Latausvalo ei välillä sammu (Golf 3)

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Boah
-
Viestit: 130
Liittynyt: 16.9.2010 23:35

Latausvalo ei välillä sammu (Golf 3)

ViestiKirjoittaja Boah » 14.12.2012 12:10

Terve,

nyt on pari kertaa tehnyt niin, ettei sammu latausvalo heti startatessa. Ekalla kerralla sammui kun hipaisi kaasuun, mutta tänään aamulla sammui vasta kun maantielle pääsin.

Mistäköhän kannattaisi lähteä liikkeelle? Virtaa on toistaiseksi tuntunut riittävän autossa. Kiitokset vinkeitä jo etukäteen. Onkohan tuossa nyt todellinen vika latauksessa vai onko vika olemassa vain tuon valon osalta?

Auto Golf 3 tekniikkana 1.8 55kW ja vm, -95. Akku on noin vuoden vanha.
Viimeksi muokannut Boah, 15.12.2012 12:50. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 14.12.2012 13:54

Yleismittari kiinni akun napoihin ja katot näyttääkö 13.5 - 14 jotain VOLTTIA. Jos ei niin hiilet loppusuoralla tai jännitteen tasaaja paskana.
Voi myös olla, että hihna rivaa startissa ennenkuin lämpenee. Mittaa myös jännite valon sammuttua.

E: korjausta foorumi gurun pyynnöstä.
Viimeksi muokannut Dona, 14.12.2012 15:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 14.12.2012 14:16

amppeeria
Ei virtamittausalueella!

hartokki
-
Viestit: 210
Liittynyt: 28.7.2011 21:02

ViestiKirjoittaja hartokki » 14.12.2012 15:13

joo eli jännitettä varmaankin tarkoitti :), eli n. 13.5-14 volttia pitäisi näyttää

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 14.12.2012 15:15

Jormalainen: No voi anteeks, kun tuli ajatuskatkos! Voin kanssa piikittää kaikki sun tulevat kommentit... :) (ja hymiö perään ettei pahotu mieli)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 14.12.2012 15:37

No ei pahottunu mieli :D

Kerran oon ite menny tohon retkuun että virtamittausalueella yritin juurikin latausta mitata. Se oli samantien entinen mittari.

w!rd
-
Viestit: 339
Liittynyt: 21.8.2009 19:02

ViestiKirjoittaja w!rd » 14.12.2012 16:56

Kyllähän noissa uudemmissa digitaaleissa on suojaus sitä varten että jos vahingossa menee mittaamaan virta-alueella suoraan akunnavoista. En kyllä silti suosittele... :D

Boah
-
Viestit: 130
Liittynyt: 16.9.2010 23:35

ViestiKirjoittaja Boah » 15.12.2012 0:10

Täytyypä mittailla, kun saan mun yleismittarin takaisin. Nyt ei kaapista löydy kuin Fluken T100, jolla ei oikeen tarkkuus riitä tuohon.

Tänään valo ei tahtonut millään sammua. Hehkui vain himmeästi ajaessa. Auton sammuttamisen jälkeen kun pisin sytkävirrat päälle käynnistämättä niin hehkui silloinkin vain himmeästi, ei kirkkaasti kuten pitäisi.

Boah
-
Viestit: 130
Liittynyt: 16.9.2010 23:35

ViestiKirjoittaja Boah » 15.12.2012 14:20

Nyt hyytyi sitten auto parkkiruudusta lähdön jälkeen. Mittaristo alkoi sekoilla, releet rapista miten sattuu. Ei jaksanut enää uudestaan käyntiin.

Hihnan tarkistin aikaisemmin, ettei pitäisi luistaa. Tuossa moniurahihna laturille ne harvemmin taitaa luistaa.

Pistin lataukseen verkkolaturilla. Yleismittari tuli haettua, jos tuo lähtee käyntiin muutaman tunnin latauksen jälkeen niin mittaan latausjännitteen.

Tarkistin moottorin kylkeen tulevan päämaadoitusjohdon liitoksen, liitokset akun päässä ja startin sekä laturin plussan. Onko tuossa nyt kumminkin akku sökö?

w!rd
-
Viestit: 339
Liittynyt: 21.8.2009 19:02

ViestiKirjoittaja w!rd » 15.12.2012 16:44

Jos mittaristo alkoi sekoilla niin kuulostaisi lataussäätimen vialta.

Boah
-
Viestit: 130
Liittynyt: 16.9.2010 23:35

ViestiKirjoittaja Boah » 15.12.2012 19:11

Sain auton käyntiin muutaman tunnin verkkolaturissa olon jälkeen ja mittasin akun jännitteen. Ei ladannu eli alle 12V.

Hain sitten uuden laturin Motonetistä ja nakkasin sen paikalleen tuossa mukavanraikkaassa ulkoilmassa. Oli kyllä todella helppo homma, ei edes ottanut päähän touhuta pimeällä parkkipaikalla. Nyt lataa 14,4V.

Uskomattoman näppärä tuollainen Bilteman 20e maksanut hylsysetti, jossa kaikki tuohonkin hommaan tarvittavat työkalut ja ihan laadukas setti muutenkin. Omat varsinaiset autonkorjaustyökalut kun sattuu olemaan 100km päässä.

Kiitos kaikille keskusteluun osallistuneille, toivotaan että tämä oli nyt tässä.

htm
-
Viestit: 405
Liittynyt: 11.12.2008 21:09

ViestiKirjoittaja htm » 16.12.2012 12:16

Näkemättä ja paremmin tietämättä väitän, että varmaan sen pelkän säätimenkin vaihto olisi riittänyt.

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 16.12.2012 14:26

Kannattaa itseään sivistää sen verran, että ostaa siihen vanhaan parin kympin säätimen ja uudet hiilet. Testaa, että toimiiko. Jos toimii, niin osaa seuraavalla kerralla toimia halvemmalla tavalla. Eikä oppi ojaan kaada.

Ja korjatun laturin saa aina myytyä.

Piedro
-
Viestit: 725
Liittynyt: 4.11.2009 7:31

ViestiKirjoittaja Piedro » 16.12.2012 16:39

Minun mielestä jos on jo vanha laturi kysessä niin sama vaihtaa vaan uuteen koko laturi, on ne laakerit ja hihnapyöräkin muutaman kierroksen pyörähtänyt elämänsä aikana. Eipähän tarvii painia hetkeen saman aiheen kanssa.

Boah
-
Viestit: 130
Liittynyt: 16.9.2010 23:35

ViestiKirjoittaja Boah » 29.12.2012 11:36

Vanha laturi meni takaisin Motonettiin tuon panttikäytännön ansiosta. Homma sujui niin näppärästi, että eipä haittaa vaikk hiukan liikaa olisikin tullut vaihdettua. Pääasia, etta auto tuli kuntoon ja sain homman hoidettua tuossa ihan omalla parkkipaikalla.

mikalie
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.12.2008 16:31

ViestiKirjoittaja mikalie » 29.12.2012 18:33

Mikäli latausvalo palaa himmeästi silloinkin kun virrat on pelkästään päällä, kuten Boah kirjoitti. Veikkaisin ettei hiili-/säädinpaketin vaihtaminen olisi auttanut.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa