runkolaakerien pukit ja niitten pulteista

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

hartokki
-
Viestit: 210
Liittynyt: 28.7.2011 21:02

runkolaakerien pukit ja niitten pulteista

ViestiKirjoittaja hartokki » 19.2.2013 9:28

joo eli mitähän tässä pitäisi tehdä. ongelma on seuraavanlainen...

kasasin alakertaa 16v golffista viikko takaperin ja väänsin runkolaakerien pukit "momenttiin" tuli terällä momentti avaimella, nyt sitten jouduin vielä käyttämään yhtä pukkia irti ja laitoin sen kiinni sitten toisella momenttiavaimella niin se jää paljon "löysemmäksi" kuin nuo muut jotka tuolla uudella avaimella on käännetty. testasin sitten että missä vaiheessa rupee kirimään nuita pultteja tällä toisella avaimella niin näyttäisi että ne on n.90newtonin tiukkuudessa??? miten tämä on mahdollista uudella avaimella,sekä onko nuo pultit nyt sitten pilalla kun pakkohan ne on siihen 65nm laittaa... tuli selitettyä todella vaikeasti mutta koittakaa saada selvää :D

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 19.2.2013 9:33

Taitanee vanhemmassa AEB moottorissa olla samat pultit kuin KR moottorissa ja ne vedetään 65nm +90 ast.
Ite avaisin kaikki pultit ja vetäisin ne uudelleen momenttiin. Ja taas kerran jos pelko on hiipinyt persiiseen, niin käy hakeen askillinen uusia pultteja. Ne maksaa kympin...

hartokki
-
Viestit: 210
Liittynyt: 28.7.2011 21:02

ViestiKirjoittaja hartokki » 19.2.2013 9:34

joo kiristys tiukkuus tässä KR moottorissa näyttäisi olevan 32nm ---> 65nm.. käykö nuitten pulttien tilalle "rautakauppa" pultit kunhan kovuus luokka on sama ja pituus? vai saako näitä ihan tarvikkeena

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 19.2.2013 10:23

Tarvikeputkasta 1.00-1.20e /kpl.
Mutta tuo kiristys 65nm on m10 pultille aivan olematon, että anna mennä vaan samoilla. Toi 90ast lisäkiristys jo venyttää pulttia ja siks ne ite ainakin vaihdan joka kerta.

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 19.2.2013 11:30

Jos tehdään oletus että nyt ne molemmat momenttiavaimet ovat ihan toimivia, niin on täysin normaalia että viikko sitten 65Nm kiristetty pultti vaatii aika paljon enemmän voimaa että lähtee liikkeelle. Voiteluaineet ovat karanneet pois kierteiden ja kannan alta, ja muutenkin lepokitka on suurempi kuin liikekitka.

Ei ole pahitteeksi silloin tällöin tarkastuttaa/säätää momenttiavaimia. Paraskaan momenttiavain ei ole enää 10vuoden käytön jälkeen hirveästi kartalla. Jos sulla on se vanha momenttiavain vielä perus "halpis", niin siinä voi olla jousi aika paljonkin kuolleentunut, varsinkin jos se on välillä unohtunut pitkäksi aikaa jännitykseen. Säätämällä siitä saa taas hyvän, tai jos ei jaksa säätää niin merkkaa ylös että esim 90Nm avaimessa tarkoittaa 70Nm todellisuudessa. Halpis momenteissa asteikko saattaa heittää 100% alkupäässä uutenakin.

hartokki
-
Viestit: 210
Liittynyt: 28.7.2011 21:02

ViestiKirjoittaja hartokki » 19.2.2013 12:26

selvis, se uusi momentti avain oli toimiva jonka mukaan alunperin ne väänsin momenttiin ja vanha oli paskana.... hain vielä toisen uuden momentti avaimen ja sillä testasin. eli turhaan hätäilin.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa