Golf mk4 azd käynnistyy huonosti

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

ABT
-
Viestit: 1701
Liittynyt: 26.7.2003 11:05
Viesti:

Golf mk4 azd käynnistyy huonosti

ViestiKirjoittaja ABT » 5.7.2013 12:07

Elikkä ostin tuollaisen moottorivikaisen golfin. (ohivuotoa 4-mukissa, kiitos egr:n) no tein autoon täydellisen kansirempan (putsaus, venojen läppäys, nostajien herkistys) no löin läjään niin lähti todella huonosti kylmänä koneella käyntiin. Saa useamman kerran sahata (paras tapa sahata nopeasti kerralla jos pitkään sahaa ei lähde ollenkaan)

Kun auto lähtee käyntiin ei tottele kaasuun heti (oli sitten kylmä tai lämmin kone) ja kierrokset tippuvat jonnekin 500-400rpm ja meinaa sammua tai sammuu. Kun käynnistää uudestaan niin sama homma. Auto ei myöskään tottele tällöin kaasua vasta kun kaasuläppä herää niin lähtee toimimaan (kaasuläppä putsattu karstasta ei vaikutusta)

Luulin, että johtui tuosta ohivuotavasta alakerrasta. No tein autoon nyt täydellisen alakerta rempan (hoonaus, laakerit, männänrenkaat ym...)niin huomasin, että 1 puola oli pimeenä. No hommasin uuden tarvikepuolan tämän tilalle.

No vika/ominaisuus säilyi edelleen.

-koodeja antaa:
-check engine egr (ei antanut ennen)

Jostain syystä en tuolla kiina testeri ei löytänyt kaasun asentoa. Näyttää koko ajaa samaa, muut arvot löyty.

Myös päästöistä ei mennyt läpi co oli 0.6 kävi 0.25:ssä mutta lamppuun saatii 0.6.

Mikä tuohon huonoon kylmäkäynnistykseen vaikuttaa? Tulpat uudet bosch, puolat tarkastettu, että antaa samalla tavalla kipinää ainakin silmällä.

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 5.7.2013 13:24

Egr jumissa ni antaa koodin ja tappaa kaasuläpän, sitte ku siitä o vielä sopeutus hukassa ni ei saa ilmaa..

ABT
-
Viestit: 1701
Liittynyt: 26.7.2003 11:05
Viesti:

ViestiKirjoittaja ABT » 18.7.2013 0:47

Vikaa selvitetty sen verran, että suutin/kisko/bensanpaineensäädin paskana (tämän takia lähti huonosti käyntiin)

Ja sitten tosiaan egr rikki aiheutti esim. tyhjäkäynnillä välillä koneen humppaamista.

ABT
-
Viestit: 1701
Liittynyt: 26.7.2003 11:05
Viesti:

ViestiKirjoittaja ABT » 31.7.2013 23:37

Ei ollutkaan vika suuttimissa eli autoon tehty seuraavat asiat:

-Moottorin täydellinen perusremppa
-tulpat
-puolat (kaikki vaihdettu toisiin)
-lämpötila-anturi
-ilmamääräanturi
-imusarja
-bensakisko/säädin
-suuttimet
-ilmasuodatin
-alipainevuodot tarkastettu vaihdettu toinen imusarja ja suihkitti crc konehuone täyteen ja letkut painetestattu ei vuotoja
-kaasuläppä putsattu sekä vaihdettu toiseen
-egr putki/tiivisteet tarkastettu putsattu ja kokeiltu toisella egr:llä.
-katit tarkastettu silmämääräisesti ehjät
-etummainen lambda vaihdettu ehjään
-takimmainen lambda putsattu

Vieläkin siis lähtee huonosti käyntiin eli jos seisoo vaikka pari tuntia niin saa startata ainakin 5 kertaa ja kaasua painamalla lähtee paremmin. Kun auto lähtee käymään käy todella nihkeesti ja ei reagoi kaasuun. Kun hetken saa käydä niin alkaa käymään normaalisti. Ajossa ei ongelmia.

Vikakoodeiksi antaa fuel trim rank 1 lean.

Eli käy vissiin laihalla? Mikä hittoa vielä vois olla vikana. Voisko suodatin olla tukossa tai bensapumppu vetää viimeisiään? Miksi sitten ajossa ei pätki ym...?

Vaihdoin autoon myös toisen ehjän egr:n ja koodit hävisi ja ei n.5km ajon aikana tullut takaisin nyt auto seisoi pari päivää niin egr:n vikakoodi on taas takaisin. Myös tyhjäkäynti taas humppaa pikkasen loppuu heti kun ottaa liittimen irti egr:stä. Kun taas liittimen painaa kunnolla yli pohjaan niin auto tukehtuu välittömästi. Kun kokeilin vanhaa egr:ää joka antaa koodia paikallaan silleen, että laitan sen roikkumaan konehuoneeseen ja egr:n piuhan siihen kiinni niin koodit katoaa ja kaikki ok. Siis mikä hittoa tuossa voi olla vikana???

Alkaa oikeesti loppua tieto taito tämän kanssa...

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 1.8.2013 7:39

EGR on tuon koneen lisäilmahärveli. Lisäilma tulee kaasuläpän alle sitä EGR:n letkua pitkin. Kun EGR:n piuha on irti, autohan toimii tavallaan varaohjelmalla, ja raottaa kaasuläppää sen riittävän lisäilman saamiseksi.

Itse ajoin EGR vaivaisella AZD:lla uuden osan odottelun ajan piuha irti, eikä autossa ollut tuona aikana mittaristossa loimottavan valon lisäksi mitään vikaa. Tyhjäkäynnillä/ajossa sitten rikkinäinen EGR kiinnitettynä senkin edestä... Tuntuisi toisaalta vähän että jos sinulla on kaksi EGR:ää ja molemmilla tekee samantapaista vaivaa että olisiko johtosarjassa joku käpy, joka antaa EGR:lle väärää signaalia milloin olla auki ja milloin kiinni.

Oletko lueskellut VCDS:llä minkälaista koodia varsinaisesti auto antaa kun se toteaa EGR:n rikkonaiseksi? Miten sitten miten EGR:t käyttäytyy parkissa ollessaan kun seurailee measuring valueita?

AZD mittaa koneeseen menevän ilman vain imusarjan paine/lämpötila-anturin avulla ja säätää seoksen sitten lambdalla kohdalleen. Lambdan lisäksi tuota MAP:a voi kokeilla uusia jos EGR:n toiminta on varmasti kunnossa.

ABT
-
Viestit: 1701
Liittynyt: 26.7.2003 11:05
Viesti:

ViestiKirjoittaja ABT » 1.8.2013 11:05

Map on vaihdettu toiseen.

En sitten tiedä onko johtosarjassa käpy, kun jos tosiaan mukamas tuo rikkonainen egr roikkuu konehuoneessa piuhan päässä niin koodeja ei tule.

Mitään muuta vikaa ei ole kuin tyhjäkäynnin humppaus joskus kun egr piuha kiinni heti kun se irti loppuu humppaus.

Tulppaan kohta tuon erg:n maailman turhin keksintö.

ABT
-
Viestit: 1701
Liittynyt: 26.7.2003 11:05
Viesti:

ViestiKirjoittaja ABT » 1.8.2013 11:11

Map on vaihdettu toiseen.

En sitten tiedä onko johtosarjassa käpy, kun jos tosiaan mukamas tuo rikkonainen egr roikkuu konehuoneessa piuhan päässä niin koodeja ei tule.

Mitään muuta vikaa ei ole kuin tyhjäkäynnin humppaus joskus kun egr piuha kiinni heti kun se irti loppuu humppaus.

Tulppaan kohta tuon erg:n maailman turhin keksintö.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa