16v kr kk ja runkolaakeri pukkien pulttien uusiminen
Valvoja: ffp jäsenet
16v kr kk ja runkolaakeri pukkien pulttien uusiminen
joo tiedän etä löytyy pari muutakin vastaavaa juttua vaan ei täysin selvää vastausta tuntunut niissä olevan jotenk kysymys kuuluu. pystyykö/kestääkö/kannattaako nuita kiertokangen ja runkolaakerien pultteja uudelleen käyttää? tämä olisi niinkuin toinen kerta kun minä niitä kirisin. tuntuisi ainakin että kyllä niitä uudelleen voi käyttää?
Kiertokangen pultit aina uusiks.
Runkolaakereiden pukkien pultit suositellaan uusittavan, mutta esim. noissa mun projekteissa olen kiristänyt 2-3 kertaa uudelleen. Tämä ei ole ohjeistus, miten kuuluu toimia.
Myyntiin menevissä moottoreissa uusin myös runkopukkien pultit. Ne ei kuitenkaan maksa 15e enempää.
Runkolaakereiden pukkien pultit suositellaan uusittavan, mutta esim. noissa mun projekteissa olen kiristänyt 2-3 kertaa uudelleen. Tämä ei ole ohjeistus, miten kuuluu toimia.
Myyntiin menevissä moottoreissa uusin myös runkopukkien pultit. Ne ei kuitenkaan maksa 15e enempää.
mitenkähän lie asian laita nyt todellisuudessa kun täällä lähes jokainen sanoo että kiertokangen pultit pitäisi uusia sekä runkolaakeripukkien pultit. mutta autodatasta katsoin kyseisen moottorin spekseistä ja sanoo ettei tarvitsisi uusia? minä olen kerran aikasemmin kirinyt nuo alakerran pultit ja ainakin tähän remonttiin asti pysynyt kiinni jne. eli onkohan ne pultit venyvää mallia tuossa 91vm 16veessä ja kannattaako kasata vielä kerran läjään nuilla?
(kiertokangen pulteissa ei näyttäisi omasta mielestä olevan mitään venymää tai vastaavaa ja mutterikin pyörii lähes ajatuksen voimalla koko kierre alueen läpi eli ei ainakaan kierteet kovin pahasti ole venynyeet?)
(kiertokangen pulteissa ei näyttäisi omasta mielestä olevan mitään venymää tai vastaavaa ja mutterikin pyörii lähes ajatuksen voimalla koko kierre alueen läpi eli ei ainakaan kierteet kovin pahasti ole venynyeet?)
G60 (PG-moottori) sanoi ainakin Autodatan mukaan, että kk-pultteja ei tarvitse uusia. Mun mielestä varaosanumero PG:n ja 16-venaisen pultissa oli sama. Noh, enivei. Oman PG:n kaulat käytin 2 kertaa auki (eli ne oli sitten niinkuin 3 kertaa kiristetty samoilla pulteilla) ja hyvin kesti ainakin omat ajot, mitä tuli ajettua.
TT:ssäkin (APX-moottori) oli kovat pultit ja sen enempää asiaa tutkimatta lyötiin samoilla pulteilla kasaan, kun laakerit vaihdettiin. Mun mielipide asiaan on, että kovilla pulteilla voi aika surutta pari-kolme kertaa ainakin käyttää kaulat auki. Jossain ohjeessa oli, että kovat pultit tulisi uusia neljän kiristyksen jälkeen, tiedä sitten?
TT:ssäkin (APX-moottori) oli kovat pultit ja sen enempää asiaa tutkimatta lyötiin samoilla pulteilla kasaan, kun laakerit vaihdettiin. Mun mielipide asiaan on, että kovilla pulteilla voi aika surutta pari-kolme kertaa ainakin käyttää kaulat auki. Jossain ohjeessa oli, että kovat pultit tulisi uusia neljän kiristyksen jälkeen, tiedä sitten?
G60 pultti on sama kuin dieselissä, eli m9 ja kertakäyttökamaa. En nyt mene takuuseen, kun ei ole yhtään KR veiviä enää, mutta väitän sen olevan perus lähtökohdaltaan sama veivi kuin ensimmäisissä AEB moottoreissa ja sen pultti on m8. Kertakäyttökamaa myös.
Sitten tuohon TT audin pulttiin. Mulla on tossa tallissa APX, AEB, AGU ja ADR moottoreiden veivit ja männät. Pultit niissä on kaikissa samat... On kovia pultteja joo, mutta venyviä. Kertakäyttökamaa.
En vaan nyt ymmärrä ideaa, että miks pitää koota moottori vanhoilla pulteilla, jos niitä saa varaosa kioskista reilulla 3e:lla kpl? Se kiertokangen pultti on kaikkein kovimmilla siellä moottorissa. Jos 25e säästön takia pultti katkeaa ja hajottaa sen veivin saat nostaa koko alakerran Kuusakosken lavalle ja kanteenkin uppoaa muutama satanen lisäks... Jos se jää hyvällä tuurilla "ehjäks".
Sitten tuohon TT audin pulttiin. Mulla on tossa tallissa APX, AEB, AGU ja ADR moottoreiden veivit ja männät. Pultit niissä on kaikissa samat... On kovia pultteja joo, mutta venyviä. Kertakäyttökamaa.
En vaan nyt ymmärrä ideaa, että miks pitää koota moottori vanhoilla pulteilla, jos niitä saa varaosa kioskista reilulla 3e:lla kpl? Se kiertokangen pultti on kaikkein kovimmilla siellä moottorissa. Jos 25e säästön takia pultti katkeaa ja hajottaa sen veivin saat nostaa koko alakerran Kuusakosken lavalle ja kanteenkin uppoaa muutama satanen lisäks... Jos se jää hyvällä tuurilla "ehjäks".
Okei.. No mulle on sitten kerrottu väärää "faktaa". Hyvä että kesti vehkeet kasassa. :D
Autodatan tietoihin perustuva varaosaohjelma tutun korjaamolla väitti tosiaan PG-moottorista, että kk pultteja ei tarvitse uusia. Näköjään sitä on sitten false truthia liikenteessä tuollaisissakin ohjelmistoissa.
Edittiä: Ja Bentley kertoo muuten myös, että G60:ssä kk pultit voidaan kiristää 2 kertaa..?
Autodatan tietoihin perustuva varaosaohjelma tutun korjaamolla väitti tosiaan PG-moottorista, että kk pultteja ei tarvitse uusia. Näköjään sitä on sitten false truthia liikenteessä tuollaisissakin ohjelmistoissa.
Edittiä: Ja Bentley kertoo muuten myös, että G60:ssä kk pultit voidaan kiristää 2 kertaa..?
Eipä sitä täysin varmuudella mistään näekään. Itse uskalsin luottaa tuohon, kun öljypohjan pultit olivat avaamattoman näköiset, välissä alkuperäinen tiiviste ja kk-laakerit olivat myöskin alkuperäisosat. Kone näytti muutenkin siltä, ettei sitä koskaan oltu avattu miltään suunnalta (ajettukin tosin vain alle 170tkm).
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa