1.8 GU kannen kiristysmomentti + vaihtoehtoinen kansi
Valvoja: ffp jäsenet
1.8 GU kannen kiristysmomentti + vaihtoehtoinen kansi
Kansipahvin vaihto edessä viikonloppuna kakkosautoon (MkII Golf GT), joten olisi tarvetta tietää minkälaiseen momenttiin tuo kansi kannattaisi kiristää?
Viimeksi muokannut -Joonas, 4.12.2012 20:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Usein kansipahvin mukana tulee kiristysohjeet.
Ja näissähän on sitten venyvät kansipultit, jotka on suunniteltu vaihdettavaksi uusiin aina kansi irrotettaessa. Kiristysmomentin lisäksi niissä on lopuksi astekiristys.
Myös se kiristysjärjestys on tärkeä.
Omat korjausoppaani ovat tallilla, joten niitä momentteja en nyt tähän hätään pysty antamaan.
Ja näissähän on sitten venyvät kansipultit, jotka on suunniteltu vaihdettavaksi uusiin aina kansi irrotettaessa. Kiristysmomentin lisäksi niissä on lopuksi astekiristys.
Myös se kiristysjärjestys on tärkeä.
Omat korjausoppaani ovat tallilla, joten niitä momentteja en nyt tähän hätään pysty antamaan.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Kysytään tässä aiheessa, kun kuitenkin edelleen samasta moottorista on kyse.
Kone saatiin läjään, joten nyt on pari ongelmaa havaittavissa.
Kone meinaa lähteä huonosti käyntiin, jos se on hiukan lämmin. Pyörittää aluksi heikosti, sitten lopettaa pyörimisen pieneksi hetkeksi, jonka jälkeen polttaa putkessa muutaman kerran ja sitten hörähtää käyntiin. Viittaako siihen, että saa liikaa bensaa?
Toinen on, että jäähdytysnesteet käyvät erittäin kuumana. Nesteet kiertää normaalisti ja eivät hupene, mutta ryhtyvät höyrystymään koneen ollessa käynnissä jonkun aikaa. Sisälle puhaltaa lämmintä ilmaa täysin normaalisti. Termostaatti on uusittu, nesteet vaihdettu.Onko järjestelmässä ilmaa sitten vielä?
Lämpömittari ei liiku suuntaan eikä toiseen, mistä se voisi johtua?
Öljynmerkkivalo vilkkuu koko ajan. Öljyt ei häviä mihinkään, kiertävät normaalisti eikä ylimääräisiä öljyn vähyydestä johtuvia ääniä kuulu. Mittariston takaa alkaa kuulua surinaa, kun öljynmerkkivalo alkaa vilkkumaan. Anturi sökö?
Tyhjäkäynti ollut näitä todetessa reilut 2 000rpm, alempa tyhjäkäynti ei tällä hetkellä käy. Kaasuvaijerissa tai kaasarissa säädöt pielessä?
Kone saatiin läjään, joten nyt on pari ongelmaa havaittavissa.
Kone meinaa lähteä huonosti käyntiin, jos se on hiukan lämmin. Pyörittää aluksi heikosti, sitten lopettaa pyörimisen pieneksi hetkeksi, jonka jälkeen polttaa putkessa muutaman kerran ja sitten hörähtää käyntiin. Viittaako siihen, että saa liikaa bensaa?
Toinen on, että jäähdytysnesteet käyvät erittäin kuumana. Nesteet kiertää normaalisti ja eivät hupene, mutta ryhtyvät höyrystymään koneen ollessa käynnissä jonkun aikaa. Sisälle puhaltaa lämmintä ilmaa täysin normaalisti. Termostaatti on uusittu, nesteet vaihdettu.Onko järjestelmässä ilmaa sitten vielä?
Lämpömittari ei liiku suuntaan eikä toiseen, mistä se voisi johtua?
Öljynmerkkivalo vilkkuu koko ajan. Öljyt ei häviä mihinkään, kiertävät normaalisti eikä ylimääräisiä öljyn vähyydestä johtuvia ääniä kuulu. Mittariston takaa alkaa kuulua surinaa, kun öljynmerkkivalo alkaa vilkkumaan. Anturi sökö?
Tyhjäkäynti ollut näitä todetessa reilut 2 000rpm, alempa tyhjäkäynti ei tällä hetkellä käy. Kaasuvaijerissa tai kaasarissa säädöt pielessä?
Peraatteessa mikätahansa painemittari käy jonka saa sovitettua alkuperäisen anturin tilalle ja jonka alue sopiva jotain 0-6 bar mittailuun.
Oiskohan noissakin moottoreissa ollut anturin kierre M10x 1 joten mittari pitäisi saada sovitettua tuohon -esim. jarruletkuissa löytyy tuota kierrettä eli esim. tuon letkun ulkokierteinen pää koneeseen alkuperäisen öp-anturin tilalle ja sitten jollain sovitteella mittari letkun toiseen päähän.
Tuo jarruletku ei sitten välttämättä kestä pitempään moottoriöljyä vaan saattaa paisua tukkoon, mutta tuommoseen väliaikaiseen mittaukseen yks suht helppo ja halpa ratkaisu.
Tai sitten auto mitattavaksi jollekkin korjaamolle jossa mittari.
Nuo lämmöt on ihan ok:t ja reilustikin kuumemmaksi menee kun kunnolla kuormittaa moottoria.
Oiskohan noissakin moottoreissa ollut anturin kierre M10x 1 joten mittari pitäisi saada sovitettua tuohon -esim. jarruletkuissa löytyy tuota kierrettä eli esim. tuon letkun ulkokierteinen pää koneeseen alkuperäisen öp-anturin tilalle ja sitten jollain sovitteella mittari letkun toiseen päähän.
Tuo jarruletku ei sitten välttämättä kestä pitempään moottoriöljyä vaan saattaa paisua tukkoon, mutta tuommoseen väliaikaiseen mittaukseen yks suht helppo ja halpa ratkaisu.
Tai sitten auto mitattavaksi jollekkin korjaamolle jossa mittari.
Nuo lämmöt on ihan ok:t ja reilustikin kuumemmaksi menee kun kunnolla kuormittaa moottoria.
Okei, täytyy kokeilla tuota kikkaa, ellen paikalliselta pajalta saa mittaria lainaan.
Sytytyksen ennakkoa en ole pystynyt tarkistamaan, kun ei ole siihen tarkoitukseen olevia laitteita. Imusarjaa en irroittanut, koska todettiin kansi täysin suoraksi eikä näin ollen plaanaukselle tai muutenkaan sen koneistukselle ollut tarvetta.
Öljyanturihan oli edestä päin katsottuna kannen oikealla puolella sivussa? Missäs lämpöanturi oli? Jos tuo lämpömittarin toimimattomuus johtuu siitä?
Sytytyksen ennakkoa en ole pystynyt tarkistamaan, kun ei ole siihen tarkoitukseen olevia laitteita. Imusarjaa en irroittanut, koska todettiin kansi täysin suoraksi eikä näin ollen plaanaukselle tai muutenkaan sen koneistukselle ollut tarvetta.
Öljyanturihan oli edestä päin katsottuna kannen oikealla puolella sivussa? Missäs lämpöanturi oli? Jos tuo lämpömittarin toimimattomuus johtuu siitä?
Öljyjen merkkivalon mysteeri hoidettu. Suodattimen jalassa olevassa anturissa oli kosketushäiriö.
Jäähdytysnesteitä fuskaa parista kohtaa, toisessa asia korjantuu uudella klemmarilla, toisessa tiivisteen vaihto edessä. Tähän liittyen, mikä on se osa siinä kannessa kuskinpuolella sivussa, johon tulee jäähdytinnesteletku ja siinä on joku anturinpaikka samassa. Epäselvä selitys, mutta siihen tarvitsee uuden tiivisteen ja helpottaisi uuden hommaamista, kun tietäisi mihin se tulee :)
Tyhjäkäynti on ongelma, kierrokset 2 500-3 000rpm välillä. Näissä koneissa on Pierburg 2e2 -kaasutin? Ja eikös siellä takana oleva 13mm pultti vaikuta tyhjäkäyntiin? Jos vaikuttaa, niin ei ainakaan minun kohdalla ollut mitään vaikutusta. Imuvuoto luultavammin siis kyseessä? Kylmällä koneella tyhjäkäynti pienempi, mutta lämpimällä suurempi
Jäähdytysnesteitä fuskaa parista kohtaa, toisessa asia korjantuu uudella klemmarilla, toisessa tiivisteen vaihto edessä. Tähän liittyen, mikä on se osa siinä kannessa kuskinpuolella sivussa, johon tulee jäähdytinnesteletku ja siinä on joku anturinpaikka samassa. Epäselvä selitys, mutta siihen tarvitsee uuden tiivisteen ja helpottaisi uuden hommaamista, kun tietäisi mihin se tulee :)
Tyhjäkäynti on ongelma, kierrokset 2 500-3 000rpm välillä. Näissä koneissa on Pierburg 2e2 -kaasutin? Ja eikös siellä takana oleva 13mm pultti vaikuta tyhjäkäyntiin? Jos vaikuttaa, niin ei ainakaan minun kohdalla ollut mitään vaikutusta. Imuvuoto luultavammin siis kyseessä? Kylmällä koneella tyhjäkäynti pienempi, mutta lämpimällä suurempi
Tähän liittyen, mikä on se osa siinä kannessa kuskinpuolella sivussa, johon tulee jäähdytinnesteletku ja siinä on joku anturinpaikka samassa. Epäselvä selitys, mutta siihen tarvitsee uuden tiivisteen ja helpottaisi uuden hommaamista, kun tietäisi mihin se tulee :)
Meinaat sitä muovista letkulähtöä jossa on yhden pultin alla se maadoituspiuha? Jos en ihan väärin muista niin siinä on ihan tavallinen o-rengas tiivisteenä. Kun ottaa sen muovihärpäkkeen mukaan malliksi varaosaliikkeeseen niin saa varmasti oikean kokoisen renkaan. Sen vanhankin voi varmaan vielä kierrättää jos sipaisee siihen ohuelti moottorisilikonia. Itse pistin siihen koneen etupuolella olevaan vastaavanlaiseen letkulähtöön moottorisilikonia kun se ei tahtonut uudella o-renkaallakaan pitää.
Tässä se on alumiininen ja normitiivisteellä, ei ole o-rengasta, mutta samasta taitaa olla kyse.
Tosin purkuhommiksi se taisi taas mennä. Jäähdytysnesteitä pääse pakoputkeen. Puskee lämpimänä valkoista savua ja haisee hiukan kitkerälle.. Ensimmäinen ja viimeinen kerta, kun käyn tarkistuttamassa kannen suoruuden nyrkkipajalla...
Tuleepa opittua kantapään kautta nämä asiat nyt kunnolla..
Tosin purkuhommiksi se taisi taas mennä. Jäähdytysnesteitä pääse pakoputkeen. Puskee lämpimänä valkoista savua ja haisee hiukan kitkerälle.. Ensimmäinen ja viimeinen kerta, kun käyn tarkistuttamassa kannen suoruuden nyrkkipajalla...
Tuleepa opittua kantapään kautta nämä asiat nyt kunnolla..
Njaaha, kysellään tässä samaisessa topicissa, muutin otsikointia vielä hiukan..
Eli, auto oli jo kerran ajossa, kunnes todettiin, että jäähdytysnestettä valuu pakokanaviin jostakin. Kone on siis taas avattu ja kansi odottaa menoa koeponnistukseen/oikaisuun. Sieltä jos sattuu huonoja uutisia tulemaan, niin uuden kannen etsiminen olisi siis edessä ja tästä päästäänkin sitten kysymykseeni;
Pihassa sattuu olemaan varaosa-autona vuosimallia 1986 oleva Jetta, jossa on 85hp 1.8 RH -moottori. Onko GU- ja RH -kansissa eroja vai ovatko päittäin käypäisiä? Vai joutuuko sitten pahimmassa tapauksessa jatkamaan etsimistä.
Kiitokset etukäteen!
Eli, auto oli jo kerran ajossa, kunnes todettiin, että jäähdytysnestettä valuu pakokanaviin jostakin. Kone on siis taas avattu ja kansi odottaa menoa koeponnistukseen/oikaisuun. Sieltä jos sattuu huonoja uutisia tulemaan, niin uuden kannen etsiminen olisi siis edessä ja tästä päästäänkin sitten kysymykseeni;
Pihassa sattuu olemaan varaosa-autona vuosimallia 1986 oleva Jetta, jossa on 85hp 1.8 RH -moottori. Onko GU- ja RH -kansissa eroja vai ovatko päittäin käypäisiä? Vai joutuuko sitten pahimmassa tapauksessa jatkamaan etsimistä.
Kiitokset etukäteen!
Njaaha, pientä taustatutkimuksia tehty netin syövereistä ja ilmi tullut ainakin seuraavaa, että RP -moottoriin käy GU - ja RH - moottorin kannet, joten kaiken järjen mukaan silloin myös GU:n kansi käy RH:oon ja päinvastoin?
Joku saisi vielä varmistaa tämän, niin tietää varautua siihen, että mahdolliset kannenpurkuoperaatiot tulossa, jos koeponnistustulokset ovat huonoja.
Joku saisi vielä varmistaa tämän, niin tietää varautua siihen, että mahdolliset kannenpurkuoperaatiot tulossa, jos koeponnistustulokset ovat huonoja.
Ensimmäinen virhe:
"todettiin kansi täysin suoraksi eikä näin ollen plaanaukselle tai muutenkaan sen koneistukselle ollut tarvetta"
Kyllä se kansi pitää/ kannattaa aina planata irroituksen jälkeen.....
Onko jako edes kohdallaan jos paukuttaa putkeen, taitaa olla hampaan kaksi pielessä. Menee helposti mienaan 8v koneessa kun kiristintä kiristää...
"todettiin kansi täysin suoraksi eikä näin ollen plaanaukselle tai muutenkaan sen koneistukselle ollut tarvetta"
Kyllä se kansi pitää/ kannattaa aina planata irroituksen jälkeen.....
Onko jako edes kohdallaan jos paukuttaa putkeen, taitaa olla hampaan kaksi pielessä. Menee helposti mienaan 8v koneessa kun kiristintä kiristää...
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 47 vierailijaa