Golf IV 1.6 AUS 2001 EGR-venttiilin vaihto

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

M_M
-
Viestit: 23
Liittynyt: 6.11.2013 9:22

Golf IV 1.6 AUS 2001 EGR-venttiilin vaihto

ViestiKirjoittaja M_M » 23.5.2014 8:58

1.6 16V kolopallon moottori, moottorikoodi AUS. EGR-venttiili on temppuillut ja yritetty nyt vaihtaa, huonolla menestyksellä. Motonetistä on kokeiltu kaksikin eri yksilöä tätä venttiiliä: http://motonet.fi/fi/varaosatuote/283326/

Venttiilin pitäisi kaiken järjen mukaan olla sopiva, ETKA antaa kyseiselle moottorille EGR-venttiiliksi juuri tuon 036131503M, samoin alkuperäisessä venttiilissä on M-kirjaimeen loppuva numero, sikäli kun siitä selvää saatiin.

Kumpaakaan uutta venttiiliä ei kuitenkaan saatu sopeutettua. Herjaa virhettä ja antaa vaihtelevia vikakoodeja, epätarkkaa signaalia tai pätkivää signaalia. Molempien uusien venttiilien potentiometri antaa kiinni ollessa vain noin puolen voltin signaalia (MVB 074.3), kun alkuperäinen venttiili on voltin luokkaa. Tallilla kävi myös toinen golfi EGR-venttiilin sopeutuksessa, oli kylläkin eri moottori ja venttiilin varaosanumeron viimeinen kirjain R, mutta tässäkin kiinniasennon jännite oli noin 1,1V.

Voiko olla että nuo molemmat uudet venttiilit ovat viallisia kun antavat noin pieniä jännitteitä? Vai ovatko tarvikeventtiilit yleensäkin epävarmoja valintoja? Vai voiko olla, että tähän moottoriin sittenkin kuuluisi joku toinen venttiilimalli? Vai epäonnistuuko sopeutus jostakin muusta syystä, onko noin pieni jännite normaali uudelle venttiilille?

Onko kellään kokemusta aiheesta tai mahdollisuutta mitata toimivasta AUS-moottorisen EGR-venttiilistä sopeutuksen jännitearvoja? Alkaa mennä vähän epätoivoiseksi tämä puurtaminen...

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

ViestiKirjoittaja Flameball » 23.5.2014 12:17

mulla ei oo muuta kokemusta kuin, että omastani uusin vw-alkuperäisosalla ~353e tarvikkeineen eikä ollu mitään ongelmia sopeutuksessa tai muutoinkaan toiminnassa. moottorikoodi mulla BCB, eli käytännössä aikalailla sama moottori ainakin spekseiltään.

kozel
-
Viestit: 1021
Liittynyt: 11.7.2005 14:09

ViestiKirjoittaja kozel » 25.5.2014 7:06

Minkä takia meni venttiili vaihtoon? Ettei olis niin että vanha venttiilikin olis ehjä ja vika onkin esim. johtosarjassa.

M_M
-
Viestit: 23
Liittynyt: 6.11.2013 9:22

ViestiKirjoittaja M_M » 25.5.2014 20:26

Vanha venttiili on temppuillut, herjailee vikakoodeja liiasta tai liian vähästä virtauksesta ym hassuja oireita. Ei kuitenkaan mitään sähkön pätkimiseen liittyviä vikoja, joita tulee heti kun yrittää sopeuttaa uutta venttiiliä.

Johtosarjavika tuntuu siksi epätodennäköiseltä, koska vanhan venttiilin saa aina sopeutettua, uusia ei kertaakaan.

kozel
-
Viestit: 1021
Liittynyt: 11.7.2005 14:09

ViestiKirjoittaja kozel » 25.5.2014 22:59

Ettei olisi muualla vika nyt ja vanha egr venttiili pelaakin.
Eikös nuo virtausten haistelut tee maffi yms kun moottori tarvitseekin vähemmän ilmaa esim. kun egr auki.

Tai sitten vanha venttiili jumittaa. Mutta jos vanha venttiili toimii siinä niin veikkaisin sitten että tämä tarvike mikä ei mene sopeutuksesta läpi ei toimi tai sitten se on väärä venttiili.

M_M
-
Viestit: 23
Liittynyt: 6.11.2013 9:22

ViestiKirjoittaja M_M » 26.5.2014 11:13

Sitä minäkin epäilen, että tarvikeventtiilissä on vikaa. On tosin kokeiltu jo kahta eri yksilöä, mutta molempien kanssa sama tilanne.

Väärä sen ei pitäisi olla, tai sitten autoon on joskus vaihdettu moottori... kaikki lähteet kertovat tuon sopivaksi AUS-moottoriin.

Ehkä tarvikeventtiilit vain ovat susia noin yleisestikin? Kokemuksia olisi tietenkin mukava kuulla, onko muilla ollut onnistumisia tai epäonnistumisia tarvikeventtiilien kanssa.

vwnut
-
Viestit: 249
Liittynyt: 21.12.2005 17:27

ViestiKirjoittaja vwnut » 28.5.2014 20:01

Saksasta (ebay) kotiin kannettuna oli 90€ tarvikeventtiili.
Tosin moottorikoodi oli bcb.
Sopeutus kerrasta purkkiin.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa