Vento 1.8 bensa - kuinka jäähdytysjärjestelmä ilmataan...?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Kimmo Lehtonen
-
Viestit: 9
Liittynyt: 13.1.2013 16:44
Viesti:

Vento 1.8 bensa - kuinka jäähdytysjärjestelmä ilmataan...?

ViestiKirjoittaja Kimmo Lehtonen » 16.8.2013 22:52

Moikka kaikille,
Olen aikaisemmin kirjoitellut tuolle vagarenan sivuille näistä Vento-projekteistani
( http://vwvento92.blogspot.com ) ja jälleen meni kännykkäinssillä sormi suuhun
joten eikun apuja kysymään...Olisko teistä osaajista auttamaan ongelmassani.. ?

Eli ongelmana oli moottorin lämpöjen nousu. Alavesiletku pysyi viileänä kun ylävesiletkut olivat ihan kuumia ja sisään tuli myös lämmintä ilmaa.Päädyin vaihtamaan termostaatin. Työn yhteydessä varmuuden vuoksi huuhtelin koko järjestelmän irroittamieni putkien kautta ja kyllä sitä ruskeaa vettä ja jotain roskaa sieltä tulikin.

Nyt on termari paikallaan ja vesi kiertää - ainakin syylärissä, sillä kaikki vesiletkut ja lämppärinkin letkut ovat kuumia, mutta kuumaa ilmaa ei tule kojelaudan suuttimista ja jonkun kymmenen minuutin - vartin kuluttua kone kuumenee lähelle 100 astetta & flekti alkaa huutaa... paisuntasäiliössä on painetta ja se pärskäyttää nesteet ylös jos heti aukaisen, mutta hetken pihisteltyään voin aukaista ja todeta, että nestepinta on vähän kerrallaan alentunut...

Epäilen siis jotain ilmalukkoa (toivottavasti vain sitä) lämppärinkennolla...
Onkohan diagnoosini oikea ja jos näin on, niin miten hitossa saan sen lämppärinkennonkin mukaan, eli systeemin ilmattua...

Vastauksesta etukäteen kiitellen,

Kimmo

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 17.8.2013 1:07

Nää on juonikkaita täyttää. Tehtaan ohje on että täyttöaika on viisi minuuttia että ilmat ehtii edestä pois.

Käyttele lämpimäksi, anna vähän jäähtyä ja lisää taas piripintaan. Iterointeja kunnes tavoitetaso on saavutettu :)

Ehjänä toi ilmaa itse itsensä pikku hiljaa kun termostaatti avautuu.

jii_bee
-
Viestit: 2410
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 17.8.2013 2:14

Letkut irti kennolta (tätä ennen koneen pitää antaa tietenkin jäähtyä), kenno täyteen toisen liitännän kautta, letkut takaisin kiinni.
Itse tein noin kun kabiiniin ei tullut lämmintä vaikka kuinka täytti järjestelmän hissukseen ja puristeli letkuja.

boliisi
-
Viestit: 774
Liittynyt: 31.5.2011 11:40

ViestiKirjoittaja boliisi » 17.8.2013 19:02

VM 93 1,8i Ventossa oli sama ongelma eli vesi ei kiertänyt lämppärin kennon kautta. Tein muistaakseni näin että auto pyörimään ja kun vesi alkoi lämmetä ja kiertää niin tulo letku irti kennolta ja pidin sitä kennon liittimen "huulilla" ja välillä käytin irti kennon liittimeltä kunnes tuli pelkästään nestettä eikä enää ilma/neste seosta.

Matti M
-
Viestit: 1410
Liittynyt: 23.7.2003 11:52

ViestiKirjoittaja Matti M » 17.8.2013 21:04

Juu tuo lämppärin letkun "huulilla käyttö" auttaa ja kun kone on vähän lämmennyt niin käyttää kierroksia korkealla. Kierroksia kun antaa niin neste lähtee kiertämään ja tulee ilmat pois. Tyhjäkäynnillä saa käyttää vaikka maailmantappiin...

boliisi
-
Viestit: 774
Liittynyt: 31.5.2011 11:40

ViestiKirjoittaja boliisi » 17.8.2013 21:11

Mnulla kyllä oli tyhjäkännillä kun yksi jouduin ilmaamaan....

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 17.8.2013 21:23

Konehuoneestakin kaasuvipua vääntämällä niitä kierroksia voi kyllä antaa...

boliisi
-
Viestit: 774
Liittynyt: 31.5.2011 11:40

ViestiKirjoittaja boliisi » 17.8.2013 21:24

Kyllä näin voi tehdä :)

Kimmo Lehtonen
-
Viestit: 9
Liittynyt: 13.1.2013 16:44
Viesti:

siis mitkä letkut... ?

ViestiKirjoittaja Kimmo Lehtonen » 18.8.2013 8:23

Kiitokset vain kovasti kommenteista.
Nyt syntyi käsitys, että lämppärin kenno pitää saada erikseen täytettyä...

Ihan vain tarkennus, kun puhuitte kennon letkuista - onhan nyt kyse niistä kahdesta kapeammasta letkusta, jotka menevät konehuoneesta rintapellin läpi kojelaudan alle... ? ja ne siis irroitetaan moottoritilan puolelta ja täytetään nesteellä(kö)...
Eihän täss tarvii kojelaiudan alle ahtaaseen mennä ropeloimaan... ?

Sen nyt olen jo tässä hommassa oppinut, että jos paisuntasäiliön korkki on auki, ei neste kierrä kunnolla...

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 18.8.2013 12:22

Juurikin ne kaks letkua jotka menee tulipeltiin. Menoletku vaikka irti ja nestettä niin paljon kun menee perään.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 18.8.2013 13:10

Ei sen vesipumpun pitäisi tietää onko säiliön korkki auki vai kiinni.

Helpointa se on kun vaan ajelet ees taas ja täyttelet välillä kun on jäähtynyt.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 95 vierailijaa