Tutulle pitäisi etsiä hyvä ja luotettava auto, ja näihin uudempiin en ole retromiehenä niin hyvin perehtynyt.
Ensisijaisesti katsellaan nyt VW Golfia ja Audi A3:a. Auto pitää olla pystyperäkorilla ja bensakoneella, mikä rajaa vaihtoehdoista Octaviat, A4:t sun muut. Ja mahdollisimman taloudellinen ja varma haussa, harrastusulottuvuutta ei ole lainkaan.
*Enitenhän näitä autoja on 1.6 16V -koneella näinä vuosina. Mutta tämä on kuulemma hyvin ongelmallinen kone. Mikä on totuus, mistä hajoaa ja onko nämä todellisia tyyppivikoja?
(Kenenkään yksittäiset kokemukset, joita foorumeilta löytyy, nehän eivät kerro yhtään mitään tilastollisesti...)
*2.0 8V -moottorit: ilmeisesti pitäisi olla aika varmaa kauraa? Entä vapari 1.8 20V? Turboja ei edes harkita nyt.
*Entä ensimmäiset FSI-koneet? 1.6 ja 2.0. Onko näissä jotain selkeitä tyyppivikoja ja kuinka ongelmallisia yleensäkin ovat?
*Minkä moottorien yhteydessä on ne 'huonot' vaihdelaatikot? Paras kombinaatio tietenkin olisi hyvä tietää niin on helmpompi rajata vaihtoehtoja.
*EDIT. Entä Poloissa vm.2003-> oleva 1.4 55kW - ongelmattomampi kuin Golfin 16V versio?
Järkevin moottori edulliseen käyttö-VAGiin n. vm. 2000-2005?
Valvoja: ffp jäsenet
Järkevin moottori edulliseen käyttö-VAGiin n. vm. 2000-2005?
Viimeksi muokannut TurboJ, 23.6.2014 18:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Ei taloudellinen.*2.0 8V -moottorit: ilmeisesti pitäisi olla aika varmaa kauraa? Entä vapari 1.8 20V?
Nokka-akselin säätimiä ja typenoksidien joku mittamokkula (mikä poistettu muutaman vuoden jälkeen).*Entä ensimmäiset FSI-koneet? 1.6 ja 2.0. Onko näissä jotain selkeitä tyyppivikoja ja kuinka ongelmallisia yleensäkin ovat?
Kyllä 2.0 8v on paras mitä voi ostaa, varmatoimisin ja saa edes jotenkin 6-8l kulutukselle vastinetta. Loota on myös tuossa kestävää mallia ja huollot on lähes ilmaisia kun vertaan LL välillä meneviin uudempiin. Rikki tuota ei saa kun itse rikkomalla.
16v koneissa on erittäin heikko jakopää, kansi on yhtä puuta, ei ole tehty korjattavaksi, anturi vikoja enemmän kuin muissa ja usein vaikeasti kohdistettavia. kaasuläppävikoja. LL huollot aiheuttaa laakerivikoja, öljypumppuvikoja, karstan kertymistä. Ja se että tuo kone on suunniteltu noin 120tkm ajettavaksi ja sitten paalattavaksi, ei ole tehty edes kestämään.
Ja vikatiheys on suunnilleen 1:2. Eli hajoaa rikkomattakin. Mikään vuosimalli ei tarjoa kestävää ratkaisua.
16v koneissa on erittäin heikko jakopää, kansi on yhtä puuta, ei ole tehty korjattavaksi, anturi vikoja enemmän kuin muissa ja usein vaikeasti kohdistettavia. kaasuläppävikoja. LL huollot aiheuttaa laakerivikoja, öljypumppuvikoja, karstan kertymistä. Ja se että tuo kone on suunniteltu noin 120tkm ajettavaksi ja sitten paalattavaksi, ei ole tehty edes kestämään.
Ja vikatiheys on suunnilleen 1:2. Eli hajoaa rikkomattakin. Mikään vuosimalli ei tarjoa kestävää ratkaisua.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Paljonhan noita 16V-moottoreita on haukuttu, mutta monella tutulla on kyllä ollut ihan luotettaviakin yksilöitä. Huollot kun tekee ajallaan, niin saa kummasti jatkoaikaa moottorille kuin moottorille. Mulla on sellainen käsitys näistä, että mitä uudempi sen parempi (lastentauteja karsittu?).
Enemmän mulla on noiden 1.8T-moottoreiden kanssa ongelmia ollut, kuin mitä kavereilla näiden kanssa. Vaikka niitä "jumalmoottoreita" niin ylistetäänkin.
1.6 8V on perusvarma, vaikkakin hieman laiska. Meillä tuo kakkosauto Octavia on tällä koneella, polttoainettakin tuntuisi vievän ihan inhimillisiä lukemia (siellä seiskan kantturoissa sekalaisessa kaupunkiajossa). Ärsyttäviä pikkuvikoja on tuokin tekniikka tosin täynnä, nykii ja tekee vaikka mitä. Melkein kaikki tähän nykimiseen vaikuttava on jo kohta vaihdettu, paljon on parantunut siitä mitä alunperin oli, mutta vieläkin välillä temppuilee.
Mitä noihin 1.4:iin tulee, niin voisin melkein väittää, että se 55kW 1.4 16V on hyvin pitkälle sama Golfin ja Polon pellin alla. AUA-koodilla löytyy mm. molemmista. B-alkuiset eroaa sitten koodiltaan, mutta kuinka paljon todellisuudessa?
Enemmän mulla on noiden 1.8T-moottoreiden kanssa ongelmia ollut, kuin mitä kavereilla näiden kanssa. Vaikka niitä "jumalmoottoreita" niin ylistetäänkin.
1.6 8V on perusvarma, vaikkakin hieman laiska. Meillä tuo kakkosauto Octavia on tällä koneella, polttoainettakin tuntuisi vievän ihan inhimillisiä lukemia (siellä seiskan kantturoissa sekalaisessa kaupunkiajossa). Ärsyttäviä pikkuvikoja on tuokin tekniikka tosin täynnä, nykii ja tekee vaikka mitä. Melkein kaikki tähän nykimiseen vaikuttava on jo kohta vaihdettu, paljon on parantunut siitä mitä alunperin oli, mutta vieläkin välillä temppuilee.
Mitä noihin 1.4:iin tulee, niin voisin melkein väittää, että se 55kW 1.4 16V on hyvin pitkälle sama Golfin ja Polon pellin alla. AUA-koodilla löytyy mm. molemmista. B-alkuiset eroaa sitten koodiltaan, mutta kuinka paljon todellisuudessa?
55 kW on myös 16-venttiilinen?
Nyt on kiikarissa myös 2.0 FSI. Tiedetään, että ei ole kaikkein pienin kulutus, mutta onko tämä huonompi kuin 8V-versiot luotettavuuden osalta? Oliko se nyt niin, että tässä ei ole enää sama perusmoottori kuin 2.0 8V:ssä, vaan on lähempänä 2.0 TFSI:tä?
Nyt kiinnostaa siis onko tämä kuinka hyvä tai huono moottori.. Turboversioissahan on ollut kai öljypumppuvikoja tms.
Nyt on kiikarissa myös 2.0 FSI. Tiedetään, että ei ole kaikkein pienin kulutus, mutta onko tämä huonompi kuin 8V-versiot luotettavuuden osalta? Oliko se nyt niin, että tässä ei ole enää sama perusmoottori kuin 2.0 8V:ssä, vaan on lähempänä 2.0 TFSI:tä?
Nyt kiinnostaa siis onko tämä kuinka hyvä tai huono moottori.. Turboversioissahan on ollut kai öljypumppuvikoja tms.
Jos käytettävyys merkkaa auton hankinnassa yhtään mitään, niin se 2.0FSI vie tuosta joukosta selkeän voiton. Tosi vaivaton ajettava runsaan alaväännön takia. Ja tarvittaessa kuitenkin jotain tapahtuu kun kaasua painaa, toisin kuin noissa muissa..
Kulutuksesta en ala väittelemään, kun itselläni ei ole juurikaan käyttökokemuksia noista ykskutosista tai pienemmistä. Mutta on mulla joskus ollut farkku octavia 2.0FSIllä ja IV varianttigolffi 1,6 16V koneella. Sooda meni pienemmillä polttoainekuluilla. Esim. maantiejossa talvirajoituksilla ja 4 hengen kuormalla octavia meni alle 6litran kulutuksella. Se on mun mielestä kyllä ihan kelpo suoritus.
Kulutuksesta en ala väittelemään, kun itselläni ei ole juurikaan käyttökokemuksia noista ykskutosista tai pienemmistä. Mutta on mulla joskus ollut farkku octavia 2.0FSIllä ja IV varianttigolffi 1,6 16V koneella. Sooda meni pienemmillä polttoainekuluilla. Esim. maantiejossa talvirajoituksilla ja 4 hengen kuormalla octavia meni alle 6litran kulutuksella. Se on mun mielestä kyllä ihan kelpo suoritus.
Meillä oli edellinen bora 1.6 8v moottorilla joka söi lähes puhtaassa kaupunkiajossa 2,4km/suunta 4krt päivässä 9,6L/100km.
Nyt on passat 3bg 2.0 8v joka samassa ajossa syö 9,4L/100km. Maantiellä näytti kulutukseksi 6.7L/100km kun haki. Tällä ajaminen kuitenkin paljon mielyttävämpää paremman alaväännön takia.
Kaikki ajotietokoneen ilmoittamia lukemia.
Nyt on passat 3bg 2.0 8v joka samassa ajossa syö 9,4L/100km. Maantiellä näytti kulutukseksi 6.7L/100km kun haki. Tällä ajaminen kuitenkin paljon mielyttävämpää paremman alaväännön takia.
Kaikki ajotietokoneen ilmoittamia lukemia.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 11 vierailijaa