Passat 3BG ratti jumittaa

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

z4m1
-
Viestit: 8
Liittynyt: 2.7.2013 20:46

Passat 3BG ratti jumittaa

ViestiKirjoittaja z4m1 » 22.2.2014 11:58

Kysytääs vielä täältäkin..

Elikkäs pikku ropleema passatissa, kylmänä kun käynnistää ja koittaa veivata vehjettä parkkiruudusta, ratti "jumittaa" tietyissä kohissa.
Ihan kun olis joku renkaan tiellä tai jotain, joutuu kääntää suht voimalla et pääsee "nyppylän" yli joka tuntuu ratissa.
Homma korjaantuu noin 90% kerroista kun vaan väkisin kääntää ratin pari kertaa ääripäästä ääripäähän. Ja vika ilmenee niin paikallaan kuin liikkeessäkin.
Ohjaustehostimen öljymäärä kohillaan, missä voisi piillä vika?

Ja passatti vm-03 ALT moottorilla.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 22.2.2014 13:15

En tiedä miten tää nyt bensa-tekniikkaan liittyy, mutta asetan panokseni hammastangolle, jos ratti kääntäessä jumittelee pahastikin.
Passat 3B/3BG:ssä kun ei ole edes kääntölaakereita, jotka voisivat jumitella.
Kannattaa toki tutkia rattiakselin nivelet & tukivarret, raidetangon päät ja murrosnivelet. Nuo kaikki voi aiheuttaa saman suuntaisia oireita, jos on pahasti rikki.

--hartsa--
-
Viestit: 268
Liittynyt: 29.7.2008 21:53

ViestiKirjoittaja --hartsa-- » 22.2.2014 13:16

onkohan öljyjä vaihdettu tehostimeen ikinä?

z4m1
-
Viestit: 8
Liittynyt: 2.7.2013 20:46

ViestiKirjoittaja z4m1 » 22.2.2014 14:15

Huppista tais mennä tosiaan väärälle osastolle :)

Vetarit pitäs olla kunnossa ku toinen vaihdettu ja toiseen kumi uusittu ja tarkistettu, ja ongelma ilmenee myös auton ollessa liikkeessä. Täytyy nostella etupää pukeille ja tutkailla.
Öljyjen vaihdosta ei ole mitään tietoa, menevätkö öljyt miten huonoiksi?

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 22.2.2014 14:51

En ole kyllä koskaan kuullut, että öljy niin huonoa olisi että rattia joutuu "pykälien" yli kääntämään.
Tehostusvaikutus voi iän myötä heikentyä hieman (tuskin huomaa edes "persdynolla"), kun öljyyn sekoittuu kondenssivettä yms. kakkaa.
Eiköhän siellä jokin ihan mekaaninen vika ole? Hammastanko sen verran väljä, ettei satu ihan täysin hampaat aina kohdalleen? Laidasta laitaan kääntely keskittää hammastangon ja taas pelaa?
Tai ohjausakselin nivelessä väljää ja se välillä tahmaa & pyörähtää epäkeskeisesti -> muljahtaa "pykälän" yli kun käännät rattia? Laidasta laitaan kääntely herkistää ja keskittää niveltä ja taas pelaa?

z4m1
-
Viestit: 8
Liittynyt: 2.7.2013 20:46

ViestiKirjoittaja z4m1 » 22.2.2014 16:03

Jos vika sattuu hammastangossa olemaan niin onko vuosimallien tai moottorien välillä noissa ohjauslaitteissa eroja?

--hartsa--
-
Viestit: 268
Liittynyt: 29.7.2008 21:53

ViestiKirjoittaja --hartsa-- » 22.2.2014 16:55

omassa oli raidetangon päät kuivahtanu ni ne oli vähän semmoset tahmean oloset siinä vaiheessa kun lähti kääntämään mutta sitten se herkisty. äiteen nissanissa on ilmeisesti väärät tehostimen öljyt ni se on pakkasilla niin kankea alkuun että saa kaksin käsin käännellä hetken aikaa.

mippo84
-
Viestit: 139
Liittynyt: 28.10.2010 20:17

ViestiKirjoittaja mippo84 » 23.2.2014 10:43

Onkos tuossa minkälaisella hihnalla se tehostajan pumppu? Vai onko sähköinen? Itsellä oli golf 2 vastaavaa vikaa ja syylliseksi paljastui liian löysällä oleva ohjaustehostimen kiilahihna.

z4m1
-
Viestit: 8
Liittynyt: 2.7.2013 20:46

ViestiKirjoittaja z4m1 » 23.2.2014 11:28

Laturin hihnalla taitaa pyöriä ohjaustehostinkin.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 35 vierailijaa