Passat 3B 2.8 4motion ostamassa, mitä kannattaa tarkistaa

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

temezii
-
Viestit: 43
Liittynyt: 25.6.2012 20:08

Passat 3B 2.8 4motion ostamassa, mitä kannattaa tarkistaa

ViestiKirjoittaja temezii » 28.11.2012 20:36

Pikaisesti kaipaisin kohtia joita kannattaisi tarkistella/ mitkä ovat heikkoja?

Piedro
-
Viestit: 725
Liittynyt: 4.11.2009 7:31

ViestiKirjoittaja Piedro » 29.11.2012 5:42

Vetonivelten suojakumit ja vetarit kääntelemällä ratti ääriasentoon molempiin suuntiin ja ajella eteen ja taaksepäin, ventiilikoppien tiivisteet, kuunnella perää, automaatti vai manuaali?

temezii
-
Viestit: 43
Liittynyt: 25.6.2012 20:08

ViestiKirjoittaja temezii » 29.11.2012 7:52

Manuaali 5vaihteinen.
ajettu n. 250tkm. Maantie ajossa kuuluu ikäänkuin joku naputus välillä mutta kaupunkinopeudessa ei kuulu?
öljyä ei tiputa allensa.
voisiko vetonivel olla menossa,mahtaako olla arvokas investointi?

Jouk
-
Viestit: 298
Liittynyt: 5.3.2004 20:48

ViestiKirjoittaja Jouk » 29.11.2012 8:59

Mulle vaihdettiin aikoinaan merkkiliikkeessä vetari eteen (turhaan, kiitos VV/Audi Center :P ) - etupäähän on aivan samaa tavaraa kuin etuveto-Passateissakin. Hinta oli tuolloin (~5v sitten) jotain 260-300 euroa (sis. vetari, suojakumi, työ).

Tosin ei vetarista tuollaista ääntä pitäisi kuulua, oireet on lähinnä jurina/tärinä silloin kun on veto päällä. Onhan perän jakolaatikko kuiva ja vaihteistoon (=Torseniin) öljyt vaihdettu joskus? :P

Mulla on muuten tuollainen manuaalifarkku 70tkm vähemmän ajettuna myynnissä... ;)

temezii
-
Viestit: 43
Liittynyt: 25.6.2012 20:08

ViestiKirjoittaja temezii » 29.11.2012 12:28

Pistäs jouk tietoa ja kuvia tulemaan ��
[email protected]

Piedro
-
Viestit: 725
Liittynyt: 4.11.2009 7:31

ViestiKirjoittaja Piedro » 29.11.2012 15:11

Taitaa vetonivelen ja suojakumin saada 50-70 euroon eikä ole ollenkaan paha vaihtaa itsekkään.

temezii
-
Viestit: 43
Liittynyt: 25.6.2012 20:08

ViestiKirjoittaja temezii » 29.11.2012 16:36

Kävin vielä ajamassa niin todellakin tulee kun esim risteyksessä oikealle kääntyy niin rutisee. Voiko tuo jotenkin jättää tien päälle,irrota tms. Vai voiko periaatteessa ajella vielä jonkin aikaa?

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 29.11.2012 19:33

Ulompi vetonivelhän se todennäköisesti on, mikä siellä rutisee. Voi olla, että kestää viikon, voi olla että kestää vuoden... Jos nivel hajoaa, niin ei autolla kannata paljoa ajella, kun vetoakseli pääsee hyvin suurella todennäköisyydellä pyörimään hutia mihin sattuu.

temezii
-
Viestit: 43
Liittynyt: 25.6.2012 20:08

ViestiKirjoittaja temezii » 30.11.2012 8:44

Tuli sitten ostettua ko. Farkku Passat ja sai pikkusen tinkastua tuon vetonivelen takia.
mitä porukka on mieltä kannattaako motonetistä vetoniveltä ostaa tai mikä olisi suositeltava vara osaliike?
entä edullinen asennus firma Juväskylässä?

Sellainen vielä että kun reilusti kiihdyttää niin pakoputkesta/äänenvaimentimesta kuuluu sellainen metallinen ääni ei kuitenkaan sellainen kolina vaan ikäänkuin vaimentimesta olisi sisältä joku levy irti tms

Jouk
-
Viestit: 298
Liittynyt: 5.3.2004 20:48

ViestiKirjoittaja Jouk » 30.11.2012 8:49

Noista V6:sta tuppaa vanhetessaan (>10v) lähtemään katalysaattorista tavaraa irti joka sitten iskostuu jompaan kumpaan pönttöön.

Tuo ei haittaa sinällänsä menoa, mutta voi vaikuttaa päästöihin.

Eli jos ostit liikkeestä niin käytä pakokaasutesteissä ellei ole melko tuoretta katsastuslappua käsillä mistä päästöt näkee. Muuten saattaa tulla yllätys seuraavassa katsastuksessa.

Katti maksaa merkkiliikkeessä ~1200 euroa joten sen ollessa rikki suosittelen jotain "freeflow" kattia sinne tilalle (hinnat alk. n.300 euroa kpl).

Jos katti on kunnossa ja vain takapöntön omat pellit hujanhajan niin ne voi melkein ottaa pois ja korvata suorilla putkilla... :D

temezii
-
Viestit: 43
Liittynyt: 25.6.2012 20:08

ViestiKirjoittaja temezii » 4.12.2012 15:28

No nyt on vaihdettu oikeanpuolen vetari. Oli kumikin rikki ja vuotanut.
Lisää pähkäilemistä riittää: Terävässä töyssyssä esim ne korotustöyssyt niin kuuluu suht kova narina kun auto laskeutuu, edestä se kuuluu mutta ei pysty paikallistamaan.

Lisäksi kun rupeaa jarruttamaan tai vähän koskee jarruun niin ikäänkuin naksahtaa se jostain?
Vedenlämpömittari toimii vain hetken kerrallaan,ilmeisesti anturin vaihto edessä, toivonmukaan ei ole itse mittarissa vika. Onko porukka vaihtanut anturia, liekö pahassa paikassa 2.8 koneessa?

Piedro
-
Viestit: 725
Liittynyt: 4.11.2009 7:31

ViestiKirjoittaja Piedro » 4.12.2012 15:32

sen kumin rikkoutumisen takia se nivelkin on tullut tiensä päähän.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 4.12.2012 16:11

Tällaisessa Passatissahan on tuo etupyörien tuenta mallia "tukivarsihelvetti", eli eiköhän ne narinat ja naksahtelut asetu, kun hankit uuden tukivarsisetin vanhan ehkä jo kuluneen tukivarsihelvetin tilalle. Ei ole edes mikään kauhea konkurssi, alle kolmeen hunttiin taitaa saada jo järkevää sarjaa.

Kilu7
-
Viestit: 98
Liittynyt: 11.7.2011 18:54

ViestiKirjoittaja Kilu7 » 4.12.2012 16:19

Kyllä luulisi 3b:ssä jo vahvemmat kamat alla olevan. Ei niillä orkkiksilla kauaa tarvitse ajella. Eipä ole omaan enää kertaakaan tarvinnut vaihtaa. Sopivasti vanhan kun ostaa, niin aika hyvin ne viat on sieltä pois korjattu. Itsellä on ollut huolettomia kilometrejä ja ei ole autossa ollut valittamista. Jos sieltä jotakin kuluvaa menee, niin aika simppeliä niitä itse on vaihdella.
Kannattaa hommata kkl-kaapeli ja vag-com, niin aika pitkälle pääset noissa vian etsinnöissä. Turha alkaa arvailemaan vikoja, kun pääset itse näkemään suoraan vikakoodit ja lukemaan anturiarvot. Onnea hienosta valinnasta ja kyllä se siitä lähtee, vaikka kylki edellä.
Viimeksi muokannut Kilu7, 4.12.2012 16:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 4.12.2012 16:22

Voihan olla, että sinne on edellinen omistaja / sitä edellinen omistaja tjsp. vaihtanut halvimmat tukivarret, mitä kaupasta löytyy. Tai vaihtanut vaan yhden/kaksi kulunutta. Moni tekee kuitenkin niin.

Kilu7
-
Viestit: 98
Liittynyt: 11.7.2011 18:54

ViestiKirjoittaja Kilu7 » 4.12.2012 16:27

Pitää paikkansa.

temezii
-
Viestit: 43
Liittynyt: 25.6.2012 20:08

ViestiKirjoittaja temezii » 4.12.2012 17:48

Pitääpä tarkistella kun saa nosturille ja muutenkin tarkemmin syynäillä kun pakkaset hellittää.
Valaiskaapas vag commista ja kaapelista, itse vihreä :)
Jostain luin obd palikasta joka bt:n kanssa paritetaan sopivalla puhelimeen asennettavalla softalla?

Jouk
-
Viestit: 298
Liittynyt: 5.3.2004 20:48

ViestiKirjoittaja Jouk » 5.12.2012 11:27

Ainoat osat jotka mulla on koskaan narisseet olivat kallistuksenvakaajan päät.

Kaikki muut kuluneet etutuennan osat olivat vain "löysiä", joko kolisivat hieman tai sitten ei ollenkaan.

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 6.12.2012 12:21

Mun paskatissa alkoi viimetalvena keula narista, mut kaikki nivelet oli leimamiehen testin mukaan ehjiä. Tuuttasin injektioruutalla vaseliinia niveliin ja narinat loppui. Noin 5tkm myöhemmin etummaisen alatukivarren pallo oli kuitenkin väljä, joten taitaa olla peli menetetty siinä kohtaa kun ne alkaa kuivuttaan narisemaan.

Reindeer
-
Viestit: 40
Liittynyt: 10.7.2005 18:08

ViestiKirjoittaja Reindeer » 7.12.2012 7:41

Itellä on vanhempi 2.8 L ja siinä koneessa tosiaan tyyppivikoina venakoppien tiivisteiden vuodot (tyhjäkäynnillä lämpimänä valoissa haisee palanut öljy sisällä) ja toinen suht yleinen lienee toisioilmapumppusysteemin hajoaminen.

Ensinmainittu aiheuttaa vain öljyn tarkastamista suht usein ja jälkimmäinen katsastuksen aikaan vikakoodien nollaamisen ja katsastamisen lämpimänä ;)

Hieno kone noin muutoin, itsellä joku 236 tkm mittarissa moisella.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 44 vierailijaa