Kakkiksen runkolaakerikansien kiristysmomentti

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Neunii
-
Viestit: 644
Liittynyt: 29.1.2009 12:48

Kakkiksen runkolaakerikansien kiristysmomentti

ViestiKirjoittaja Neunii » 6.1.2013 16:08

Alakertaa kasatessa katsoin mk2-korjausoppaasta kiristysmomentiksi 65nm, satuin vilkaisemaan kiristysmomentteja myös mk3-korjausoppaasta ja siellä oli 65nm + 90 astetta.
Kun kakkis kyseessä (1.6bensakone) niin noudatanko vaan tuota pelkkää 65nm ?

hartokki
-
Viestit: 210
Liittynyt: 28.7.2011 21:02

ViestiKirjoittaja hartokki » 6.1.2013 16:38

minkä ikäinen ja moottorimallikin olisi hyvä tietää :). mutta se on luokkaa 32nm ja kakkosvaihe se 65nm

Neunii
-
Viestit: 644
Liittynyt: 29.1.2009 12:48

ViestiKirjoittaja Neunii » 6.1.2013 20:10

vm90 1.6 PN, missäs tollaset momentit sitten lukee ? :D

hartokki
-
Viestit: 210
Liittynyt: 28.7.2011 21:02

ViestiKirjoittaja hartokki » 6.1.2013 21:22

autodata ja vaihteittaan kiristys
1.32nm
2.65nm

Neunii
-
Viestit: 644
Liittynyt: 29.1.2009 12:48

ViestiKirjoittaja Neunii » 6.1.2013 21:31

Ok, vedin ne ekaks normiräikällä pikkasen kiinni ja sit momenttiavaimella tuon 65nm. Annanko olla noin vai kiristänkö lisää ? :D

hartokki
-
Viestit: 210
Liittynyt: 28.7.2011 21:02

ViestiKirjoittaja hartokki » 6.1.2013 21:59

ensin olisi pitänyt vetää tuohon 32nm tiukkuuteen ja sen jälkeen vasta siihen 65nm

Neunii
-
Viestit: 644
Liittynyt: 29.1.2009 12:48

ViestiKirjoittaja Neunii » 6.1.2013 22:01

Jep, olkoot noin miten nyt on. Onhan seki sentään korjausoppaasta.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 6.1.2013 22:01

Haynes antaa vaan ton 65 Nm.

Neunii
-
Viestit: 644
Liittynyt: 29.1.2009 12:48

ViestiKirjoittaja Neunii » 6.1.2013 22:08

Samoin tuo alfamerin opas mikä mulla on. Mites tuo 65nm + 90 astetta minkä anto kolmoskopan korjausoppaassa ? :D

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 6.1.2013 22:21

Uudemmissa koneissa on erilaiset pultit.

Neunii
-
Viestit: 644
Liittynyt: 29.1.2009 12:48

ViestiKirjoittaja Neunii » 6.1.2013 22:23

Kiitos tiedosta. Saapi olla nyt noissa momenteissa nuo pultit.

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 7.1.2013 1:07

On muuten sitten ihan sama onko tuo ensimmäisen vaiheen kiristys 32nm vai 20nm tai 40nm tai vedetäänkö se ranteella sinnepäin. Ainut millä on merkitystä, että älyää mitä on tekemässä.
-Runkopukkien pultinreijät/kierteet on puhtaat ja reikä on tyhjä.
-Runkopukit on oikeassa järjestyksessä ja oikeinpäin!
-Runkopukkien pinnalla ei ole paskaa ennen laakereiden laittoa.
-Laakereiden pinnalla on asennusöljyä.
-Pukit menevät pohjaan saakka ensimmäisen vaiheen kiristyksessä ja kampura pyörii nöyrästi.

Tämän jälkeen tuo 65nm ja "tarkistus napsu" joka pultille.

(välysten mittausta en jaksa tähän sotkea)


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 21 vierailijaa