G60:n kartiosuodattimen haitariputki..?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

VWG60
-
Viestit: 70
Liittynyt: 8.12.2008 0:35

G60:n kartiosuodattimen haitariputki..?

ViestiKirjoittaja VWG60 » 4.6.2013 21:42

Niin, olen kyllä lukenut noita G:een virijuttuja aikalailla ja jotkut sanoo, että alkup. haitariputki vie tehoja, tai ei anna lisää tehoja vapaavirtaussuodattimen kanssa. Mitenhän tuo oikeasti on? En kyllä usko sen vievän tehojakaan, niin paljon pois kun tuolla joku oli väittänyt, mutta en myöskään kyllä usko juuri sen hyödyttävänkään. Eli kysyisin, että entäs jos mokoman tötterön yhdistäis esim. metalliputkella, mutta kuinka se ahtimen puoleinen kiinnitys onnistuu, kun siinähän on ihan tehdastekoinen laippa? Varmaan joku "tekijämies" hitsaa sopivan laipan johkin 90-käyrään, mut kun en omista moisia lahjoja, niin mahtaakohan olla valmiina myytäviä jutskia. Ja onko todellakin suurta merkitystä?

lep4ste
-
Viestit: 542
Liittynyt: 22.8.2004 15:46

ViestiKirjoittaja lep4ste » 6.6.2013 23:35

Jokuhan joskus dynossa mittaili tuota ja oisko siinä ollu n. 0,2bar ahtojen nousua tiedossa, joten taitaa olla lähinnä ulkonäöllisistä syistä. Näitähän saa esim. ebaystä

http://www.ebay.com/itm/G60-Ansaugrohr- ... 35c2f522fa

ja kannattaa kysästä dopilta, MDcomprex.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 7.6.2013 20:23

Onko muka 0,2 barin nousu vähän? Ei se minusta ole. Mutta että kurttuputki ahdistaisi niinkin paljon?

VWG60
-
Viestit: 70
Liittynyt: 8.12.2008 0:35

ViestiKirjoittaja VWG60 » 7.6.2013 21:35

Juurikin Lewiksen kanssa samaa mieltä, että en usko vielä ihan tältä istumalta 0,2 barin nousuun. Täytyy kokeilla, mutta jos verrataan esimerkkinä, jotta RS-lähdöllä saadaan 0,1baria (kork. 0,15), niin tulis muuten helppoja tehoja putkia vaihtamalla. Esim. onnettomalle vakiovälijäähylle koko putki 76mm:stä ja välijäähyltä eteenpäin, saatikka kaikki putket. Sehän ahtais varmaan 2baria..? ;) (jos dopin lastulla, 68mm ahdinpyörällä ja sytkä ennakkoo vaik 16 ja RS:llä, niin hyväk. ahtimella reilu 1bar) Tosin mul ei oo vielä sattunu niin hyväk. ahdinta, jolla oisin päässy 0,8baria ylemmäs. :( Että pitäis varmaan ostaa ihan uus ahdin, mut kun ei oikein just nyt kukkaro antais periks. Sain nääs sellasen paskan kolme vuotta sitten, että kaikki muut on käyty läpi, paitsi konetta ei oo vielä avattu, mut eiköhän sekin aika koita vielä...
En halveksu, enkä vähättele millään muotoa tota le4ste:n haitariputkikommenttia, mutta täytyy todellakin kokeilla...

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 7.6.2013 22:48

Mun ei tartte mutuilla. Dynolla kun otin tehot pelkällä kurttuputkella (ihan sama tulos olisi jos sen päähän pulttaisi kartiosuodattimen), niin tehot tippui huomattavasti verrattuna vakioilmanputsariin. Kokeilkoon itse jokainen jos ei usko.

MXU
-
Viestit: 437
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

ViestiKirjoittaja MXU » 11.6.2013 22:23

MikaJ, muistatko vielä oliko silloin vakioilmanputsarissa se suppilo paikaillaan? Siitä ei varmaan mee kun just golfpallo läpi...

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 12.6.2013 7:08

Muistaakseni oli kaikki kotelossa paikoillaan, itse en ainakaan teurastanut mitään sieltä pois.

VWG60
-
Viestit: 70
Liittynyt: 8.12.2008 0:35

ViestiKirjoittaja VWG60 » 12.6.2013 19:45

Entäs tonne vakiokoteloon se "harvempi" merkkikohtainen ilmansuodatin? Onko mitään merkitystä ja jos niin millaista?

samza
ffp jäsen
Viestit: 1616
Liittynyt: 29.5.2004 15:40
Viesti:

ViestiKirjoittaja samza » 12.6.2013 20:25

sillä ei ainakaan ole merkitystä.

VWG60
-
Viestit: 70
Liittynyt: 8.12.2008 0:35

ViestiKirjoittaja VWG60 » 12.6.2013 22:07

Eli mikäli olen tarpeeksi lukenut näitä vapaavirtaussuodatin juttuja, niin sillä ei ole tehon kannalta ainakaan hyötyä, päinvastoin..? Vakio "pönttö" takaisin ja paras ratkaisu, näinkö on varmaa tietoa, eikä mututuntumaa?

MXU
-
Viestit: 437
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

ViestiKirjoittaja MXU » 12.6.2013 22:12

Vakioputsari josta ottaa imukartion pois ja vakio filtteri on paras vaihtoehto. (minusta...)

VWG60
-
Viestit: 70
Liittynyt: 8.12.2008 0:35

ViestiKirjoittaja VWG60 » 12.6.2013 22:18

Tää on suunnattu MXU:lle, mutta miksei muillekin tietäjille. Eli onko millai kokeiltu juttu, tarkoitan faktoja... Kun mä oon kuvitellu, että tarviihan sen saada kunnolla ilmaakin, kun on esim. G60-ahdin, RS-lähtö, peltisatsi ja tehoputki...

MXU
-
Viestit: 437
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

ViestiKirjoittaja MXU » 12.6.2013 22:43

putsari ja ahtimen putket


Ahdin portattu
runkoaisojen levyinen välijäähdytin
portattu ja porattu kaasuläppä.
kireämpi nokka
imusarja halkaistu ja kairattu pari milliä isommaksi.
kansi portattu ja palotilat muotoiltu.

Mittauksia tehty smc:n tarkkuuspaineanturilla (ise40) ja vakiokotelo ilman sitä suppiloa. Vakioputsarilla sai noin 0,01-0,02 paremman ahtopaineen kuin k&n paneelisuodattimella.

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 12.6.2013 22:51

Vakioputsarista menee niin paljon ilmaa läpi että saa laittaa pari G60 ahdinta ennenkuin kapasiteetti loppuu. Suodatuspinta-ala on monikymmenkertainen verrattuna tuuning kartio/paneelisuodattimiin. Tämän takia se suodattaa ja virtaa parhaiten.

Kotelon ilmanotto tosiaan on käytännössä kaikissa autoissa se ensimmäinen ahdistava tekijä. Se on imuäänien vaimentamisen takia vakionakin jo ehkä vähän pienen kokoinen.

MXU
-
Viestit: 437
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

ViestiKirjoittaja MXU » 12.6.2013 22:55

Juup, se k&n paneeli oli paksuudeltaan kolmanneksen alkuperäiseen. Tuosta kuvasta ei kovin hyvin näy mut se suppilo uupuu. Äänet lisääntyi jonkin verran mutta aika paljon suurenee tuo aukon poikkipinta-ala. Ei kannata porailla koteloon reikiä, suppilon saa rukarilla irti...

VWG60
-
Viestit: 70
Liittynyt: 8.12.2008 0:35

ViestiKirjoittaja VWG60 » 12.6.2013 23:43

Niin, tuossa kuvassahan tuo imusilikoniletku ei mene minnekään, eli vieläkin jäi tyhmälle epäselväksi että esim. lyhyessä vedossa missä on tarkoitus saada maksimi tehot, niin kuinka?

MXU
-
Viestit: 437
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

ViestiKirjoittaja MXU » 13.6.2013 11:50

On se ilmanputsarikotelon ja ahtimen välissä. Korvasin joskus sen alkuperäisen kurttuputken tuolla. Vaikutuksesta ei ole faktaa, mutta se kartio sen kotelon ilmanotosta kannattaa ottaa pois.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 13.6.2013 12:09

Itse turasin joskus omaan G60:iin tuosta orkkiskotelon pohjasta sellaisen olikohan 80mm puruimurin letkun lokasuojan sisälle (siitä aktiivihiilipömpelin reiästä, luonnollisestihan ne saastelaitteet ovat kaikki poistaneet? :D), kun oli turhan kovat imuäänet mun mielestä pelkästään poistetulla imusuppilo-putkella. Oli kyllä huomattavasti inhimillisemmät äänet ja varmasti viileämpi imuilmakin, kuin moottoritilasta ajovalon takaa.

Mandeprkl
-
Viestit: 567
Liittynyt: 29.10.2008 20:23

ViestiKirjoittaja Mandeprkl » 13.6.2013 18:25

Mulla myös hiilipömpelin tilalla pätkä silikooniputkea suoraan putsarin pohjaan. En tiedä vaikuttiko mihinkään.. Mielummin laittaisin alkuperäisen ratkaisun takaisin.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 63 vierailijaa