Mikä aine käy männänrenkaiden liuotukseen?
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 64
- Liittynyt: 23.10.2012 17:29
Mikä aine käy männänrenkaiden liuotukseen?
Kun nyt sain kelvollisen kannen tuohon Passatin RP- moottoriin, ja se lähtee kohta koneistamolle, tuli mieleen lohkon kunto.Sen verran on puristuksia mittailtu, että mitään hoonauksia tmv. ei tarvi tehdä.
Mutta kun auto nyt on seissyt tuolla ulkona ilman kantta, spreijasin lohkoa päältäpäin jollain CRC:n ruostesuoja-aineella, jotta se ei ruostuisi ihan itsekseen.
Mutta vasta nyt tuli mieleen, että jos siitä olisi männänrenkaat vähän jumittuneet, niin voisi olla hyvä laittaa mäntien päälle lillumaan jotain nestettä, joka vähitellen liuottaisi mahdolliset männänrengasjumitukset samalla.
Jostain oon lukenut, että - paitsi STP:n tai CRC:n ymv. vastaavien erikoisaineiden avulla- liuotusta voisi yrittää esim. tavallisella diesel- öljyllä.
Mahdollisuuksiahan lienee monia silloin, kun kansi on kokonaan poissa, mutta mitä suosittelisitte?
Mutta kun auto nyt on seissyt tuolla ulkona ilman kantta, spreijasin lohkoa päältäpäin jollain CRC:n ruostesuoja-aineella, jotta se ei ruostuisi ihan itsekseen.
Mutta vasta nyt tuli mieleen, että jos siitä olisi männänrenkaat vähän jumittuneet, niin voisi olla hyvä laittaa mäntien päälle lillumaan jotain nestettä, joka vähitellen liuottaisi mahdolliset männänrengasjumitukset samalla.
Jostain oon lukenut, että - paitsi STP:n tai CRC:n ymv. vastaavien erikoisaineiden avulla- liuotusta voisi yrittää esim. tavallisella diesel- öljyllä.
Mahdollisuuksiahan lienee monia silloin, kun kansi on kokonaan poissa, mutta mitä suosittelisitte?
-
- -
- Viestit: 64
- Liittynyt: 23.10.2012 17:29
-
- -
- Viestit: 64
- Liittynyt: 23.10.2012 17:29
Tavallinen moottoriöljy ei kyllä irroita jumiutuneita männänrenkaita. Kiinni palaneen öljypien saa renkaista/männänrengasurista irti vain mekaanisesti puhdistamalla. Männät pöydälle ja renkaat irti+puhdistus. Ei laakeriliuskoja tarvitse automaattisesti uusia, pidät vain huolen etteivät pääse sekoittumaan keskenään.
Jos ne kaulat auki käyttää, niin eipä tuo nyt kauhea konkurssi ole kk-laakereita uusia. Setti taitaa maksaa noin 30 euroa tarvikeliikkeestä. Kunhan katsot vaan, että myyvät sulle Glyco-merkkiset laakerit.
Öljypohja irti - 5min
Kaulat auki - toinen 5min
Veivit mäntineen pihalle - 1min
Kustannuksia tulee:
Öljypohjan tiiviste - joitain euroja
Laakeriliuskat - noin 30 euroa
Ja vieläkö väität, että ei kannata? :D
Toki jos sieltä on männänrenkaita säpäleinä, niin tulee sitten vähän lisää kustannuksia, mutta kyllä mä ainakin tekisin sen noin...
Öljypohja irti - 5min
Kaulat auki - toinen 5min
Veivit mäntineen pihalle - 1min
Kustannuksia tulee:
Öljypohjan tiiviste - joitain euroja
Laakeriliuskat - noin 30 euroa
Ja vieläkö väität, että ei kannata? :D
Toki jos sieltä on männänrenkaita säpäleinä, niin tulee sitten vähän lisää kustannuksia, mutta kyllä mä ainakin tekisin sen noin...
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Jos mahdollista niin käy kattomassa mitä merkkiä noi on.
Ja männänrenkaat olis 67,6 € jos valmistaja miellyttää. Ite sain aikanaan Mahlen paketissa.
Ja männänrenkaat olis 67,6 € jos valmistaja miellyttää. Ite sain aikanaan Mahlen paketissa.
-
- -
- Viestit: 64
- Liittynyt: 23.10.2012 17:29
Kiitoksia vain.
Kaikki neuvot ovat sinänsä hyviä, mutta eivät vastaa minun kysymykseeni.
Lähtötilanne on se, että auto seisoo pimeässä kerrostalon parkkipaikalla ja on tulossa pakkasta ja lunta. Eli ei ole valoisaa ja lämmintä paikkaa, missä laitella.
Joten edes kannen kiinnitystä en aio tehdä itse, vaan vien paikalliselle AKK:lle, niin voivat samalla huuhdella sisätilassa koko jäähdytysjärjestelmän ruosteista ym.
Noi minuuttilukemat kuullostavat ammattilaisten luvuilta. Ja niissä ei ole mainittu, että männät pitää myös puristimen avulla saada takaisin paikoilleen. Mut ei ole puristinta. Ja työ on tarkkaa. Ei onnistu mun olosuhteissa. Eikä ole tarviskaan nyt.
Mutta jostain patonkipalstalta luin, kuinka on mahdollista saada dieselöljyllä tai näillä fortekäsittelyillä öljykanavat ja männänrenkaat aika paljon parempaan kuntoon, vaikka kansi on paikoillaan.
Eli siltä pohjalta lähti tää mun kysymys. Mutta ainut vastaus kysymykseen oli tuo moottoriöljy, jota itsekin epäilen jo pelkän viskositeetin takia.
Pyydän ammattilaisia asettumaan amatöörin asemaan, ei sen kummempaa.
Kaikki neuvot ovat sinänsä hyviä, mutta eivät vastaa minun kysymykseeni.
Lähtötilanne on se, että auto seisoo pimeässä kerrostalon parkkipaikalla ja on tulossa pakkasta ja lunta. Eli ei ole valoisaa ja lämmintä paikkaa, missä laitella.
Joten edes kannen kiinnitystä en aio tehdä itse, vaan vien paikalliselle AKK:lle, niin voivat samalla huuhdella sisätilassa koko jäähdytysjärjestelmän ruosteista ym.
Noi minuuttilukemat kuullostavat ammattilaisten luvuilta. Ja niissä ei ole mainittu, että männät pitää myös puristimen avulla saada takaisin paikoilleen. Mut ei ole puristinta. Ja työ on tarkkaa. Ei onnistu mun olosuhteissa. Eikä ole tarviskaan nyt.
Mutta jostain patonkipalstalta luin, kuinka on mahdollista saada dieselöljyllä tai näillä fortekäsittelyillä öljykanavat ja männänrenkaat aika paljon parempaan kuntoon, vaikka kansi on paikoillaan.
Eli siltä pohjalta lähti tää mun kysymys. Mutta ainut vastaus kysymykseen oli tuo moottoriöljy, jota itsekin epäilen jo pelkän viskositeetin takia.
Pyydän ammattilaisia asettumaan amatöörin asemaan, ei sen kummempaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
On siis vähän ohi aiheen, mutta tollasella ne männät menee takaisin silleen plops. Vähän jollain päältä taputtelee ja hienosäätää tota kiristystä.
Jos viet muualle laitettavaksi niin vie laakerit ja renkaat mukana? Työläin vaihe on öljypohjan irrottaminen. Noi männät suunnilleen putoaa syliin kun kiertokangen alapää on auki ja kiertokanki käännetty kohdalleen.
Jos siellä renkaissa on jotain karstaa niin ei se hyvää siellä käyvässä moottorissakaan tee?
Jos viet muualle laitettavaksi niin vie laakerit ja renkaat mukana? Työläin vaihe on öljypohjan irrottaminen. Noi männät suunnilleen putoaa syliin kun kiertokangen alapää on auki ja kiertokanki käännetty kohdalleen.
Jos siellä renkaissa on jotain karstaa niin ei se hyvää siellä käyvässä moottorissakaan tee?
Mitäänhän ei ole pakko uusia, mutta jos ajetusta moottorista käy männät irti, niin poikkeuksetta männänrenkaat menee vaihtoon. Sylinteri ei kulu pyöreästi ympäriinsä, vaan enemmän kampiakseli linjan vastaisesti.
Männänrenkaaat mukautuu ja kuluu myös tähän soikeuteen. Eikä ole tarvinnut itse keksiä, vaan ihan perus juttuja. Aloittajalle, jos otat männät irti, mittaa samalla ylin männänrengasura. Tähän hätään ei ole mittoja, mutta saat selvitettyä helpolla mäntien kunnon, eli paljonko ylin ura on kulunut/venynyt.
Männänrenkaaat mukautuu ja kuluu myös tähän soikeuteen. Eikä ole tarvinnut itse keksiä, vaan ihan perus juttuja. Aloittajalle, jos otat männät irti, mittaa samalla ylin männänrengasura. Tähän hätään ei ole mittoja, mutta saat selvitettyä helpolla mäntien kunnon, eli paljonko ylin ura on kulunut/venynyt.
-
- -
- Viestit: 64
- Liittynyt: 23.10.2012 17:29
-
- -
- Viestit: 64
- Liittynyt: 23.10.2012 17:29
Juu löpötti se sinne pieniin rakoihin, huokosiin yms imeytyy ja rikkoo siteitä kemiallisella tasolla. Öljyä oli omassa cocktailissa vain ns. makua antamassa, sekä sillä toiveella että männänrenkaissa olisi startissa heti jotain muuta kuin polttoöljyä, kun ei tiennyt monen vuoden käyttämättömyyden jälkeen lähteekö se heti edes käyntiin. :)
voiteleehan se pöllööljykin jonkin verta ;D
ja tosiaan liotukseen sitä PÖ vaan.
enkä kyllä purkais mäntiä pois koneesta ellei olisi laittaakin uusia männänrenkaita ja hipaus hiontaa pytyille. varsinkin jos pelko on että ne on jumineet ni kyllä ne on silloin vaihtoiässä. jumiutumisen syytä tutkimatta.
ja tosiaan liotukseen sitä PÖ vaan.
enkä kyllä purkais mäntiä pois koneesta ellei olisi laittaakin uusia männänrenkaita ja hipaus hiontaa pytyille. varsinkin jos pelko on että ne on jumineet ni kyllä ne on silloin vaihtoiässä. jumiutumisen syytä tutkimatta.
-
- -
- Viestit: 20
- Liittynyt: 14.11.2008 8:46
*lainaus* Eihän niitä männänrenkaita mikään pakko ole uusia, jos ne ehjät ovat eivätkä ole pahasti kuluneet.
Kokeilepa ajaa vanhoilla männänrenkailla kun käännät niitä tollasen "remontin" yhteydessä vaikka 90ast. toiseen suuntaan.
Ihan pikkasen tulee huohottava motti.
Yleensä kyllä renkaat on jo hioutuneet omille paikoilleen pienenkin ajon jälkeen.
Kokeilepa ajaa vanhoilla männänrenkailla kun käännät niitä tollasen "remontin" yhteydessä vaikka 90ast. toiseen suuntaan.
Ihan pikkasen tulee huohottava motti.
Yleensä kyllä renkaat on jo hioutuneet omille paikoilleen pienenkin ajon jälkeen.
Tästä asiasta on muutamia kertoja keskusteltu. Ei ne männänrenkaat siellä paikallaan pysy ja samaan paikkaan asetu. Jotkut jopa väittää, että ne pyörii siellä sylinterissä. Muutaman kerran oman moottorin aukasseena todennu, että ei ne avatessa ole siellä sylinterissä enää samassa asennossa kuin ne sinne laitoin. Pyrkiny laittamaan katkos kohdat sen 90ast välein, mutta tullu siihen tulokseen, että ihan sama miten ne sinne laittaa. Pois ottaessa välillä katkoskohdat on samassa linjassa, välillä toinen osottaa itään ja toinen kaakkoon. Seuraavalla kerralla olikin jo ihan toiset ilmansuunnat.
Mutta, jos kyse on 200tkm ajetusta PG moottorista voi renkaat olla todellakin kulunu soikeeks niikuin sylinteritkin :D
Olen kasannu muutaman moottorin vanhoilla renkailla ja laittanu mäntiä eri sylintereihin, missä ne on ollu. Ei ole tullu öljysyöppöjä ja hönkääviä moottoreita. Katkovälykset pitää mitata ja tarkistaa renkaiden kunto yleisesti. (olen kyllä mitannu myös sylinterit, ettei ne ole soikeita)
Mutta, jos kyse on 200tkm ajetusta PG moottorista voi renkaat olla todellakin kulunu soikeeks niikuin sylinteritkin :D
Olen kasannu muutaman moottorin vanhoilla renkailla ja laittanu mäntiä eri sylintereihin, missä ne on ollu. Ei ole tullu öljysyöppöjä ja hönkääviä moottoreita. Katkovälykset pitää mitata ja tarkistaa renkaiden kunto yleisesti. (olen kyllä mitannu myös sylinterit, ettei ne ole soikeita)
Itse liottelin kerran jämähtänyttä mottia, talven CRC:llä. Ei tapahtunut mitään, koivupulikalla joutui männät lyömään pois. Polttoöljyä tuntuvat kehuvan joissain yhteyksissä tuohon tarkoitukseen, mutta kaiketi sen on annettava vaikuttaa pitemmän aikaa. Puristusmittauksella ei taida kyllä selvitä sylinterin hoonaustarve. Puristukset jos menee heikoksi, ei taida hoonaus enää auttaa. Muuten olen tuosta "moottoriopista" samaa mieltä kun Dona.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 52 vierailijaa