Mk2 Polo Coupe 1.3 -> 1.8

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

-Joonas
-
Viestit: 180
Liittynyt: 13.8.2012 20:23

Mk2 Polo Coupe 1.3 -> 1.8

ViestiKirjoittaja -Joonas » 9.3.2013 21:27

Varsin huonosti löytyi tietoa asiasta, joten kysellään tässä tarkemmin asiasta.

Eli Mk2 Polo Coupe 1.3 kaasarikoneella ja 4-vaihteisella laatikolla kyseessä, josta kansi halki. Pihassa taasen lojuu Mk2 Jetta 1.8 RH kaasarikoneella ja 5-vaihteisella laatikolla osina.

Kysymys siis kuuluu, onko edes mahdollista istuttaa tuota 1.8-moottoria Polon keulille laillisesti? Jos saa, niin mitä kaikkea vaatii ja mitä käytetään vertailumallina?
Sähkösarjat yms. saa Jetasta, kuten myös suurimman osan alustan osista, jos sellaisia tarvitaan.
Kiitokset etukäteen neuvoista ja tiedoista!

jii_bee
-
Viestit: 2414
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 9.3.2013 23:58

onko edes mahdollista istuttaa tuota 1.8-moottoria Polon keulille laillisesti

1272cc + 25 % = 1590 kuutiosenttiä, eli jo pelkän kuutiotilavuuden takia ei ole mahdollista ainakaan normi muutoskatsastuksella.
Jos saa, niin mitä kaikkea vaatii

Tee Se Itse
- moottorin + vaihteiston kannakkeet
- vaihdevivusto
- vetoakselit
- pakoputkisto
... ainakin. Muutakin pientä rakentelemista joutunee tekemään.
ja mitä käytetään vertailumallina?

Polo G40
Sähkösarjat yms. saa Jetasta, kuten myös suurimman osan alustan osista, jos sellaisia tarvitaan.

Jetan ja Polon alustan osista ainoastaan jarruosat taitavat olla vaihtokelpoisia keskenään.


Hieman alakanttiin lipsahtanut prosenttien määrä muutettu oikeaksi.
Viimeksi muokannut jii_bee, 10.3.2013 1:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jonde
-
Viestit: 2086
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 10.3.2013 0:13

Tilavuus sai kasvaa 25%, tehot 20%, joten perus 1.6:sen tuonne saisi jos tuo 1.3 on isoin mitä tuohon on saanut

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 10.3.2013 7:30

Mutta miten se isolohko ja kunnon vaihteisto mahtuu polon keulalle?

Pasi_T
-
Viestit: 536
Liittynyt: 27.7.2003 10:06

ViestiKirjoittaja Pasi_T » 10.3.2013 9:27

Onhan noita saksanmaalla tehty, tais olla vaan että joku paikallinen firma teki apurungon keulalle johon moottori tarttui kiinni ja oli tuv hyväksytty. Samalla meni polon surkeat alatukivarretkin uusiksi.

Kuva

dumb
-
Viestit: 291
Liittynyt: 20.7.2009 16:29

ViestiKirjoittaja dumb » 10.3.2013 19:43

Pohdiskelin kerran noita 86c:n tekniikan päivitysmahdollisuuksia. Myyntipalstalla taannoin ollut Lupo GTI:n kone kuusivaihteisella manuaalilla olisi meikän valinta.

-Joonas
-
Viestit: 180
Liittynyt: 13.8.2012 20:23

ViestiKirjoittaja -Joonas » 10.3.2013 21:26

Ai helvetti, eli tämäkin hommaa tyssäsi näihin Suomen lainsäädäntöihin..
Ei kai auta siis kuin metsästää ehjä kansi ja laittaa ajoon tuolla 1.3l moottorilla ja myöhemmässä vaiheessa ryhtyä miettimään tekniikan vaihdosta.
Kysytään vielä sen verran, että onko tuon 5-vaihteisen lootan, joka siis tuossa RHssa kiinni, naittaminen tuohon 1.3l tuhoontuomittu ajatus vai onko toivoa sen sihteen saada käymään? Mielessäni arvailen jo ääneti, että taitaa olla mahdoton tehtävä. Tosin eikös 1.3l Mk2 Golfeja saanut 5-lovisella laatikolla? Niistähän varmaan kävisikin lähes heittämällä loota tuohon Polossa olevaan 40kw 2G(?) moottoriin.

Jonde
-
Viestit: 2086
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 10.3.2013 22:12

020 ei istu sinne kun sähköliimalla, 085 on ihan eri kulmassa ja kiinni vähän eri tavalla, joten mk2 1.3 5lovinen on käypä sinne, mutta yhtä harvinainen kun ehjä volkkari.

-Joonas
-
Viestit: 180
Liittynyt: 13.8.2012 20:23

ViestiKirjoittaja -Joonas » 30.5.2013 13:49

Noniin, kysellään tässä samassa aiheessa, kun vaihdelaatikoistakin on hiukan ollut keskustelua.
Eli, eräällä purkaamolla pisti silmään osina oleva facelift-mallin 86c Polo Variant 1.3i moottorilla, josta löytyy tämä harvinaisuudeksikin väitetty 5-lovinen loota.
Kysymys kuuluukin, että käykö tuosta uudemmasta 86c Polosta tuo vaihteisto tuohon omaan '89 Polo Coupeen? Eihän noissa ole siis eroja vaihteistojen osalta, että pitäisi siis olla plug-and-play? Tarvitsiko sinne laatikolla lisäkannattimen?

Toinen asia liittyy mittaristoon.
Kuinka paljon pitää johtosarjaa muuttaa, jos haluan asentaa tuon facelift-mallin kierroslukumittariston tuohon vanhemman Polon kojelautaa? Pientä leikkailua se taitaa vaatia vai onko jo viisaampaa uusia koko kojelauta facelift
-malliseksi?

Kiitokset etukäteen vastauksista!

-Joonas
-
Viestit: 180
Liittynyt: 13.8.2012 20:23

ViestiKirjoittaja -Joonas » 30.6.2013 23:02

Eikö kenelläkään ole tietoa tuon vaihdelaatikon käymisestä omaan Polooni? :(

jii_bee
-
Viestit: 2414
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 1.7.2013 0:12

Kuvien ja osanumeroiden perusteella laatikon (etu)kannatin on 5-vaihteisessa omansa. Muuta mullistavaa ei nopsasti tsekattuna tullut vastaan.

-Joonas
-
Viestit: 180
Liittynyt: 13.8.2012 20:23

ViestiKirjoittaja -Joonas » 1.7.2013 9:38

Eli siitä purkuautosta nappaisee laatikon lisäksi sen kannattimen, niin kaikki on ok? Jos näin, niin täytyy ruveta hieromaan kauppoja siitä :)

-Joonas
-
Viestit: 180
Liittynyt: 13.8.2012 20:23

ViestiKirjoittaja -Joonas » 3.4.2014 21:30

Nostetaan tätäkin ihan piruttaan.
Polon tekniikka on vaihtumassa mk2 Jetasta lähtöisin olevaan 1.3l nelipisteruiskutekniikkaan, jonka kaverina on 5-vaihteinen laatikko.
Moottorihan nyt menee suoraan paikoilleen ja kaikki tarvittava sähköhilppeet tulee myös mukaan, jos johtosarjaa on tarvetta muutella.
Vaihdelaatikko taitaa edelleen tarvita sitä kannatinta, jonka nyt varsilla saankin tuosta ex-kakkisgolfin raadosta, mutta tarvitsiko sitä vaihdekeppiä ja sitä siirtotankoa muokata mitenkään?
Entä miten suuria eroja on tuolla Polon ja Jetan apurungoilla lähinnä kiinnityskohtien sekä leveyden suhteen? Lähinnä mietin, että asentaisi tuon kakkiksen apurungon sinne samalla, niin muuttuisi nuo iskaripaketit, tukivarret yms. paremmiksi ja säädettävää alustaakin saisi halvemmalla :D
Vai onko tuo runkojen swappaus tuhoontuomittua ja mitä ongelmia siitä mahdollisesti konttorilla seuraisi?

jii_bee
-
Viestit: 2414
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 3.4.2014 22:04

Entä miten suuria eroja on tuolla Polon ja Jetan apurungoilla lähinnä kiinnityskohtien sekä leveyden suhteen?

Ainakin sellainen ero että Mk2 Jetassa on apurunko, Polossa ei.
Kakkiksessa tukivarret, kallistuksenvakaaja, hammastanko, moottori + voimansiirto kiinnittyvät apurunkoon ja apurunko koriin.
Polossa kaikki em. osat kiinnitetään suoraan koriin.

-Joonas
-
Viestit: 180
Liittynyt: 13.8.2012 20:23

ViestiKirjoittaja -Joonas » 3.4.2014 22:20

No ilmankos ei googlaillut tuoneet mitään järkevää tietoa asian suhteen. Ei näköjään kannata ulkomuistiinkaan enää näissä asioissa luottaa.
Sittenhän tämä tuleekin olemaan melko kivuton toimenpide vaikka laatikon kannatin ja pienet johdotustyöt tulevat hidastamaankin valmistusmista

jii_bee
-
Viestit: 2414
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 4.4.2014 15:27

Sittenhän tämä tuleekin olemaan melko kivuton toimenpide vaikka laatikon kannatin ja pienet johdotustyöt tulevat hidastamaankin valmistusmista

Tarkoitin siis että ihan pienellä kakkiksen osat eivät Polon alle mene...
Tuolta saanee jonkinlaisen kuvan millaisia osasia siellä on.

Lähinnä mietin, että asentaisi tuon kakkiksen apurungon sinne samalla, niin muuttuisi nuo iskaripaketit, tukivarret yms. paremmiksi ja säädettävää alustaakin saisi halvemmalla :D

Kun ottaa huomioon sovitustyön määrän, kannattaa ehkä kuitenkin vielä harkita niitä Polosen omia coilovereita.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa