Polo 6N2 kytkin / laatikko?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Jarkko H
-
Viestit: 494
Liittynyt: 26.7.2003 11:57

Polo 6N2 kytkin / laatikko?

ViestiKirjoittaja Jarkko H » 2.1.2013 20:15

Aiheesta on varmaan muutama teksti, mutta en löytänyt hakukoneella vastausta.

Tuli erehdyttyä hankkimaan vm 2000 polo 1.4 8v, 250 tkm mittarissa. Nyt tuhannen kilometrin jälkeen on hankaluuksia saada vaihdetta silmään moottorin ollessa käynnissä. Auton ollessa sammuksissa laatikko toimii ihan hyvin. Vaihdoin tänään automaattikiristeisen kytkinvaijerin siinä toivossa, että vika olisi ollut siinä. Mutta ei..tuntuu siis siltä, ettei kytkin aina irroita. Lisäksi konetilasta kuuluu jurinaa ja auto täristää matalilla kierroksilla.

Mystikseksi vian tekee se, että kytkin toimii välistä aivan mainiosti. Auton saa liikeelle vaihde silmässä ja usein sen jälkeen alkaa taas homma pelittämään. Se tuntuu olevan vaan turhan raakaa tuolle poloiselle.

Mitä tyypillisiä vikoja tuossa mallissa on ollut? Käyn hakeen kaupasta jo valmiiksi osia:
- Haarukassa vikaa?
- Vauhtipyörä paskana?
- Kytkin rikki?
- Painelaakeri
- Joku muu mystinen osa?

Suunnittelen nyt irroittavani laatikon viikonloppuna. Onko linkkejä laatikon irroittamiseksi ? Linkkejä vanhempiin keskusteluihin?

dumb
-
Viestit: 291
Liittynyt: 20.7.2009 16:29

ViestiKirjoittaja dumb » 2.1.2013 20:51

Noilla kilometreillä kannattaa uusi kytkin ja painelaakeri varata joka tapauksessa jos laatikon irroittaa. Irroitus suht' yksinkertainen homma, vetareiden pultit vaatii sen 12-kulmaisen avaimen (joku muu muistaa mikä sen nimi on?) ja pulttikoneen riittävine jatkovarsineen.

harald
-
Viestit: 241
Liittynyt: 26.3.2005 22:59

ViestiKirjoittaja harald » 7.2.2013 18:42

Sattui aivan samalla tavalla. Toin viikko sitten tukholmasta tullessani tuliaisena -99 1.6i polon jossa ilmastointi. Kytkin oli jo ostettaessa sellainen että se ei oikein irroittanut kunnolla, vasta kun polkimen painoi kunnolla pohjaan.

Nyt voimansiirto pitää sirkkelin ääntä, joka vaimenee kun painaa kytkimen alas. Ääni on tietysti kovin ykkösellä ja kakkosella, ja vaimenee ehkä sitten kolmosella ja nelosella. En raaskinut härnätä vanhaa poloa sen enempää.

Siinä noin 10 s video miltä se kuulostaa;

http://youtu.be/k5G5h-5BJyo

Videon alussa tähtäilen kuskin etupyörän taakse, pyöränholvissa on laatikon joku peltiluukku. Olisiko tosiaan niin että tuo kytkimen painelaakeri vaihtuisi tuota kautta, laatikkoa irroittamatta? Auto on kyllä 195 tkm ajettu, mutta kytkin pitää muuten hyvin eikä ravista. Olisi helppo kokeilla ainakin tuon laakerin vaihtoa.

Onko ohjeita miten tuo vaihtuu? ELSA:sta en löytänyt oikeaa kohtaa.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 7.2.2013 19:28

Eipä päästä katsomaan tuota videota. Vika on kyllä luultavasti jossain muualla. Pitääkö ääntä myös vapaalla kytkin ylhäällä ?

harald
-
Viestit: 241
Liittynyt: 26.3.2005 22:59

ViestiKirjoittaja harald » 7.2.2013 20:35

Pitää nimenomaan kytkin ylhäällä.

Video oli private, nyt pitäisi päästä katsomaan ja kuuntelemaan sitä.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 7.2.2013 21:55

Taitaa olla laatikon vaihto esissä.

harald
-
Viestit: 241
Liittynyt: 26.3.2005 22:59

ViestiKirjoittaja harald » 8.2.2013 11:58

Siltähän tuo vaikuttaa kun luin tuon toisen säikeen muutaman kerran;

http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=13753

Ilmeisesti niin että jos kytkin ylhäällä ääntää, ja ääni vaimenee kun painaa kytkimen alas on merkki siitä että laatikkokauppoihin olisi asiaa?

Saksasta saa mm. noita DKE-laatikoita mitä tuossa on 475€ korjattuna vuoden takuulla. Mitä arvelette että menisi tunteja tuon laatikon vaihdossa?

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 8.2.2013 13:04

Kyllä varmaan öljyn seassa näkyy jo metallia, jos ne laskee ensin pois. Saa varmistusta hieman vikaan.

Tunti laatikkoa pois ja kaksi takasin.

Ilmeisesti niin että jos kytkin ylhäällä ääntää, ja ääni vaimenee kun painaa kytkimen alas on merkki siitä että laatikkokauppoihin olisi asiaa?


Kyllähän tuo siltä vähän kuulostaa. Laatikko pois ja jos kytkimestä ei löydy ihmeitä, niin eiköhän se aski ole.

harald
-
Viestit: 241
Liittynyt: 26.3.2005 22:59

ViestiKirjoittaja harald » 27.2.2013 20:07

"Uusi" laatikko tuli nopsaan saksasta, vähän päälle 400€ vuoden takuulla. Ääni lakkasi, vaikka vanha kytkin jäi. Painelaakeri vaihtui samalla.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 39 vierailijaa