Pierburg 2E-E toiminta, vianetsintä ja muu pohdinta

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

eGetin
-
Viestit: 98
Liittynyt: 13.1.2008 23:02

ViestiKirjoittaja eGetin » 9.2.2014 18:19

Siinä tapauksessa kannattaa lukaista tuo linkittämäni thread alusta loppuun. Muistelisin siellä olleen pariinkin otteeseen vastaavanlaista ilmiötä kuin mitä teikäläisen autossa on.

Rookeri
-
Viestit: 10
Liittynyt: 9.2.2014 16:57

ViestiKirjoittaja Rookeri » 9.2.2014 18:23

Joo pitää lukea :)

JooNat
-
Viestit: 46
Liittynyt: 4.1.2014 13:54

ViestiKirjoittaja JooNat » 11.2.2014 13:25

No nyt on taas jotain touhuttu, alkaa kääntymään sähköpuolelle tuo vika? Elikkä vaihdoin sen kumilaipan, jolla kaasutin on kiinni imusarjassa, vanhakin oli kyllä ok minun mielestä. Bensaa se on kyllä ainakin saanut, tuli huomattua.

Mitenkäs tuo ryyppyläppä, pitääkö olla kylmällä koneella taikka käynnistäessä auki asennossa se läppä vai kiinni? Itellä kokoajan täysin auki asennossa ollut se. Ja vastusmittarilla mittaillessa antoi oikean määrän ohmejakin, tosin lukema laski pikkuhiljaa itsekseen?

Seuraavaksi voisin lyödä kaasarin hilppeet takaisin kiinni ja käydä tarkistamaan tuota sytytys puolta. Mitenkähän kannattais lähteä kokeilemaan, että tuleeko kipinää? Joskus mopoajoilla kokeiltu ihan vaan silleen, että kanteen kokeiltu tulppaa startatessa ja kipinää tullut?

Ja eGetin ehdotti tuota virtalukon pohjaa, sekin on pyöriny mielessä vaihtaa, mutta en oo saanut uutta vielä hommattua ja vaikutti aika hankalalta vaihtaa, varsinkin kun touhutaan parkkipaikalla ilman kummoisia työkaluja..

Ja nyt ollaan siis edelleen siinä tilanteessa, että autoa ei olla saatu käymään. Viimeeksi, kun auto kävi niin tyhjäkäynti oli korkea ~3k luokkaa ja kaasupohjassa röpötti eli ajaminen oli oikeastaan "tyhjäkäynnillä" rullaamista/pintakaasulla yrittämistä.

Edittiä perään: Joku ehdotti potentiometrin mittausta, tässä oli muistaakseni 3 napaa ja en oikein saanut lukemia mitattua tästä?

JooNat
-
Viestit: 46
Liittynyt: 4.1.2014 13:54

ViestiKirjoittaja JooNat » 11.2.2014 15:36

Jatketaan monologia. Saatiin kaverin avustuksella auto käymään pirullisen sahaamisen jälkeen.
Kokeilin nyppiä lämpöanturien liittimiä irti moottorin etupuolelta eikä näillä ollut merkitystä. Kaasua ei kärsinyt antaa aluksi ollenkaan, kun auto meinasi sammua ja röpötti alkuun. Hiukan lämmettyä rupesi tyhjäkäynti nousemaan ja kaasua pystyi jo nostamaan ainakin tuossa paikallaan kaasutellessa, en kokeillut ajaa.

Sain tyhjäkäynnin laskemaan, kun painoin tuota kaasuläpän käyttölaitteen tankoa sisäänpäin sormella, vapauttaessa työntyi ulos -> kierrokset nousee sinne 3k tienoille tyhjäkäynnillä.

Potentiometristä en saanut mittaamalla 1 ja 3 navan väliltä mitään vastusarvoja, liekkö tuo nyt paskana? Vois juontaa myös juurensa tuohon korkeaan tyhjäkäyntiin.

Sitten tarttis ihmetellä, että miksi tuo lähtee niin nihkeästi käyntiin kylmällä koneella. Lämpösenä lähtee kyllä normaalisti, tuli kokeiltua tuossa samalla kun lämpimäksi käytin.

Eli edellisen viestin kipinän etsimisen voi unohtaa, kipinä nyt kuitenkin löytyy ilmeisemmin, kun käyntiin tuo saatiin. Vielä mietityttää tuo rikastimen käyttölaite, kun antaa oikean vastusarvon, mutta tippuu hiljalleen tuo arvo?

JooNat
-
Viestit: 46
Liittynyt: 4.1.2014 13:54

ViestiKirjoittaja JooNat » 20.3.2014 19:37

Ollut hiukka motivaation puutetta tämän kimpussa. Sillon tällön jotain osaa vaihdettu ja autoa käytetty, mutta ei vaan tahdo vikaa löytyä. Vikakoodin luku vehkeitä ei ole niin ei ole niitä luettu.

Potentiometri on vaihdettu sekä tuo ryypyn käyttölaite, myös kaasuläpän käyttölaitteen vaihdoin varaosa kaasarista. Alipaineletku oli puhki joka menee virranjakajalle.

Ryyppy ei toimi, eli läpän kun laittaa sormella kiinni ja starttaa niin lähtee hienosti käyntiin.
Kone käy kylmänä ryyppy päällä kierroksilla, normaalia ryyppy päällä, olettaisin?
Kone kun lämpiää, niin alkaa kierrokset nousta ja nousee sinne 3k tienoille pikkuhiljaa eikä laske tyhjäkäynnille.

Tuleeko kenelläkään mitään mieleen, mitä vois tarkistaa tai kenellä on samaa ongelmaa ollu näitten kanssa mitä tolle tekis?

eGetin
-
Viestit: 98
Liittynyt: 13.1.2008 23:02

ViestiKirjoittaja eGetin » 20.3.2014 22:54

En tiedä olenko jo aiemmin tuosta maininnut mutta itsellä hävisi tuo tyhjäkäynnin seilailu lopullisesti kun siitä ryypyn käyttölaitteen alta löytyvää piuhan liitintä puristelin, heiluttelin ja painoin kunnolla kiinnipäin. Jossakin niillä seutumilla siis on vikaa mikäli kierrokset seilailee miten sattuu ja auto painelee kaasua välistä itsekseen. Se itse liitinkin voi ihan mahdollisesti olla sökönä jos palikan vaihto ei auta.

Itsellä on kakkis pelittänyt nyt yli puoli vuotta erittäin mallikkaasti, vähän se tyhjäkäynnillä täristää (ajoitukset kohdallaan) ja alta 3k rpm nykii kiihdytyksissä mutta ei jaksa enää pikkuvikoihin puuttua kun yleensä ottaen auto toimii mallikkaasti. Todennäköisesti uudet tulpat ja kunnon tulpanjohdot auttaisivat vaan kun ei opiskelijalla ole juuri nyt kaivaa rahaa kunnon tulpanjohtoihin. Kulutus on ollut alhaista ja tyhjäkäynti on niinkuin kuuluukin. Ryyppy päällä kierrokset ovat alkuun 1200rpm oikein kylmällä kelillä, sen jälkeen ne laskevat 1000-1100rpm tienoille ja lopuksi 700-750rpm.

Välillä moottorijarrulta kytkintä pohjaan painaessa meinaa kottero sammua mutta tähänkin taisi löytyä jo syypää. Ainakin itselläni on koslassa kaasupolkimen alussa pieni tyhjä mutta tahmea alue eikä auto jaksa vetää kaasupoljinta riittävästi jotta saisi pidettyä kierrokset kytkintä pohjaan painettaessa kohdillaan. Jos muistaa painaa hieman jalalla kaasupoljinta niin homma toimii niinkuin kuuluukin.

E: Onko muuten sen ryypyn käyttölaitteen johtoa mittailtu, onko siellä vastukset kohdallaan ja kulkeeko sähköä?

JooNat
-
Viestit: 46
Liittynyt: 4.1.2014 13:54

ViestiKirjoittaja JooNat » 21.3.2014 15:42

Tyhjäkäynti ei seilaa vaan kone "huutaa" kokoajan, lämmetessä nousee tuonne 3k tienoille.
Täytyy varmaan alkaa perehtyä tuohon aivolaatikkoon ja purkaa kaasutin kokonaan pois autosta ja käydä läpi ja puhdistella kunnolla ja samalla vaihtaa nuo letkut uusiin ja kattoa johdot läpi.

Harmi, kun en oikeen ole noihin sähköhommiin perehtynyt, mutta ei kai auta kun ruveta käymään yleismittarilla johtoja läpi. Voihan noi mitata vaikka johdon molemmista päistä vastus mittauksella niin näkee onko johdot poikki.

eGetin
-
Viestit: 98
Liittynyt: 13.1.2008 23:02

ViestiKirjoittaja eGetin » 21.3.2014 15:45

No siis seilaaminen oli vähän väärä termi. Itselläni kierrokset nousivat pääasiassa juurikin tuonne 3k rpm tienoille ja pysyi siellä mutta saattoivat välillä nousta vain 2,5k rpm tai ehkä jopa 3,5k rpm asti. Se liittimien tarkistelu ei ole mitään rakettitiedettä mutta kaverin siihen tarvitsee jotta ei mene hermot niiden piuhojen kanssa räpeltämisessä.

JooNat
-
Viestit: 46
Liittynyt: 4.1.2014 13:54

ViestiKirjoittaja JooNat » 21.3.2014 16:12

Joo kyllä tää on enemmän motivaation puutetta pelata tuon kanssa ja ei ole oikeen kunnon paikkaa laitella, niin se vie aikaa. Mutta tehdään huolella ja rauhassa. :)

JooNat
-
Viestit: 46
Liittynyt: 4.1.2014 13:54

ViestiKirjoittaja JooNat » 12.4.2014 16:28

Noniin nyt alkaa riittää puuhastelu tuon Pierburgin kanssa. Ohjainlaitteesta lähtien kaikki purettu ja tsekattu. Todennäköisesti sieltä on nyt jostain joku johto poikki taikka boksi on paskana. Boksi oli sisältä kuin uusi, ei minkään näköistä hapettumaa tai irronneita juotoksia.

Nyt kiinnostais vaihtaa tilalle vaikkapa ruisku eli ilmeisesti mono jetronic kävis melko suoraan kumilaipan vaihtamalla. Myös kokonaisen tekniikan sovitus jostain muusta vehkeestä kiinnostaisi.

Jos jollain on ylimääräisenä tekniikkaa tai noita ruisku vempeleitä, niin voisin olla niistä kiinnostunut.

eGetin
-
Viestit: 98
Liittynyt: 13.1.2008 23:02

ViestiKirjoittaja eGetin » 12.4.2014 17:13

Nononno, katoitko sitä johtoa mistä höpisin - tuliko oikeat vastusarvot, oliko kontaktivikaa tms.? Voihan se ite mötikkäkin rikki olla.

JooNat
-
Viestit: 46
Liittynyt: 4.1.2014 13:54

ViestiKirjoittaja JooNat » 12.4.2014 18:25

No nyt on seuraavaa tehty:
-alipaineletkut on kaikki uusittu, yksi oli puhki joka ohjaa sytkää
-kumilaippa vaihdettu kaasarin alle mallia motonet
-kaikki liitokset käytetty auki ja puhdistettu
-kokeiltu alipaineletkuja useammissa paikoissa, on oikeilla paikoilla kaikki letkut
-bensasuodatin vaihdettu joka tulee letkun väliin konehuoneessa
-varaosa kaasarista kokeiltu toisilla kaasarin osilla toimivuutta
-potentiometri ja ryypyn käyttölaite uusittu, tilasin ebayn kautta kunnostetut

Eli nyt vika on kohdistettu sähköpuolelle, ryyppyläppä pysyy jatkuvasti samassa asennossa vaikka sen pitäisi käsittääkseni liikkua, varsinkin kylmänä käynnistäessä läppä menee kiinni.

Nyt puuttuu selvästi siis ohjaus sieltä ja veikkaisin samaa kaasuläpän käyttölaitteelle, alipaine ohjauksen pitäisi toimia, mutta sähkö puuttuu ohjaamasta venttiileitä käyttölaitteen sisällä.
Käsittääkseni käyttölaitteen sisällä on vaan kalvo, jolla joko työnnetään tai vedetään tankoa joka sitten puolestaan ohjaa kaasuläppää. Ja kuten aiemmissa postauksissani mainitsin, niin sormella tuota tankoa painettaessa käynti laskee.

Periaatteessa vastasin siis tässä itse itselleni jo mikä siellä on vikana, mutta ei ole oikein mielenkiintoa tilailla osia summamutikassa, kun ei noita oikein tahdo mistään löytyä. Ohjainboksin jos jostain läheltä löytäisin vaikkapa lainaksi tai kohtuu hinnalla voisin ostaakkiin, niin sillä olisi helppo ainakin kokeilla ettei vika ole itse boksissa.

Ohjainlaitteen johtoja en ole mittaillut, kun en oikein keksi miten niihin pääsisi käsiksi katkomatta niitä. Sähkökaavio taitaa löytyä eräästä pdfstä, jonka taisin tätä kautta löytääkin. Siinä opuksessa kerrotaan Pierburgin toiminnasta englanniksi, on ollut hyvänä apuna touhutessa.

No tulipa tekstiä kerrakseen, mutta toivottavasti ei ihan turhaa ole ja joku voi hyödyntää omissa askareissaan jotain näistä opituista asioista.

eGetin
-
Viestit: 98
Liittynyt: 13.1.2008 23:02

ViestiKirjoittaja eGetin » 13.4.2014 13:57

Kannattanee kyyläillä tuota myyntipalstaa ja vilkuilla vähän ebayn puolelle myös. Täältä olen aikoinaan ~40e hintaan hommaillut varaosakaasarin ja siinä mukana sai myös ECUn sekä sytkäboksin. ECUn liittimellehän taisi olla jonkinlainen kaavio tuolla aloitusviestin takaisissa linkeissä ja ne johdot saa mittailtua ihan siitä liittimestä tökkimällä.

Oletko sen mustan alipainemötikän toimintaa tarkastellut? Sehän ohjaa jotakin vipua minkä kautta kierrokset saa 3k rpm saakka nosteltua.
http://www.ruddies.business.t-online.de ... 2EE_VW.htm tuossa kuvassa palikka numero 6. Sehän on tainnut joillakin myös temppuilla ja aiheuttaa tuota tyhjäkäynnin kohoamista. Itselläni se ei vain tullut kyseeseen kun kierrokset tosiaan saattoivat huidella välillä lähemmäs 4k rpm vaikkakin pääosin 3000 pinnassa.

JooNat
-
Viestit: 46
Liittynyt: 4.1.2014 13:54

ViestiKirjoittaja JooNat » 13.4.2014 14:31

No täytyy vielä mitata nuo johdot läpi. Tosiaan kierrosmittaria ei ole tuossa minun autossa, niin en tiedä vaikka kierrokset olisi parhaimmillaan siellä 4k paikkeillakin. Korvakuulolla heitettynä siellä 3k paikkeilla ne yleensä huitelee, kun ei kovin lämpimäksi ole konetta käyttänyt. Mitä enemmän käyttää, sen kovempaa se käy.

On sitäkin hiplailtu, en ole siihen kovin tarkkaan perehtynyt, mutta vaikuttaisi ehjältä.

eGetin
-
Viestit: 98
Liittynyt: 13.1.2008 23:02

ViestiKirjoittaja eGetin » 14.4.2014 13:28

Oliko se sininen lämpötila-anturi uusittu milloin viimeksi? Jos oli niin oliko marmorilta vai muualta?

JooNat
-
Viestit: 46
Liittynyt: 4.1.2014 13:54

ViestiKirjoittaja JooNat » 14.4.2014 13:49

Eipäs ole tuosta tietoa. Onko se, joka on imusarjan päällä kannen takana? Sininen liitin? Muutenkin jäänyt vähän auki, että mistä nuo värit tulee?

eGetin
-
Viestit: 98
Liittynyt: 13.1.2008 23:02

ViestiKirjoittaja eGetin » 14.4.2014 13:56

Siinä lohkon edessä on sellainen vesiletkujen liitoskappale mistä lähtee putket syylärille ja vesipumpulle. Samaisessa palikassa on kiinni kaksi anturia - musta (mittaristolle tieto) ja sininen (ECUlle tieto). Se sininen anturi tuppaa vanhemmiten menemään rikki ja aiheuttaa sitä myöten mitä ihmeellisimpiä vikoja. Kannattaa hakea se marmorilta eikä tarvikekaupasta, hintaa ei ole kuin hieman päälle 20e.

JooNat
-
Viestit: 46
Liittynyt: 4.1.2014 13:54

ViestiKirjoittaja JooNat » 14.4.2014 13:59

Täytyypä hakea, kiitokset vinkistä! Ihme juttu, jos tuosta olisi kiinni, kun ohjaus puuttuu kuitenkin kaasuläpän käyttölaitteelta ja ryypyn käyttölaitteelta. Voisi olla kuitenkin loogista, eli noihinhan se vaikuttaa, mutta että koko ohjaus puuttuu. Mystistä. :D

eGetin
-
Viestit: 98
Liittynyt: 13.1.2008 23:02

ViestiKirjoittaja eGetin » 14.4.2014 18:57

Meikästä tuntuu että tuo koko moottori pyörii tuon lämpötila-anturin varassa.

JooNat
-
Viestit: 46
Liittynyt: 4.1.2014 13:54

ViestiKirjoittaja JooNat » 26.4.2014 14:28

Nyt alkaa olla melko varmaa, että vika on tossa ohjainboksissa. Vaihdoin myös sen lämpö anturin, ei vaikutusta.
Täytyy käydä mittaamassa johdot vielä läpi, ettei ole poikki.
Toki tuo kaasuläpän käyttölaitekkin voi olla myös rikki, mutta ohjausvirtaa ei tule esim. tuolle ryypyn käyttölaitteelle ja virrat pysyy samoina tuolle kaasuläpän käyttölaitteelle oli auto sitten käynnissä tai pelkästään virrat päällä sammuksissa.
Suoralla virralla tuo ryypyn käyttölaitekkin toimii.

JooNat
-
Viestit: 46
Liittynyt: 4.1.2014 13:54

ViestiKirjoittaja JooNat » 10.5.2014 11:33

Boksin vaihdoin ja nyt toimii.

Mitähän eroa on noilla bokseilla, kun vanhassa oli eri koodit kuin uudessa.
Vanhassa 893 907 383 B ja uusi muuten sama, mutta A lopussa.
Bosch koodit vanha 0 285 007 061 ja uusi 0 285 007 044.

E: pikaisella googlettelulla, voiko tuo liittyä lambdaan? Eli tossahan on lambda tossa autossa, niin onko noita ecotronicceja myös ilman lambdaa olevissa autoissa?

eGetin
-
Viestit: 98
Liittynyt: 13.1.2008 23:02

ViestiKirjoittaja eGetin » 10.5.2014 12:49

Lieneekö vain ihan päivitettyjä malleja. Itselläni on tallissa varapurkkina -90 1.6 PN:stä napattu B-kirjaimella varustettu ECU siinä missä omassa koslassa oli valmiina C-kirjaimeen päättyvä boksi. Käytännössä mitään eroa noiden välillä ei ole tullut havaittua.

JooNat
-
Viestit: 46
Liittynyt: 4.1.2014 13:54

ViestiKirjoittaja JooNat » 10.5.2014 12:51

Jostakin netin syövereistä löysin jonkun liikkeen myynti-ilmon, jossa oli mainittuna juurikin tuo B ja C malli keskenään, mutta A:sta ei ollut puhettakaan?

JooNat
-
Viestit: 46
Liittynyt: 4.1.2014 13:54

ViestiKirjoittaja JooNat » 16.5.2014 11:28

Täytyykin ruveta tutkimaan sytkäpuolta, kun nykii pienellä kaasulla ja etenkin kylmänä. Pienillä kierroksilla nykii ihan urakalla, ei meinaa kulkea ollenkaan.
Ideoita? Tulpat, johdot, pyörijä ja jakajankansi on uusia. Johdotkin oli jotkut vähän laadukkaammat, ei ne motonetin johdot.

eGetin
-
Viestit: 98
Liittynyt: 13.1.2008 23:02

ViestiKirjoittaja eGetin » 16.5.2014 12:50

Puola? Ja vaikka olisi jossain välissä uusittu niin tärkeätä on myös se, että on ostanut Boschin puolan eikä niitä Motonetin 20e puolan irvikuvia. Itselläni puola oireili myös nykimisenä ja aivan törkeänä pätkimisenä reippaammalla kaasulla. Lisäksi Motonetin tarvikepuola laukesi 200km ajon jälkeen ja oireili vain niin, että toiseen suuntaan käännyttäessä auto sammui :D

E: Boschin puola taisi olla 80e luokkaa. Ei pysty tosin muistamaan että olenko hakenut sen Tarviketorilta vai tilasinko jälleen kerran Ebaystä. Boschin sivuilta löytyy se näppärä varaosaselain missä saa moottorityyppiä myöten valittua auton ja sieltä löytyy oikeat Boschin osanumerot.

JooNat
-
Viestit: 46
Liittynyt: 4.1.2014 13:54

ViestiKirjoittaja JooNat » 16.5.2014 14:42

Kiitoksia jälleen nopeasta vastauksesta, täytyy käydä ajamassa koeajoa vähän pitempi lenkki, että kone lämpeää kunnolla ja tarkistaa myös tulpat sen jälkeen.

Puolavikanenhan pätkii sekäettä kylmällä ja lämpimällä?

eGetin
-
Viestit: 98
Liittynyt: 13.1.2008 23:02

ViestiKirjoittaja eGetin » 16.5.2014 23:50

Ei luulisi moottorin lämpötilan vaikuttavan jos puola on rikki.

Fränklin
-
Viestit: 98
Liittynyt: 16.5.2013 14:54

ViestiKirjoittaja Fränklin » 17.5.2014 11:28

Oiskohan mullakin nyt jotain hajonnu tästä kaasarista, kun ei pysy tyhjäkäynnillä ollenkaa päällä.Auto lähtee huonosti käyntiin, välillä ei käynnisty ollenkaa.Jos auton saa käyntii ja polkasee kaasua ja nostaa kierrokset 2000 auto käy normaalisti, mutta heti kun kaasun päästää pois niin auto sammuu .Oisko mitään ideoita mikä vois aiheuttaa tämän?

JooNat
-
Viestit: 46
Liittynyt: 4.1.2014 13:54

ViestiKirjoittaja JooNat » 17.5.2014 17:00

Jassoo, pätkiminen katos itsestään kun tuli aurinkoinen ja kuiva keli ja ajoin oikein kunnolla lämpimäksi koneen eilen.
Olisiko ollut sitten kosteutta jossain.

E: Niin siis silloin oli ollut kostea sateinen keli, kun pätkimistä oli.

eGetin
-
Viestit: 98
Liittynyt: 13.1.2008 23:02

ViestiKirjoittaja eGetin » 22.5.2014 23:35

Kovasti tuntuisi tuo omakin kakkis tykkäävän siitä kun sillä ajelee. Kaupunkiajon jälkeen on vähän tukkoisen oloinen ja nytkyttää enempi. Kun sillä ajelee vajaa 500km maantiereissun porukoille ja ohittelee vähän väliä rekkaa ja henkilöautoa kepittämällä kolmoselle ja luukuttamalla huolella niin alkaa aina pikkuhiljaa kaasari toimia kuin uusi. Jokin palikka siellä siis vissiin tykkää kerätä shaissea itseensä pätkäajossa tai vaihtoehtoisesti jumittaa auton seistessä ruudussa.

eGetin
-
Viestit: 98
Liittynyt: 13.1.2008 23:02

ViestiKirjoittaja eGetin » 18.7.2014 20:27

http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=195142

Tuolla tuli vihjettä että myös bensapumppu voisi olla osasyyllinen sammuiluun moottorijarrutukselta. Käväsinpäs hakemassa mätänetistä 33e tarvikepumpun ja asentelin sen iltapäivän ratoksi paikoilleen.

Noh, tyhjäkäynti ainakin tasaantui. Aiemmin kottero tärisi ihan julmetusti tyhjäkäynnillä, nyt käynti on silkinpehmeää 8) En saanut myöskään risteyksiin sammumaan, enkä edes lähelle sammumista. Samoin alta 3k rpm rykimiset pehmenivät joskaan eivät hävinneet eli todettakoot vanhan pumpun olleen hieman väsähtänyt. Suosittelen muitakin kokeilemaan, ei ollut kuitenkaan kallis paukku.

eGetin
-
Viestit: 98
Liittynyt: 13.1.2008 23:02

ViestiKirjoittaja eGetin » 20.7.2014 20:14

Joop. Eipä auttanut bensapumpun uusiminenkaan meikäläisellä. Kävin kiirehtimässä sunnuntaioluet vielä kaupasta ja sinnehän se taas simahti liikennevaloihin. Mitähän sitä seuraavana kokeilisi... Ei jaksa kiinnostaa niin suuresti tuon ominaisuuden korjaaminen, kunnei auto sammu läheskään aina edes kylmänä, ja nekin kerrat välttää nakkelemalla välikaasua pienemmälle pykältäessä.

Fränklin
-
Viestit: 98
Liittynyt: 16.5.2013 14:54

ViestiKirjoittaja Fränklin » 20.7.2014 20:46

Ootko vaihtanu tohon vielä Ecotronicia? itellä oli tosiaan vähän toisenlainen vika, ei käyny tyhjäkäyntiä ollenkaa,mutta miksei tuollanenkin vika voisi tulla, jos ecotronic ei toimi oikein.

Mikkipappa
-
Viestit: 46
Liittynyt: 8.9.2005 19:42

ViestiKirjoittaja Mikkipappa » 4.8.2014 20:55

Kertokaapas kokeneemmat, että mikäs se tuota kolffia alkoi oikein riivata?
Auto on siis 91vm 1.6 golf katilla ja muilla vitkuttimilla.
Toissa päivänä pelasi, kuin ajatus, mutta illalla alkoi oikutella.
Kierrokset rupesivat humppaamaan (arviolta tyhjäkäynnin ja 3000rpm väliin) tasaisella tahdilla. Ei ole väliä onko kone kylmä vai kuuma.
Kiihdyttäessä ei ole ongelmia, mutta tasakaasulla ajo ei onnistu jatkuvan hyytymisen/kiihtymisen takia.

Tänään yleismittarilla Lambdaa mittailin ja sain lukemavaihtelua 0.35 ja 0.5 välillä.
Imuilmavuotoja etsin puhdistussprayn avulla tuloksetta.
Omaan nuppiin vaikuttaisi anturivialta juuri tuon humppaamisen tasaisen tahdin takia.


Hanurista ajella ainakin kaupungissa, kun valoissa ajattelevat, että kyllä kolffikuski luulee vähän liikoja :)

Fränklin
-
Viestit: 98
Liittynyt: 16.5.2013 14:54

ViestiKirjoittaja Fränklin » 5.8.2014 11:53

Ykköskurkun kaasuläpän käyttölaiteessa jotain ongelmaa. Siihenhän menee sellanen isoliitin kiinni.Jos otan omasta jetasta sen liittimen irti niin mulla rupee auto tekemään samalla tavalla.

Mikkipappa
-
Viestit: 46
Liittynyt: 8.9.2005 19:42

ViestiKirjoittaja Mikkipappa » 8.8.2014 20:44

Joo käytin sen ISO-liittimen irti siltä käyttölaitteelta ja ei mtn vaikutusta prkl..

Kysymys kuuluukin, että mitähän sille osaisi tehdä? Voiko testata/korjata? Saako mistään osia?

JooNat
-
Viestit: 46
Liittynyt: 4.1.2014 13:54

ViestiKirjoittaja JooNat » 9.8.2014 9:59

Niitä saa ebaysta ainakin tilattua. Sehän on alipaine sekä sähkö ohjattu vempele. Veikkaan, että sähköinen ohjaus puuttuu taikka sitten alipaine letkut on huonossa hapessa? Itsekkin sitä jumppailin eestaas, kunnes tajusin että ohjainlaite oli paskana. Itellä oli vaan oireina korkea tyhjäkäynti (n. 3000 rpm lämmetessään).

Mikkipappa
-
Viestit: 46
Liittynyt: 8.9.2005 19:42

ViestiKirjoittaja Mikkipappa » 20.8.2014 18:57

Nyt on toimivaksi todettu kaasutin vaihdettu golffiin ja ei..
Samalla lailla jatkaa käyntiään!!!
Mikä neuvoksi? Olisiko se sit seuraavana alettava metsästää sitä ohjauspurkkia?

JooNat
-
Viestit: 46
Liittynyt: 4.1.2014 13:54

ViestiKirjoittaja JooNat » 20.8.2014 19:03

Mittaa ne johdot ensin läpi. Ei niitä loppujen lopuksi kovin montaa siinä ole. :)

Mikkipappa
-
Viestit: 46
Liittynyt: 8.9.2005 19:42

ViestiKirjoittaja Mikkipappa » 20.8.2014 20:16

Saattaa vaikuttaa tyhmältä kysymykseltä, mutta oliskos jotain vinkkiä, et miten niitä kannattaa mittailla??

Fränklin
-
Viestit: 98
Liittynyt: 16.5.2013 14:54

ViestiKirjoittaja Fränklin » 21.8.2014 10:20

Ite tilasin sen ecotronic boxin ebay:stä. Tais suunnilleen maksaa 50€ toimituskuluineen.

-pena-
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 21.8.2014 13:16

pierburg vuotaa bensaa jostain

ViestiKirjoittaja -pena- » 21.8.2014 13:20

tuli hommattua tolla 89 vuoden gt golffi 1.8 kaasari osaisko joku kertoo että mikä vikana kun kaasarista vuotaa bensaa ja rupee vuotamaan vaan enemmän kun pumppaa kaasua??

JooNat
-
Viestit: 46
Liittynyt: 4.1.2014 13:54

ViestiKirjoittaja JooNat » 22.8.2014 15:17

Mittaat vastusmittauksena, että johdot on ehjiä. Otat boxin päästä sen ison liittimen irti ja laitat toisen pään siihen ja toisella päällä etsit sitten kaasarin päästä, että mistä johdosta piippaa jos siis piippi on mittarissa.

Myös kytkentäkaavio löytyy tästä topicista, en nyt muista tarkemmin tähän hätään. Voi olla, että oli jonkun lähettämissä tiedostoissa mukana.

Mikkipappa
-
Viestit: 46
Liittynyt: 8.9.2005 19:42

ViestiKirjoittaja Mikkipappa » 22.8.2014 22:13

Eikös se boksi ole se isompi laatikko, johon menee about kymmenen senttiä leveä liitin?
Mikäs se sikarilaatikon kokoinen telefunkeni sen päällä on?

Yritin sitä leveämpää liitintä kammeta irti, eikä se inahtanutkaan.. Miten se koko laatikko-helahoito kolostaan nostetaan? Ainakaan mtn mutterikiinnityksiä en löytänyt.

Fränklin
-
Viestit: 98
Liittynyt: 16.5.2013 14:54

ViestiKirjoittaja Fränklin » 23.8.2014 10:21

juu, se isompi laatikko on se ECU. ja se pienempi siinä päällä on tietääkseni sytytysmoduuli.
Siinä leveessä liittemässä on toisessa päässä sellanen lipsi jota painetaan, samalla ku vedetään se liitin irti. Ja itellä siinä ecussa oli eestä päin katottuna vasemalla puolella 1 mutteri jolla se oli kiinni, voi olla että multa puuttuu siitä kiinnitys muttereita.Sitten ku kaikki mutterit auki niin sitä boxia muistaakseni vedetään alaspäin ja nostetaan.

JooNat
-
Viestit: 46
Liittynyt: 4.1.2014 13:54

ViestiKirjoittaja JooNat » 24.8.2014 19:02

Se koko kehikko lähtee sieltä mutterit aukasemalla pois, kun kääntää klipseistään sen pois. Tosiaan isossa liittimessä on metallinen klipsi, jotai painamalla/vetämällä (en muista kumminpäin) lähtee liitin irti, voi olla tiukassa jos on kauan ollut kiinni irrottamatta ja johto nippu on jäykkä.

Suosittelen irrottamaan ensin sen kehikon ja sitten ottamaan sen liittimen irti, niin pääset helpommalla taistelulla johtonipun kanssa. Myös tuo sytkämoduli kannattaa ottaa edestä pois, tai ainakin ne johdot irroittaa siitä.

Myös hyvä huomio olisi irroittaa akun kenkä operaation ajaksi.

eGetin
-
Viestit: 98
Liittynyt: 13.1.2008 23:02

ViestiKirjoittaja eGetin » 24.8.2014 23:30

Tulihan mieleen kysäistä täällä samalla kohinalla, että onko muilla kaasupolkimessa sitä lyhyttä tyhjää aluetta liikeradan alussa? Ilmenee siis, kun kaasari lyö moottorijarrutuksen päälle ja nostaa polkimen ylös asti. Siitä kun lähtee painamaan kaasua niin on sellainen pieni tyhjä alue. Tämä sama tyhjä alue jumittaa kylmällä koneella sen verran, että moottori voi sammua, kun ei saa vedettyä kaasua riittävästi moottorijarrulta kytkin pohjaan painettaessa.

JooNat
-
Viestit: 46
Liittynyt: 4.1.2014 13:54

ViestiKirjoittaja JooNat » 24.10.2014 9:09

Nyt kun päästään taas sesonkiaikaan, eli ilmat alkaa kylmenemään ja tulee kylmäkäynnistyksiä yksi pikku kysymys.
Auton kun lyö käyntiin ja rikastin alkaa rikastaa niin kone huutaa kierroksilla jonkun aikaa, ennenkun lämpee sen verran, että rikastin menee pois päältä. Onko tuohon olemassa keinoa saada kierrokset taltutettua, vai onko vaan ominaisuus?

Fränklin
-
Viestit: 98
Liittynyt: 16.5.2013 14:54

ViestiKirjoittaja Fränklin » 24.10.2014 10:55

Mulla ainakin huutaa kierrokset siinä 1500 suunnilleen ennen ku rikastin lähtee pois päältä ja kaasarin pitäis toimia niinkuin pitääkin.

eGetin
-
Viestit: 98
Liittynyt: 13.1.2008 23:02

ViestiKirjoittaja eGetin » 26.10.2014 23:18

Jotakin 1300rpm tienoilla on muistaakseni itsellä ryypyn kierrokset. Ei se ryyppy myöskään pitkään päällä ole pikkupakkasilla.

JooNat
-
Viestit: 46
Liittynyt: 4.1.2014 13:54

ViestiKirjoittaja JooNat » 29.10.2014 16:05

Joo eli ilmeisesti normaalia. Mites kierrosten humppaaminen edestakaisin satunnaisesti kylmänä käynnistäessä? Joka kerta ei tosiaan tuota tee ja nyt kun taas lämmennyt, niin ei ongelmaa.

eGetin
-
Viestit: 98
Liittynyt: 13.1.2008 23:02

ViestiKirjoittaja eGetin » 29.10.2014 22:32

Ei meikällä ainakaan kierrokset humppaa. Ne nousee startissa heti tuonne korkeammalle ja laskee siitä myöhemmin siististi normaalin tyhjäkäynnin tuntumaan.

eGetin
-
Viestit: 98
Liittynyt: 13.1.2008 23:02

ViestiKirjoittaja eGetin » 4.1.2015 20:26

Kaippa sitä voisi tännekin laitella tilannepäivitystä. Aiemmin taisinkin täällä valitella erikoista nykimistä alle 3000 kierroksen vähän reippaammalla kaasunkäytöllä. Tein tuossa joulun alla autolle isomman huollon missä vaihdoin öljyjen lisäksi bensafiltterin, ilmanputsarin sekä tulpat (Boschin SuperPlus WR8LTC+ 4+). Tämän jälkeen hävisi nykimiset täysin :D Helpolla korjautui tällä kertaa ja tulihan todettua kaasarinkin toimineen jo pitkän aikaa juuri niinkuin pitääkin.

JooNat
-
Viestit: 46
Liittynyt: 4.1.2014 13:54

ViestiKirjoittaja JooNat » 7.1.2015 16:00

Jep, hienosti toimii myös täällä. Laturin vaihdoin uuteen mallia motonet tuossa joku aika takoperin, kun oli laakeri niin heikossa kunnossa ja taisi myös purkaa virtaa sitäkautta pois.

Tuota humppaamista edelleen sillontällön automaattiryypyn jälkeen esiintyy kylmemmällä ilmalla (-10c ja enemmän). Jaksaa kuitenkin yllättävän hyvin lähteä käyntiin ilman lohkolämppäriäkin vaikka pakkastakin on ollut -20c.

Jule
-
Viestit: 114
Liittynyt: 8.10.2014 23:13

Re: Pierburg 2E-E toiminta, vianetsintä ja muu pohdinta

ViestiKirjoittaja Jule » 21.5.2018 12:46

Nostetaampas topiccia. Tarttis neuvoja kun rykii ja pätkii.
Kulkine on -91vm 1.6(pn) moottorikoodilla ja oletettavasti 2 e-e kaasuttimella.
Ongelmat alkoi viime talvena sammuilun ja muun nykimisen ohella,vika oli osittain kaasarin kumikauluksessa ja hall- anturissa. Anturin sopivuuden kanssa oli ongelmia koska luultavasti edellinen omistaja oli vaihtanut 3 koppasesta jakajan siihen. Vaihdoin kuitenkin uuden anturin ja samalla kaikki sytkäosat pl. Puolan joka oli ehjä.

Sytyn jouduin säätämään korvakuulolta koska ei ollut ajoituslamppua,tietenkään leimasta se ei mennyt läpi ja piti käyttää korjaamolla joka sai päästöt rimaa hipoen läpi. Noilla säädöillä auto oli pirun laiska, jos nyt oikein käsitän että tuossa pitäisi olla alkuperäisenä sellainen jakaja missä on alipaineella ennakonsäätö?

Auto lähtee kylmänä ja lämpimänä hyvin käyntiin mutta matka-ajossa nykii koko ajan hieman ja puolella kaasulla nykäisee rajusti välillä(booaa). Tyhjäkäynnillä tupsauttelee putkistossa.
Kysymys kuuluukin hommaanko tuohon oikean jakajan vai onko vika muualla,sitä en tiedä säätääkö alipainesäädin ennakkoa tyhjäkäynnillä vai koko kierrosalueella?

Tekno
-
Viestit: 373
Liittynyt: 9.9.2006 13:48

Re: Pierburg 2E-E toiminta, vianetsintä ja muu pohdinta

ViestiKirjoittaja Tekno » 11.7.2018 18:11

Jule kirjoitti:Nostetaampas topiccia. Tarttis neuvoja kun rykii ja pätkii.
Kulkine on -91vm 1.6(pn) moottorikoodilla ja oletettavasti 2 e-e kaasuttimella.
Ongelmat alkoi viime talvena sammuilun ja muun nykimisen ohella,vika oli osittain kaasarin kumikauluksessa ja hall- anturissa. Anturin sopivuuden kanssa oli ongelmia koska luultavasti edellinen omistaja oli vaihtanut 3 koppasesta jakajan siihen. Vaihdoin kuitenkin uuden anturin ja samalla kaikki sytkäosat pl. Puolan joka oli ehjä.

Sytyn jouduin säätämään korvakuulolta koska ei ollut ajoituslamppua,tietenkään leimasta se ei mennyt läpi ja piti käyttää korjaamolla joka sai päästöt rimaa hipoen läpi. Noilla säädöillä auto oli pirun laiska, jos nyt oikein käsitän että tuossa pitäisi olla alkuperäisenä sellainen jakaja missä on alipaineella ennakonsäätö?

Auto lähtee kylmänä ja lämpimänä hyvin käyntiin mutta matka-ajossa nykii koko ajan hieman ja puolella kaasulla nykäisee rajusti välillä(booaa). Tyhjäkäynnillä tupsauttelee putkistossa.
Kysymys kuuluukin hommaanko tuohon oikean jakajan vai onko vika muualla,sitä en tiedä säätääkö alipainesäädin ennakkoa tyhjäkäynnillä vai koko kierrosalueella?


vauhtipyörässä pitäs olla merkki sytytyksen säätöä varten. kurkka vaan vaihteiston päällä olevasta reiästä ja kääntelee jakajaa kunnes selkeä viiva näkyy. Viiva on oltava reiän keskellä, ei reiän reunassa. Toinen merkki siellä voi olla ykk:lle ja sitä ei kannata sotkea sytkän ajoitusmerkkiin. Alipaine pitää (KAI?) olla irti siitä jakajan kellosta ja tulpattuna.

Mikäli säädön tekee esim. säädettävällä ajoituslampulla, vertailemalla ykk -merkkiin, niin oikea ennakko ilman vakuumia tyhjäkäynnillä n. 0 ja vakuumin kanssa 13-15.

todennäköisimmin alipaine säätää ennakkoa vain tyhjäkäynnillä (vähentää ennakkoa), päästöjen pienentämiseksi. Ainakin Audi 80:ssä se oli vielä kytketty sellaisen venttiilin taakse joka katkaisee jakajan kellolle menevän alipaineen yli 2000 rpm:n kierroksilla.

Jule
-
Viestit: 114
Liittynyt: 8.10.2014 23:13

Re: Pierburg 2E-E toiminta, vianetsintä ja muu pohdinta

ViestiKirjoittaja Jule » 12.7.2018 13:39

Hommasin siihen nyt oikean alkuperäisen jakajan ja tein sytyn säädön kuvailemallasi tavalla. Ainut pätkiminen nyt on 2/3 kaasulla muuten kyllä pelaa. Seuraavaksi listalle sininen lämpötila-anturi ja lamda.

Jule
-
Viestit: 114
Liittynyt: 8.10.2014 23:13

Re: Pierburg 2E-E toiminta, vianetsintä ja muu pohdinta

ViestiKirjoittaja Jule » 18.6.2019 22:49

Jatketaampas taas,tuntuu että rykiminen vain pahentuu.
Tänään kävin pikku lenkin ajamassa niin aivan mahdottomaksi on mennyt,kaasua kun painaa niin nykäisee pirusti ja kuulostaisi että röpöttäisi vähän sitten lähtee kiihtymään laiskasti nykien.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa