2.0TFSI hyytyi, EPC -valo syttyi, ja nyt pimeänä

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

2.0TFSI hyytyi, EPC -valo syttyi, ja nyt pimeänä

ViestiKirjoittaja cancermann » 14.12.2013 16:53

jep
Viimeksi muokannut cancermann, 18.7.2015 10:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 22.12.2013 23:58

jep
Viimeksi muokannut cancermann, 18.7.2015 10:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 23.12.2013 13:06

Jos ketju on poikki/pompannut paikaltaan, on venttiili/kansivaurio hyvinkin todennäköinen. Ns. "läpipyöriviä" moottoreita ei ole tainnut enää 90-luvun alun jälkeen ollakaan.

TFSI/FSI-moottorit kuulostaa kyllä ehjänäkin melko dieselmäisille käynniltään. Raksuttava ääni on jopa kovempi kuin CR-dieselissä, tuo ääni tulee suuttimista.

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 30.12.2013 20:52

jep
Viimeksi muokannut cancermann, 18.7.2015 10:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Pasi H.
-
Viestit: 223
Liittynyt: 29.5.2004 13:51

ViestiKirjoittaja Pasi H. » 31.12.2013 18:48

Eilisen ja tämän päivän aikana vaihdoin uuden moottorin 2010 Audi A3:seen jossa 1.8TSI moottori (CDAA). Tässä moottorissa ei siis ole erikseen sitä nokkien välistä ketjua vaan koko jakopää on ketjulla toteutettu. Ajettu oli jotain 65tkm, ketjujakopää korkannut(todennäköisesti kiristin hajalla, en vielä ehtinyt sitä purkamaan) ja kaikki imuventtiilit solmussa, kansi entinen. Perusmoottori 6500€. Ihanan halpaa. Tais silti mennä takuuseen.

Kaikki VAG:n ketjujakopäät on suolesta.

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 31.12.2013 22:30

jep
Viimeksi muokannut cancermann, 18.7.2015 10:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Wuzzy
-
Viestit: 241
Liittynyt: 15.7.2004 16:39

ViestiKirjoittaja Wuzzy » 4.1.2014 18:12

Ei voi kuin ihmetellä näitä VAG-ketjujen laatua. Tai siis insinööreissä ja suunnittelussa/mitoituksessahan se vika on. Sopivaa ketjua ja kestäis ainakin 500 tkm vaihtamatta.

Muistuu mieleen ukon vanha 99 saab, jossa viedään ketjulla voima kampiakselilta vaihteistolle, siinä kuitenki ketju (muistaakseni 2 kpl rinnakkain) saa kestää kaikki 100 heppaa. 300 tkm ajoa ja alkuperäinen ketju paikallaan.

Pelkkien nokkien liikuttaminen luulisi olevan kevyempi homma kuin moottorin ja vaihteiston välissä olo...

<- Profiilin autoon kerran ketjut vaihtaneena.

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 4.1.2014 22:04

jep
Viimeksi muokannut cancermann, 18.7.2015 10:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 5.1.2014 0:30

Kannattaa vissiin laittaa tilalle 16v kakkiksen ketju. Mää oo koskaan kuullu semmosen poikki menneen! :)

Pasi H.
-
Viestit: 223
Liittynyt: 29.5.2004 13:51

ViestiKirjoittaja Pasi H. » 5.1.2014 13:19

cancermann, ei 1.4TSI ketju pyöritä kuin nokkia kampiakselin kautta. Pidempihän se tietty on kuin pelkkä nokkien välinen ketju. Öljypumpulla on oma ketjunsa noissakin. 1.2TSI on niin huono, että saattaa olla entinen jo ennen ensimmäistä öljynvaihtoa. Niissä ne ei yleensä siis poikki mene, mutta venyy niin paljon, että ketjun hammaskosketus ei enää mene yksiin nokkapyörien kanssa ja tästä aiheutuu kova rallatus.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa