Golf mk2 RP käyntihäiriö

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

divinee
-
Viestit: 93
Liittynyt: 17.7.2010 14:52

Golf mk2 RP käyntihäiriö

ViestiKirjoittaja divinee » 30.5.2013 21:20

Eli hommasin tommosen kakkoskoppasen missä on RP-kone eli ykspisteruisku. Kylmänä lähtee melkein laakista käyntiin ja pysyy röpeltäen käynnissä jos vaan jaksaa antaa tarpeeks kaasua. Jos päästää sammuun niin saa hinkata about 5min ennen kun suostuu käynnistyyn uudestaan. Lupailee kyllä mutta ei vaan jaksa käydä. Haileena infernaalisen vaikee saada käymään ja lämpimänä lähtee kun rusakko puskasta. Satunnaisesti tasasessa ajossa saattaa alkaa röpeltään ja tyhjäkäynti lämpimänä tuntuu hitusen vaivalloiselta.
Ei oo ko. tekniikasta oikein minkäänlaisia aikasempia kokemuksia niin vinkit olis ihan jees että sais jotain käryä mistä lähtee selvitteleen.
Kiitoksia jo vastauksista!

-Joonas
-
Viestit: 180
Liittynyt: 13.8.2012 20:23

ViestiKirjoittaja -Joonas » 30.5.2013 22:01

Itse ainakin vaihtaisin aluksi kaikki alipaineletkut uusiin sekä uusisin sen tiivisteen, joka tulee sinne imusarjan ja ruiskuyksikön väliin. Samalla tarkistaa myös tulpat, kaikki johdot sekä virranjakajan/sytytyksen.

divinee
-
Viestit: 93
Liittynyt: 17.7.2010 14:52

ViestiKirjoittaja divinee » 30.5.2013 23:31

Mitä kaikkee tossa ruiskussa ohjataan alipaineella?

golffari423
-
Viestit: 238
Liittynyt: 28.12.2009 21:02

ViestiKirjoittaja golffari423 » 1.6.2013 13:20

Ruiskussa ei ohjata mitään alipaineella. ainoastaan sytkäennakkoa

divinee
-
Viestit: 93
Liittynyt: 17.7.2010 14:52

ViestiKirjoittaja divinee » 4.6.2013 22:12

Mjoo no noi alipaineletkut oli tökittö ilmeisesti jollain arvalla kun olivat ihan missä sattuu. Samalla kun noi laitto kohdilleen niin nyppäsin koko ruiskuyksikön irti, blokkasin muutaman imuvuodon ja laitoin kaasuläpän asentotunnistimen kiinni kun joku aikasempi omistaja oli jättäny ruuvit auki. Nyt käy lämpimänä aika hyvin mut kylmänä käynnistyminen todella tuskasta ja käy röpeltäen jonkun puoli minuuttia ennen kun käynti tasaantuu.
Ruiskun kuminen kiinnityslaippa oli todella tuoreen näkönen niin en alkanut uutta hommaileen ja samaan syssyyn vaihdoin virranjakajan kannen ja pyörijän.

-Joonas
-
Viestit: 180
Liittynyt: 13.8.2012 20:23

ViestiKirjoittaja -Joonas » 4.6.2013 22:53

Meinaatko, että tuntuisi, että kävisi kylmällä koneella 3 pytyllä? Tarkista sytkäkivi ja sen kunto.

boliisi
-
Viestit: 774
Liittynyt: 31.5.2011 11:40

.

ViestiKirjoittaja boliisi » 5.6.2013 2:26

Onko sama kuin hall anturi? meinaan haulla tarjosi vain zippoon kiviä ;)
Omassa vm91 1,8i jetassa samaa vikaa nyt kun on kunnon helteet ja musta auto auringossa tuntuu käyvän kylmä'nä paremmin....

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 5.6.2013 15:09

Kuulostaa sytytyksen pääteasteelta.

divinee
-
Viestit: 93
Liittynyt: 17.7.2010 14:52

ViestiKirjoittaja divinee » 5.6.2013 18:41

Joo kolmella käy kylmänä ja puskee mustaa putkesta aika reilulla kädellä :D Röpötys loppuu yhtäkkiä kun seinään hetken päästä.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 5.6.2013 18:51

Ettei kävisi rikkaalla viallisen lämpöanturin takia?

divinee
-
Viestit: 93
Liittynyt: 17.7.2010 14:52

ViestiKirjoittaja divinee » 6.6.2013 1:08

Samaa mietin itsekin. Tarvii kokeilla huomenna toisella anturilla kun saan semmosen käsiin.

divinee
-
Viestit: 93
Liittynyt: 17.7.2010 14:52

ViestiKirjoittaja divinee » 12.6.2013 1:08

Lämpöanturin vaihto fiksas häiriön. Nyt lähtee käymään melkein pelkällä ajatuksen voimalla aikasempaan verrattuna ja tuntuis vetävän lämpimänäkin paremmin. Kiitoksia vastauksista!

boliisi
-
Viestit: 774
Liittynyt: 31.5.2011 11:40

ViestiKirjoittaja boliisi » 12.6.2013 1:25

Oliko se sininen anturi jonka vaihdoit ... Siinä ylävesiletkussa?

boliisi
-
Viestit: 774
Liittynyt: 31.5.2011 11:40

ViestiKirjoittaja boliisi » 21.6.2013 23:05

Tänään otin Jetan käyttöön eikä mitään ongelmaa esiintynyt tyhjäkäynnillä? Nyt on tietösti aika lämmintä mutta kuitenkin aika outoa...Oliko muilla viat jo korjaantunut??

rahkhe
-
Viestit: 6
Liittynyt: 25.6.2013 17:20

Golf II Gti -88

ViestiKirjoittaja rahkhe » 25.6.2013 17:31

Itsellä oli kanssa vika hakusessa kun kylmänä pelas hyvin mutta muutaman kilsan ajon jälkeen alkoi vaan röpöttämään ja vei paljon bensaa.Noh vaihdoin kanssa tämän sinisen anturin vesiletkuun ja kappas vika häipy......Noin viikoksi.Sama homma jatku ja pähkäilin että mikä on.Sitten eräänä aamuna tarkastelin siinä ihan muita muita juttuja konehuoneessa ja vahinkossa kädellä pyyhkäsin yhtä johtoa joka lähti heti irti.Sitä siinä sitten arpomaan että mistä se lähti maajohtokun oli.Eli loppupeleissä vika löyty vahingossa oli lattaliittimet hapettuneet/ruostuneet pahoin.Nämä johdot löytyy auton edestä katsottuna moottorin oikealtapuolen sylinterinkanteen kiinnitettynä


Sitten ois vielä kymysys että tietääkö kukaan mistä tuo kulutuslukema tulee tuohon ajotietokoneeseen?itsellä se näyttää päin prsettä eli 0,2-0,3 l/100km/h

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 26.6.2013 0:33

Sitten ois vielä kymysys että tietääkö kukaan mistä tuo kulutuslukema tulee tuohon ajotietokoneeseen?itsellä se näyttää päin prsettä eli 0,2-0,3 l/100km/h
Alipaine, käyntinopeus ja ajonopeus.

divinee
-
Viestit: 93
Liittynyt: 17.7.2010 14:52

ViestiKirjoittaja divinee » 3.7.2013 22:15

Vaihdoin molemmat anturit siitä letkulähdön päältä mutta muistaakseni sininen on juurikin tää mitä ecu käyttää lämmön mittaamiseen.

boliisi
-
Viestit: 774
Liittynyt: 31.5.2011 11:40

ViestiKirjoittaja boliisi » 3.7.2013 23:32

Ja tänään kostealla hiukan huonompi käynti ennekuin moottori lämpeni, joten puolaa/virranjakajankantta/tulpanjohtoja vaihtoon aluksi.... todellinen kesä auto toimii kun kello kun lämpöä on yli 25 ja aurinko paistaa :)

boliisi
-
Viestit: 774
Liittynyt: 31.5.2011 11:40

ViestiKirjoittaja boliisi » 18.8.2013 14:26

Vaihdettu tulpat / virranjakajan kansi / tulpan johdot / tyhjäkäyntimoottori
Ruiskun ja imusarjan välinen tiiviste näyttää ehjältä.
Edelleen tyhjäkäynti huono röpöttää eikä vastaa kaasuun kun vasta kierrosten ollessa 2500-3000. Kun lämpömittari saavutta noin toisen viivan toimii kun kello.

Kun moottorin sammuttaa ja hetken päästä jos laittaa käyntiin niin aluksi tekee kun kylmänän(vaikka moottori ei juuri ole jäähtynyt) ja sitten toimii taas kuin kello.

Säädelty sytytysennakkoa ei vaikutusta.

Pitäisikö virranjakajan alipaine letkun irroittaminen aiheuttaa käyntiin tyhjäkäynnillä muutosta?
Sininesen ja punaisen liittimen irroitus ei aiheuta käynnissä mitään muutosta. Sininen anturi vaihdettu uuteen, ei muutosta.

Venttiilikoppaan menevä letku näyttää pehmeältä.
Vaihdetaan seuraavaksi... muita ideoita?

mippo84
-
Viestit: 139
Liittynyt: 28.10.2010 20:17

ViestiKirjoittaja mippo84 » 24.8.2013 20:38

Nollaa ecu, jos et ole vielä nollannut, ecu on nimittäin oppiva ja jos on ollut esim ilmaletkut irti niin ecu on sekasin.


Akulta kenkä irti noin puoleksi minuutiksi ja sitten annat koneen käydä lämpimäksi ihan tyhjäkäynnillä jos vain käy tyhjäkäyntiä.

Itellä korjautu päästö viat tuolla.

Jos tarviit jotain motronicin osia, niin multa löytyy 2kpl tekniikoita ja piuhasarjoja, ecuja yms. putkisto jne.

Ai niin mulla ei ainakaan toiminu motonetin sinisellä anturilla, vaan ainoastaan sillä alkuperäisellä mustalla anturilla se ecun ohjaus. Löytyy tämäkin anturi jos tarvitset. Motonetin sinisellä anturilla meni aivan liian rikkaalle, röpötti kylmänä ja vai keittoo ihan pirusti.

boliisi
-
Viestit: 774
Liittynyt: 31.5.2011 11:40

ViestiKirjoittaja boliisi » 24.8.2013 22:15

kiitos vinkistä pitää kokeilla nollausta... alunperin oli tuo sininen anturi joten sen takia vaihdoin uuden samanlaisen

boliisi
-
Viestit: 774
Liittynyt: 31.5.2011 11:40

ViestiKirjoittaja boliisi » 27.8.2013 7:34

Vaihdoin ilmanputsarin joka oli väriltään musta :) ja venttiilikopalle tuleva letkun ja sopeutin mippo84 ohjeen mukaan ja nyt toimii kun kello.
Oliko sen mustan anturin osanumero mikä jos sattuu tulevaisuudessa tarvitsemaan anturin vaihtoa?

mippo84
-
Viestit: 139
Liittynyt: 28.10.2010 20:17

ViestiKirjoittaja mippo84 » 29.8.2013 10:51

En löytänyt anturin numeroa, mutta siinä oli muistaakseni pienemmät ne vastusarvot. Esim jos sininen näytti esim 700 ohmia niin mustalla se oli jotain 450-500 ohmia.

Tosin sillä mustalla anturilla auto nyki hieman talvella kun auto oli vielä kylmä. Kun lämmöt nousi ihan hitusen mittarissa, niin nykiminen loppui.

Jos vain pelaa sillä sinisellä anturilla, niin homma kunnossa.

w!rd
-
Viestit: 339
Liittynyt: 21.8.2009 19:02

ViestiKirjoittaja w!rd » 29.8.2013 16:48

Orkkista sinistäkin sai ainakin vielä viime vuoden puolella, tilasin Speed-Autoteilestä. Numero on 025906041A

boliisi
-
Viestit: 774
Liittynyt: 31.5.2011 11:40

ViestiKirjoittaja boliisi » 6.9.2013 18:02

Toimi viikon ja sitten rupes hiukan taas temppuamaan. Nyt vaihdettu lambda anturi kun ei antanut pakokaasutesteissä mitään singnaalia. Uudella anturilla pakokaasut ok ja tyhjäkäynti tippui +1050 noin 950 kierrokseen eikä ainkaan tänä aamuna temppuillut...


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 73 vierailijaa