1.6 16v Bora vs. 1.8 GTI Turbo Golf vs. 2.0L Bora

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

V3lmu
-
Viestit: 67
Liittynyt: 27.4.2013 12:08

1.6 16v Bora vs. 1.8 GTI Turbo Golf vs. 2.0L Bora

ViestiKirjoittaja V3lmu » 26.8.2013 17:10

Auton vaihto uudempaan ollut mietinnän alla ja tarvittaisiin volkkari tietäjiltä kokemuksia, risuja/ruusuja ongelmaan.

1.6 16v Bora -02
- Hyvät ja huonot puolet?
- Tyyppiviat?
- Jakopään hihna? Vaihtoväli?

1.8 GTI Turbo Golf -98
- Hyvät ja huonot puolet?
- Tyyppiviat?
- Jakopään hihna? Vaihtoväli?
- Turbon vaihtoväli? Hinta-arvio?

2.0L Bora -03
- Hyvät ja huonot puolet?
- Tyyppiviat?
- Jakopään hihna? Vaihtoväli?

Onko näissä edeltämainituissa vehkeissä mitä ei ehdottomasti kannata ottaa? Onko joku joka kannattaa ottaa jonkun tiettyä vuotta uudemman esim. 2003 ->

Kiitos jo etukäteen :)

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 26.8.2013 18:17

Ensimmäinen nyt kannattaa jo surullisen kuuluisan 1.6 16V koneen takia unohtaa suoriltaan.

Itse näkisin ainoana järkevänä moottorina ton 1,8t:n.
Tuo kakslitranenkin on jotenkin laiska kun joskus jouduin ajamaan.

Vikojahan volkkareissa harvemmin on, ainoastaan ominaisuuksia löytyy. Jakohihnathan tuon ikäisessä on ja vaihtoa suositellaan 90tkm välein.

Mro
-
Viestit: 509
Liittynyt: 21.3.2009 11:39

ViestiKirjoittaja Mro » 26.8.2013 20:08

2.0 8v koneessa ite oon tykänny alaväännöstä, tehosta ei varmaankaan tuon moottorin kohdalla tuossa korissa voi puhua mutta oikeilla vaihdevalinnoilla 3500rpm eteenpäin vetää ihan pirtsakasti.
Onko tuo -03 vuosimallinen sitten jo 16v?

Noh kuitenkin 8venttiili on luotettava vanhanliiton peruskone, maamoottoriksikin joku kutsunut..

Tyyppivioista en tiedä, mutta itelle moottoriin on vaihdettu rikkinäisenä olleet maf, kampiakselin asentotunnistin ja lambdat.. Jakopää on simppeli kuten myös 1.8turbossa ja 90tkm vaihtoväli muistaakseni.
Sytytystulpat ja venakopan tiiviste tuohon 8venttiili koneeseen on suht vmäinen vaihtaa koska imusarja on tiellä..
10tkm välein öljyt vaihdellu suodattimen kanssa

Muuten menty ihan perushuollolla ja 300tkm tuli juuri tauluun, about 15tkm vuodessa..

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 26.8.2013 22:25

Ei ole mk4:ssä 2.0 16V moottoria olemassakaan. Eli 8V mosia on kaikki.

Jos haluaa päästä edullisesti huoltokustannuksien puolesta, niin tuo 2.0 on se järkevin ratkaisu.
1.8t:ssä tulee kuitenkin ajan myötä enemmän ongelmia kuin 2.0:ssa.
2.0 perustuu ns. vanhan liiton kasivenaiseen moottoriin, joka on about idioottivarma. Tietty uudempi tekniikka tuo tullessaan anturivikoja yms mukavaa, mutta perusmoottori kestää kyllä isältä pojalle, jos huolletaan edes sinnepäin. Eikä mitä suurimmalla todennäköisyydellä ole odotettavissa mitään kalliita ylläreitä.

Jos taas haluaa mahdollista virityspotentiaalia ja muutenkin ripeämpää kulkupuolta, niin sitten 1.8t. Omat tyyppivikansahan noissakin on ja kannattaa varautua siihen, että tuon ikäisen auton kanssa saattaa joutua korjaamolla vierailemaan. Turbo, perus anturiviat, nokkien välinen jakoketju, öljypumppu & sihti jnejne... Saattaa tulla yllättävän suuriakin laskuja, jos ei itse osaa/pysty korjaamaan.
Perusmoottoriltaan 1.8t on myöskin kyllä erittäin vahva.

Mulla on 2kpl 1.8 turboja itsellä ollut ja melkein voisin vannoa, ettei tule enää kolmatta. Tosi kiva moottori toimiessaan, mutta pirusti oli kaikkea "pientä". Muunmuassa kumpaankin piti turbo vaihtaa mulla ollessaan. Lisäksi säkillinen antureita, sytytyspuolia jne. Joitain vähän eksoottisempiakin vikoja oli. Esim. toisesta napsahti yksi kampiakselin runkolaakeripukin pultti poikki ajossa.
Vanhoja autojahan nuo jo tuppaa olemaan, joten melkein mitä vaan voi olla odotettavissa.

1.6 16V on a) epäluotettava, jos yhtään huono yksilö sattuu kohdalle b) laiska.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 26.8.2013 23:09

1.6 16V on a) epäluotettava, jos yhtään huono yksilö sattuu kohdalle b) laiska.
C) Sentään noista taloudellisin :)

Siskolla tommonen AUS-moottorilla 260 tkm ja toistaiseksi ilman korjauksia.

V3lmu
-
Viestit: 67
Liittynyt: 27.4.2013 12:08

ViestiKirjoittaja V3lmu » 26.8.2013 23:10

Kiitoksia vastauksista. :) Seuraavassa autossa kyllä olisi tarkoitus olla ainakin enemmän hevosia mitä tuosta nyk. kakkiksessa on ;D

Se mitä nyt nettiautoa on seuraillu viimesen 2kk ajan, nämä 2 litran golfit ja borat ovat olleet aina hieman budjetin yläpuolella ja liian paljon ajettuja. Ainahan tämä raha-asia nousee esille. Seuraavan auton kyllä haluaisi olevan kestävä ja helppo korjata, kun itse pystyn ns. perushuollot tekemään.

1.8T kuullosti aluksi hyvälle, mutta mitä tuossa Markku M. kirjoitti niin nosti kyllä hieman karvoja pystyyn, että noinkin paljon vikoja :O Oliko kumpikin sitten alkupään 1.8T vai oliko tätä loppupään 1.8T?

1.6 voi unohtaa, vaikka ne olisikin huollettu hyvin? :D

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 27.8.2013 7:11

Noo,kaikkihan on tuurissaan.
Itse en kaikkia nuita Markun pelotteluja 1.8t:n kohdalta allekirjoita,ihan omien kokemuksien perusteella.
Itsellä kuitenkin pääsääntöisesti alkuperäinen kokoonpano puolia lukuunottamatta ja mittarissa jo 300+tkm. Toki merkkiliikkeessä huollettu tuonne 290tkm asti aina hehkunvaihdosta lähtien. (Tietenkin nyt ongelmat alkaa kun asiasta mainitsee)
Nokkien ketjussa en näe kyllä pelottelun aihetta kuin myöskään öljysihtiongelmaa joka taisi koskea pitkittäiskonetta. Anturit on käytännössä "ilmaisia" ja antureitahan muissakin koneissa.

Kannattaa käydä ajamassa vaikka nuita niin ratkaisu on sen jälkeen helppo.

1.6 kannattaa unohtaa vaikka mikä olisi:

Jormalainen:konepelti auki harvemmin bensaa kuluu. =)

Hart
-
Viestit: 446
Liittynyt: 16.3.2011 8:57

ViestiKirjoittaja Hart » 27.8.2013 8:09

2,5 vuotta 1.8T:n omistaneena kokonaisarvosanaksi antaisin 9 ja suosittelisin ko. konetta myös muille.

Alkutilanteessa oli mittarissa 185 tkm. Ensimmäinen vuosi ongelmaton, sitten kun tuli 200 tkm täyteen alkoi koittelemukset. Antureita, alustan osia, jarruosia, ohjausvaihdetta, kulutusosaa jne. sai vaihdella. Varsinaisia tyyppivikoja ei ole kyllä montaa ollut, kulutusosiahan saa vaihtaa autossa kun autossa.

Nyt mittarissa 250 tkm ja meno maistuu. Lastutettuna todella miellyttävä kulkine, jaksaa vetää alhaalta asti, polttoainetalous kohtuullinen eikä mopoautojen kanssa jää jalkoihin. Ja ohan tuossa virityspotentiaalia jos tehonälkä sattuu iskemään.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 27.8.2013 12:06

Mulla oli -99 ja -00 1.8T:t. 110kW (AGU) & 165kW (APX) versiot.
Kummastakin hajosi tosiaan ahdin, 110kW:sta 190tkm kohdilla ja 165kW:sta 205tkm mittarissa... Että se siitä "koonollanelosen paremmasta kestosta". :D

Joo, sihtiongelmat on tosiaan enemmän pitkittäisen moottorin juttuja. Mulla ei oljynkierrossa ollut kummassakaan mitään ongelmaa.

165kW koneessa rallatti nokkien välinen ketju, 110kW oli kyllä kaikinpuolin paljon parempi.

Mutta jos järkevällä huollolla olleen 1.8teen löytää, esim. kytkin (Ihan "kulutustavaraa", 200tkm välein saa olla melkeinpä remppaamassa, kaikkine vauhtipyörineen. Ainakin lastutetussa laitteessa. Ellei sitten ole ajettu ihan sukkasiltaan...) ja ahdin vaihdettu, niin hyvin uskaltaa ostella. Eipä noissa muuta "kauhean kallista" hajoavaa olekaan oikeastaan... Oikeastaan. :D

Topsuu
-
Viestit: 246
Liittynyt: 8.3.2012 18:14

ViestiKirjoittaja Topsuu » 27.8.2013 13:07

täältä löytyy tuo 1.6 16V BCB moottorilla, mittarissa 207tkm, ei mitään pahaa sanottavaa. Toimiikin ku junan vessa

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 27.8.2013 14:47

Joskus oli 1.6 16V varianttigolffi kakkosautona. Kytkin oli luistateltu loppuun jo silloin 160tkm kohdalla kun auto mulle vaihdossa tuli, mutta kykäremontin jälkeen se ei kaipaillu muuta kuin perushuollot. Sen kokemuksen perusteella vois jopa suositella vaatimattoman suorituskyvyn perusautona. Tosin jos peruskulkinetta kaipaa, niin todennäköisesti vastaavien ominaisuuksien korolla on pitkässä juoksussa luotettavampi ja taloudellisempi. Vag valintaan kun liittyy aina jonkunlaista jännitysmomenttia.

Kahen litran maamottoreita on ollut muutama, nämä kylläkin '94-'96 kopassa eli ei nyt ihan sitä mitä kysyttiin. Moottorin osalta ei mitään ihmeellistä normikäytössä. Tasa"paksun" väännön ansiosta vaivaton ajaa, eli toisinsanottuna: ei herää henkiin missään vaiheessa. Mut ennemmin tämä kuin ykskutonen.

1.8Tuhnuja on ollu kolme. Kaikki pitkittäin, mutta vain yhdessä oli imusihti menossa tukkoon. Kyseinen tapaus olikin lowlife huolto-ohjelmalla, eli syy löytynee sieltä. Ja pokittaiskoneissa ei öljynkierto-ongelmia niin pahasti tarvitse jännittää. Noissahan nyt sitten on ollut kausihuoltojen lisäksi joskus jotain muutakin pientä. Siitäkin huolimatta mun mielestä 1.8T on esillä olleista moottorivaihtoehdoista ainut joka tarjoilee edes jonkunlaista fiilistä ja täyttää uudelleenohjelmoituna suorituskyvyn osalta minimivaatimukset.


Se varsinaisen kysymys sitten onkin, että mitä kukakin haluaa. Asia selviää vain kokeilemalla, ja suurimmilta yllätyksiltä välttyy kun muistaa että kaikki vanhat autot on omalla tavallaan paskoja.

ANAVEE83
-
Viestit: 157
Liittynyt: 15.11.2011 14:31

ViestiKirjoittaja ANAVEE83 » 27.8.2013 16:49

Jos puhutaan käytetyistä autoista niin nissähän on aina jotain vikaa. Ja jos 1.8t kytkin ja ahdin kestää 200tkm niin se on jo hyvin. Mutta jos haluut varman käyttöauton niin jättäisin turbo koneet laskuista pois ja siirtyisin muihin kuin VAG kulkineisiin. Tästä ei tarvitse vetää herneitä itselläkin on kaksi vagia pihassa toinen 1.8t ja toinen 1.9tdi. Monen merkkisiä autoja omistaneena eivät kuulu luotettavimpien joukkoon mutta näillä mennään toistaiseksi.

V3lmu
-
Viestit: 67
Liittynyt: 27.4.2013 12:08

ViestiKirjoittaja V3lmu » 27.8.2013 20:19

Tuolla nettiauton puolella näyttää olevan pari 2.3 litran v5 golffeja. Osaisko kukaan kertoa näistä koneista kokemuksia?

xniko
-
Viestit: 584
Liittynyt: 1.4.2007 21:00

ViestiKirjoittaja xniko » 27.8.2013 20:24

Hakukin osaa varmaan kertoa tuosta 2.3 v5 koneesta aikalailla.. Ei varmaan ole mikään ns."paras keksintö"

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 27.8.2013 20:41

Onko MurkkuM:n autot ollu tuontipelejä vai suomiautoja?

Kyllä tuo 1.8t on heti perus 1.8 8v:n jälkeen kestoltaan volkkarin paras moottori.

JHirvonen
-
Viestit: 66
Liittynyt: 16.10.2006 8:01

ViestiKirjoittaja JHirvonen » 27.8.2013 23:24

Tässä kohtaa oon kyllä Donan kanssa samoilla linjoilla, mulla on ollut 4 eri 1.8t Vagia (joista 2 edelleen pihassa) ja noiden seurana myös yksi Golf IV 2.0. Kaikista suurin murhe 1.8t koneisissa on ollut bensapumpun hyytyminen viimeisimmässä Borassa n.180tkm ajettuna eli en pitäisi tuota pahana saldona ottaen huomioon, että noilla 4:llä oon ajanut lähes 200tkm yhteensä ja kaikki ovat olleet "optimoituja".

Allekirjoitan täysin myös tuon aiemmin mainitun 2.0 koneen tulppien vaihdon hankaluuden...siinä tosiaan luiskahtaa helposti pari kirosanaa...ja niitä antureita saa näköjään vaihdella tuohonkin koneeseen (esim. lämpötila ja nokan asentotunnistin).

Ville-Risto 5 (150hp)
-
Viestit: 128
Liittynyt: 19.5.2006 11:41

300.000km vr5 1998 malli

ViestiKirjoittaja Ville-Risto 5 (150hp) » 28.8.2013 13:03

Itsellä oli agz koneella varustettu Vr5 tuossa takavuosina jolla itse ajoin noin 150,000 Noin 4 vuoden aikana.

Vaihdettuja osia...

Puolayksikkö,kipinän esivahvistin yksikkö + kaasuläppäkotelo ja kampiakselin asentotunnistin maffi + jakoketujun ylälaahaimen kirstin.

Loput mitä vaihdoin oli normaalia kulutus kamaa tyyliin etu levyt ,alapallonivelen,taakse takajarrulevyt ..yms silpettä.

Auto pelas kuitenkin minusta mainettaan paremmin ja olin kohtuu tyytyväinen laitteeseen.
Kulutus oli noin 8-8.5 litran väliin seka-ajoa.

Että sinällään kelpo kapistus.

Näissä vanhoissa kulkineissa on AINA se että miten sattuu säkä käymään millaisen "paskan" sattuu saamaan.

Ai niin ja joku sen sitten minulta osti eteenpäin kohtuu rahallakin vielä :)

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 28.8.2013 13:17

Dona: Mites se nyt mihinkään vaikuttaa? Tuontipelejä nuo oli kummatkin, takuukilometreillä.
On kaveripiirissä hajonnut 1.8teestä ahtimia jo 150tkm nurkillakin, jos tähän viittaat.
200tkm kesto turboahtimelle (etenkin bensaturbossa) on jo ihan hyvin, en mä sitä sillä kirjoittanut.

Ja mitä tuohon Ville-Riston veevitosen osalistaan tulee, niin kuulostaa aika tutulta. Samat "tyyppiviat" noissa tuntuu olevan about kaikissa. Tosin en mä noita tyyppivioiksi enää laskisi, autot on vanhoja ja osalistan jokainen osa on kuitenkin loppujen lopuks kulutusosa.

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 28.8.2013 18:37

Ei ne kilometrit vaan huollot ja öljyt. Kummasti vaan vaikuttaa mineraalikuran käyttö turbon ja moottorin kestoikään. Pintaa syvemmältä tarkasteltuna asian vasta parhaiten huomaa. Esim. venttiilin ohjurit/venttiilin varret, männänrenkaat/sylinterit, turbon laakerit/akseli. Väitän, että 150tkm mieraaliöljyillä ajettu kone on huonommassa kunnossa kuin 300tkm täyssynteettisillä, 10tkm öljynvaihtovälillä ajettu moottori.

Mutta ei asiasta sen enempää. Moottorina edelleen 1.8t on erittän hyvä.

Maastomato
-
Viestit: 100
Liittynyt: 6.10.2010 23:18

ViestiKirjoittaja Maastomato » 28.8.2013 23:25

Eikä välttämättä se huoltokaan vaan käyttö. Jos heti kylmänä ajetaan kaasu pohjassa ja ahdin punaisena sammutetaan moottori, niin ei ihme jos hajoaa hetkessä. Siistillä ajolla ahdin kestää huomattavasti pidempään. Toki saahan sen vapaasti hengittävänkin hajalle ajamalla.

Pakko kysyä aloittajalta, miksei Octavia? Sama auto kuin edellä mainitut. Ja löytyy samoilla moottoreilla. Lisää kivasti haun tuloksia.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 29.8.2013 1:59

Eipä ole ainakaan itsellä koskaan käynyt mielessäkään, että laittaisin turbomoottoriin mineraaliöljyä... Tietty eihän sitä voi varma olla siitä, mitä edelliset omistajat ovat moottoriin työntäneet.

Mulla ei kummassakaan moottorissa ollut karstaa / "sludgea" sisuksissa nimeksikään, ainakaan mitä niitä nyt vähän kumpaakin purettiin (venttiilikoppaa ja öljypohjaa auki).

Mutta joo, onhan niitä tietty huonompiakin moottoreita olemassa. :)

V3lmu
-
Viestit: 67
Liittynyt: 27.4.2013 12:08

ViestiKirjoittaja V3lmu » 29.8.2013 8:47

"Pakko kysyä aloittajalta, miksei Octavia? Sama auto kuin edellä mainitut. Ja löytyy samoilla moottoreilla. Lisää kivasti haun tuloksia."

En pidä Skodasta tai Seatista yhtä paljon kuin Volkkarista tai Audista, vaikka ne melkeimpä samoja autoja ovatkin. kelpaako vastaukseksi? ;D

Wuzzy
-
Viestit: 241
Liittynyt: 15.7.2004 16:39

ViestiKirjoittaja Wuzzy » 30.8.2013 8:39

Käyhän koeajamassa joku 2.8 Golffi myös. :)

V3lmu
-
Viestit: 67
Liittynyt: 27.4.2013 12:08

ViestiKirjoittaja V3lmu » 3.9.2013 9:54

"Käyhän koeajamassa joku 2.8 Golffi myös. :)"

Kyllähän semmone raketti olisi mukava omistaa, mutta ei taida olla varaa ylläpitää sellaista :D

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 3.9.2013 21:20

Raketti ja v6 ei tähänmennessä ole sopinu samaan lauseeseen...

Wuzzy
-
Viestit: 241
Liittynyt: 15.7.2004 16:39

ViestiKirjoittaja Wuzzy » 4.9.2013 15:25

Joo, en itsekään tuota raketiksi sanoisi, mutta mukava ajettava tuo moottori on ja neliveto (vaikkakin Haldex) on ihan jees talvisin.

JKK74
-
Viestit: 52
Liittynyt: 31.3.2009 17:27

ViestiKirjoittaja JKK74 » 6.4.2014 22:56

"Ensimmäinen nyt kannattaa jo surullisen kuuluisan 1.6 16V koneen takia unohtaa suoriltaan."

Mikä tuossa 16V-koneessa on huonoa? Olen nimittäin juuri tuollaista ostamassa käyttöautoksi, ja huomasin tämän keskustelun... Onko tuossa jotain sellaista, miksi tuota kannattaa välttää?

Topsuu
-
Viestit: 246
Liittynyt: 8.3.2012 18:14

ViestiKirjoittaja Topsuu » 6.4.2014 23:11

Mulla on 1.6 16v ja ei oo ollu mitään ongelmia.. mittarissa tällä hetkellä 216tkm

Topsuu
-
Viestit: 246
Liittynyt: 8.3.2012 18:14

ViestiKirjoittaja Topsuu » 6.4.2014 23:12

Mulla on 1.6 16v ja ei oo ollu mitään ongelmia.. mittarissa tällä hetkellä 216tkm

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 6.4.2014 23:55

Siskolla jotain 300 tkm ajettu 16v AUS ja meni just kansipahvi. Muuta ei oo ollu. Oliko tota jakopäätä sitten haukuttu, vai mitäs se oli?

Mro
-
Viestit: 509
Liittynyt: 21.3.2009 11:39

ViestiKirjoittaja Mro » 7.4.2014 0:24

1.4 ja 1.6 16v oon kuullu juttua että syövät öljyä koska männänrenkaat jumittuu, jopa alle 150tkm ajetuissa..

DasGti
-
Viestit: 8
Liittynyt: 30.4.2012 0:13

ViestiKirjoittaja DasGti » 7.4.2014 0:47

Tälläsen ketjun muistin nähneeni täällä, jospa sieltä löytys vähän lisäinfoa.

Golf/Bora 1.6/1.4 koneiden moottorihäiriöistä


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa