Ahdot hukassa satunnaisesti 1.8t

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Mk146
-
Viestit: 155
Liittynyt: 30.5.2010 22:13

Ahdot hukassa satunnaisesti 1.8t

ViestiKirjoittaja Mk146 » 14.8.2014 20:24

Seatti on kehittänyt oudon vian viime viikkoina. 1.8T mylly, tarkalta koodiltaan AQX.

Vikakuvauksena satunnainen ja epäsäännöllinen ahtojen katoaminen. Joskus tallista lähtiessä toimii aivan täydellisesti, iltapäivästä töistä lähtiessä ahdot on milloin 0,1 tai 0,3 bar maksimissaan. Ei nyi, täristä tai mitään muutakaan poikkeavaa. Pieni korkeataajuuksinen vinkuna kuuluu 2800-3500rpm välillä, epäilyksenä tähän tosin huono maadoitus humppavehkeiden asentamisen jälkeen, korjataan.

Auto ollut parilla eri pajalla saamassa hoitoa, ei ole tuottanut tulosta.

Vaihdettuja osia:
Lambda anturit,
MAF,
N75,
Imuilman lämpöanturi,
Moottorin lämpötila-anturi,
Nokka-akselin asentotunnistin,
Milltek downpipe+lambdan spaceri,
Forge bypass,
Kaikki alipaineletkut silikonisiksi
Tulpat noin 20tkm sitten

Tulpat myöskin melko uudet, hihnakin vaihdettu noin 60tkm sitten. Vaihdetut osat ovat alkuperäisiä, eli ei mitään motonetin hinnat alkaen mallia. Testattu myös toisella autolla, että uudet osat ovat toimivia, sekä testattu toimivan auton kyseisillä osilla toimintaa, ei muutosta.

Itselläni on käytössä vcds lite, jolla tutkittu jos jonkinlaista. Mutta korjaamoilla ja itse tsekattu vikakoodit, näitä ei havaittu. Tutkittu myös lambda arvoja, lämpötiloja, nakutusta, sytytyskatkoksia jne. kaikki sellainen ns. peruskaura oikeastaan käyty läpi.

Toinen korjaamo ei löytänyt vikaa ja toinen antoi tuomion, että turbossa jotain vikaa. Ei ollut kuulemma välystä kuin nimeksi, siivet ehjät jne. mutta kun ei mistään muualta löytäneet vikaa niin osoittivat sitä syyttävällä sormella. Hukkaportin läppäkin oli tallessa kun tsekattiin ja toimi oikein. Visuaalisesti turbossa tai pakosarjassa ei havaittu halkeamia tai vuotoja. Ahtovuodot myös tutkittu sekä korjaamon, että minun toimesta, ei vuotoja. Kaasuläppä putsattu ja liikkuu oikein. Alipainetta -0.8bar, joten sekin lienee kunnossa, huohotusjärjestelmä uusittu keruusäiliölliseksi. Myös johtoja tutkittu kilometritolkulla ja ei havaittu mitään ihmeellisempiä vikoja, kovettumia tai hapettumia.

Voiko vika olla jossain muualla kuin turbossa, mikä aiheuttaisi tätä hyvin ärsyttävää vikaa? Eihän downpipe+lambdan spaceri voisi olla huono yhdistelmä, kun arvot korjaamojen mukaan kuitenkin ok? Luvataan vaikka koppa kaljaa vian syyn selvittäjälle...

Luotijuna
-
Viestit: 1262
Liittynyt: 18.3.2004 11:33

ViestiKirjoittaja Luotijuna » 14.8.2014 20:38

Turbon kellolle menevä letku irti ja kokeilee varovasti ahtaako aina kunnolla.

Mk146
-
Viestit: 155
Liittynyt: 30.5.2010 22:13

ViestiKirjoittaja Mk146 » 15.8.2014 19:31

Vian ollessa päällä ei tapahdu muutosta paineisiin, mutta kun vikaa ei ole läsnä, niin ahtaa sitten oikeen reippaanlaisesti, jos kyseinen letku irti.

Luotijuna
-
Viestit: 1262
Liittynyt: 18.3.2004 11:33

ViestiKirjoittaja Luotijuna » 15.8.2014 19:46

Siis vian ollessa päällä otit letkun irti ja paineet ei nousseet kuitenkaan? Jos niin,oisko putkisto tukossa tai sitten ahdin vetelee viimeisiä, hukkaportti jumitelee.,

Mk146
-
Viestit: 155
Liittynyt: 30.5.2010 22:13

ViestiKirjoittaja Mk146 » 15.8.2014 20:13

Vian päällä ollessa letku irti -> ei muutoksia ahtoihin millään lailla. Putkisto on kuukauden ollut paikallaan, joten tuskin on tukkoon mennyt. Kaippa se täytynee käyttää ahdin irti ja asianosaavassa pajassa tarkastuttamassa varma tuomio. Vai laittaisiko suoraan vaan nappuloita peliin ja hankkisi hieman hieman isomman...

Luotijuna
-
Viestit: 1262
Liittynyt: 18.3.2004 11:33

ViestiKirjoittaja Luotijuna » 15.8.2014 20:32

jos kaaasuläppä vaan aukeaa kunnolla ja hukkaportinletku on irti eikä putki oo tukossa niin ahtojen on pakko nousta. Käy tarkistuttaa ahdin mun mielestä jos jollain parempi idea ni infotkaa. Miten Toi hukkoportin toiminta on testattu? Voi olla et kuumana rupee jumittaa.

lucifer
-
Viestit: 555
Liittynyt: 30.11.2010 21:33

ViestiKirjoittaja lucifer » 15.8.2014 20:43

Edellisellä omistajalla oli seuraavanlainen murhe:
Auto lakkas kulkemasta/ei ottanut kierroksia ajossa. Vähän aikaa hämmästelyä tien poskessa, uus startti ja taas meni vanhaan malliin.
Vikakoodit antoi kaasuläppäkotelon. Se vaihdettiin.
Vähän ajan kuluttua vika uusiutui.
Joku johto/liitin tms oli ihan vihreä/hapettunut.
Sen kun putsas niin ei ole vika uusiutunut.

Kone BFB

Mk146
-
Viestit: 155
Liittynyt: 30.5.2010 22:13

ViestiKirjoittaja Mk146 » 15.8.2014 20:47

Hukkaportin toimintaa katsottu putken ollessa irti, että liikkuu hyvin. Myös letkuista koiteltu paineella ja alipaineella, että kello pelaa ja liikkuu mutkatta. Kone oli kylläkin viileä kun tuota kokeiltiin, joten voisi olla mahdollista että tosiaan kuumana jumittaa, tai lämpölaajentuminen saa sen jostain syystä jumiin. Koska yleensä kun lähtee viileästä tallista pelaa, mutta seuraavalla startilla ei enään.

Pistetään varoiksi tulpat vaihtoon ja tutkitaan kaasuläppä vielä kerta kiellon päälle.

ppkangas
-
Viestit: 15
Liittynyt: 7.12.2009 19:47

ViestiKirjoittaja ppkangas » 19.8.2014 18:25

Bensapumppu tai sen rele.. Aiheuttaa samanlaiset "oireet" kuin rikkinäinen N75.

Mk146
-
Viestit: 155
Liittynyt: 30.5.2010 22:13

ViestiKirjoittaja Mk146 » 21.8.2014 20:21

Bensanpaineet mitattu nyt käypäisiksi korjaamon toimesta. Releen vaihdoin varmuuden vuoksi, ei muutosta. Hukkaportin akselissä tuntuu selkeä klappi ja liikkuu käsinkin melko helposti, toisen 1.8t:n oma oli välyksetön ja jäykkä liikuttaa. Siitä taitaa löytyä vikaa, mutta kummasti oireilee kuitenkin, aamusta ok, illasta ei.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa