Pierburg 2E-E toiminta, vianetsintä ja muu pohdinta

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

_AMIS_
-
Viestit: 126
Liittynyt: 18.3.2010 18:52

Pierburg 2E-E toiminta, vianetsintä ja muu pohdinta

ViestiKirjoittaja _AMIS_ » 26.10.2012 20:39

Tere... Selailtuani tätä foorumia haun ja Googlen voimin tein havainnon, että 2E-E asiat ovat hajaantuneet lukuisiin otsakkeisiin hankalasti löydettävään ja hajanaiseen muotoon. Tänne nettiin kun kumminkin bittejä mahtuu, niin tekaisen tällaisen yhteenvedon ja aiheelle keskitetyn puintiotsakkeen, jota päivittelen jatkuvasti.

2EE on helppo erottaa 2E2 kaasarista mm. sähköliittimiensä ja erillisen ohjainyksikön (ECU) vuoksi, joka ainakin omassa kakkosjetassani sijaitsee kuskin puolella siinä tuulilasin "alla" iskarin yläpään "takana" (http://i838.photobucket.com/albums/zz305/Jannu703/Polttoaineensyotto%20muutos%20PN%20ABS/SAM_0109.jpg)

2EE on siis sähkö- ja alipaineohjattu kakskurkkunen ja kaksvaiheinen kaasari, jota löytyy noista '80-luvun lopun ja '90-luvun alun romuista (VW, MB, Audi, Skoda... ainakin). Eräässä toisessa ketjussa nimimerkki SS valottaa vähän tämän kaasarin ohjausta:
Mainitaan nyt sen verran, että kaasaria ohjataan [1] kaasuläpän asentotunnistimen, [2] lambda-anturin, [3] lämpöantureiden ja [4] kierrosluvun perusteella. Säädettäviä kohteita ovat ainakin [A] tyhjäkäyntikierrosluku (sähkö-alipaineyksikkö avaa kaasuläppää, myös kaasupoljin liikkuu mukana), ryyppyläpän asento, [C] kierrosrajoitin. Mekaaninen puoli taas perustuu kai lähinnä 2e2:een, muun muassa kakkoskurkku on samalla tavalla mekaaniikalla ja alipaineella ohjattu.


Pierburg alhaalta päin:
Kuva
Pierburg ylhäältä päin:
Kuva
(Kuvat sivulta http://www.gaznik.pl/opis_pierburg_28-30_2ee.html)

Saksankielinen manuaali: http://www.ruddies.business.t-online.de/serv2ee.htm
Toinen (Mersu): http://www.ruddies.business.t-online.de/se2eeMerc.htm
Toimintakaavio ja eri vaiheet: http://www.ruddies-berlin.de/2EEWirkungsweise.htm ([*] Alempana suomennoksia [**] Kaavio englanniksi: Picasaweb!)
2EE:n osanumerot: http://www.ruddies-berlin.de/Vergaser2EE_VW.htm
Paljon eri kaasarien räjäytyskuvia, manuaaleja ym. http://www.ruddies-berlin.de/index2.htm
Englanninkielinen "Description of design and function" http://www.w201club.com/forum/index.php ... post&id=56
Englanninkielisiä 2E-E pdf:iä vikojen diagnosointiin: http://www.students.tut.fi/~ihonen/mb/
Taulukko ongelmista ja syistä: http://www.ruddies.business.t-online.de/2eecheckGB.htm
Englanninkielinen hyvä räjäytyskuva ja suuttimet (2E2): http://8gt.ru/audi/100c3/html/6_1_15.html

Saksankielisten sanojen ja lauseiden kääntämiseen suosittelen Googlen kääntäjää. Esim. Firefoxiin on helppo lisätä kirjanmerkki avainsanalla (keyword) osoitteelle "http://translate.google.com/#de|en|%s" jolloin voi osoiteriville kirjoittamalla (avainsana käännettävä teksti) kääntää; esimerkiksi avainsanalla 'gdeen' voisi kääntää tekstin 'sieg heil, luftwaffe' kirjoittamalla osoiteriville "gdeen sieg heil, luftwaffe". (http://support.mozilla.org/en-US/kb/how-search-from-address-bar)

Suomennoksia:
Drehzahl = kierrosmäärä
Kühlmittel-Temp = jäähdytinnesteen lämpötila
Saugrohr-Temp = imuilman lämpötila
DK-Winkel = kaasuläpän (drosselklappe) asento (kulma)
DKA-Position = throttle actuator (drosselklappenansteller) position, eli alempana osa no. 4


Voitais porukalla avata tästä räjäytyskuvasta numeroidut osat: http://www.ruddies.business.t-online.de/v2eevw.htm

8. Rikastinläpän (choke) käyttölaite (actuator)
a) Säätää käyntinopeutta koneen vasta lämmitessä
b) Säätää joutokäynnin nopeutta
c) Hidastettaessa polttoaineensyötön leikkaaminen
d) Koneen sammutus
6. Alipainesäädin
4. Kaasuläpän (throttle) käyttölaite
a) Käyttää kaasuläppää ja joutokäynnin ilmansäätöneulaa (air correction)
b) Rajoittaa koneen maksimikäyntinopeutta rajoittamalla polttoaineen syöttöä
2. Ohivirtauslämmitin (by-pass heater)
7. Uimurikammio
3. Kaasuläpän potentiometri
17. Joutokäyntikanava
18. Solenoidi

https://picasaweb.google.com/lh/photo/I ... directlink

1) Kakkoskammion kaasuläpän alipainetoiminen käyttölaite
2) Maadoitusjohto kaasarin rungosta venttiilikopan juureen
3) "Evacuation hose" = ilma pois käyttäjän kammiosta -> tanko vetäytyy sulkien kaasuläppää
4) "Admission hose" = ilmaa käyttäjän kammioon -> tanko työntää kaasuläppää aukinaisemmaksi
5) Ykköskurkku
6) Kakkoskurkku
7) Ykköskurkun ryyppyläppää ohjaava sähköinen käyttölaite
8) Ykköskurkun kaasuläpän käyttölaite, jota (mm.) kaasuvaijeri ohjaa
9) Ventilation shut-off valve
10) Uimurikammion polttoainehöyryjen ulosmeno (kone sammuksissa/joutokäynti) -> charcoal canister
11) Ohivirtauslämmittimen virtaliitin (by-pass heater)
12) Venttiilin solenoidi joka säätelee uimurikammion höyryjen kierrätystä
13) Ohjaussignaali tällä johdolla venttiilille (12)
14) Kaasuvaijerin kiinnitys
15) Kaasuläpän potentiometri
a) 1. vaiheen kaasuläpän asento/kulma (=kuormituksen tunnistus)
b) Kaasuläpän kulman muutosnopeus (pieni vai suuri kiihdytyksen rikastus kts. alempana)
c) Kaasuläpän liikkeen suunta (auki/kiinni) -> accel/decel (decel fuel cut-off)
d) Joutokäyntisignaali sytytykselle ja ->idle speed control
16) Joutokäyntiseosruuvi
17) Mikä lie letkulähtö ilmansuodatinboksin vänkärin puolelle
18) Joutokäynti-ilmasuutin (idle air nozzle)

Täällä sähköttömän version eli 2E2:n räjäytyskuva osat numeroituina ja nimettyinä: http://www.gowerlee.dircon.co.uk/2E2type.html ja tuohon liittyen FFp:n artikkeli suomennettuine vianetsintävinkkeineen: http://www.ffp.fi/index.php?mid=2&pid=121

Täällä vanhempi Pierburg-keskustelu: http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=326101

Vapaata keskustelua Pierburgista ja mielellään juurikin tästä E-mallisesta, linkkejä, vinkkejä, ostoa ja myyntiä...
Viimeksi muokannut _AMIS_, 19.11.2012 22:44. Yhteensä muokattu 40 kertaa.

_AMIS_
-
Viestit: 126
Liittynyt: 18.3.2010 18:52

ViestiKirjoittaja _AMIS_ » 26.10.2012 22:43

Itse vaihdoin tänään kaasarin kumilaipan (maksoi 32,90e Motonetissä) ilmavuodon vuoksi, joka ilmeni epätasaisena tyhjäkäyntinä, hyytymisenä kiihdytyksissä ja sammumisena jarrutuksissa. Vaihdoin myöskin alipaineletkut (sisäø 3,2mm, löytyy Etralta ja Tarviketorilta), jotka olivatkin turpuneet 330 tkm:n aikana melkein 0,8 mm sisähalkaisijaltaan.

Itselläni on kulutus pyörinyt 6,5-7 litran tuntumilla hieman maantiepainotteisessa seka-ajossa vajaatoimisella kaasarilla kesäkeleillä ja raskaalla "epätaloudellisella" kaasujalalla.
Viimeksi muokannut _AMIS_, 27.10.2012 1:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

_AMIS_
-
Viestit: 126
Liittynyt: 18.3.2010 18:52

ViestiKirjoittaja _AMIS_ » 26.10.2012 23:40

Yksi "mielenkiintoinen" ero 2:n ja E:n välillä mersufoorumilta:
For example, there is NO accelerator pump on a 2EE, the ECU temporarily closes the "choke" valve for a while to provide temporary enrichment.


Ylempänä linkitetystä manuaalista:
The 2 E-E carburetor is a downdraft two-stage
carburetor of known design, but which has been
significantly simplified in its basic configuration. The
traditional control devices for start, warming-up and
acceleration enrichment, as well as the idle shutoff
valves have been eliminated.
The functions of the eliminated control devices are
performed by two actuators, the choke actuator
(Y22/1) and the throttle valve actuator (Y22/2), which
are controlled by an electronic microprocessor
control unit (mapped control).

_AMIS_
-
Viestit: 126
Liittynyt: 18.3.2010 18:52

ViestiKirjoittaja _AMIS_ » 27.10.2012 16:06

Eipä se tullukaan kuntoon tuon kumilaipan ja alipaineletkut vaihtamalla. Olisko jossain anturissa tai kosketuksessa/maassa häikkää... Mietiskellä miten noita testailis. Oisin myös kiinnostunut 2EE:stä johtosarjoineen ja ecuineen, jos jollakulla myynnissä.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 28.10.2012 9:28

Varmaan nämäkin kommentit tuolta aiempien lainausten takaa jo löytyvät, mutta jarrutehostimelle menevä letku nippoineen kannattaa myös tarkistaa. Ja kaikkien sähköjohtojen kunto.

Laitan yv:nä vinkkiä, keneltä saattaa löytyä osia.

eGetin
-
Viestit: 98
Liittynyt: 13.1.2008 23:02

ViestiKirjoittaja eGetin » 28.10.2012 12:44

Onkohan kukaan saanut 2E-E:stä korjattua mystistä vikaa mikä siis heittää seoksen yhtäkkiä rikkaalle ja moottori hyytyy? Porukoiden pihassa on maannut nyt jokusen vuoden jo 1.6 PN Golf (vuosimallia -91) kun jäi aikoinaan tuon takia leima saamatta. Auto olisi muuten hyväkuntoinen joten sitä on koitettu kunnostaa. Käytännössä kaikki muut kaasarin oikuttelut on saatu korjattua (maantieajossa sammuminen kun tulee risteykseen, epätasainen tyhjäkäynti yms) mutta tämä vaiva sen kun pysyy.

Ensimmäisellä käynnistyskerralla ei tunnu tekevän kuin tasan yhden kerran. Jos moottorin antaa käydä lämpimäksi ja sen sammuttaa ja lyö uudelleen tulille niin alkaa "mokeltamaan" käytännössä koko ajan. Jonkin aikaa kun pitää käynnissä niin vika saattaa kadota ja moottori toimii taas kuin unelma.

Vika ilmenee siis joko tasakaasulla max. 3k kierroksilla (tai ei ole sen korkeammalla havaittu) tai satunnaisesti myös tyhjäkäynnillä. Kierrokset tippuvat sammumisen rajamaille, mutta moottori ei kuitenkaan sammahda kuin harvoin. Jos kierroksilta alkaa hyytyä saa kaasupolkimen asentoa muuttamalla herätettyä koneen - ennen uutta akkua ja kourallista antureita edes kaasun painaminen ei vaikuttanut mitenkään. Kaasarin kumilaippa on käsittääkseni vaihdettu, lambda on myös uusittu heti alkuunsa (joskin se on mallia Motonet) sekä virranjakaja on vaihdettu uuteen (motonetistä myös tämäkin).

Mahtaisikohan joku saada tästä tarpeeksi vikakuvausta?

_AMIS_
-
Viestit: 126
Liittynyt: 18.3.2010 18:52

ViestiKirjoittaja _AMIS_ » 28.10.2012 15:22

Sulla tuo choke actuator/ryypyn käyttäjä oikuttelee. Senhän ei pitäis osallistua toimintaan kuin käynnistyksessä, joutokäynnillä ja koneen lämmetessä (jäähdytysneste <+20C), muuten täysin auki. Onkohan jäähdytysnesteen lämpöanturi viallinen? Tai sitten itse käyttölaite. Tässä 2e-e:ssä tuo ryyppyläppä hoitaa rikastamisen, kun ei ole kiihdytyspumppua.

Mikäs sulla vei pois nuo maantieajon jälkeiset sammumiset ja epätasaisen joutokäynnin?

eGetin
-
Viestit: 98
Liittynyt: 13.1.2008 23:02

ViestiKirjoittaja eGetin » 28.10.2012 15:41

Kaikenmaailman lämpöanturit tuohon vaihdettiin, kaasaria putsattiin ja letkuja vaihdettiin ja koko konekin käytettiin kertaalleen auki... Lämpöantureista siis tosiaan se sininen anturi koneen etupuolelta ja takaa toinen. Autoon kuitenkin vaihdettu niin paljon kilkettä ja sen ympärillä on puuhastellut alunperin velipoika ja isä, nyttemmin veli on luovuttanut ja itse olen yrittänyt vermettä kunnostella isän kanssa. Tyhjäkäynti ainakin parani huomattavasti jo pelkästään sen sinisen anturin vaihdon jälkeen.

Pitää tuota ryyppyä lähteä tutkiskelemaan. Kylmäkäynnistyksessä toimii ainakin niinkuin pitääkin...

_AMIS_
-
Viestit: 126
Liittynyt: 18.3.2010 18:52

ViestiKirjoittaja _AMIS_ » 28.10.2012 15:46

Ootteko ruukannu laittaa jotaki tiivisteliimoja tuonne kumilaipan väliin?

J`ni
-
Viestit: 506
Liittynyt: 24.7.2008 18:13

ViestiKirjoittaja J`ni » 28.10.2012 16:24

^ Itse en ainakaan laittanut, kun tuon aikoinaan vaihdoin.
Propsit topicista/sen ideasta. Ei voi kun todeta, että onneksi oma taistelu 2E-E:n kans on ohi.. :D

_AMIS_
-
Viestit: 126
Liittynyt: 18.3.2010 18:52

ViestiKirjoittaja _AMIS_ » 31.10.2012 19:25

Muista eGe kertoa sitten edistymisestäsi täällä!

Kihveli90
-
Viestit: 82
Liittynyt: 24.8.2010 16:37

ViestiKirjoittaja Kihveli90 » 1.11.2012 15:50

eGetin, miten oot korjannut maantieajossa risteykseen tultaessa sammumisen sekä epätasaisen tyhjäkäynnin? Itse olen kahdella eri kaasarilla koittanut, vaihdellut niiden osia keskenään, kaikki sytytyslaitteet käynyt läpi ja sähköjohdot käynyt läpi.. Venttiilinvarren kumitkin vaihdettiin ja samalla venttiilit hiottiin. Hienoja vekottimia nämä sähkökaasarilla olevat autot, vielä kun ovat vähäpäästösiä...

_AMIS_
-
Viestit: 126
Liittynyt: 18.3.2010 18:52

ViestiKirjoittaja _AMIS_ » 1.11.2012 15:55

Ootko kihveli tuota kumilaippaa vaihtanu?

Kihveli90
-
Viestit: 82
Liittynyt: 24.8.2010 16:37

ViestiKirjoittaja Kihveli90 » 1.11.2012 16:04

Heti ensimmäisenähän se tuli vaihdettua, ei minkäänlaista vaikutusta.

Matass
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 20.2.2012 17:28

ViestiKirjoittaja Matass » 1.11.2012 16:18

Pierupurkin vaihat weberin tai tarvike kaasariin.. pelittää..

Kihveli90
-
Viestit: 82
Liittynyt: 24.8.2010 16:37

ViestiKirjoittaja Kihveli90 » 1.11.2012 16:25

tiiän kyllä että niitä on laitettu pierburg 2e2:n yms tilalle, mutta käykö sellanen sähkötoimisen 2e-e:n tilalle kun auto on vielä vähäpäästönen

_AMIS_
-
Viestit: 126
Liittynyt: 18.3.2010 18:52

ViestiKirjoittaja _AMIS_ » 1.11.2012 17:31

Periaatteessa ei käy, periaatteessa sen ehkä voi ruuvata katsastuksen ajaksi päästöiltään käymään. Mut selvitellään ny yhessä tää asia Kihveli. Sulla on siis täysin samat oireet mitkä mullakin.. Mullakaan ei auttanu tuo kumilaipan vaihto. Yks foorumilainen lähetti mulle "ehkä toimii, ehkä ei" 2ee:n postissa, en oo viel joutanu avamaaan. Kattelen sitä huomenna. Jos jaksan. Tänään otan viinaa raakasti, ja elämä tuntuu hymyilevän ilman toimivaa polttoaineensyöttöäkin!

Kihveli90
-
Viestit: 82
Liittynyt: 24.8.2010 16:37

ViestiKirjoittaja Kihveli90 » 1.11.2012 18:47

Itsekkin molemmat kaasarit purin niin atomeihin kuin sai, putsasin huolella, kokeillut niitä kaasarin antureita ja alipainehärpäkkeitä vaihella mutta ei se vaikuta mitään, luulen että vikana on se ykköskurkun käyttölaite johon menee johtoliitin ja kaksi alipaineletkua, tai sitten jokin muu kuin itse kaasutin. Esim jokin lämpötila-anturi tai ihan ohjausyksikkö. Alun perin vikana oli se, että tyhjäkäynti heijas väliä n. 600-3000rpm. Sen aiheutti varmastiviallinen ykköskurkun käyttölaite. Huomattavasti löysempi siinä se varsi kuin toisessa jolla ei tee sitä.

Ton toisen kaasarin hommasin tutun kautta saksasta golffista joka PITÄISI olla ajettu vain muutama kymmenen tuhatta, ja täysin toimivasta autosta PITÄISI olla. Enpä tiiä, likasempi se oli kuin omassa golffissa paikallaan lähes 400 000tkm ollut.

Vaihdettua myös koko virranjakaja kansineen ja pyöriöineen, tulpat, puola, tulpanjohot, sytkän ajotukset katottu monta kertaa lampun kera sekä myös jakopään puolelta ajotukset tsekattu. Onneton laitos kertakaikkiaan.

http://www.ruddies.business.t-online.de/se2eeMerc.htm tuolta kuva 6.4, voisi koittaa mitä tapahtuu kun tuon irrottaa kun kerran jonkinlainen filtteri siellä, jos vaikka auttaiskin.

Itellä kyllä mennyt järki ton kanssa joku kuukaus sitten, jolloin ajoin sen tallin taakse odottamaan inspiraatiota. ei viitti pistää rahaa yhtään tuohon niin oon valmiiks olemassa olevista osista koittanut saada sitä toimimaan. Reilut kaksi vuottahan olen paininut silloin tällöin sen kanssa, ja päästöistä sain läpite puoltoistavuotta sitten kun ne itte korjaamolla kaasun kanssa venksailin kohilleen....

Oon harkinnut, että laittaisin 1.8l passatista ruiskujärjestelmän tähän kiinni, kun semmonen auto tuolla puskassa lojuu käyttämättömänä, mutta enpä taida jaksaa. Kaveri joka on katastusmies totesi että tuskin kukaan huomaisi katsastuksessa jos semmonen siinä paikallaan olisi.

Ois se niin helppoa, jos tämä ei olisi vähäpäästöinen :D senku iskis toisen koneen tai kaasarin kiinni.

_AMIS_
-
Viestit: 126
Liittynyt: 18.3.2010 18:52

ViestiKirjoittaja _AMIS_ » 1.11.2012 18:59

Mä ite epäilen ny ensisijaisesti tuota ykköskurkussa olevan ryyppyläpän käyttölaitetta. Kuten aiemmin kirjotinkin, niin tässä elektronisesti ohjatussa kaasarissa se ryyppyläppä huolehtii yllättävän monesta asiasta vrt. ei-elektr. ohjattuihin kaasareihin.. Suosittelen tutustuun tohon "Description of design and function"-pdf:ään, jonka linkitin aiemmin.

Mitä väliä sillä on huomaako kattastusmies vai ei? Ei kai sillä polttoaineen syöttöjärjestelmällä oo mitään väliä, jos päästöt osuu kohilleen?

Muutenkin... onhan se luovuttajan valinta asentaa ruisku kaasarin tilalle. :)

Kihveli90
-
Viestit: 82
Liittynyt: 24.8.2010 16:37

ViestiKirjoittaja Kihveli90 » 1.11.2012 19:14

Ite oon koittanut kahella eri ryyppyläpän käyttölaitteella, mutta eipä mitään eroa ole kumman laittaa. Eihän se tietenkään mahotonta ole että molemmat olisi rikki, mutta itte en usko että vika siinä olisi. Iskehän siiitä ''uudesta'' kaasarista se paikallaan olevaan kaasariin ilman että teet muita vaihtoon liittymättömiä toimenpiteitä ja koita oliko vaikutusta.

Eipä sillä muuten väliä, otteessa muistaakseni merkintä että kaasutin, mutta eipä sillä muuta. Saat tulla sopuhinnasta vaikka koko passatin hakemaan, ja laitttaa siitä tarvittavat laitteet jettaan, jos innostaa. polttoainelaitteiden pitäisi olla ihan hyvässä kunnossa, siinä n. 450tkm ajettu 1.8l bensamylly, vm -90, ollut viimeks ajossa 1.5 vuotta sitten. :D

edit. Ilmeisesti ei viimeisimmästä kommentistasi päätellen innosta, noh katotaan sitten jos et ole saanut toimimaan kaikista yrityksistä huolimatta. :D

Niin muuten, oon sen verran usein purkanut totakin kaasaria yms irti, niin että pitää nyt varmistaa että pitääkö sen ykköskurkun käyttölaitteesta lähtevän ylemmän alipaineletkun mennä ilmanputsarin vasemmalle puolelle olevaan letkunpaikkaan?

_AMIS_
-
Viestit: 126
Liittynyt: 18.3.2010 18:52

ViestiKirjoittaja _AMIS_ » 1.11.2012 20:02

Niin muuten, oon sen verran usein purkanut totakin kaasaria yms irti, niin että pitää nyt varmistaa että pitääkö sen ykköskurkun käyttölaitteesta lähtevän ylemmän alipaineletkun mennä ilmanputsarin vasemmalle puolelle olevaan letkunpaikkaan?

Se on nimenomaan tuo "air admission hose", ja sillä nyt ei sinänsä ole väliä kummalle puolen se menee, enkä nyt päissään edes muista kummalle puolen se alkup. konfiguraatiossa menee. Se ottaa sitä kautta lisäilmaa tietyissä ECU:n määrittelemissä tilanteissa (tyhjäkäynti, sammutus, hidastus) sinne läpän käyttölaitteen kammioon työntäen tankoa joka kääntää läppää aukinaisemmaksi -> ilmavirtaus lisääntyy ja siten polttoaineimu. Ja se alempi aukko taas luovuttaa sen ilman pois; "evacuation hose". Sen voi jättää vaikka koko paineletkun pois kokeilujen ajaksi. Idea siinä on vain se, että se imis ilmaa sen suodattimen jälkeen, eli ei roskia kaasariin.

Kihveli90
-
Viestit: 82
Liittynyt: 24.8.2010 16:37

ViestiKirjoittaja Kihveli90 » 1.11.2012 20:07

Ja semmosen oon huomannut, että sieltä kakkoskurkun suunnalta tulee toinen alipaineletku, sieltähän siis lähtee kaksi letkua, toinen menee siihen ykköskurkun käyttölaitteeseen. Niin sen joka tulee ilmanputsarin oikealle puolelle(?) kun pistää tukkoon, niin käynti parantuu jonkun verran. Eli tossa kuvassa merkitty nro 17 oleva letku

_AMIS_
-
Viestit: 126
Liittynyt: 18.3.2010 18:52

ViestiKirjoittaja _AMIS_ » 1.11.2012 20:12

Paha mennä sanomaan, mutta sauna on nyt lämmin.

Miten sulla naisasiat muuten? Ookko suhteessa. Ite tahtoisin vain paijata... vaan en sua ku jotaki akkaa!

eGetin
-
Viestit: 98
Liittynyt: 13.1.2008 23:02

ViestiKirjoittaja eGetin » 1.11.2012 22:54

Täytyypi sanoa että meillä ei perheestä rehellisesti sanottuna kukaan tiedä että mikä tuohon risteyksiin sammumiseen auttoi :D
Autosta on siis tosiaan hylsyn saamisen jälkeen avattu koko moottori, vaihdettu remmit ja öljyt, uusittu lambda, kokeiltu toista kaasaria, ecua ja sytkäboksia, uusittu se sininen anturi koneen etupuolelta (vesiletkusta, siitä missä on myös mittaristolle menevä veden lämpötila-anturi) sekä takapuolelta muistaakseni valkoinen(?) lämpötila-anturi. Kaasarista on ainakin joskus uusittu kaikki alipaineletkut. Pakoputken ja -sarjan välinen kartiomallinen tiiviste on myös uusittu hiljattain. Lisäksi pakoputkesta on ainakin jollain asteella tilkitty vuotokohdat. Nyt viimeisin hankinta oli uusi akku.

Autolla ei tosiaan hylsyn jälkeen oltu ajettu pariin vuoteen ennen kuin itse hain siihen siirtokilvet konttorilta ja kävin polkemassa mutkatietä mokomalla. Tällöin esiintyi nykimistä kiihdyttäessä mutta eipä oikeastaan mitään muuta. Sen jälkeen tosiaan on vaihdettu ainakin moottorin takapuolelle se anturi mistä jo aiemmin mainitsin sekä uusi akku. En tiedä esiintyykö kyseinen vaiva yhä edelleen - se vaatisi talvirenkaiden allelaittoa ja pienen testilenkin heittämistä.

Itse en pääse taas hetkeen auton äärelle joten luulenpa projektin olevan aavistuksen jäissä taas hetken aikaa. Viimeistään joulukuussa pääsen syventymään jälleen paremmin pierupurkin sielunelämään ja saatanpa yrittää käyttää sitä ainakin päästötestissä siinä kohtaa kun herra Pierburg on hyvällä tuulella :P

Kosse
-
Viestit: 311
Liittynyt: 30.4.2009 19:13

ViestiKirjoittaja Kosse » 2.11.2012 21:13

Ostin itselleni ensimmäisen kaasutinvolkkarin (Jetta 1.6, -89). En ole siihen vielä ehtinyt kummemmin perehtymään, mutta luultavasti siellä lymyilee Pierburg. Nyt kysynkin, mistä tietää, minkä mallinen se mahtaa olla?
Noista yo. linkeistä en paljoa viisastunut, enkä äkkiseltään muualtakaan löytänyt apua.
Anteeksi, jos väärään topiciin kysymykseni änkesin.

_AMIS_
-
Viestit: 126
Liittynyt: 18.3.2010 18:52

ViestiKirjoittaja _AMIS_ » 3.11.2012 1:36

Veikkanpa että 2E2.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 3.11.2012 9:02

Jos topikin aloituspostin kuva ei täsmää, niin 2e2 siellä on ainakin tehtaalta lähtiessä ollut.
Mitä väliä sillä on huomaako kattastusmies vai ei? Ei kai sillä polttoaineen syöttöjärjestelmällä oo mitään väliä, jos päästöt osuu kohilleen?
Lambdasäätö toiminee aika huonosti perinteisellä kaasarilla, veikkaanpa ;)

Kihveli90
-
Viestit: 82
Liittynyt: 24.8.2010 16:37

ViestiKirjoittaja Kihveli90 » 3.11.2012 9:46

ei se juu toimi perinteisessä kaasarissa, mutta tossa sähköohjatussa vähäpäästösessä kaasarikoneessa pitäs jotenkin toimia. :)

ja juu, jos kaasariin ei mene kolmea isompikokosta liitintä, ei oo 2e-e kyseessä. 2e2:n eroaa lisäksi silläkin tavalla, että sen kautta kiertää jäähdytysnesteet.

MR-2
-
Viestit: 31
Liittynyt: 10.2.2008 23:23

Alipaineletkut

ViestiKirjoittaja MR-2 » 4.11.2012 23:31

Parit alipaineletkut tuli vaihdetua 2E2 kaasarin takapuolelta, selkeitä murtumia ja halkioita oli parissa letkussa. Siihen päättyi suurin osa vuosia vaivanneista empimisilmiöistä, ei tarvii enään lähtee kumit sutien edes kylmällä moottorilla. Vielä kun sais käynnistyy ilman esilämmitystä ekalla ja bensankulutuksen hieman putoo, pitää varmaan vaihtaa sinne joku Toyotan kaasari, tosin ei 2E-koneen, tolla numerosarjalla on näemmä täällä volkarimaailmassakin paha karma.

_AMIS_
-
Viestit: 126
Liittynyt: 18.3.2010 18:52

ViestiKirjoittaja _AMIS_ » 9.11.2012 14:59

Vaihoin tuon choke actuatorin ja nyt käy tasaisesti jonkun aikaa joskin korkeilla kierroksilla, ja sitten sammuu (n. 10 sek käynnin jälkeen).

Kihveli90
-
Viestit: 82
Liittynyt: 24.8.2010 16:37

ViestiKirjoittaja Kihveli90 » 9.11.2012 15:51

Jos uus osa varmasti ehjä, voipi ton perusteella lämpötila-anturi olla viallinen. Ryyppy päällä -> kierrokset nousee ja lopulta tukehtuu ja sammuu.

_AMIS_
-
Viestit: 126
Liittynyt: 18.3.2010 18:52

ViestiKirjoittaja _AMIS_ » 9.11.2012 16:02

Oliki oma moka. Nyt ku on johot kii, niin käy taas miten sattuu ja kierrokset vekslaa, ja jossain vaiheessa tukehtuu. =) Eli ei ollu vaikutusta tuon aktuaattorin vaihdolla. Ei myöskään ollut vaikutusta kun otti potentiometrin liittimen irti. Ilmavuoto kai tuo on pakko olla. Pysyy käynnissä ja käy tasasesti ku painaa sormella ryyppyläppää kiinnemmäksi, eli rikastaa seosta. Saatanan paskat romut.

eGetin
-
Viestit: 98
Liittynyt: 13.1.2008 23:02

ViestiKirjoittaja eGetin » 11.11.2012 22:28

Mistä noita uusia ryypyn käyttölaitteita (actuatoreita) saa ostettua ja paljonko ne maksavat?

Isä ja velipoika olivat tänään käyneet kiusaamassa kakkista. Herra Pierburg oli tänään keksinyt että voisi pitää kierroksia reilun 900 kierroksen tuntumassa myös lämpimällä moottorilla. Kun tuolta ryypyn palikalta nyppäsi sähköjohdon irti tippui tyhjäkäynti sinne missä se on aiemminkin ollut eli reiluun 700 kierrokseen mutta seos muuttui rikkaaksi ja moottori otti kuulemma kierroksia vaivalloisesti.
Tallista löytyy kyllä varakaasari josta voi ottaa tuon palikan irti ja kokeilla sen toimintaa. Siitäkään ei kuitenkaan tiedä varmaksi että onko se toimiva vai ei.

Voiko tuon ryypyn mötikän toimintaa testata muutenkuin tuolla piuhan irrotuksella? Vastusarvot on mitattu ja ne olivat ainakin ihan kohdillaan.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 12.11.2012 7:59

900 on ihan oikea tyhjäkäyntikierrosluku.

_AMIS_
-
Viestit: 126
Liittynyt: 18.3.2010 18:52

ViestiKirjoittaja _AMIS_ » 12.11.2012 20:54

eGe: Eipä noita osia taija mistään oikein saada muuta ku käytetyistä kaasareista, joita saa romuvehkeistä. 900/min on tosiaan niinku SS sano normaali tyhjäkäynnin kiekkaluku.

_AMIS_
-
Viestit: 126
Liittynyt: 18.3.2010 18:52

ViestiKirjoittaja _AMIS_ » 13.11.2012 18:59

Itselläni oli tänään tarkoitus laittaa romu toimintakuntoon. Asensin eilen vai oliko se toissapäivänä kumiläipän väliin muotoon leikatun paperitiivisteen ja laitoin kaasarin ja kumilaipan välille silikonitiivistettä. Auto kävi paljon paljon paremmin kuin ennen sitä, mutta tyhjäkäynti alkoi jossain vaiheessa heittelemään ja auto sammui n. 30 sek käynnin jälkeen. Olen nyt arvaillut että voisiko syyä olla tuossa "air admission" letkun puutteesa, jonka pitäisi mennä "throttle actuatorilta" ilmansuodatinboksiin, ja kun tämä säätää nimenomaan joutokäyntiä. Multa vaan on kaasuläpän käyttäjältä katkennut tuo nippa johon alipaineletku tulee kiinni, niin olen aika neuvoton. Pitääkö ruuvata kiinni toinen (viallinen) aktuaattori?

Kaasari-virranjakaja välinen alipaineliitäntä (vacuum advance) ei pitäis idle-kierroksilla vaikuttaa vielä mitään, eli sen olen jättänyt huomiotta. Vai?

Onneksi viinaa riittää, niin ei pienet murheet masenna!!!

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 13.11.2012 21:56

Ehjä kumilaippa kyllä on tiivis ilman mitään liimojakin kunhan kaasarin ja imusarjan pinnat putsaa kunnolla.
Kaasari-virranjakaja välinen alipaineliitäntä (vacuum advance) ei pitäis idle-kierroksilla vaikuttaa vielä mitään, eli sen olen jättänyt huomiotta. Vai?
Eipä juuri, mutta letkulähdöt kannattaa tukkia jos letku puuttuu.
Olen nyt arvaillut että voisiko syyä olla tuossa "air admission" letkun puutteesa, jonka pitäisi mennä "throttle actuatorilta" ilmansuodatinboksiin, ja kun tämä säätää nimenomaan joutokäyntiä. Multa vaan on kaasuläpän käyttäjältä katkennut tuo nippa johon alipaineletku tulee kiinni, niin olen aika neuvoton. Pitääkö ruuvata kiinni toinen (viallinen) aktuaattori?

Onkos tämä juuri se letku, joka menee sinne ilmansuodatinkopan kylkeen vaihdelaatikon puolelle? Ei luulisi vaikuttavan, sillä nythän letku ainoastaan huohottaa ulkoilmaan suodatinkopan sijaan. Kai kaikki letkut siellä kaasarin ja käyttölaitteiden päässä menee varmasti oikeaan paikkaan?

_AMIS_
-
Viestit: 126
Liittynyt: 18.3.2010 18:52

ViestiKirjoittaja _AMIS_ » 13.11.2012 22:26

Jännä ettei siitä silti tuntunu tiivitsä tulevan, vaikka hioin hiomapaperilla entiset karstat pois ja ruuvailin motonetin uuden laipan kiriälle. Vuoti selvästi ilmaa mitä nyt paperitiivisteen ja muitten jälkeen ei.

SS: Joo se on just se letku. Kaasaristahan menee letkuja sinne kesä/talvi läpälle ilmanputsarikanavassa, tuo air admission plus tuo 3 "evacuation hose" ja virranjakajalle. En enää pysty käsittämään mikä on vialla.

Osaatko SS veikkailla, että mikä on tuo polttoainetankista charcoal canisterille tulevassa/menevässä (en ny muista miten päin) letkussa oleva tasaaja tms., ja siitä lähtevä anturi? Jos ko. anturin liittimen ottaa pois, niin käy hyvin 10sek, ja sammuu.

Auto siis nyt käy ihan jees sen 20sek, ja sen jälkeen yhtäkkiä hyytyy. Ajamaan periaatteessa pystyy, mutta tyhjäkäynnillä (mm. vaihteenvaihdot) hyytyy.

E: En muuten vielä sanokaan varmuuella meneekö tuo air admission sinne vaihelaatikon kylkeen, vaiko toiselle puolen. Mihis se tuo letku no 17 ny menikään...

eGetin
-
Viestit: 98
Liittynyt: 13.1.2008 23:02

ViestiKirjoittaja eGetin » 13.11.2012 22:55

Eipä ole ryypyn käyttölaitekaan rikki... Samaa tekee niin omalla kuin varaosakaasarinkin palikalla.

Voisikohan lambda olla nyt kuitenkin rikki vaikka se onkin vaihdettu aikoinaan?

_AMIS_
-
Viestit: 126
Liittynyt: 18.3.2010 18:52

ViestiKirjoittaja _AMIS_ » 14.11.2012 0:10

Sitä lambdaa voi mittailla. Netistä löytyy ohjeet, tai joku voi tulla sanomaan. 0-1V tai laajakaistalla 0-5V tilanteestta rippuuen jännite, kun puhaltelloo anturiin.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 14.11.2012 21:24

Osaatko SS veikkailla, että mikä on tuo polttoainetankista charcoal canisterille tulevassa/menevässä (en ny muista miten päin) letkussa oleva tasaaja tms., ja siitä lähtevä anturi? Jos ko. anturin liittimen ottaa pois, niin käy hyvin 10sek, ja sammuu.
Hmm, muistaakseni siinä ei ollut muuta kuin solenoidi välissä. Solenoidi avataan joillain ehdoilla, jolloin bensahuurut pääsevät hiilikanisterista kaasarille. Ei luulisi käyntiin vaikuttavan. Muistikuva on tosin hieman hämärä kun ei ole enää Golfia ollut moneen vuoteen.

_AMIS_
-
Viestit: 126
Liittynyt: 18.3.2010 18:52

ViestiKirjoittaja _AMIS_ » 19.11.2012 15:24

Oma pierburkkini toimii taas. Hankala sanoa mikä tarkalleen oli vialla. Vaihtelin vielä kertaalleen alipaineletkut, tällä kertaa ihan kaikki (ø3,5mm), ja tukin kaasuläpän käyttövehkeen toisen letkulähdön, josta katkennut se suulake niin ettei siihen saanut enää letkua kiinni. Uusin myös polttoaineletkuja (ø6mm) ja pa-suodattimen, ja vaihdoin uuven akun! Kytkin ohivirtauslämmittimen viimeinkin imusarjan lämmittimeen ja uudistin kaasarin maadoitusjohdon sekä "varmistelin" lambdan liitännän.

Nyt on seuraavana ongelmana se, että autosta hävisi sähköt... pitää tutkiskella kun joutaa. Tänä iltana juhlitaan onnistunutta kaasariprojektia viinan voimin.

Noissa ei vissiin mitään pääsulaketta ole? Ootko SS vaihelaatikkoa puottanu omasta kakkiksestas irti, että onkohan tuo mitenkä raskas? Jaksaako raavas mies huoletta nostella.

Scrolli
-
Viestit: 46
Liittynyt: 23.7.2003 22:29

...

ViestiKirjoittaja Scrolli » 19.11.2012 20:31

Nyt kun täällä keskustelu tästä painajaisesta käy kuumana niin osaisko joku auttaa kun ongelmana oli jo tuolla mainittu että ei käynyt tyhjäkäyntiä muutakun kylmänä ja sammu kun paino jarrua.. No tuli käytyä leimalla ja ei saanut päästöjä ollenkaan. No yhtenä aamuna auto sitten rupesi käymään tyhjäkäyntiä ihan ittestään ja bensa haisi ja kierroksia oli enemmän ku tarpeeksi =D No serkku hommas mulle purkutuomion saaneesta autosta kaasarin imusarjoineen joka laitettiin lauantaina paikalleen ja auto on nyt hiljanen, hajuton ja tyhjäkäyvä mutta päästöt ei mene sallittujen sisälle... Tulppia en ole vielä (muistaakseni) vaihtanut mut onko jollain jotain säätöniksejä tähän painajaiseen, leiman viiminen päivä kun olis torstaina. Autona on -88 1.3.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 19.11.2012 21:41

1.3 koneessa on luultavimmin 2e3-mallin perinteisempi kaasari.

Ootko SS vaihelaatikkoa puottanu omasta kakkiksestas irti, että onkohan tuo mitenkä raskas? Jaksaako raavas mies huoletta nostella.
En ole itse irrottanut, mutta muuten irtolootia nostellut kyllä. Sylissä kyllä kantaa, eli arviolta noin 30kg. Alakautta pois jos irrottaa pitää.

_AMIS_
-
Viestit: 126
Liittynyt: 18.3.2010 18:52

ViestiKirjoittaja _AMIS_ » 19.11.2012 22:42

Seuraile Scrolli vaikka tätä http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=174817 Voi olla ihan sekin vaan, että jos on pitkään seisonu kaasari ja imusarja, niin siellä on ties mitä karstaa ja paskaa joka paikka täynnä. Raakaa huudattelua kehiin, ja jatkot tuolla toisessa otsakkeessa.

SS: Eli käy vaikkapa käsipainoksi hauistreeniin.

_AMIS_
-
Viestit: 126
Liittynyt: 18.3.2010 18:52

ViestiKirjoittaja _AMIS_ » 20.11.2012 0:07

Tässä näkyy alipaineletkut kaasarilta ja virranjakajalta https://picasaweb.google.com/1050271214 ... 2515710402

7. on jarrutehostimelle.

eGetin
-
Viestit: 98
Liittynyt: 13.1.2008 23:02

ViestiKirjoittaja eGetin » 7.12.2012 13:32

Vähän päivitystä meikäläisen kakkiksen osalta. Pääsin pitkästä aikaa auton viereen itse ihmettelemään ja diagnosoimaan. Tyhjäkäyntikierrokset ovat siis normaalisti sen 900 niinkuin pitääkin ja kierroksia auto ottaa todella herkästi. Kun ryypyn käyttölaitteelta nappaa piuhan irti tipahtaa tyhjäkäynti n. 700rpm tienoille, moottori käy huonosti ja kaasua painettaessa moottori ei meinaa ottaa kierroksia ja pakoputkessa paukkuu samalla. Toisinsanottuna ryyppy taitaa mennä defaulttina päälle kun piuha ei ole kiiinni.

Autossa on nyt mätänetin lambda ja tarkoituksena olisi käydä tänään hakemassa uusi mätänetistä tilalle. Mikäli joku tämän ehtii lukaista niin voisi vihjata että mikä niistä kolmesta vaihtoehdosta Motonetin lambdoista kannattaa ottaa - nimetön (halvin), Delphi (hieman tyyriimpi) vaiko Bosch (selkeästi kalliimpi)? Boschin voisin muuten ostaa samantien mutta epäilyttää hieman tuolla Motonetin listauksessa Boschin lambda-anturin kohdalla todettu "BOSCH-Lambda Renu/Opel/Japanil". Ilmeisesti sama härpäke käy myös muihin vermeisiin?

E: Onko kakkiksessa kaikki kaasarin alipaineletkut 3.5mm halkaisijaltaan? Ne voisi uusia nyt vielä kertaalleen varmuuden vuoksi. Jarrua polkiessa nimittäin kierrokset tipahtavat aika reippaasti joskaan ei sammumispisteeseen saakka.

E2: http://elsaweb.spaghetticoder.org/nav/E ... 624/26707/ Tällainenkin löytyi Googlella.

_AMIS_
-
Viestit: 126
Liittynyt: 18.3.2010 18:52

ViestiKirjoittaja _AMIS_ » 7.12.2012 14:13

Nääthän sä sen ryyppyläpän asennon kun ei oo ilmanputsari paikallaan siinä kaasarin päällä. Tuolta ylempänä laittamastani pdf:stä näkyy minkälaisissa asennoissa sen pitäis kulloisessakin tilanteessa olla. Delphi on kans ihan laatuvalmistaja, kuulemma. Jos suurikin hintaero, niin eiköhän tämän luokan autossa delphi menettele!

Kannattaa tsiigata sen jarrutehostimelle menevän virranjakajalle haarottuvan putken kunto. Siitä lähtee 3,5ø letku virranjakajalle.

Sitte ku luovutat tämän rojektin suhteen ja asennat tilalle ykspiste-jetronicin, niin myy mulle se kaasari.

-Joonas
-
Viestit: 180
Liittynyt: 13.8.2012 20:23

ViestiKirjoittaja -Joonas » 7.12.2012 23:54

Kumpi Pierburg on muuten 1.8 GUssa? 2ee vai 2e2? Ja kumpi on 1.8 RHssa? GU on vuosimallia '89 ja RH '86. Käykö 2ee ja 2e2 osat päittäin yhteen ja saako 2ee tilalle laittaa 2e2 ja päinvastoin ilman, että ovat katsastuskelvottomia. En ole siis yhtään vielä näistä Pierupurkeista perillä.

Mutta, kun tässä kerran vauhtiin päästiin, niin voisin uskaltaa kysyä tämän aiheen alla, että mistä kannattaisi todennäköisemmin ryhtyä etsimään vikaa tuon GUssa olevan pierburgin suhteen. Ongelmana on tyhjäkäynti, joka kylmällä koneella on lähemmäs 3000rpm ja lämpimällä koneella laskee hyvällä tuurilla 2500rpm. Deodorantin tai muun syttyvän suihkuttaminen kumilaipan aluelle ei vaikuttanut, joten tästä voisi päätellä, että se on ainakin ehjä? Ja nyt kun imusarjakin on irroitettu kannesta, niin ainakin parikolme alipaineletkun pätkää löyty, joille en osannut hahmottaa oikeaa paikkaa. Näistä otan huomenna kuvia ja linkittelen tänne, jotta saisin apua enemmälti. Muuta vikaa ei kaasuttimessa siis ole, vastaa kaasuun hyvin yms.

Kiitos ja anteeksi, jos topic oli täysin väärä kysymyksilleni..

E: Hitto, silmät käteen..GUssa taitaakin olla lähes 100% varmuudella tuo 2ee

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 8.12.2012 10:16

2e-e on ainakin 1.6 PN:ssä, tuskin muissa. Tuon on sähköisesti ohjattu härpäke, jota käytetään vähäpäästöisissä malleissa katalysaattorin kanssa. Pääsääntöisesti ei voi vaihdella ristiin, mutta jotkin komponentit saattavat olla samoja.

GU:ssa on 2e2-mallinen kaasari.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 8.12.2012 10:51

Mikäli 3/4-säätimen alipaineletkut on kunnossa ja paikoillaan, niin kaasarin takana/vasemmalla olevat solenoidit eivät saa virtaa jos tyhjäkäynti on 3000rpm. Nämä kuntoon niin pitäisi tyhjäkäynnin laskea "jo" 2000:een, ja tällöin ongelma on jumissa olevassa vahatermostaatissa. Eli hieman lämpöä ja herkistelyä, niin pitäisi alkaa toimimaan ellei ihan entinen vahis ole. Nämä siis 2E2:een.

_AMIS_
-
Viestit: 126
Liittynyt: 18.3.2010 18:52

ViestiKirjoittaja _AMIS_ » 8.12.2012 10:54

Jak3: Onko kolomosen kautta nelosen puhaltimella myös?

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 8.12.2012 10:56

Ja jää.

_AMIS_
-
Viestit: 126
Liittynyt: 18.3.2010 18:52

ViestiKirjoittaja _AMIS_ » 8.12.2012 11:01

Tässä kaasutinlaitteiden hiomattomassa timantissa, 2E-E:ssa, ei tuollaisia ylimääräisiä piirejä ja vahatermareita onneksi tarvita. Yksinkertainen ja toimintavarma rakenne. Ehkäpä elektroniikasta on sittenkin joskus hyötyä, sopivissa määrin..

-Joonas
-
Viestit: 180
Liittynyt: 13.8.2012 20:23

ViestiKirjoittaja -Joonas » 8.12.2012 15:56

Noniin, siinä se taas nähtiin oma tietämykseni näistä kaasuttimista :(

Mutta, jos ei ole haittaa kauheasti, niin tässä olisi ne kuvat tuosta GUn kaasuttimesta:
Kuva 1
Kuva 2

Punaisella on siis merkitty kyseiset mysteeriletkut ja nipat, jotka eivät olleet kiinni/niissä ollut mitään kiinni, kun kantta irroitin pois.
Alipaineletkut ainakin vaihdettava, hapertuivat irti, kun niitä nyvin tuossa samalla. Ja jos tuo vahatermostaatti on tuo kuvassa 2 näkyvä hopeinen ja puhdas osa, niin se on vaihdettu edellisen omistajan toimesta ennen kansipahvin hajoamista.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 8.12.2012 17:02

Kuva 1:n alimmainen punanen ympyrä, tuosta puuttuva ap-letku aiheuttaa korkean tyhjäkäynnin. Nimeltään korjausoppaista tuttu "nopea joutokäynti", jota pystyy muuten säätämään erikseen siitä kierretapista (todella tiheällä kierteellä) joka löytyy tuon säätimen vastapuolelta, yhteydessä kaasuläppään.

Ulkoa noiden letkujen paikkoja nyt ei muista vahingossakaan, mutta konepellin sisäpinnalla pitäis olla niiden "kytkentäkaavio". Jos ei muuten, niin kokeilemaan arvalla vaan mihin sattuvat yltämään helpoiten.

Kuva 2:n letku tulee siihen alipaineakkuun, eli vihreä muovipurkki kourun laidassa. Tuo toinen irtonainen pää taas alipaineputkeen, joka menee jarrutehostajalle, josta haarautuu myös putki virranjakajan alipainesäätimelle.

2E-E:n ja 2E2:n erottaa siinä, että 2E2:n saa toimimaan eikä siihen vaikuta kuun/tähtien asento. Tuhoon tuomittu ajatuskin jo sähköinen kaasari lambdaohjattuna ja niin ikään vähäpäästöisenä, kun puhutaan +20v autoista.

_AMIS_
-
Viestit: 126
Liittynyt: 18.3.2010 18:52

ViestiKirjoittaja _AMIS_ » 8.12.2012 19:06

Täällä ei kaks-ee-eetä haukuta. Jos on valittamista, niin nämä asiat ruukataan ratkoa nyrkein, eikä foorumeilla huutelemalla.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 8.12.2012 19:47

Foorumeilla alimpaan helvettiin haukuttu, kun taas itse yhden moisen omistanut ja toimi täydellisesti. Tsemppiä vaan taistoon niiden kanssa ;)

eGetin
-
Viestit: 98
Liittynyt: 13.1.2008 23:02

ViestiKirjoittaja eGetin » 10.12.2012 22:25

Jäi lambda-anturi hankkimatta muun menon kestäessä niin pitkään että kaupat ehtivät sulkeutua ennen kuin allekirjoittanut pääsi liikekannalle. Jäi siis lambda-anturin uusiminen seuraavaan kertaan, samalla pitää myös tuota ryyppyläpän asennon vaihtelua tutkia enemmän. Yksi mitä rupesin miettimään on tuo aktiivihiilisäiliön venttiili mikä voisi Ruddiesin perusteella myös aiheuttaa jonkunsortin mokeltamista. Toimiiko se vain tyhjäkäynnillä vai myös vähän korkeammillakin kierroksilla?

Alipaineletkut tuli käytyä läpi eikä niissä ollut mitään sanottavaa. Uudet räpellystuokiot koittavat ensi viikolla joten koitetaan taas kehitellä kasa kokeiltavia asioita ja mahdollisia vikapesäkkeitä... Voihan se ongelma hyvinkin olla tuossa ryypyn käyttölaitteessa, vähän vain erikoista että se toimii 99% ajasta just eikä melkein oikein.

_AMIS_
-
Viestit: 126
Liittynyt: 18.3.2010 18:52

ViestiKirjoittaja _AMIS_ » 11.12.2012 1:44

Mulla aiheutti käyntiongelmia kun otti sen hiilisäiliön venttiilin liittimen irti. Jos maksat rahhaa niin voin lähettää sulle semmoisen toimivan ryyppykäyttövehkeen kokeiltavaksi. Alipaineletku ei montaa euroa metrille maksa, kannattaa ne varmuuen välttämiseksi uusia.

eGetin
-
Viestit: 98
Liittynyt: 13.1.2008 23:02

ViestiKirjoittaja eGetin » 21.12.2012 17:40

Jouluksi kotopuoleen ja kakkakopan ääreen.

Tänään vuorossa oli vikakoodien lukeminen. Netistä parsittiin jokunen ohjelappunen eteen ja lähdettiin näistä soveltamaan. Käytännössä hommaan tarvitsee siis riittävän paljon johtoa, yhden tavallisen ledin ja 1k ohmin vastuksen. Vikakoodit luetaan seuraavasti: Laitetaan ensin piuha akun +-navasta vastukseen, vastus ledin +-napaan ja piuha ledin miinusnavasta vikakoodinlukutöpseliin. Tämän jälkeen pistetään autosta virrat päälle (ei käynnistetä) ja annetaan niiden olla koko toimituksen jälkeen päällä. Kytketään ledin miinusnapaan (tai vikakoodinlukutöpseliin, kumpaan helpompaa) johto akun miinusnavasta ja pidetään vähintään neljä sekuntia. Tämän jälkeen tämä miinusnavasta tuleva piuha otetaan pois ja aletaan lukemaan vikakoodia. Ensin tulee yksi välkähdys jota seuraa n. 2,5s tauko ja sitten alkaa numeroiden luettelu. Yksi luku tulee tiiviinä vilkkumisena ja lukemien välissä on n. 2,5s tauko. Vikakoodin päätteeksi tulee n. 2,5s pitkä ledin palamisjakso ja yhtä pitkä tauko molemmin puolin. Seuraavaan vikakoodiin pääsee pitämällä maajohtoa kiinni sen vähintään 4s.

Itseltäni löytyi tällä keinolla vikakoodi 2-1-2-2 mikä tarkottaisi hall-anturin vikaa. http://faculty.ccp.edu/faculty/dreed/ca ... _blink.pdf tästä PDF:stä löytyi vikakoodilistaus selkeästi, lisäksi isä oli löytänyt jostain päin internettiä saksankielisen PDF:n josta löytyi nimenomaan PN-koneelle väännetty vikakoodilistaus. Ainakin tässä tapauksessa selite oli sama molemmissa. Ei muuta kuin johdot läpi ja uutta anturia jos ei muuta löydy.

eGetin
-
Viestit: 98
Liittynyt: 13.1.2008 23:02

ViestiKirjoittaja eGetin » 24.12.2012 15:10

Lähdinpä tuon vikakoodin perusteella käymään johtoja läpi varsin intensiivisesti. Silmä osui varsin jännittävän näköisiin maadotuspisteisiin. Kaasarilta tuleva yksinäinen maadotusjohto venttiilikopan kanteen oli liitoskohdasta täysin ruosteessa. Kannen toisella kohtaa on yksi piste johon tulee kolme maakaapelia - yhdessä oli mustaa töhnää, toisessa oli liitin jo puoliksi irti ja kolmannessa ei ollut liitintä ollenkaan vaan se oli pistett varsin epäilyttävän näköisesti kiinni.

Tänään löin kakkakopan käyntiin ja yllätys oli melkoinen kun hyytymistä ei tapahtunut, tyhjäkäynti parani (ei täristä niin paljoa kuin aiemmin) eikä auto ollut enää moksiskaan sähkölaitteiden käytöstä (saati hyytynyt kun polki jarrua). Toivotaan että jatkaa toimintaansa vastaavanlaisena jatkossakin, torstaina voisi käydä sitten testailemassa päästöjä ja mahdollisesti jopa koittaa saada leimaa autolle.

VilleVee
-
Viestit: 104
Liittynyt: 12.11.2012 19:56

ViestiKirjoittaja VilleVee » 24.12.2012 22:56

Mikä olis kaasarissa vikana? Eli auto vw golf 1.6 cl vm.-90 ja tolla pierpurkki 2e2:lla (kai?). Oireina mm. että juuri liikkeelle lähdössä puutuu ja keski-aluella hieman booaa kiihdyttäessä, eli tuntuu kuin sooppaa saisi aivan liikaa. Automaattiryyppy muutettu käsikäyttöseksi ja vaihdettu uusi ilmanputsari, joten vika ei ole ainakaan niissä. Ei auto kuitenkaan ole aivan mahoton ajaa. Aikoinaan jäi leimapajalla juuri päästöistä kiinni. Vikaa tutkittu sen verran että alipaine letkut ovat ainakin päällisin puolin ok kunnossa.

eGetin
-
Viestit: 98
Liittynyt: 13.1.2008 23:02

ViestiKirjoittaja eGetin » 25.12.2012 10:37

http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=326101
Täältä löytynee enemmän asiaa 2E2:sta. Mikäli sulla on 2EE niin kuskin puolelta löytyy tuulilasin vierestä muovilevyn alta ECU ja sytkäboksi.

eGetin
-
Viestit: 98
Liittynyt: 13.1.2008 23:02

ViestiKirjoittaja eGetin » 27.12.2012 20:25

Haha! Päästölappu tuli niin että heilahti!
Tosiaan autostahan on nyt vielä tuo tarvikelambda sökö. Toisinsanottuna osaava korjaajahemmo ei levittänyt heti ekalla mittauksella käsiään ja todennut ettei voi mitään, vaan antoi kipolle runtua hallissa ja piti uskollisena kierrokset 2k rpm tienoilla pitkän aikaa. Viidennellä mittauksella lambda pääsi hommaan mukaan ja sai säädettyä seokset niin että päästöt menivät rajojen sisälle. Lambda-anturi pitää siis uusia ja ostaa tällä kertaa oikeanmallinen eikä Motonetin halpaa tarvikeanturia mikä ei ilmeisesti toimi ikinä pientä hetkeä pidempään.

Huomenna käytetään vielä leimalla ja katsotaan tuleeko laakista leima vai joutuuko tekemään vielä jotain sen eteen. Pahin haastehan on nyt kuitenkin jo ylitetty. Eilenhän tämä keksintö päätti jumauttaa startin ja johtoja irrotessa startin solenoidista jäi ruuvi käteen joten koko startti meni uusiksi :D


Tänään kuitenkin päästömittaukseen ajaessa huomasin että kaasari oikuttelee edelleen. Tällä kertaa se jojotteli eli kun kaasun piti vakioasennossa niin auto hyytyi ihan aavistuksen ja sen jälkeen kiihtyi yhtäkkiä reilusti. Korjaamon pihassa tyhjäkäynti rupesi humppaamaan aavistuksen kun auto parkkeerattiin alamäkeen ja tankista lie lähti jotain skeidaa liikkeelle. Mittauksen aikana alkoi tekemään taas sitä samaa puutumista kuin aiemmin, mutta se tokeni tosiaan sillä kun autolle annettiin jenkaa oikein kunnolla. Täytyy katsoa tokenisiko tämä nyt vain sillä että uusii lambda-anturin ja pistää tankin täyteen tuoretta bensaa ja antaa autolle niin paljon kenkää kuin sielu sietää.

eGetin
-
Viestit: 98
Liittynyt: 13.1.2008 23:02

ViestiKirjoittaja eGetin » 28.12.2012 15:07

Leimakin tuli kovilla kehuilla hyvin säilyneestä kakkiksesta :) Löin välittömästi tankin täyteen 98E:tä ja odottelen tässä että öljypönikkä ja suodatin saapuisi reissultansa että saisi uudet öljyt koneeseen minkä jälkeen voisi käydä antamassa Pierburgille enemmänkin keittoa maantiellä.

E: Tuli mieleen sellainen havainto että täydellä tankilla nykimistä ei esiintynyt. Lieneeköhän vain bensapumppu menossa rikki ja kaasari menee hämilleen...

eGetin
-
Viestit: 98
Liittynyt: 13.1.2008 23:02

ViestiKirjoittaja eGetin » 22.1.2013 22:29

Heheh, kakkis yllätti jälleen.

Isä oli käynyt kotterolla ajelemassa ja takaisin tuli kommenttia että ikäänkuin kävisi välillä kolmella pytyllä ja välistä neljäskin pytty heräisi mukaan. Tämän lisäksi ajosuoritteen päätteeksi auto muistutti luonteestaan nostamalla tyhjäkäyntikiekat 2000 kierrokseen :D

Mitähän sitä sitten keksittäisiin? Voiko virranjakajan vika aiheuttaa molemmat - jos se nyt kerpele kuitenkin olisi rikki?

eGetin
-
Viestit: 98
Liittynyt: 13.1.2008 23:02

ViestiKirjoittaja eGetin » 2.2.2013 12:05

Tänään pääsin taas The Kakkiksen äärelle ja kävin heittämässä sillä pienen lenkin.

Käytännössä auto toimii kylmänä ihan ok, heti kun se lämpiää vähän alkaa temppuilu; tasakaasulla ajettaessa auto lyö kaasua aavistuksen lisää ja sen jälkeen taas tiputtaa normikaasulle. Vauhtia ei tule lisää kuin pari kmh:ta mutta tunne on veikeä kun auto yllättäen lähtee kiihtymään hieman. Tämän jälkeen kun suht lämpöisellä moottorilla pysähtyy ja jättää sen tyhjäkäynnille alkaa auto taas jumpata tyhjäkäyntiään ja tänään se päätti kertaalleen laskea tyhjäkäynnin 400rpm tasalle ja pukata putkesta mustaa savua :D

Seuraavana kohteena lähden tutkimaan lambda-anturia. Nykyinen anturi on tarvikelambda eikä ole ilmeisesti kiinni muuten kuin että on vanhasta lambdasta otettu liitin ja pyöritetty johdot yhteen. Jos nyt ensin koittaisi vaikka kolvata tuota johtoa ja katsoa jos sillä tokenee - jos ei tokene niin täytyy suunnata aadeehoodeelle hakemaan Boschin lambda-anturia oikealla liittimellä varustettuna.

eGetin
-
Viestit: 98
Liittynyt: 13.1.2008 23:02

ViestiKirjoittaja eGetin » 3.2.2013 11:40

Jatketaan monologia ;D

Kakkiksesta tosiaan saatiin kuin saatiinkin käyntihäröt korjattua kun tarvikelambdan tilalle heitettiin vanha originaali lambda-anturi ja siihen kolvattiin uusi pätkä johtoa sekä liitin. Nyt vielä jarrut kuntoon ja tilkitään jäähdytysnestevuoto niin autolla on lupaisa tulevaisuus edessä :)

eGetin
-
Viestit: 98
Liittynyt: 13.1.2008 23:02

ViestiKirjoittaja eGetin » 4.3.2013 23:46

Golffi käy ja kukkuu. Tuolla toisaalla tuli hämmästeltyä hetken aikaa omistuista sähkövikaa mikä paikallistettiin sitten kehnoon tarvikepuolaan.

Tänään tuli köröteltyä kakkakopalla 500km ilman ongelmia, lähinnä jäi mietityttämään että ovatko seuraavat ns. ominaisuuksia vai pitäisikö huolestua jostain uudesta alkavasta viasta?:
- Moottorijarrutuksissa kytkimen pohjaan painaessa kierrokset tippuvat aika nopeasti 500rpm tienoille mutta auto ei tosiaan sammu. Jatkuvasti sitä pelkää että kippo alkaa taas sammuttelemaan itseään risteyksiin vaan tällä hetkellä sitä ei ainakaan tapahdu.
- Moottorijarrutuksissa saattaa auto välillä painaa vähän kaasua itsekseen, tämä ei sinänsä ole mitenkään paha mutta pistää vain ihmetyttämään. Kaasupoljin myös vähän jumppailee jalan alla moottorijarrutuksissa.
- Kiihdytyksissä 2-4k rpm alueella teho tulee aavistuksen aaltoillen - ei mitenkään suuresti mutta pientä hyppimistä on havaittavissa - onko ominaisuus vai pitäisikö sinne vihdoinkin ostaa se kunnollinen lambda?

Kulutus on ainakin ihan kiva, 6.31l/100km. Tuohon ei mitenkään erityisesti yritetty hissutella, ensimmäiset 40km oli kylmällä koneella pörräämistä edestakaisin vian paikallistuksessa ja viimeiset 30km oli motarilla kaasu pohjassa koheltamista :) n. 450km siinä välissä olikin sitten ihan normimaantieajoa parine ohituksineen.

eGetin
-
Viestit: 98
Liittynyt: 13.1.2008 23:02

ViestiKirjoittaja eGetin » 12.3.2013 17:18

Äh, ei se vain lannistu vikojensa kanssa.

Nyt tosiaan kaasupoljin elää ihan omaa elämäänsä - auto painelee kaasua kirjaimellisesti omia aikojaan (poljin saattaa painua jalan alla jonkin verran itsekseen) eikä se välttämättä sieltä nouse vaikka jalan nostaa kaasulta. Tähän samaan syssyyn kiihdytellessä saattaa välillä kiihtyä todella hienosti ja välillä pätkiä yhtä pahasti kuin puolavikaisessa autossa mutta mielestäni tuo ei puolasta johdu.

Lambda-anturin vaihdoin nyt jo uuteen Boschin tuotokseen mutta mitään muutosta tämän vian suhteen ei tullut. Alakierrokset paranivat kuitenkin toiminnaltaan huomattavasti.

Mitähän sitä lähtisi seuraavana koittamaan?

eGetin
-
Viestit: 98
Liittynyt: 13.1.2008 23:02

ViestiKirjoittaja eGetin » 5.4.2013 21:10

Kippasin tankkiin STP:n polttoainejärjestelmän putsausainetta siinä toivossa että kaasarissa olisi vain jotain mömmöä ja se alkaisi toimia tuolla. Vähän on toiminta parantunut mutta tyhjäkäyntiongelma senkun pysyy. Nyt toiminee vain ehkä vähän lievemmin kuin aiemmin.

Huomasinpa sellaisenkin seikan että ongelmalla on jotain yhteyttä ECU:n nollautumisen kanssa. Valokatkaisija oli hetken aikaa jumissa niin, ettei valoja saanut kokonaan pois joten pikafixinä otin aina ajon päätteeksi akusta maakaapelin irti jotteivät valot tyhjentäisi akkua. Tällöin auto toimi pääasiallisesti hyvin eikä tyhjäkäynti kettuillut mitenkään erityisesti. Nyt kun korjasin valokatkasijan (joku muoviklipsi oli pettänyt ja jäi jumittamaan sisälle ja lähti kevyellä ravistelulla ulos) ja akussa on kaapelit pysyneet paikoillaan niin tyhjäkäyntiongelma on jälleen läsnä.

Pihassa jos kaasuttelee kaasua silloin kun tyhjäkäynti on kohdillaan saattavat kierrokset tippua vähän vaihtelevasti alas - kierrokset laskevat ensin nopeasti, sitten lasku hidastuu ja taas tippuvat nopeasti. Joskus tyhjäkäynti saattaa tämän seurauksena jäädä korkeammalle.

Muutaman kerran auto on nyt myös sammunut kun kytkimen on painanut pohjaan moottorijarrutuksen jälkeen (myös maakaapelin oltua irti) mutta tästä ei ole tullut ainakaan vielä mitään pysyvää tapaa.

Ainoat asiat mitä en ole vielä uusinut ovat olleet alipaineletkut ja kaasarin kumilaippa. Kaasarin heiluttelu ei ainakaan vaikuta käyntiin mitenkään eikä starttipilotinkaan ruikkiminen kumilaipan tienoille. Alipaineletkutkin ovat vaikuttaneet olevan ihan kuranttia tavaraa silloin kun ne ovat kädessäni olleet - voisiko rikkinäinen alipaineletku silti aiheuttaa näitä ongelmia?

DyyD
-
Viestit: 123
Liittynyt: 29.12.2005 18:59

ViestiKirjoittaja DyyD » 5.4.2013 21:12

C-C-C-Combo Breaker!

Asiaan: Noi puhdistuaineet toimii mielestäni huomattavasti paremmin kaasarivehkeissä kuin ruiskuvehkeissä. Tämä on omakohtaista kokemusta kaasariajoilta, tosin väärästä merkistä joten ei siitä sen enempää. :P

eGetin
-
Viestit: 98
Liittynyt: 13.1.2008 23:02

ViestiKirjoittaja eGetin » 14.5.2013 13:47

Lämpimien kelien tultua tyhjäkäynti on tasaantunut. Koska kuitenkaan Pierburg ei halua toimia milloinkaan täydelliseksi on hän aloittanut nykimään aika reippaasti alle 3k rpm kun painaa kaasua reippaammin. Pintakaasulla kiihtyy ihan hyvin mutta enemmän kaasua painettaessa alkaa vain nykiä eikä kiihtyvyys parane mitenkään. 3000rpm kohdalla auto herää ja lähtee kiihtymään kaikkien 70 pollen voimin eteenpäin.

Onko tämä kaasarin oikutteluja vai voisiko bensapumppu oireilla näin? Päästöt olivat sentään kunnossa ja kottero sai itselleen 1,5 vuoden leiman tänään :)

E: http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=152753 tässä samanlainen tapaus. Itsellä tosiaan ilmojen lämmittyä vain tuo tyhjäkäyntiongelma hävisi.

Neunii
-
Viestit: 644
Liittynyt: 29.1.2009 12:48

ViestiKirjoittaja Neunii » 14.5.2013 14:45

Mulla oli ainaki ihan sama ongelma ja uus bensapumppu ja lähes kaikki muukin :D Pahin oireilu oli jossain -5 - +5 asteessa, lämpimällä kelillä tyhjäkäynti aina rauhoittui kohtuu tasaiseksi.
Tasaisen kuminauhamaisesti toi aina kiihtyi kyllä, ei ollu mitään nykimistä.

eGetin
-
Viestit: 98
Liittynyt: 13.1.2008 23:02

ViestiKirjoittaja eGetin » 14.5.2013 14:54

Niin silläpä juuri mietinkin että voisiko tuo nykiminen johtua bensapumpusta? Onko 2E-E:ssä kiihdytyspumppua joka avittaisi korkeammilla kierroksilla bensan kulkua?

Neunii
-
Viestit: 644
Liittynyt: 29.1.2009 12:48

ViestiKirjoittaja Neunii » 14.5.2013 15:01

Ei siinä sellasta perinteistä kiihdytyspumppua ole mutta kai joku niistä potikoista yrittää hoitaa homman.
Tuo bensapumpun testaaminen nyt ei onneks paljoa maksa.
Pitäis joku päivä kaivaa taas esiin noi mun 2e-e:t ja laittaa myyntiin.. :D muutama kertyny tässä vuosien saatossa mutta enää ei käyttöä niille.

eGetin
-
Viestit: 98
Liittynyt: 13.1.2008 23:02

ViestiKirjoittaja eGetin » 14.5.2013 15:42

Jos taatusti toimiva 2E-E löytyy niin sellaisen voisin hommatakin :) Yksi varaosamötikkä tuolla on jo tallissa mutta sekään ei ole täysin ehjä tapaus. Milläpä tuota bensapumppua voisi testata? Vai pitääkö hakea mätänetistä taatusti 1tkm sisään hajoava malli kokeeksi 33e hintaan ja sen jälkeen katsoa jos hommaisi ihan orkkiksenkin? :D

Neunii
-
Viestit: 644
Liittynyt: 29.1.2009 12:48

ViestiKirjoittaja Neunii » 14.5.2013 15:55

Ei kannata kyllä sitä motonetin halvinta välttämättä hakea. Mulla oli kyl topran-merkkinen ja toimi ihan hyvin..

eGetin
-
Viestit: 98
Liittynyt: 13.1.2008 23:02

ViestiKirjoittaja eGetin » 13.6.2013 21:47

Ikkuna auki ajellessa satuin kuulemaan putkesta pauketta kun auto nyki kiihdytyksessä. Meninpä ja uusinpa sitten tulpanjohdot ja puolanjohdonkin - ja tässähän tuli nätti ylläri vastaan. Puolanjohto oli hapettunu niin pahasti että se mureni juurestansa kun otin kiinni ja vedin. Johdosta jäikin sitten liittimestä puolet puolan liittimen sisään ja sitä myöten sain rikottua myös orkkispuolan liittimen kun koitin nykiä johdonjämiä irti. Pakko oli käydä Motonetistä hakemassa puola (taas, valitettavasti) jotta pääsisin huomenna ajamaan porukoille vajaan 500km päähän. Samalla huomasin kaasarin maakaapelin olevan irti (miksiköhän?) ja tökkäsin kiinni.

Noh, nyt korjautui kylmällä koneella tyhjäkäynti ja kiihdytyksissä nykimiset. Tyhjäkäyntikierrosten ongelma sen sijaan palasi ja ruutuun pakittaessa näpäytin kaasua ja kierrosten nouseminen jatkui vielä kaasupolkimeen koskemisen jälkeen ja kierrokset tipahti takaisin. Ruudussa paikallaan näpäytin uudestaan kokeilun vuoksi kaasua ja kierrokset nousivat 2000rpm paikkeille ja jäivät sinne. Noh, Boschin puola lähtee jokatapauksessa huomenna tilaukseen josko saisi vielä ensi viikon alusta ehjän puolan konepellin alle.

eGetin
-
Viestit: 98
Liittynyt: 13.1.2008 23:02

ViestiKirjoittaja eGetin » 2.7.2013 17:16

Voisikohan joku vilkaista piruuttansa omasta koslastansa sen imusarjan lämpötila-anturin värin, tai tietääkö joku että millainen siellä pitäisi oikeasti olla? Nyt siellä on joku kellertävä anturi ja tuntuu vähän siltä, että se olisi väärä ja sitä kautta aiheuttaisi jotakin tyhjäkäyntiongelmaa.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 3.7.2013 10:44

En jaksanut koko ketjua lukea läpi, mutta onhan kaikki johdot varmasti ehjiä? Ettei siellä ole joku johto hankautunut puhki ja välillä ota johdot kontaktia väärään paikkaan? Tuollainen aiheutti mulla ajoittaista tyhjäkäynnin nousua.

Tuo kaasupolkimen eläminen moottorijarrutuksissa kuulostaa tutulta, lienee ihan ominaisuus.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 3.7.2013 10:45

En jaksanut koko ketjua lukea läpi, mutta onhan kaikki johdot varmasti ehjiä? Ettei siellä ole joku johto hankautunut puhki ja välillä ota johdot kontaktia väärään paikkaan? Tuollainen aiheutti mulla ajoittaista tyhjäkäynnin nousua.

Tuo kaasupolkimen eläminen moottorijarrutuksissa kuulostaa tutulta, lienee ihan ominaisuus.

Edit: Jostain syystä postaus lähti tuplana, mitään en myönnä.
Viimeksi muokannut SS, 3.7.2013 13:20. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

eGetin
-
Viestit: 98
Liittynyt: 13.1.2008 23:02

ViestiKirjoittaja eGetin » 3.7.2013 12:12

Olen mielestäni käynyt kyllä johdot lävitse niiltä osin mistä on voinut, eikä siellä ole merkkiä rikkoutumisista. Maadotuspisteet kävin jo tässä taannoin lävitse. Nythän tuo tyhjäkäyntitemppuilu alkoi uudelleen kun akkua käytti irti.

Eilen tuli sitä anturia tutkittua vähän tarkemmin ETKAsta ja kyllä siellä oikeanlainen härpäke pitäisi olla kiinni. Täytyypi siitä mittailla vielä vastusarvot, kun ainakin yhdessä kaaviossa olisi näyttänyt sinisen lämpötila-anturin ja kaasarin takana olevan imusarjan lämpöanturin olevan yhteydessä kaasuläppään.

eGetin
-
Viestit: 98
Liittynyt: 13.1.2008 23:02

ViestiKirjoittaja eGetin » 19.10.2013 21:26

Jauhetaas taas pitkästä aikaa. Kakkakoppa on toiminut koko syksyn varsin mallikkaasti - käynnistyy, kulkee, ei syö liikaa bensaa. Tyhjäkäyntitemppuilu saatiin korjattua puristelemalla ja heiluttelemalla kaasuläpän asentoanturin johtoa. Oikein mukavaa on ollut kruisailla menemään rokki raikaen :)

Ainoa kysymys kuuluukin: onko ominaisuus että esim. jyrkässä ylämäessä kun painaa pitkään reippaasti kaasua ja mäen yläosassa hitaasti nostaa kaasupoljinta, kaasari lyö moottorijarrun päälle sekunnin murto-osaksi aiheuttaen pienen nykäyksen?
Entä voiko olla puhtaasti tulpanjohdoista kiinni osakaasulla kiihdytellessä tapahtuva lievä nykiminen?

Jettaporter
-
Viestit: 6
Liittynyt: 12.9.2010 22:51

ViestiKirjoittaja Jettaporter » 28.1.2014 21:10

Olen tässä lueskellut mielenkiinnolla foorumia ja huomasin tämän itsellä akuutin aiheen 2EE:n.
Vaimon hoppa alkoi temppuilemaan elokuussa-13 , humpasi kaasua ittekseen ja kaasu jäi pariin tonniin, kiva kaupungissa ajella.
Lokakuussa ei sitten lähtenyt enää käyntiin ollenkaan. Työkiireitten ja joulu juhlista jämerin jälkeen on sitten ollut aikaa perehtyä kulkineeseen, kun jäin kortistoon.

Tämän linkin http://www.ruddies.business.t-online.de/serv2ee.htm, minkä AMIS oli laittanut aikaisemmin sivulle, rupesin tutkimaan sähkövikoja.
Siellä jossain sivulla D. KABELRAUM on hyvät mittausohjeet, kävin kaikki vastusmittarilla ohjausboxin johtosarjan päästä (kuvasta 38- 52 asti ) läpi kaikki mittaukset ja sitten vielä järemällä mittauksella eli H4 "kopukynänä" ; akun plus kenkä irti ja akun plus kenkään johto jollain puristimella kiinni ja johto-lamppu-johto. Vastakkaisesta päästä sitten johto runkoon(akun miinuskenkä navassa kiinni.

Normaalista urosasabiko liitimestä tein ohkasen mallin, joka sopii ohjauslaitteen (bild 41) pistokkeisiin.

Luvusta 3-6 kaikki mittaukset on helppo tehdä vastusmittarilla, luvun kuusi alipainemittaukset voi tehdä, jos on kompura ja hiekkapuhallus suutin. Hiekanimu letku vain kiinni (esim luvun Potentiometer, kuva 16) osoittamaan kohtaan.

NONNIIN, nämä olin tehnyt ja eiku kokkeilemmaan, ilmaläpänsäädin-Vordrosselsteller kuva 42, ei pelannut, kone lähti käyntiin kun laittoi kaasarin kurkkuun suoraan bensaa, ryyppyläppä oli suoraan pystyasennossa, eikä liikkunut mihinkään. shit

Seuraavaksi laitoin kaikki maajohdot 2,5 neliön johdolla , ja otin ohjainlaitteen pöydälle.

Avasin sen ja tutkin sen juotokset ja piirit.
Löysin pinni nro23 vierestä piirilevystä katkoksen, juotin siihen hyppylangan ja boxit kiinni ja paikoilleen.
Hämmästys oli suuri kun starttasin , lähti käyntiin, jäi käyntiin ja ryyppyläppä pelasi aivan oikein.
Laitoin tämän, koska monella on PN koneella 2EE kaasarilla oleva VW, Itse komponenteissa ei ole vikaa, mutta juuri johdot ja liitokset täytyy olla ehdottoman hyvin tehty ja kiinni.
Minulla on ecotronic-ohjainlaitteen virtapiirikuvat kuvina,jpg. ja myös suomenkielisiä sivuja VW:n korjaamokirjasta. Jos jotain kiinnosta, niin voin laittaa @maililla.



eGetin
-
Viestit: 98
Liittynyt: 13.1.2008 23:02

ViestiKirjoittaja eGetin » 28.1.2014 21:14

Jos vain viitsit niin laitappa meikäläiselle mailiin materiaalia.

erkka.makinen [ät] gmail.com

JooNat
-
Viestit: 46
Liittynyt: 4.1.2014 13:54

ViestiKirjoittaja JooNat » 29.1.2014 11:12

Ehdottomasti tänne myös, joonas.natri ät gmail.com

eGetin
-
Viestit: 98
Liittynyt: 13.1.2008 23:02

ViestiKirjoittaja eGetin » 30.1.2014 14:41

Kiitoksia dokumenteista, ihan tarpeellista kampetta näyttäisi olevan.

JooNat
-
Viestit: 46
Liittynyt: 4.1.2014 13:54

ViestiKirjoittaja JooNat » 4.2.2014 16:53

Kiittelen myös kaasutin tiedostoista!

Ja sitten oman ongelman pariin. Autona Golf -90vm, mittarissa 167tkm ja juurikin tämä 2ee Pierburg kaasari. Koneena 1.6 katalysaattorin kera. Tuli tuossa käytyä vähän ropaamassa, kun ei tahtonut lähteä kylmällä käyntiin. Tuntui, että ei antanut rikastusta toisin kuin ennen, kun lähti suht herkästi käymään ja kierrokset myös nousi melko korkealle, kunnes rikastus loppui. Nyt siis ei tahdo lähteä kunnolla käymään ja kierroksetkin rupesi huitelemaan melko korkealla, en osaa sanoa kuinka korkealla kun ei ole mittaria. Veikkaisin ~3k rpm.

Vaihdoin oikeastaan vaan uuden ilmanputsarin vanhan tilalle ja kurkkasin alipaine letkut läpi ja sähköjohdot. Kaikki näytti olevan päällisin puolin ok ja kiinni. No laitoin sitten kamppeet takaisin kasaan tuolla uudella suodattimella ja alkuun kylmällä koneella kierrokset pysyi ihan normaalina, joskin kiihdyttäessä esim. täyskaasulla röpötti ja hyytyi, pintakaasulla ok. Tämä kiihdyttäessä ilmenevä vika on siis täysin uusi, ei ole ennen tehnyt tuommosta, muutakun jos ihan pintakaasulla ajeli ja yhtäkkiä laittoi kaasun pohjaan niin pieni nykäys tuntui.

No sitten kävin välissä syömässä ja lähdin hakemaan lisää varaosia autoon ja kas, nyt tyhjäkäynti pysyi siellä 3k tienoilla ja vieläkin tuo nykiminen kaasua painettaessa jatkui. Moottori siis tässä vaiheessa mielestäni jo aika hyvin lämmennyt, eikä vika poistunut ollenkaan ajon aikana.

Haettuani varaosat ja laitettua kiinni ne (tulpat, pyörijä, jakajankansi) ongelma ei hävinnyt mihinkään (no tämä oli arvattavissa, oli muuten vain hankintalistalla,kun aiemmista huolloista ei ole tietoa ja olivat jo sen näköiset).

Sitten rupesin perehtymään noihin aloitusviestin linkkeihin ja tulin siihen tulokseen, että vikana vois olla tämän linkin osa numero 8: http://www.ruddies.business.t-online.de ... 2EE_VW.htm

Ja nyt teiltä viisaammilta, ketkä olette enemmän näiden kanssa painineet, niin ollaanko ihan hakoteillä vai olisko antaa vinkkiä johonkin toiseen suuntaan? Mitenhän tuota sais mitattua? Osiahan näihin ei näköjään tahdo oikeen mistään ainakaan suomesta löytyä. Ebaysta löysin tuon palikan uutena hintaan 70e: http://www.ebay.de/itm/Vordrossel-Luftk ... 35d1829a49

Kiitoksia etukäteen jo valmiiksi kerätyistä linkeistä!

eGetin
-
Viestit: 98
Liittynyt: 13.1.2008 23:02

ViestiKirjoittaja eGetin » 4.2.2014 18:40

Kokeileppa ensin puristella ja nitkuttaa kunnolla paikalleen sitä kaasuläpän asentoanturin piuhaa (tuon kuvasi osa nro 3). Sillä sai meikäläiseltä ainakin tyhjäkäynnin kuriin. Ryypyn käyttölaitekin on ihan mahdollinen vikakohde, sen vaihtaminen vaikuttaa vain melko kettumaiselta, kun pitäisi saada se mötikän ohjaama pieni metallitanko paikalleen irrotuksen jälkeen.

JooNat
-
Viestit: 46
Liittynyt: 4.1.2014 13:54

ViestiKirjoittaja JooNat » 5.2.2014 21:08

Kävin sitä yrittämässä, mutta eipä tuo lähde edes käyntiin vaikka ei ole pakkastakaan, kun -2.
Johdot tosiaan oli kunnolla kiinni ja niitä nitkuttelin siinä ja oli myös ehjän näköisiä.

Mistähän tuota nyt alkaisi selvittämään, vähän se lupailee, mutta ei lähde vaikka miten sahaa. Bensa haisee kyllä ja tosiaan nuo on nyt kaikki uutta mitä sinne eilen laitoin ja niillä se kyllä kävikin vielä eilen. Voiko vaan yksinkertasesti johtua tuosta, kun ei saa rikastusta tjsp ettei jaksa käynnistyä?

eGetin
-
Viestit: 98
Liittynyt: 13.1.2008 23:02

ViestiKirjoittaja eGetin » 5.2.2014 22:03

Itsellä laukesi sattumoisin tuossa kesällä virtalukon pohja heti sen jälkeen kun vaihdoin puolan ja puolanjohdon (kun vanha johto otti ja kärähti ja vei puolan mennessään). Samaa vikaa oli, sahasi vaikka kuinka mutta ei vain käynnistynyt. Mitään muita perinteisiä virtalukon pohjan oireiluja ei ollut - puhallin ja valot pelittivät niinkuin pitikin. Kerran sain auton pitkän yrityksen jälkeen käymään mutta heti seuraavan sammutuksen jälkeen ei tarvinnut edes kuvitella auton lähtevän käyntiin. Virtalukon pohja maksoi jotain 20e luokkaa marmorilla, siinä samalla kannattaa tilata suoraan rattiakseliin tuleva holkki (toiset parikymppiä) ja rälläköidä vanha pois ilman että edes kokeilee mitään ulosvetäjäviritelmiä (been there done that, säästää pari päivää kummasti :D).

Vika voi kyllä olla muuallakin, lukaiseppa piruuttasi vikakoodit ensin.

JooNat
-
Viestit: 46
Liittynyt: 4.1.2014 13:54

ViestiKirjoittaja JooNat » 6.2.2014 10:27

Vikakoodien lukuun jotain vinkkejä? Tuli tosiaan puhaltimen etuvastus vaihdettua myös tuossa samassa yhteydessä noiden muiden kanssa. Voiko tuota virtalukon pohjaa mitata jotenkin? Taikka noita kaasarin sähkövermeitä?

eGetin
-
Viestit: 98
Liittynyt: 13.1.2008 23:02

ViestiKirjoittaja eGetin » 6.2.2014 14:21

Vikakoodin lukuun kirjoittelin ohjeet tuonne ylemmäs (linkki), ohjeet ja vikakoodien selitteet löytyy myös niistä dokumenteista mitä Jettaporter jakeli. Samoista dokumenteista löytyy myös kaasarin eri komponenttien vastusarvot - ne mitataan ihan normaalilla yleismittarilla annettujen ohjeiden mukaan.

Jettaporter
-
Viestit: 6
Liittynyt: 12.9.2010 22:51

ViestiKirjoittaja Jettaporter » 6.2.2014 18:53

Tuohon JooNatin ongelmaan. Tarkista se kaasuläpän potentiometri (löytyy niistä minun lähettämistä kuvista.)Kuva nro 22-39, P1170134.jpg) Elikkä linkin osa numero 8: http://www.ruddies.business.t-online.de ... 2EE_VW.htm

Ota se mötikkä käteen ja vastusmittari niihin johtoliitospaikkoihin ja liikuttelet hiljaa sitä (kuva 22-38) vastuksen säätöhilipettä. Vastusarvon pitää muuttua laidasta laitaan.
Juuri kiihdytyksissä se jos ei toimi, niin varmasti jää seos laihaksi ja röpöttää.

Jos et muuten saa autoa käyntiin, niin ota ilmanputsarihässäkät kokonaan pois ja laita vaikka sopiva poranterän siihen ohkaseen alipaineletkuun jonka otat irti ilmansuod. kopasta ,joka menee kaasariin , josta imu tulee, keskimmäinen.
Ruikkaat bensaa suoraan kaasarin kurkkuun, niin monta kertaa kun se jaksaa ottaa kierroksi ja jää käyntiin, kuhan vähän lämpiää.TAI Kokeile silleen että toinen pitää ryyppyläppää sormilla auki , vähän raollaan ja toinen starttaa, pitäisi lähtee käynttin jos kerran bensa haisee. Näin minä kokeilin.

Jos lähtee näin käyntiin ja kaasuläpän potentiometrin vastusarvot on oikeenlaiset ja pitäis sitten mitata imusarjan ja veden anturien vastusarvot, nekin löytyy lähettämistäni kuvista.
Jos ei sittenkään pelitä, niin suosittelen ottamaan ohjainlaitteen irti ja katsomaan mitä se on syönyt, itseelä sieltä löytyi selvä vika ja nyt pelittääääää.

Ajelen tätä nykyä RE85 lla. 66% seoksella, hyvin toimii, ei tiedä kyydissä istuja ollenkaan millä ajetaan, kylmänä vähän yskii, mutta kun lämpiää, avot. Kulutus on ollut 6,6 l/100 maantie/ taajamaa-ajossa.

JooNat
-
Viestit: 46
Liittynyt: 4.1.2014 13:54

ViestiKirjoittaja JooNat » 6.2.2014 19:00

Kiitoksia vinkeistä! Täytyy paneutua huomenna päivällä tuohon, kun on taas valosaa. Pihalla tuota joutuu nyt ropailemaan, kun ei tosiaan käyntiin ole lähteny niin ei oo saanu mihinkään lämpimään ajettuakaan.

Rookeri
-
Viestit: 10
Liittynyt: 9.2.2014 16:57

ViestiKirjoittaja Rookeri » 9.2.2014 17:04

Täällä myös yksi 2-kopan golffi samoilla oireilla. Auto muistaakseni 88 ja kaasarilla oleva 1.6 litranen. Kylmäkäynnistys eritäin vaikea, ei meinaa millään pysyä käynnissä. Koneen lämmettyä pintakaasulla ja lappu lattias toimii ees jotenkin, siltä väliltä booaaa ja putkes paukkuu. Vauhdissa kun painaa kytkimen pohjaan nii tuppaa sammumaan.

Ilmansuodatin vaihdettu sekä kaasuttimen ja koneen välinen kumilaippa. Tulpat vaihdoin kanssa.

Lukenu monet topikit jo läpi ja mietin että kannattaisko toi koko kaasutin vaihtaa? Olisko tässä kaikki tarvitsema, uus ryyppy ja tyhjäkäyntimoottori uuden kaasuttimen lisäksi?

http://www.ebay.com/itm/Brand-new-OEM-C ... b4&vxp=mtr

eGetin
-
Viestit: 98
Liittynyt: 13.1.2008 23:02

ViestiKirjoittaja eGetin » 9.2.2014 18:04

Jos autossa on topicin mukainen 2E-E kaasari niin tuo ei siihen sovi (kyseinen kaasari on 2E2-mallinen, siitä löytyy täältä lisää juttua).

Rookeri
-
Viestit: 10
Liittynyt: 9.2.2014 16:57

ViestiKirjoittaja Rookeri » 9.2.2014 18:12

Kyllä se mielestäni kuvan kaasari on.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 39 vierailijaa