Nyt on semmonen fiilis, että moottorin tukikumi(t) on/ovat entinen. Kylmällä säällä ilmiöinä hento kolahdus aina kun veto tulee päälle ja lähtee päältä (ts. aina kun vaihdetta vaihtaa). Samaa ilmiöitä ei ole näillä pakkasilla eikä plussakeleillä.
Ja toisekseen onko kova homma vaihtaa itse nuo molemmin puolin.. Ei kyllä ole paha hinta tarvikkeena yht. ~95e. <- vastaus tuohon kuuluu, että ei ole kova homma, mutta kannattaa ostaa laadukkaammat varaosat, jolloin hinta hieman kohoaa.
edit: moottorin asento on aivan oikea eli hieman on lootanpääty matalammalla kuin jakopää.
Seat toledo 1.6 16v bcb moottorin tukikumi(t) loppu
Valvoja: ffp jäsenet
Seat toledo 1.6 16v bcb moottorin tukikumi(t) loppu
Viimeksi muokannut Flameball, 18.1.2013 8:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Itse itselleni vastaten. Tähän pätee samat asiat kuin vw golfin 1.4/1.6 16v koneiden moottorinkannakeongelmiin, eli tyyppivikaisesti vaihdelaatikonpuoleinen moottorikannake väljistyy ja aiheuttaa kolinaa vedon alkaessa/katketessa. Lisäongelmana liian suuri moottorin eläminen, joka voi aiheuttaa kestävyysongelmia pakoputken kanssa sekä tekee vedosta hieman kumilenkkimäistä. Väljä kannake todennäköisesti aiheuttaa myös ylimääräisiä resonanssiääniä autoon.
Väljyyden voi testata laittamalla ykkösvaihde päälle, kässäri pois ja sitte heijaamaan autoa eestaas konepelti pystyssä. Ehjä tukikumi ei anna keskiosan heilua lepoasennostaan jompaankumpaan ääriasentoon. Itselläni heiluu vielä tällä hetkellä aivan sinne kiinnikkeen takaosaan asti tuo keskiosa, joten moottorin liikemäärä on aivan liikaa. Tästä vielä havainnollistava videopätkä youtuben puolelta,jossa tuo liike ei ole edes niin iso kuin meikäläisellä, mutta sökö on kuitenkin -> https://www.youtube.com/watch?v=N4y7hZOu3Is
Uusittaessa kumia kannattaa pohtia laittaako Black Forest Industriesin uretaanimallin puslat vanhaan runkoon vai ostaako tilalle uuden. Netistä saa tilattua nuo BFI:n uretaaniprujut tuohon ~100e hintaan, jonka jälkeen pitäisi kestää laitteessa kuin laitteessa (setteihin sisältyy uusittavat pultit!). Tarvikeliikkeestä saa uusia TDI-malliin tarkoitettuja n. 65e hintaan. TDI-mallin kannake on hieman jykevämpi ja siinä on täysin samat kiinnikkeet. Toki voi laittaa myös 1.6 16v tarkoitetun, jolloin säästää hinnasta ~10e. En kuitenkaan suosittele säästelemään kyseisen osan kanssa. Lisäksi mielellään kaikki kiinnityspultit tulisi uusia samalla, jotka ovat vw:llä ~25-30e. Vanhat pultit saattavat katketa käytössä, mikäli ne käytetään vielä uudelleen -> kone/loota tipahtaa maahan.
Uudet pultit kannattaa ostaa suoraan vw:ltä, niin tulee oikeat. Lisään oikeat kiristysmomentitkin tänne jossain vaiheessa kunhan ne jostain löydän, koska kukaan ei ole tuntunut niitä suomalaiselle forumille kirjottavan. Uusittavia pultteja on tässä tapauksessa enintään 5, joista tulkitsin 4 olevan tärkeitä uusittavia alustavien kiristysmomenttien perusteella. Oikeat pultit saa ainakin silloin, kun käy tukikumin kanssa vw:llä tilaamassa/ostamassa uudet.
edit: tästä ne oikeat momentit noihin pultteihin. Uudet maksoivat muuten tänään vw:ltä 33€ ja risat.
8mm -> 25nm (8mm pultin maximi muistaakseni ~35nm)
10mm -> 40nm+90 astetta
12mm -> 60nm+90 astetta
Väljyyden voi testata laittamalla ykkösvaihde päälle, kässäri pois ja sitte heijaamaan autoa eestaas konepelti pystyssä. Ehjä tukikumi ei anna keskiosan heilua lepoasennostaan jompaankumpaan ääriasentoon. Itselläni heiluu vielä tällä hetkellä aivan sinne kiinnikkeen takaosaan asti tuo keskiosa, joten moottorin liikemäärä on aivan liikaa. Tästä vielä havainnollistava videopätkä youtuben puolelta,jossa tuo liike ei ole edes niin iso kuin meikäläisellä, mutta sökö on kuitenkin -> https://www.youtube.com/watch?v=N4y7hZOu3Is
Uusittaessa kumia kannattaa pohtia laittaako Black Forest Industriesin uretaanimallin puslat vanhaan runkoon vai ostaako tilalle uuden. Netistä saa tilattua nuo BFI:n uretaaniprujut tuohon ~100e hintaan, jonka jälkeen pitäisi kestää laitteessa kuin laitteessa (setteihin sisältyy uusittavat pultit!). Tarvikeliikkeestä saa uusia TDI-malliin tarkoitettuja n. 65e hintaan. TDI-mallin kannake on hieman jykevämpi ja siinä on täysin samat kiinnikkeet. Toki voi laittaa myös 1.6 16v tarkoitetun, jolloin säästää hinnasta ~10e. En kuitenkaan suosittele säästelemään kyseisen osan kanssa. Lisäksi mielellään kaikki kiinnityspultit tulisi uusia samalla, jotka ovat vw:llä ~25-30e. Vanhat pultit saattavat katketa käytössä, mikäli ne käytetään vielä uudelleen -> kone/loota tipahtaa maahan.
Uudet pultit kannattaa ostaa suoraan vw:ltä, niin tulee oikeat. Lisään oikeat kiristysmomentitkin tänne jossain vaiheessa kunhan ne jostain löydän, koska kukaan ei ole tuntunut niitä suomalaiselle forumille kirjottavan. Uusittavia pultteja on tässä tapauksessa enintään 5, joista tulkitsin 4 olevan tärkeitä uusittavia alustavien kiristysmomenttien perusteella. Oikeat pultit saa ainakin silloin, kun käy tukikumin kanssa vw:llä tilaamassa/ostamassa uudet.
edit: tästä ne oikeat momentit noihin pultteihin. Uudet maksoivat muuten tänään vw:ltä 33€ ja risat.
8mm -> 25nm (8mm pultin maximi muistaakseni ~35nm)
10mm -> 40nm+90 astetta
12mm -> 60nm+90 astetta
Re: Seat toledo 1.6 16v bcb moottorin tukikumi(t) loppu
Tää näyttäiai oikealta topicilta kysyä että kun tuon alimmaisen tuen vaihtaa ja vaihdelaatikon päästä menee pulttien kierteet hajalle (niinkuin minulla nyt), niin onko sinne mahdollista porata uudet kierteet vai tuleeko sieltä vaihdelaatikko öljyineen pihalle?
Kyseessä 4motion 1.9tdi bora
Minkälaisia ratkaisuja olette tehneet? Kaikki vinkit tervetulleita. Luulisin ainakin etten ole ainoa tämän ongelman kanssa.
Kyseessä 4motion 1.9tdi bora
Minkälaisia ratkaisuja olette tehneet? Kaikki vinkit tervetulleita. Luulisin ainakin etten ole ainoa tämän ongelman kanssa.
Re: Seat toledo 1.6 16v bcb moottorin tukikumi(t) loppu
Kierteitä ei ole mahdollista tehdä poraamalla, ne pitää tehdä kierretapilla.
Helicoil(irtokierre) tai TimeSert(kierreholkki) ovat molemmat ohuita ja oikeilla työkaluilla helppoja ja varmoja asennuksia.
Helicoil(irtokierre) tai TimeSert(kierreholkki) ovat molemmat ohuita ja oikeilla työkaluilla helppoja ja varmoja asennuksia.
Re: Seat toledo 1.6 16v bcb moottorin tukikumi(t) loppu
Itse vaihdoin kanssa yhteen golf iv bcb koneiseen vaihdelaatikonpuoleisen tuen kun vaihdekeppi heilui miten sattui. Tankovälitteisessä vaikutus suuri, mutta vaijerivälitteisissä ei niinkään vaikutusta tukikumien kunnolla.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 43 vierailijaa