1.8 GU kannen kiristysmomentti + vaihtoehtoinen kansi

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

-Joonas
-
Viestit: 180
Liittynyt: 13.8.2012 20:23

1.8 GU kannen kiristysmomentti + vaihtoehtoinen kansi

ViestiKirjoittaja -Joonas » 8.11.2012 17:35

Kansipahvin vaihto edessä viikonloppuna kakkosautoon (MkII Golf GT), joten olisi tarvetta tietää minkälaiseen momenttiin tuo kansi kannattaisi kiristää?
Viimeksi muokannut -Joonas, 4.12.2012 20:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 8.11.2012 17:54

Usein kansipahvin mukana tulee kiristysohjeet.
Ja näissähän on sitten venyvät kansipultit, jotka on suunniteltu vaihdettavaksi uusiin aina kansi irrotettaessa. Kiristysmomentin lisäksi niissä on lopuksi astekiristys.

Myös se kiristysjärjestys on tärkeä.

Omat korjausoppaani ovat tallilla, joten niitä momentteja en nyt tähän hätään pysty antamaan.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 8.11.2012 17:54

40 Nm, 60 Nm, 90°, 90°.

Kuva

-Joonas
-
Viestit: 180
Liittynyt: 13.8.2012 20:23

ViestiKirjoittaja -Joonas » 8.11.2012 20:30

Kiitos paljon!
Uudet pultit tosiaan tilasin tänään ja uusi kansipahvi tuli auton mukana, tosin ilman ohjeita

Mro
-
Viestit: 509
Liittynyt: 21.3.2009 11:39

ViestiKirjoittaja Mro » 8.11.2012 21:39

Onkoha jossain Vw/audi moottorissa eri tuo kannen kiristys momentti kun tuo 40, 60nm + 90 ja 90 astetta?

-Joonas
-
Viestit: 180
Liittynyt: 13.8.2012 20:23

ViestiKirjoittaja -Joonas » 16.11.2012 7:49

Kysytään tässä aiheessa, kun kuitenkin edelleen samasta moottorista on kyse.

Kone saatiin läjään, joten nyt on pari ongelmaa havaittavissa.

Kone meinaa lähteä huonosti käyntiin, jos se on hiukan lämmin. Pyörittää aluksi heikosti, sitten lopettaa pyörimisen pieneksi hetkeksi, jonka jälkeen polttaa putkessa muutaman kerran ja sitten hörähtää käyntiin. Viittaako siihen, että saa liikaa bensaa?

Toinen on, että jäähdytysnesteet käyvät erittäin kuumana. Nesteet kiertää normaalisti ja eivät hupene, mutta ryhtyvät höyrystymään koneen ollessa käynnissä jonkun aikaa. Sisälle puhaltaa lämmintä ilmaa täysin normaalisti. Termostaatti on uusittu, nesteet vaihdettu.Onko järjestelmässä ilmaa sitten vielä?
Lämpömittari ei liiku suuntaan eikä toiseen, mistä se voisi johtua?

Öljynmerkkivalo vilkkuu koko ajan. Öljyt ei häviä mihinkään, kiertävät normaalisti eikä ylimääräisiä öljyn vähyydestä johtuvia ääniä kuulu. Mittariston takaa alkaa kuulua surinaa, kun öljynmerkkivalo alkaa vilkkumaan. Anturi sökö?

Tyhjäkäynti ollut näitä todetessa reilut 2 000rpm, alempa tyhjäkäynti ei tällä hetkellä käy. Kaasuvaijerissa tai kaasarissa säädöt pielessä?

J.S.P
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.7.2007 23:08

ViestiKirjoittaja J.S.P » 16.11.2012 9:47

Älä käytä enää yhtään ennenkun mittaat öljynpaineet tai varmistat että on anturi vika -toivottavasti et ole jo tuhonnut konetta.

-Joonas
-
Viestit: 180
Liittynyt: 13.8.2012 20:23

ViestiKirjoittaja -Joonas » 16.11.2012 11:23

Kuinkas nuo öljynpaineet saa mitattua? En ole perehtynyt niin pahasti tuohon moottoreiden ihmeelliseen maailmaan. Kerrotaan vielä tässä, että ajoteitokoneen mukaan öljyjen lämpötila pyörii siellä 80 lämpöasteessa. Onko nuo normaalit öljylämmöt?

J.S.P
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.7.2007 23:08

ViestiKirjoittaja J.S.P » 16.11.2012 16:51

Peraatteessa mikätahansa painemittari käy jonka saa sovitettua alkuperäisen anturin tilalle ja jonka alue sopiva jotain 0-6 bar mittailuun.
Oiskohan noissakin moottoreissa ollut anturin kierre M10x 1 joten mittari pitäisi saada sovitettua tuohon -esim. jarruletkuissa löytyy tuota kierrettä eli esim. tuon letkun ulkokierteinen pää koneeseen alkuperäisen öp-anturin tilalle ja sitten jollain sovitteella mittari letkun toiseen päähän.
Tuo jarruletku ei sitten välttämättä kestä pitempään moottoriöljyä vaan saattaa paisua tukkoon, mutta tuommoseen väliaikaiseen mittaukseen yks suht helppo ja halpa ratkaisu.
Tai sitten auto mitattavaksi jollekkin korjaamolle jossa mittari.

Nuo lämmöt on ihan ok:t ja reilustikin kuumemmaksi menee kun kunnolla kuormittaa moottoria.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 16.11.2012 18:13

Noihin starttaus, käynti yms. ongelmiin: Ootko sytytyksen ajoitusta katsonut? Ja mites imusarjan tiiviste, irroititko imusarjan tuossa kantta irti käyttäessä (oletan, että irroitit ja käytit kannen plaanattavana, niinkuin kuuluisikin tehdä jos kansi käytetään irrallaan)?

-Joonas
-
Viestit: 180
Liittynyt: 13.8.2012 20:23

ViestiKirjoittaja -Joonas » 17.11.2012 1:48

Okei, täytyy kokeilla tuota kikkaa, ellen paikalliselta pajalta saa mittaria lainaan.
Sytytyksen ennakkoa en ole pystynyt tarkistamaan, kun ei ole siihen tarkoitukseen olevia laitteita. Imusarjaa en irroittanut, koska todettiin kansi täysin suoraksi eikä näin ollen plaanaukselle tai muutenkaan sen koneistukselle ollut tarvetta.

Öljyanturihan oli edestä päin katsottuna kannen oikealla puolella sivussa? Missäs lämpöanturi oli? Jos tuo lämpömittarin toimimattomuus johtuu siitä?

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 17.11.2012 9:03

Toinen öpanturi suodattimen jalassa. Mittarin anturi ylävesiletkun lähdössä.

-Joonas
-
Viestit: 180
Liittynyt: 13.8.2012 20:23

ViestiKirjoittaja -Joonas » 17.11.2012 16:10

Öljyjen merkkivalon mysteeri hoidettu. Suodattimen jalassa olevassa anturissa oli kosketushäiriö.

Jäähdytysnesteitä fuskaa parista kohtaa, toisessa asia korjantuu uudella klemmarilla, toisessa tiivisteen vaihto edessä. Tähän liittyen, mikä on se osa siinä kannessa kuskinpuolella sivussa, johon tulee jäähdytinnesteletku ja siinä on joku anturinpaikka samassa. Epäselvä selitys, mutta siihen tarvitsee uuden tiivisteen ja helpottaisi uuden hommaamista, kun tietäisi mihin se tulee :)

Tyhjäkäynti on ongelma, kierrokset 2 500-3 000rpm välillä. Näissä koneissa on Pierburg 2e2 -kaasutin? Ja eikös siellä takana oleva 13mm pultti vaikuta tyhjäkäyntiin? Jos vaikuttaa, niin ei ainakaan minun kohdalla ollut mitään vaikutusta. Imuvuoto luultavammin siis kyseessä? Kylmällä koneella tyhjäkäynti pienempi, mutta lämpimällä suurempi

w!rd
-
Viestit: 339
Liittynyt: 21.8.2009 19:02

ViestiKirjoittaja w!rd » 17.11.2012 16:51

Tähän liittyen, mikä on se osa siinä kannessa kuskinpuolella sivussa, johon tulee jäähdytinnesteletku ja siinä on joku anturinpaikka samassa. Epäselvä selitys, mutta siihen tarvitsee uuden tiivisteen ja helpottaisi uuden hommaamista, kun tietäisi mihin se tulee :)


Meinaat sitä muovista letkulähtöä jossa on yhden pultin alla se maadoituspiuha? Jos en ihan väärin muista niin siinä on ihan tavallinen o-rengas tiivisteenä. Kun ottaa sen muovihärpäkkeen mukaan malliksi varaosaliikkeeseen niin saa varmasti oikean kokoisen renkaan. Sen vanhankin voi varmaan vielä kierrättää jos sipaisee siihen ohuelti moottorisilikonia. Itse pistin siihen koneen etupuolella olevaan vastaavanlaiseen letkulähtöön moottorisilikonia kun se ei tahtonut uudella o-renkaallakaan pitää.

-Joonas
-
Viestit: 180
Liittynyt: 13.8.2012 20:23

ViestiKirjoittaja -Joonas » 17.11.2012 22:38

Tässä se on alumiininen ja normitiivisteellä, ei ole o-rengasta, mutta samasta taitaa olla kyse.

Tosin purkuhommiksi se taisi taas mennä. Jäähdytysnesteitä pääse pakoputkeen. Puskee lämpimänä valkoista savua ja haisee hiukan kitkerälle.. Ensimmäinen ja viimeinen kerta, kun käyn tarkistuttamassa kannen suoruuden nyrkkipajalla...
Tuleepa opittua kantapään kautta nämä asiat nyt kunnolla..

-Joonas
-
Viestit: 180
Liittynyt: 13.8.2012 20:23

ViestiKirjoittaja -Joonas » 4.12.2012 20:56

Njaaha, kysellään tässä samaisessa topicissa, muutin otsikointia vielä hiukan..

Eli, auto oli jo kerran ajossa, kunnes todettiin, että jäähdytysnestettä valuu pakokanaviin jostakin. Kone on siis taas avattu ja kansi odottaa menoa koeponnistukseen/oikaisuun. Sieltä jos sattuu huonoja uutisia tulemaan, niin uuden kannen etsiminen olisi siis edessä ja tästä päästäänkin sitten kysymykseeni;

Pihassa sattuu olemaan varaosa-autona vuosimallia 1986 oleva Jetta, jossa on 85hp 1.8 RH -moottori. Onko GU- ja RH -kansissa eroja vai ovatko päittäin käypäisiä? Vai joutuuko sitten pahimmassa tapauksessa jatkamaan etsimistä.

Kiitokset etukäteen!

-Joonas
-
Viestit: 180
Liittynyt: 13.8.2012 20:23

ViestiKirjoittaja -Joonas » 5.12.2012 12:53

Njaaha, pientä taustatutkimuksia tehty netin syövereistä ja ilmi tullut ainakin seuraavaa, että RP -moottoriin käy GU - ja RH - moottorin kannet, joten kaiken järjen mukaan silloin myös GU:n kansi käy RH:oon ja päinvastoin?

Joku saisi vielä varmistaa tämän, niin tietää varautua siihen, että mahdolliset kannenpurkuoperaatiot tulossa, jos koeponnistustulokset ovat huonoja.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 5.12.2012 17:30

Täältä löytyis täysin remontoitu GU kansi uusilla nostimilla, ohjareilla, tiivisteillä yms. Kuitit löytyy +300€ kaikista koneistuksista ja osista. 150e saat kannen täydellisenä.

-Joonas
-
Viestit: 180
Liittynyt: 13.8.2012 20:23

ViestiKirjoittaja -Joonas » 5.12.2012 17:41

^YVtä laitettu.

leevi
-
Viestit: 1048
Liittynyt: 24.7.2003 16:39

ViestiKirjoittaja leevi » 5.12.2012 22:44

Ensimmäinen virhe:

"todettiin kansi täysin suoraksi eikä näin ollen plaanaukselle tai muutenkaan sen koneistukselle ollut tarvetta"

Kyllä se kansi pitää/ kannattaa aina planata irroituksen jälkeen.....

Onko jako edes kohdallaan jos paukuttaa putkeen, taitaa olla hampaan kaksi pielessä. Menee helposti mienaan 8v koneessa kun kiristintä kiristää...

-Joonas
-
Viestit: 180
Liittynyt: 13.8.2012 20:23

ViestiKirjoittaja -Joonas » 7.12.2012 11:10

Joo, virheistä oppii.. Kannen suoruutta en itse todennut vaan erään korjaamon työntekijä. Ja jako tosiaan kahdella hampaalla pielessä, tuli se todettua, kun kantta irroitettiin.
Tällä kertaa tehdään asiat kunnolla eikä säästetä rahaa väärissä kohdissa :)


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 13 vierailijaa