1.6 16V kolopallon moottori, moottorikoodi AUS. EGR-venttiili on temppuillut ja yritetty nyt vaihtaa, huonolla menestyksellä. Motonetistä on kokeiltu kaksikin eri yksilöä tätä venttiiliä: http://motonet.fi/fi/varaosatuote/283326/
Venttiilin pitäisi kaiken järjen mukaan olla sopiva, ETKA antaa kyseiselle moottorille EGR-venttiiliksi juuri tuon 036131503M, samoin alkuperäisessä venttiilissä on M-kirjaimeen loppuva numero, sikäli kun siitä selvää saatiin.
Kumpaakaan uutta venttiiliä ei kuitenkaan saatu sopeutettua. Herjaa virhettä ja antaa vaihtelevia vikakoodeja, epätarkkaa signaalia tai pätkivää signaalia. Molempien uusien venttiilien potentiometri antaa kiinni ollessa vain noin puolen voltin signaalia (MVB 074.3), kun alkuperäinen venttiili on voltin luokkaa. Tallilla kävi myös toinen golfi EGR-venttiilin sopeutuksessa, oli kylläkin eri moottori ja venttiilin varaosanumeron viimeinen kirjain R, mutta tässäkin kiinniasennon jännite oli noin 1,1V.
Voiko olla että nuo molemmat uudet venttiilit ovat viallisia kun antavat noin pieniä jännitteitä? Vai ovatko tarvikeventtiilit yleensäkin epävarmoja valintoja? Vai voiko olla, että tähän moottoriin sittenkin kuuluisi joku toinen venttiilimalli? Vai epäonnistuuko sopeutus jostakin muusta syystä, onko noin pieni jännite normaali uudelle venttiilille?
Onko kellään kokemusta aiheesta tai mahdollisuutta mitata toimivasta AUS-moottorisen EGR-venttiilistä sopeutuksen jännitearvoja? Alkaa mennä vähän epätoivoiseksi tämä puurtaminen...
Golf IV 1.6 AUS 2001 EGR-venttiilin vaihto
Valvoja: ffp jäsenet
Vanha venttiili on temppuillut, herjailee vikakoodeja liiasta tai liian vähästä virtauksesta ym hassuja oireita. Ei kuitenkaan mitään sähkön pätkimiseen liittyviä vikoja, joita tulee heti kun yrittää sopeuttaa uutta venttiiliä.
Johtosarjavika tuntuu siksi epätodennäköiseltä, koska vanhan venttiilin saa aina sopeutettua, uusia ei kertaakaan.
Johtosarjavika tuntuu siksi epätodennäköiseltä, koska vanhan venttiilin saa aina sopeutettua, uusia ei kertaakaan.
Ettei olisi muualla vika nyt ja vanha egr venttiili pelaakin.
Eikös nuo virtausten haistelut tee maffi yms kun moottori tarvitseekin vähemmän ilmaa esim. kun egr auki.
Tai sitten vanha venttiili jumittaa. Mutta jos vanha venttiili toimii siinä niin veikkaisin sitten että tämä tarvike mikä ei mene sopeutuksesta läpi ei toimi tai sitten se on väärä venttiili.
Eikös nuo virtausten haistelut tee maffi yms kun moottori tarvitseekin vähemmän ilmaa esim. kun egr auki.
Tai sitten vanha venttiili jumittaa. Mutta jos vanha venttiili toimii siinä niin veikkaisin sitten että tämä tarvike mikä ei mene sopeutuksesta läpi ei toimi tai sitten se on väärä venttiili.
Sitä minäkin epäilen, että tarvikeventtiilissä on vikaa. On tosin kokeiltu jo kahta eri yksilöä, mutta molempien kanssa sama tilanne.
Väärä sen ei pitäisi olla, tai sitten autoon on joskus vaihdettu moottori... kaikki lähteet kertovat tuon sopivaksi AUS-moottoriin.
Ehkä tarvikeventtiilit vain ovat susia noin yleisestikin? Kokemuksia olisi tietenkin mukava kuulla, onko muilla ollut onnistumisia tai epäonnistumisia tarvikeventtiilien kanssa.
Väärä sen ei pitäisi olla, tai sitten autoon on joskus vaihdettu moottori... kaikki lähteet kertovat tuon sopivaksi AUS-moottoriin.
Ehkä tarvikeventtiilit vain ovat susia noin yleisestikin? Kokemuksia olisi tietenkin mukava kuulla, onko muilla ollut onnistumisia tai epäonnistumisia tarvikeventtiilien kanssa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 39 vierailijaa