74 kW 1.6 8v koneen viritys bensan kulutuksen laskemiseksi

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Sewe
-
Viestit: 19
Liittynyt: 3.5.2006 22:07

74 kW 1.6 8v koneen viritys bensan kulutuksen laskemiseksi

ViestiKirjoittaja Sewe » 3.1.2013 23:04

Minulla on -01 Leonissa peruskone, 1.6 8v, jossa 74kW. Kyseinen moottori on mukava ominaisuuksiltaan, mutta harmillisen janoinen.

Autollani on vähän ajettu ja se on erinomaisessa kunnossa. Autosta ei saa vaihdossa juuri mitään, kun siinä ei ole ilmastointia. Siksi kiinnostaisi viritys bensankulutuksen laskemiseksi.

Onko ajatuksia, miten konetta voisi virittää, jotta bensankulutus vähentyisi? Budjetti tähän voisi olla tuhannen euron luokkaa, autolla voisi sitten ajella hyvillä mielin muutaman vuoden. Mielipiteitä?

Aguél
-
Viestit: 13
Liittynyt: 15.3.2007 21:35

ViestiKirjoittaja Aguél » 4.1.2013 5:53

Vai ajattelit vaparia virittää tonnilla ja saada kulutuksenkin laskemaan siinä samalla :)
Kokeile vaikka perusteellista perushuoltoa ja moottorin uudelleen ohjelmointia.
Siihen se tonni palaakin jo ja saat varmasti kaiken tehon irti ja kulutuksen kuriin mitä tolla budjetilla saa.

Tumi
-
Viestit: 345
Liittynyt: 7.8.2009 20:14

ViestiKirjoittaja Tumi » 4.1.2013 7:04

Etanolilla voisi saada pientä rahansäästöä.

Sewe
-
Viestit: 19
Liittynyt: 3.5.2006 22:07

ViestiKirjoittaja Sewe » 4.1.2013 7:58

Tarkennuksena ajattelin, että jos osat maksaisivat sen tonnin luokkaa + työt päälle. Katselin illalla romiksilta uusia moottoreitakin. 16v koneita saa tonnin pintaan kohtuu vähän ajettuina. Se saattaisi olla yksi vaihtoehto.

Tosiaankin, olin jo unohtanut miten hankalaa vaparin virittäminen on. Tuon ahdetun kesäauton kanssa (G40) tonnilla saa jo ihmeitä aikaiseksi. Pystyisikö bensankulutusta vähentämään kasittelemällä kantta/vaihtamaan nokkaa?

Kone kuluttaa sen minkä tehdas lupaa, mutta se on noin litran enemmän sadalla kuin esimerkiksi edellisessä autossa, joka oli -93 Vento 1.8, 66 kW, jolla oli ajettu ~370 tkm. Se tässä siis ihmetyttää, miksi moottoriteknologia hyppäsi tuossa kohtaa bensankulutuksen osalta noin karusti taakse päin. Autot ovat suunnilleen saman kokoisiakin...

tapsa 86
-
Viestit: 246
Liittynyt: 4.11.2006 21:14

ViestiKirjoittaja tapsa 86 » 4.1.2013 13:42

Oman kokemuksen perusteella Golf iv 1.6 8v 74kw koneella vie lähes saman kuin g3 1.8 66kw koneella. Ihan hiljaa ajellessa maantietä saatta g3 mennä vähemmällä, mutta taas moottoritiellä alkaa tuo g3 viemään ainetta reilummin kuin tuo uudempi.

Sewe
-
Viestit: 19
Liittynyt: 3.5.2006 22:07

ViestiKirjoittaja Sewe » 4.1.2013 16:49

Mahtaisikohan Ventossa olla pienempi ilmanvastus kuin Golfissa, vaikea sanoa. Joka tapauksessa Vento meni 80-100km/h matka-ajossa 5,8 litralla ja Leon vie samassa 6,5 litraa. Molemmissa ajettu taloudellisen ajon oppien mukaan.

Tarkemmin tarkasteltuna tuntuisi olevan tuo ~0,7 litraa erona koko lailla olosuhteista (kesä/ talvi/ motari/ kaupunki/ seka) riippumatta Leonin ja Vennon välillä, jos puhutaan suomessa sallituista nopeuksista.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 4.1.2013 16:55

Painaahan se Leoni varmaan 200kg, ellei enemmänkin, enemmän kuin Vento. Siihen nähden tuo 0,7l/100km ero ei ole suurikaan.

Nuo uudemmat 1.6:set tuppaa olemaan suhteessa melko janoisia, moni valitellut samaa. Oli se sitten 8- tai 16-venttiilinen. Vaihteiston välityskin taitaa olla näiden moottoreiden yhteydessä aika tiheä -> maantiellä kulutus nousee (suhteessa vanhempiin, joissa harvempi välitys).

Mutta itse asiaan. Et sinä kyllä sillä tuhannella eurolla niin suurta eroa saa kulutukseen, että siinä järkeä olisi. Jos 6,5 litraa bensiiniä maantieajossa on liikaa, niin suuntaisin seuraavaksi dieselrintamalle. Toki tässäkin kannattaa miettiä muitakin kuluja kuin niitä välittömiä. Eli paljonko tulee kilsoja vuoteen jne.
Mutta loppukaneettina sanoisin vielä, että ei tuo 6,5 litraa sataselle ole tuon kokoiselle autolle todellakaan paljoa.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 4.1.2013 17:22

-
Viimeksi muokannut -jarkko-, 30.11.2014 14:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 4.1.2013 17:24

Jos kuvitellaan että tonnilla sais keskikulutusta laskettua vaikka puoli litraa per 100km ja jos polttoaineen hinta ois 1,6e/litra, ni vaatis sellasen 125tkm ajoa ennenkuin säästöprojektin kulut olis kuoletettu. Ja sen jälkeen sitten ajelisit tyytyväisenä mainitsemasi muutaman vuoden?

Sewe
-
Viestit: 19
Liittynyt: 3.5.2006 22:07

ViestiKirjoittaja Sewe » 4.1.2013 17:25

Taitaa olla siis järkevintä hylätä ajatus viritetystä taloudellisemmasta 8v Leonista yhtä nopeasti kuin ajatus mieleenkin juolahti. Leon varmaankin tosiaan painaa jonkin verran enemmän kuin Vento. Kyllä tässä dieseliä on aika ajoin mietitty, mutta kun työmatka on vain seitsemän kilometriä niin en haluaisi kiusata dieseliä semmoisella.

Kesälomat kuluvat Euroopassa autoillessa ja siellä kilometrejä tulee 6-10tkm paikkeilla joka kesä. Retkillä olisi kiva, että tankillinen ei menisi niin nopeasti. Tällä hetkellä tekisi mieli farkku-Golffia (IV) 16 venttiilisellä 1.6 koneella. Sen pitäisi ainakin testien ja valmistajan mukaan mennä pienemmällä. Tai voi olla että etsin jostain kivien ja kantojen alta vähän ajetun Vennon ja vaihdan sellaiseen takaisin :)

Kiitoksia kommenteista, saitte ajatukset taas järjen raiteelle!

Ja vielä jarkolle, ei tässä toista rakettia kaivata, sellainen on jo kesäautona. Tavallinen pienikulutteinen perheauto arkikäyttöön kelpaisi :)

Ja jarille, puolen litran takia ei tosiaan kannata, mutta jos kulutusta saisi pudotettua vähän enemmän, että raha kuoleentuisi vaikka ~75tkm kohdalla, niin sitten asia kiinnostaisi enemmän. Auto on vain 110 tkm ajettu, eikä minulla olisi mitään sen pitämistä vastaan vaikka seuraavaa 10 vuotta, jos muuten pysyy kunnossa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa