Jetta 1,8i lambda anturi pimeä

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

boliisi
-
Viestit: 774
Liittynyt: 31.5.2011 11:40

Jetta 1,8i lambda anturi pimeä

ViestiKirjoittaja boliisi » 5.9.2013 9:15

Auto 9/91 1.8i Jetta Flair

Koitin saadu pakokaasuarvoja niin ilmoitti että lambda on pimeä. Näyttää että myös johtoa on korjattu.
Kysymys1 lambdan anturin johtohan menee ohjausyksikölle ... minkä värinen johto tulee sinne?
Kysymys 2 Kannen päässsä on maadoitus johto joka näyttää olevan poikki, minne kuulu sen toinen pää?

Saako lambda anturia mitattua eli tarkistettua kotikonstein?

Noppis
-
Viestit: 327
Liittynyt: 17.9.2006 18:26

ViestiKirjoittaja Noppis » 5.9.2013 11:37

Maadoitus auton runkoon, tai suoraan akun - napaan/kaapeliin.

Lambdalle ei taida pahemmin muuta olla tehtävissä kuin johtojen kunnon tarkistus.

Voihan siitä tietty yrittää mitata signaali-johdosta jännitettä joka pitäisi olla välillä 0,1-1 volttia, kun anturi on toimintalämpötilassa, mutta sanoisin jotta varmempi homma kun vaihtaa sen lambdan, mikäli johdotuksissa ei ole vikaa.

boliisi
-
Viestit: 774
Liittynyt: 31.5.2011 11:40

.

ViestiKirjoittaja boliisi » 5.9.2013 12:04

Juu lambda menee vaihtoon kun vanha helisee heiluttaessa....



Eli kannenpäästä venttiilikopanmutterin alta tuleva johto menee maihin tai akkuun suoraan? Minä luulin että se johto maadottaa jotain moottorin kautta. Moottoriihan tulee akulta maadoitus paksummalla piuhalla.

niin se johto joka lähtee lambdalat sinne moottorin ohjaukseen niin osaako kukaan sanoa minkävärisenä se tulee sinne? Näyttää siltä että moottorin puolelta on johtoja korjattu joten en ole varma onko alkupeäiset moottorin puolelta.

Noppis
-
Viestit: 327
Liittynyt: 17.9.2006 18:26

ViestiKirjoittaja Noppis » 5.9.2013 12:43

Aaaaaa... No jos maadoitus koneeseen tulee muualta niin sitte voip tosiaan olla että siitä on jokin osa tarkoitus maadoittaa.

Tarkista onko virranjakajan kansi maadoitettu, yleensä maadoitetaan moottorin kanteen, jos sitä yleensäkkään maadoitetaan tuossa koneessa...

Minkä kokonen johto kyseessä? Pitkä, lyhyt?

Moniko johtoinen lambda kyseessä?

boliisi
-
Viestit: 774
Liittynyt: 31.5.2011 11:40

ViestiKirjoittaja boliisi » 5.9.2013 12:48

Tarkemmin kun katsoin niin samalle pultille tulee toinen maadoitus johto joko häviää moottorin johto nippuun ja tämä rispaatunut johto on yhdistetty lambda johtoo? Mittasin vastus mittarilla ja samaa johtoa on. Miksi lambda maadoitettu? Eikös lambda johto mene sinne moottorin ohjukseen??
1 johdolla on lambda pitäskö nypätä tuo maadoitus pois vai mitenkä?

Noppis
-
Viestit: 327
Liittynyt: 17.9.2006 18:26

ViestiKirjoittaja Noppis » 5.9.2013 13:03

Joo se ainoa lambdan johto pitää moottorinohjaukselle, eikä maahan.

Tuossa katoin että RP-koneessa kannesta maadoitetaan ohjausyksikkö.
Lienekkö sinulla sama johto irtonaisena kuin kuvassa kannesta lähtevä:

http://i334.photobucket.com/albums/m433/Misanthor/VW%20GOLF/Nusereissu005pieni.jpg

Voi olla että joku sankari on liittänyt moottorinohjaukselle menevän lambdasignaalijohdon maihin...

boliisi
-
Viestit: 774
Liittynyt: 31.5.2011 11:40

ViestiKirjoittaja boliisi » 5.9.2013 13:10

Sama johto on tuo toinen (kuvassa) ja se häviää sinne johtokimppuun eli se on ohjaimen maadoitus.
Sitten tuo toinen johto mikä menee lambdanjohtoon on kuulemma jonkinlainen singnaalin suoja maadoitus? tämän kuulin eräältä autokorjaajalta.....
Taidan ottaa sen maadoituksen pois kun näyttää jälkiasennukselta.

Noppis
-
Viestit: 327
Liittynyt: 17.9.2006 18:26

ViestiKirjoittaja Noppis » 5.9.2013 13:20

Tosiaan siinä johdossa on suojamaa itse signaalijohdon ympärillä...

Suojamaadoitusjohdin ilmeisesti liitetty kannen kautta maihin, lienekkö vahingossa maadoitettu myös signaalijohdin... Nyppäse lambdan piuha irti, kuori signaalijohdin esille ja mittaa, ettei ole yhteydessä maahan.

Edit:

Jos lambdalta ei mene johto muualle ko maahan, niin sitte sulla on moottorinohjaukselle menevä lambdan signaalijohto hukassa... Kyseessä ilmeisesti mono-jetronikki mallin ohjaus? Liittimen kytkentäpinnit löytyy seuraavasta kuvasta:
http://volkswagen.msk.ru/injector/mono-jetronic/mono-jetronic_ecu.jpg

boliisi
-
Viestit: 774
Liittynyt: 31.5.2011 11:40

ViestiKirjoittaja boliisi » 6.9.2013 13:59

Vanhassa lambda anturissa oli roippeet sisällä irti... kun heilutteli niin helinä kuului. Uusi paikoilleen ja kävin ottamassa savut ..... hyvät oli.
Tyhjäkäyntikin laski n 950 kun aikaisempi oli 1050+
Olisin vienyt tänään leimalle mutta startti hajosi prkl...... herätteelle tulee virta mutta startissa ei tapajdu mitään. Eli ensiviikolla leiman hakuun.

Niin ja teippasin ja irrotin sen ylimääräisen maajohdon joka oli kytketty lambdan johtoon.

Cokkeli
-
Viestit: 187
Liittynyt: 23.3.2008 9:35

ViestiKirjoittaja Cokkeli » 8.9.2013 9:51

jos kolme johtoinen lambda niin yksi johto on signaali ja kaksi muuta on jännite lämmitys vastaukselle ja toinen sen maatto. lambda muuten menee maihin pakoputkeen. mulla on punainen johto lambdan signaali, mutta ilmeisesti voi olla myös vihreä.w


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa