Minulla on -01 Leonissa peruskone, 1.6 8v, jossa 74kW. Kyseinen moottori on mukava ominaisuuksiltaan, mutta harmillisen janoinen.
Autollani on vähän ajettu ja se on erinomaisessa kunnossa. Autosta ei saa vaihdossa juuri mitään, kun siinä ei ole ilmastointia. Siksi kiinnostaisi viritys bensankulutuksen laskemiseksi.
Onko ajatuksia, miten konetta voisi virittää, jotta bensankulutus vähentyisi? Budjetti tähän voisi olla tuhannen euron luokkaa, autolla voisi sitten ajella hyvillä mielin muutaman vuoden. Mielipiteitä?
74 kW 1.6 8v koneen viritys bensan kulutuksen laskemiseksi
Valvoja: ffp jäsenet
Tarkennuksena ajattelin, että jos osat maksaisivat sen tonnin luokkaa + työt päälle. Katselin illalla romiksilta uusia moottoreitakin. 16v koneita saa tonnin pintaan kohtuu vähän ajettuina. Se saattaisi olla yksi vaihtoehto.
Tosiaankin, olin jo unohtanut miten hankalaa vaparin virittäminen on. Tuon ahdetun kesäauton kanssa (G40) tonnilla saa jo ihmeitä aikaiseksi. Pystyisikö bensankulutusta vähentämään kasittelemällä kantta/vaihtamaan nokkaa?
Kone kuluttaa sen minkä tehdas lupaa, mutta se on noin litran enemmän sadalla kuin esimerkiksi edellisessä autossa, joka oli -93 Vento 1.8, 66 kW, jolla oli ajettu ~370 tkm. Se tässä siis ihmetyttää, miksi moottoriteknologia hyppäsi tuossa kohtaa bensankulutuksen osalta noin karusti taakse päin. Autot ovat suunnilleen saman kokoisiakin...
Tosiaankin, olin jo unohtanut miten hankalaa vaparin virittäminen on. Tuon ahdetun kesäauton kanssa (G40) tonnilla saa jo ihmeitä aikaiseksi. Pystyisikö bensankulutusta vähentämään kasittelemällä kantta/vaihtamaan nokkaa?
Kone kuluttaa sen minkä tehdas lupaa, mutta se on noin litran enemmän sadalla kuin esimerkiksi edellisessä autossa, joka oli -93 Vento 1.8, 66 kW, jolla oli ajettu ~370 tkm. Se tässä siis ihmetyttää, miksi moottoriteknologia hyppäsi tuossa kohtaa bensankulutuksen osalta noin karusti taakse päin. Autot ovat suunnilleen saman kokoisiakin...
Mahtaisikohan Ventossa olla pienempi ilmanvastus kuin Golfissa, vaikea sanoa. Joka tapauksessa Vento meni 80-100km/h matka-ajossa 5,8 litralla ja Leon vie samassa 6,5 litraa. Molemmissa ajettu taloudellisen ajon oppien mukaan.
Tarkemmin tarkasteltuna tuntuisi olevan tuo ~0,7 litraa erona koko lailla olosuhteista (kesä/ talvi/ motari/ kaupunki/ seka) riippumatta Leonin ja Vennon välillä, jos puhutaan suomessa sallituista nopeuksista.
Tarkemmin tarkasteltuna tuntuisi olevan tuo ~0,7 litraa erona koko lailla olosuhteista (kesä/ talvi/ motari/ kaupunki/ seka) riippumatta Leonin ja Vennon välillä, jos puhutaan suomessa sallituista nopeuksista.
Painaahan se Leoni varmaan 200kg, ellei enemmänkin, enemmän kuin Vento. Siihen nähden tuo 0,7l/100km ero ei ole suurikaan.
Nuo uudemmat 1.6:set tuppaa olemaan suhteessa melko janoisia, moni valitellut samaa. Oli se sitten 8- tai 16-venttiilinen. Vaihteiston välityskin taitaa olla näiden moottoreiden yhteydessä aika tiheä -> maantiellä kulutus nousee (suhteessa vanhempiin, joissa harvempi välitys).
Mutta itse asiaan. Et sinä kyllä sillä tuhannella eurolla niin suurta eroa saa kulutukseen, että siinä järkeä olisi. Jos 6,5 litraa bensiiniä maantieajossa on liikaa, niin suuntaisin seuraavaksi dieselrintamalle. Toki tässäkin kannattaa miettiä muitakin kuluja kuin niitä välittömiä. Eli paljonko tulee kilsoja vuoteen jne.
Mutta loppukaneettina sanoisin vielä, että ei tuo 6,5 litraa sataselle ole tuon kokoiselle autolle todellakaan paljoa.
Nuo uudemmat 1.6:set tuppaa olemaan suhteessa melko janoisia, moni valitellut samaa. Oli se sitten 8- tai 16-venttiilinen. Vaihteiston välityskin taitaa olla näiden moottoreiden yhteydessä aika tiheä -> maantiellä kulutus nousee (suhteessa vanhempiin, joissa harvempi välitys).
Mutta itse asiaan. Et sinä kyllä sillä tuhannella eurolla niin suurta eroa saa kulutukseen, että siinä järkeä olisi. Jos 6,5 litraa bensiiniä maantieajossa on liikaa, niin suuntaisin seuraavaksi dieselrintamalle. Toki tässäkin kannattaa miettiä muitakin kuluja kuin niitä välittömiä. Eli paljonko tulee kilsoja vuoteen jne.
Mutta loppukaneettina sanoisin vielä, että ei tuo 6,5 litraa sataselle ole tuon kokoiselle autolle todellakaan paljoa.
Taitaa olla siis järkevintä hylätä ajatus viritetystä taloudellisemmasta 8v Leonista yhtä nopeasti kuin ajatus mieleenkin juolahti. Leon varmaankin tosiaan painaa jonkin verran enemmän kuin Vento. Kyllä tässä dieseliä on aika ajoin mietitty, mutta kun työmatka on vain seitsemän kilometriä niin en haluaisi kiusata dieseliä semmoisella.
Kesälomat kuluvat Euroopassa autoillessa ja siellä kilometrejä tulee 6-10tkm paikkeilla joka kesä. Retkillä olisi kiva, että tankillinen ei menisi niin nopeasti. Tällä hetkellä tekisi mieli farkku-Golffia (IV) 16 venttiilisellä 1.6 koneella. Sen pitäisi ainakin testien ja valmistajan mukaan mennä pienemmällä. Tai voi olla että etsin jostain kivien ja kantojen alta vähän ajetun Vennon ja vaihdan sellaiseen takaisin :)
Kiitoksia kommenteista, saitte ajatukset taas järjen raiteelle!
Ja vielä jarkolle, ei tässä toista rakettia kaivata, sellainen on jo kesäautona. Tavallinen pienikulutteinen perheauto arkikäyttöön kelpaisi :)
Ja jarille, puolen litran takia ei tosiaan kannata, mutta jos kulutusta saisi pudotettua vähän enemmän, että raha kuoleentuisi vaikka ~75tkm kohdalla, niin sitten asia kiinnostaisi enemmän. Auto on vain 110 tkm ajettu, eikä minulla olisi mitään sen pitämistä vastaan vaikka seuraavaa 10 vuotta, jos muuten pysyy kunnossa.
Kesälomat kuluvat Euroopassa autoillessa ja siellä kilometrejä tulee 6-10tkm paikkeilla joka kesä. Retkillä olisi kiva, että tankillinen ei menisi niin nopeasti. Tällä hetkellä tekisi mieli farkku-Golffia (IV) 16 venttiilisellä 1.6 koneella. Sen pitäisi ainakin testien ja valmistajan mukaan mennä pienemmällä. Tai voi olla että etsin jostain kivien ja kantojen alta vähän ajetun Vennon ja vaihdan sellaiseen takaisin :)
Kiitoksia kommenteista, saitte ajatukset taas järjen raiteelle!
Ja vielä jarkolle, ei tässä toista rakettia kaivata, sellainen on jo kesäautona. Tavallinen pienikulutteinen perheauto arkikäyttöön kelpaisi :)
Ja jarille, puolen litran takia ei tosiaan kannata, mutta jos kulutusta saisi pudotettua vähän enemmän, että raha kuoleentuisi vaikka ~75tkm kohdalla, niin sitten asia kiinnostaisi enemmän. Auto on vain 110 tkm ajettu, eikä minulla olisi mitään sen pitämistä vastaan vaikka seuraavaa 10 vuotta, jos muuten pysyy kunnossa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 42 vierailijaa