G60:n kartiosuodattimen haitariputki..?
Valvoja: ffp jäsenet
G60:n kartiosuodattimen haitariputki..?
Niin, olen kyllä lukenut noita G:een virijuttuja aikalailla ja jotkut sanoo, että alkup. haitariputki vie tehoja, tai ei anna lisää tehoja vapaavirtaussuodattimen kanssa. Mitenhän tuo oikeasti on? En kyllä usko sen vievän tehojakaan, niin paljon pois kun tuolla joku oli väittänyt, mutta en myöskään kyllä usko juuri sen hyödyttävänkään. Eli kysyisin, että entäs jos mokoman tötterön yhdistäis esim. metalliputkella, mutta kuinka se ahtimen puoleinen kiinnitys onnistuu, kun siinähän on ihan tehdastekoinen laippa? Varmaan joku "tekijämies" hitsaa sopivan laipan johkin 90-käyrään, mut kun en omista moisia lahjoja, niin mahtaakohan olla valmiina myytäviä jutskia. Ja onko todellakin suurta merkitystä?
Jokuhan joskus dynossa mittaili tuota ja oisko siinä ollu n. 0,2bar ahtojen nousua tiedossa, joten taitaa olla lähinnä ulkonäöllisistä syistä. Näitähän saa esim. ebaystä
http://www.ebay.com/itm/G60-Ansaugrohr- ... 35c2f522fa
ja kannattaa kysästä dopilta, MDcomprex.
http://www.ebay.com/itm/G60-Ansaugrohr- ... 35c2f522fa
ja kannattaa kysästä dopilta, MDcomprex.
Juurikin Lewiksen kanssa samaa mieltä, että en usko vielä ihan tältä istumalta 0,2 barin nousuun. Täytyy kokeilla, mutta jos verrataan esimerkkinä, jotta RS-lähdöllä saadaan 0,1baria (kork. 0,15), niin tulis muuten helppoja tehoja putkia vaihtamalla. Esim. onnettomalle vakiovälijäähylle koko putki 76mm:stä ja välijäähyltä eteenpäin, saatikka kaikki putket. Sehän ahtais varmaan 2baria..? ;) (jos dopin lastulla, 68mm ahdinpyörällä ja sytkä ennakkoo vaik 16 ja RS:llä, niin hyväk. ahtimella reilu 1bar) Tosin mul ei oo vielä sattunu niin hyväk. ahdinta, jolla oisin päässy 0,8baria ylemmäs. :( Että pitäis varmaan ostaa ihan uus ahdin, mut kun ei oikein just nyt kukkaro antais periks. Sain nääs sellasen paskan kolme vuotta sitten, että kaikki muut on käyty läpi, paitsi konetta ei oo vielä avattu, mut eiköhän sekin aika koita vielä...
En halveksu, enkä vähättele millään muotoa tota le4ste:n haitariputkikommenttia, mutta täytyy todellakin kokeilla...
En halveksu, enkä vähättele millään muotoa tota le4ste:n haitariputkikommenttia, mutta täytyy todellakin kokeilla...
putsari ja ahtimen putket
Ahdin portattu
runkoaisojen levyinen välijäähdytin
portattu ja porattu kaasuläppä.
kireämpi nokka
imusarja halkaistu ja kairattu pari milliä isommaksi.
kansi portattu ja palotilat muotoiltu.
Mittauksia tehty smc:n tarkkuuspaineanturilla (ise40) ja vakiokotelo ilman sitä suppiloa. Vakioputsarilla sai noin 0,01-0,02 paremman ahtopaineen kuin k&n paneelisuodattimella.
Ahdin portattu
runkoaisojen levyinen välijäähdytin
portattu ja porattu kaasuläppä.
kireämpi nokka
imusarja halkaistu ja kairattu pari milliä isommaksi.
kansi portattu ja palotilat muotoiltu.
Mittauksia tehty smc:n tarkkuuspaineanturilla (ise40) ja vakiokotelo ilman sitä suppiloa. Vakioputsarilla sai noin 0,01-0,02 paremman ahtopaineen kuin k&n paneelisuodattimella.
Vakioputsarista menee niin paljon ilmaa läpi että saa laittaa pari G60 ahdinta ennenkuin kapasiteetti loppuu. Suodatuspinta-ala on monikymmenkertainen verrattuna tuuning kartio/paneelisuodattimiin. Tämän takia se suodattaa ja virtaa parhaiten.
Kotelon ilmanotto tosiaan on käytännössä kaikissa autoissa se ensimmäinen ahdistava tekijä. Se on imuäänien vaimentamisen takia vakionakin jo ehkä vähän pienen kokoinen.
Kotelon ilmanotto tosiaan on käytännössä kaikissa autoissa se ensimmäinen ahdistava tekijä. Se on imuäänien vaimentamisen takia vakionakin jo ehkä vähän pienen kokoinen.
Itse turasin joskus omaan G60:iin tuosta orkkiskotelon pohjasta sellaisen olikohan 80mm puruimurin letkun lokasuojan sisälle (siitä aktiivihiilipömpelin reiästä, luonnollisestihan ne saastelaitteet ovat kaikki poistaneet? :D), kun oli turhan kovat imuäänet mun mielestä pelkästään poistetulla imusuppilo-putkella. Oli kyllä huomattavasti inhimillisemmät äänet ja varmasti viileämpi imuilmakin, kuin moottoritilasta ajovalon takaa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa