselta. Eilen jätin soittopyynnön aamusta kun olin soittanut varaosapuolen kaikki jantterit lävitte eikä kukaan vastannut. Ei paljoa kuulunut. Tänään aattelin yrittää tiskille mennä ja laitan sekkarin rullaamaan kauan menee että saan palvelua. Yleensä ei oo 5 minuuttia odotusta riittänyt...

edit: tällä kertaa ei menny odottaessa kuin 1min 30 sek. ja sain automaattisesti jotain nimellistä alennusta saaden pultin hintaan 8,55€. Täytyypä tänään vaihdella.

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

ViestiKirjoittaja Flameball » 2.10.2014 16:11

pultti vaihdettu ja nopea homma mut tuntuu kyllä että menee aivan levottoman lujaan. faijan momenttiavain loppu 140nm mutta vedin vähän ylitte ja sit sen 180 astetta. Kiristyyhän tuo melkeen loputtomasti. Melkein alkoi naurattamaan kun otin rojut esille ja näin pultin. olihan se sitä uutta mallia. Ollut siis muutaman päivän pultti "löysällä" kiinni ja tuskin olisi enää samoihin spekseihin sitä kiristystä kestänytkään, että kiitoksia vaan jyri h:lle informaatiosta :)

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 3.10.2014 8:47

Eipä kestä :)

Outcry
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 27.3.2015 17:08

ViestiKirjoittaja Outcry » 27.3.2015 18:15

Muutama päivä sitten vaihdoin jakopään osat BCB moottoriin. Edellinen vaihto tehty 88tkm 2009, nyt mittarissa oli 162tkm eli ei hirvee kiire ois ollut mutta kilkatus kestänyt yli vuoden mikä loppui kun moottori lämpesi...paitsi nyt viime aikoina se kilkatus ei enää hävinnyt vaan oli jatkuvaa.....hihnat , kiristimet , ohjainrullat ja vesipumppu oli kyllä kaikki ihan hyvässä kunnossa, ja volkkarin alkuperäiset, mutta kilinä loppui kuitenkin osien vaihdon jälkeen.

Aikaa vievä hommahan tuo oli, ei nyt kovin vaikeekaan kun tiesi vaan mitä teki.

Yksi pieni ongelma tuli jälkeenpäin, reilu sata kilometriä ajettu, otin nokka-akselin suojan pois tarkastaakseni että kaikki ok mutta nokkahihnankiristimestä oli tullut rasvat ulos. Mikäköhän tuonkin aiheutti.

Löyty tommonen kolmiosanen video, ei paljoa poikkea BCB moottorista. Vaihteistossa on lukitus mahdollisuus hihnapyörän pultinavaukseen/kiristykseen helpottamiseks jos ei pulttipyssyä, selviää ekan videon kohdasta 9:45
https://www.youtube.com/watch?v=rgTJpboB0fo
https://www.youtube.com/watch?v=aKVvGu3AIsE
https://www.youtube.com/watch?v=YY7soojdgBo

Luotijuna
-
Viestit: 1262
Liittynyt: 18.3.2004 11:33

ViestiKirjoittaja Luotijuna » 27.3.2015 18:46

Siis pulttipyssyllä on aina lähteny auki ja aina sillä myös laittanu kiinni kampuran pultin. Pyöreesti 80 noita jakopäätä varmaa tehty, eikä yhtää vielä porsinu.:) kop kop.,.

Outcry
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 27.3.2015 17:08

ViestiKirjoittaja Outcry » 27.3.2015 19:16

Aina kun on ollut pulttipyssy itellänikin käytössä, vetänyt sillä kiinni sen mitä pyssy jaksaa pyörittää. Niin tein nytkin. Auki ei meinannut ihan heti lähtee.

Teukka
-
Viestit: 589
Liittynyt: 6.10.2003 17:28

ViestiKirjoittaja Teukka » 31.3.2015 8:29

Tuosta kilkatuksesta. Tarkistappa vanhoista kiristimistä rajoittajan vastinpinta. Onko osoitinlevy naputtanut rajoittajaan? Jättää jälkeä, jonka huomaa kun kääntää kiristintä lepoasennosta. Jos sieltä löytyy jälkeä oli katastrofi todella lähellä...

Jyrki_82
-
Viestit: 8
Liittynyt: 1.8.2006 21:10

ViestiKirjoittaja Jyrki_82 » 22.4.2015 19:49

Paljon BCB:n jakopään vaihtoväli nyt oikeasti on?

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

ViestiKirjoittaja Flameball » 22.4.2015 20:50

90tkm Suomessa

Jyrki_82
-
Viestit: 8
Liittynyt: 1.8.2006 21:10

ViestiKirjoittaja Jyrki_82 » 23.4.2015 18:35

Kiitos.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 95 vierailijaa