joo eli mitähän tässä pitäisi tehdä. ongelma on seuraavanlainen...
kasasin alakertaa 16v golffista viikko takaperin ja väänsin runkolaakerien pukit "momenttiin" tuli terällä momentti avaimella, nyt sitten jouduin vielä käyttämään yhtä pukkia irti ja laitoin sen kiinni sitten toisella momenttiavaimella niin se jää paljon "löysemmäksi" kuin nuo muut jotka tuolla uudella avaimella on käännetty. testasin sitten että missä vaiheessa rupee kirimään nuita pultteja tällä toisella avaimella niin näyttäisi että ne on n.90newtonin tiukkuudessa??? miten tämä on mahdollista uudella avaimella,sekä onko nuo pultit nyt sitten pilalla kun pakkohan ne on siihen 65nm laittaa... tuli selitettyä todella vaikeasti mutta koittakaa saada selvää :D
runkolaakerien pukit ja niitten pulteista
Valvoja: ffp jäsenet
Jos tehdään oletus että nyt ne molemmat momenttiavaimet ovat ihan toimivia, niin on täysin normaalia että viikko sitten 65Nm kiristetty pultti vaatii aika paljon enemmän voimaa että lähtee liikkeelle. Voiteluaineet ovat karanneet pois kierteiden ja kannan alta, ja muutenkin lepokitka on suurempi kuin liikekitka.
Ei ole pahitteeksi silloin tällöin tarkastuttaa/säätää momenttiavaimia. Paraskaan momenttiavain ei ole enää 10vuoden käytön jälkeen hirveästi kartalla. Jos sulla on se vanha momenttiavain vielä perus "halpis", niin siinä voi olla jousi aika paljonkin kuolleentunut, varsinkin jos se on välillä unohtunut pitkäksi aikaa jännitykseen. Säätämällä siitä saa taas hyvän, tai jos ei jaksa säätää niin merkkaa ylös että esim 90Nm avaimessa tarkoittaa 70Nm todellisuudessa. Halpis momenteissa asteikko saattaa heittää 100% alkupäässä uutenakin.
Ei ole pahitteeksi silloin tällöin tarkastuttaa/säätää momenttiavaimia. Paraskaan momenttiavain ei ole enää 10vuoden käytön jälkeen hirveästi kartalla. Jos sulla on se vanha momenttiavain vielä perus "halpis", niin siinä voi olla jousi aika paljonkin kuolleentunut, varsinkin jos se on välillä unohtunut pitkäksi aikaa jännitykseen. Säätämällä siitä saa taas hyvän, tai jos ei jaksa säätää niin merkkaa ylös että esim 90Nm avaimessa tarkoittaa 70Nm todellisuudessa. Halpis momenteissa asteikko saattaa heittää 100% alkupäässä uutenakin.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa