Mistä mahtaisi johtua?
Joutokäynnillä
CO 0.60(0.50 sallittu)
HC 182 (100 sallittu)
O2 1.07 (5.00 sallittu)
Yli 2000rpm
CO 0.44 (0.30 sallittu)
HC 184 (100 sallittu)
Lamda 1.02 (0.97-1.03 sallittu)
O2 0.96 (5.00 sallittu)
Kone kuluttaa öljyä litran tuhannella, johtuuko päästöt siitä vai jostain muusta?
Saako jollain kikalla läpi leimasta? Tenttua tankkiin?
1.6 16V AUS korkeat päästöt
Valvoja: ffp jäsenet
Hiilivety (HC) on epätäydellisesti palanutta polttoainetta. Runsas hiilivetyjen osuus pakokaasuissa yhdistyy usein sytytysjärjestelmän ongelmiin; vialliset tulpat, huonokuntoiset tulpanjohdot, väärä sytytyksenajoitus tai väärä polttoaineen ruiskutuskulma tai epätasainen polttoainesuihku, vuoto imusarjassa tai epäedullinen ilma-/polttoainesuhde, joka aiheuttaa epätäydellistä palamista ja korkeat HC-pitoisuudet.
Hiilimonoksidia eli häkää (CO) muodostuu, kun happea on liian vähän palamistapahtuman aikana. Korkea hiilimonoksidipitoisuus (% pakokaasuista) johtuu rikkaasta ilma-/polttoaineseoksesta, mikä puolestaan voi johtua liian alhaisista tyhjäkäyntikierroksista. tukkoisesta tai huonosta ilmansuodattimesta, huonosti toimivasta huohottimen venttiilistä, väärin säädetystä kaasuttimesta tai polttoaineenruiskutuksesta tai epätasaisesta polttoainesuihkusta. Pieni happikaasupitoisuus kertoo siitä, että polttoainetta tuodaan palokammioon enemmän kuin saatavilla olevalla happimäärällä pystytään polttamaan. Tätä voidaan kutsua happivajeeksi. Tilanne korjataan pienentämällä polttoaineen syöttöä tai lisäämällä hapen saantiaesim. vaihtamalla ilmansuodatin.
Tuossa nyt jotain rvs:n sivuilta lainattua. Omassa oli co arvo kierroksilla korkea, katin vaihdolla sain sit päästöt läpi. Tuo öljyn kulutus tuntuu kans aika paljolta. Oma syö semmosta litraa per 3tkm. Mitä öljyä muuten käytät?
Hiilimonoksidia eli häkää (CO) muodostuu, kun happea on liian vähän palamistapahtuman aikana. Korkea hiilimonoksidipitoisuus (% pakokaasuista) johtuu rikkaasta ilma-/polttoaineseoksesta, mikä puolestaan voi johtua liian alhaisista tyhjäkäyntikierroksista. tukkoisesta tai huonosta ilmansuodattimesta, huonosti toimivasta huohottimen venttiilistä, väärin säädetystä kaasuttimesta tai polttoaineenruiskutuksesta tai epätasaisesta polttoainesuihkusta. Pieni happikaasupitoisuus kertoo siitä, että polttoainetta tuodaan palokammioon enemmän kuin saatavilla olevalla happimäärällä pystytään polttamaan. Tätä voidaan kutsua happivajeeksi. Tilanne korjataan pienentämällä polttoaineen syöttöä tai lisäämällä hapen saantiaesim. vaihtamalla ilmansuodatin.
Tuossa nyt jotain rvs:n sivuilta lainattua. Omassa oli co arvo kierroksilla korkea, katin vaihdolla sain sit päästöt läpi. Tuo öljyn kulutus tuntuu kans aika paljolta. Oma syö semmosta litraa per 3tkm. Mitä öljyä muuten käytät?
Kyllähän tuo litra tuhatta kilsaa tai edes kolmea tuhatta kilsaa kohti on jo aivan älytöntä. Nuohan voisi tehdä tuorevoitelukoneiksi samalla kulutuksella!
Oma 1.6 16v vaahdotti jonkinverran öljyä, ja öljykorkissa oli sitä ihanaa smägmää kun sinne kurkki. Vaihto Castroliin lopetti tuon homman... nyt uudet autot ja uudet kujeet, jännä nähdä mikä vaikutus Castrolilla on konsernin uudempiin murheenkryynikoneisiin.
Oma 1.6 16v vaahdotti jonkinverran öljyä, ja öljykorkissa oli sitä ihanaa smägmää kun sinne kurkki. Vaihto Castroliin lopetti tuon homman... nyt uudet autot ja uudet kujeet, jännä nähdä mikä vaikutus Castrolilla on konsernin uudempiin murheenkryynikoneisiin.
Kone näyttäisi käyvän rikkaalla, vaikka lambda on alueella. Pakoputkessa ilmeisesti reikä koska kierroksillakin mitattuna happi on lähellä 1%. Ylimääräinen happi nostaa lambda arvoa ja vähentää todellista CO arvoa.
Öljynkulutukseen voisi kokeilla öljyä jossa on suurempi kuuma viskositeetti. Eli 5w30 -> 5w40. Tosin todennäköistä että sylinteri on kulunut hieman soikeaksi.
Öljynkulutukseen voisi kokeilla öljyä jossa on suurempi kuuma viskositeetti. Eli 5w30 -> 5w40. Tosin todennäköistä että sylinteri on kulunut hieman soikeaksi.
Tuota rikasta seosta itsekkin arvuuttelin, pitänee tutkia vielä pakoputki ja imupuolen mahdolliset vuodot... Vaihdoin autoon öljyt ja ostin motonetistä muistaakseni jotain mobilin VW luokitukset täyttävää öljyä, mutta kun tuo öljyn kulutus selvisi, rupesi hinta vaikuttamaan eniten ostopäätökseen ;-) Jonkunverran pöläyttää käynnistäessä voisikohan tuo mainittu määrä mennä venttiilinohjureitten läpi, vai onkohan tosta jo tosiaan kulunu männät soikeiksi!?
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 42 vierailijaa