Suurimmat tehot alkuperäisen ilmansuodattimen kanssa?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

Suurimmat tehot alkuperäisen ilmansuodattimen kanssa?

ViestiKirjoittaja TurboJ » 15.9.2012 16:19

Toivottavasti tästä ei kehkeydy katkera ja verinen riita.

Minua kiinnostaisi millaisia tehoja olette bensaturboissanne saaneet VAGin vakiomallisella ilmansuodattimella ja -kotelolla. Ja oletteko mitanneet imuputken alipainetta maksimivirtaustilanteessa?

Vakiofilttereissähän on reserviä reilusti, sen useimmat tietävät. Mutta mihin asti ihan oikeasti?

VV-suodattimia epäilemättä tarvitaan silloin kun mennään kiihdytysautojen teholukemiin, mutta olisi hauska kuulla missä vakiorakenteen todelliset rajat ovat testatusti.

Dynoinfoa siis tulemaan, kiitos (ja koitetaan pitää ne värittyneet kommentit omana tietona, jooko)

diffas
-
Viestit: 873
Liittynyt: 11.4.2008 14:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja diffas » 15.9.2012 17:58

Konsernin jumalmoottorissa nyt vakioputsari piisaa 350-400hv välisiin tehoihin ainakin. Tosin essobaarissa saa filsulla enempi rispektii. Olisko ollut gti-magazine vai kuka tos testas niin joissain tapauksissa vaparilla tehot tippui. :D
Jossain vaparivehkeissa sen ehkä jotenkin ymmärtää, mut muuten kyl keskimäärin hukkaan heitettyä rahaa. Bonuksena toki, että saa uusia maffeja aika-ajoin esim. :)

Omassa diiselissa oli hetken, halvemmaksi tulee käyttää orkkis suodatinta. :)

S4mmy
-
Viestit: 1309
Liittynyt: 13.5.2012 14:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 15.9.2012 18:37

Muistaakseni siinä gti:n testissä paneeli vv:llä tehot tippu mutta muilla vapaavirtausputsareilla tehot nousi joku 2-5hp. Eli käytännössä niistä ei ole mitään hyötyä ennen n.350heppoja. Ellei sitten halua imuääniä ilman, että silppoo vakio koteloo :).

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 15.9.2012 19:27

oliko getarin jutussa edes tt:ssä vv-suodatinta testattu ollenkaan?

mut tosiaan riittää tosi pitkälle orggis. ja 3b passatin suodatin sopii suoraan ainaskin kolmoskoppasen koteloon. pikkusen pienempi mutta tarpeeksi iso

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 15.9.2012 22:03

GTi testissä testasimme TT 225:ssa vakiofiltteriä vs K&N paneelia. Paperi filsu oli selkeästi parempi. Itse olen käyttänyt seuraavaa nyrkksääntöä, joka on toiminut hyvin. Kun kaasuläpän runko kasvaa selkeästi isommaksi kuin vakiokotelon lähtö koneelle päin (kiihdytys suppilo vakiokotelon sisällä kannattaa jättää koskemattomaksi), silloin on syytä pohtia filtterin koon kasvattamista.
BMC on ainakin vapareissa toiminut hyvin. Apexin suodatin on myös testeissä ollut hyvä. Loppujen lopuksi sanoisin että koneen virittämisessä, suodatin kannattaa jättää viimeiseksi murheeksi.
Eräässä mittauksessa haluttiin katsuria varten "huono" tulos ja kartio filsua alettiin teippaamaan umpeen, teho vaan kasvoi. Kunnes filsusta oli teippaamatta alle 10%, silloin teho alkoi tippua.

roberto
-
Viestit: 153
Liittynyt: 10.8.2003 20:33

ViestiKirjoittaja roberto » 16.9.2012 19:08

Ja oletteko mitanneet imuputken alipainetta maksimivirtaustilanteessa?


Chipatulle 1.8-Passatille (AEB,1998) mittasin vakiosuodattimen painehäviöksi 0,0018 bar eli mitättömän vähän tehon kannalta. Vertailun vuoksi ilmamassamittari hävitti painetta 0,020 bar eli yli kymmenkertaisesti. Nämä kolmosvaihteella kaasu pohjassa, 5900 rpm, ahtopaine 0,9 bar.

Näyttäisi, että vakiosuodatin riittää hyvin, jos ilmamassamittaria ei vaihda suurempaan.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 16.9.2012 20:02

1.8 16v GTI oli aikoinaan penkissä (107,3kw), tuli myös testattua vetoa ilman ilmansuodatinta: ei eroa käyrässä, olipa sitten vapaavirtauspaneli/paperisuodin/ei suodatinta.

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 16.9.2012 20:44

Mielenkiintoisia havaintoja.

Olisiko jollain ihan testidataa noista rajatapauksista? Siis ilmeisesti jostain 400:n hepan hujakoilta vakio ilmanottosysteemin kanssa?

Tai vaikka linkki.

Powerbyte.fi
-
Viestit: 14
Liittynyt: 21.5.2011 16:40
Viesti:

ViestiKirjoittaja Powerbyte.fi » 16.9.2012 21:21

Testasimme samalla noita ilmanputsari / maffi juttuja kun säädimme softaa noille franken hybrideille.
Orkkis suodatin 1.8t koneessa riittää heittämällä sinne 300-350 hp tehoille, eli vaikka otti koko paneelin pois ei teho muuttunut lainkaan.
Tosin esim. mk4 golffissa puhdistinkotelon imureikä/tötterö alkoi jarruttaa siinä noin 250hp:n kohdalla.

1.2 tsi koneessa kokeiltiin ajaa ilman putsaria ja teho tippui 10 hv ja vääntö huippukohdassaan 35nm.
Eli ilma alkaa pyörteilemään jotenkin hassusti ilman alkuperäistä koteloa.

tuossa joitan omia kokemuksia noista kokeiluista.

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 22.9.2012 13:13

Tosin esim. mk4 golffissa puhdistinkotelon imureikä/tötterö alkoi jarruttaa siinä noin 250hp:n kohdalla.


Mikä tuon mk4:sen imutorven pienin sisähalkaisija on?

Kakkoskopan putsarikotelossa imutorvi on ainakin todella ahdas, ja sen virtaavuus tuskin
mitenkään voi riittää pitkälle...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 22.9.2012 13:18

Laskekaapas joku kemisti/autoinsinööri että paljonko moottorin tuottama kilowatti tarvitsee ilmaa?

Tai jos pelkkä kemisti osaisi kätevästi päässään laskea paljonko litra bensaa vaatii ilmaa palaessaan yhden ilmakertoimella.

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 22.9.2012 14:56

Ahvenisto on noin 3 km pitkä. Siinä kuluu 200hv kilpa-autolla noin litra per kierros. Joka siis on noin 0.75 kiloa. Ilmaa (itse asiassa enemmän) on mentävä ainakin 7.5 kiloa per kierros. Se on 7.5 kuutiometriä. Aikaa tähän menee noin 90 sek. ja ilmaa menee 7500 litraa, tämä kun jaetaan 90:llä, niin tulos on 83 litraa sekunnissa ilmaa ( huom keskimäärin ) ratakierroksen aikana.
Joku saa laskea tarkemmat tulokset :)

Edit: Maksimi tehohan syntyy kun seossuhde on 1 osa bensaa ja 12.6 osaa bensaa.

xniko
-
Viestit: 584
Liittynyt: 1.4.2007 21:00

ViestiKirjoittaja xniko » 22.9.2012 17:56

Kuulostaa kylllä hurjalle tuo 83l ilmaa/sekuntti. Mutta en ala väittämään vastaan, vasta toinen vuosi insinööri opintoja menossa aikuispuolella.

Mutta kyllähän tuo laskettavissa on, se on selvä. Maksimimäärä mitä ko. kone tarvitsee ilmaa ja sen mukaan sitten mitoitetaan putket..

S4mmy
-
Viestit: 1309
Liittynyt: 13.5.2012 14:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 22.9.2012 18:00

Huippunopeudessa moottorin läpi virtaa 45 000 litraa ilmaa minuutissa


Tuo on siis Bugatti Veyronin tiedoissa lukevaa, että ihan hyvin voi pitää paikkaansa toi 83l ilmaa/sekunti jossain "normi" autossa, eihän se olisi kuitenkaan kuin 4980l/min

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 22.9.2012 18:04

Mäntä moottori kuluttaa keskimäärin bensaa 0.2 kg/h yhden hevosvoiman teholla. Ilmavirtauksen maksimivirtausnopeutena voidaan pitää äänennopeutta.

Tuosta voi alkaa kyhäillä laskelmia :)

xniko
-
Viestit: 584
Liittynyt: 1.4.2007 21:00

ViestiKirjoittaja xniko » 22.9.2012 18:11

Korjataan nyt asiaa sen verran, että kone- ja tuotantotekniikan inssi pitäis ehkä joskus toivottavasti tulla. Ja ei oo tullut ikinä mietittyä aikasemmin, et paljonkohan se moottori ilmaa tartteis. Mutta hyvä tietää, taas vähän viisastuu ;)

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 22.9.2012 19:21

OT: Autoissa numeraalit saattavat olla älyttömiä. Esimerkiksi: TopFuel Dragster kiihdyttää 400m matkan neljässä sekunnissa. Tehoja koneessa on 8000hv. Ja kilpailu suoritus vaatii moottorilta onnettomat 500 kierrosta. Tämän jälkeen kone avataan ja käydään kokonaan läpi, aika onneton suoritus jos vertaa sarjatuotanto autoon :)

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 22.9.2012 22:30

Ihan mielenkiintoista keskustelua, mutta jospa joku osaisi vastata tähän?

***
Tosin esim. mk4 golffissa puhdistinkotelon imureikä/tötterö alkoi jarruttaa siinä noin 250hp:n kohdalla.


Mikä tuon mk4:sen imutorven pienin sisähalkaisija on?

Kakkoskopan putsarikotelossa imutorvi on ainakin todella ahdas, ja sen virtaavuus tuskin
mitenkään voi riittää pitkälle...
***

EDIT. Kysynpä vielä onko alkuperäisen putsarikotelon sisääntulosuppilon ahtaudella jokin virtausopillinen etu, vai ovatko nuo niin pieniä vain äänen eristämisen vuoksi?

En ollenkaan ymmärrä tehtaan designia, jossa putsarille tulee sisään n. 30-millinen putki, ja putsarilta lähtee puolestaan turbolle 70- millinen putki.

roberto
-
Viestit: 153
Liittynyt: 10.8.2003 20:33

ViestiKirjoittaja roberto » 24.9.2012 20:20

Laskekaapas joku kemisti/autoinsinööri että paljonko moottorin tuottama kilowatti tarvitsee ilmaa?


Nyrkkisääntö on, että ilmaa tarvitaan 0.8 g/s hevosvoimaa kohti. Litroina tämä on 0,67 litraa sekunnissa hevosta kohti, jos lämpötila on 20 astetta ja normaali ilman paine.

Kilowatteina tuo nyrkkikaava on 1,1 g/s kW kohti.
Se näyttää vastaavan moottorin hyötysuhdetta 32% (jos ilmakerroin lambda on 1).
Lämpöä bensan palamisesta tulee nimittäin 43,5 kW bensagrammaa sekunnissa kohti ja 2,9 kW ilmagrammaa kohti (tarvitaan 15 g ilmaa 1 g bensalle).
Nyrkkikaavan mukaan ilmagrammalla sekunnissa saadaan moottoriteho 1/1,1=0,93 kW.
Jakamalla moottoriteho lämpöteholla 0,93/2,9 tulee hyötysuhteeksi 32%

http://www.ross-tech.com/vag-com/cars/fuel-trim.html

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 25.9.2012 22:42

Maffi sen kertoo paljon ilmaa menee

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 25.9.2012 22:55

Taidettiin pähkäillä teoreettista ilmantarvetta yhtä hevosvoimaa kohti, eikä reaalilukemaa maffilta joka saattaa heittää aika paljonkin teoreettisesta arvosta..

roberto
-
Viestit: 153
Liittynyt: 10.8.2003 20:33

ViestiKirjoittaja roberto » 26.9.2012 8:33

Tuota nyrkkikaavaa käytetään mm. tsekkaamaan, että MAF toimii. Edellä olevan Ross-Tech-linkin viimeisessä kappaleessa on esimerkki, jossa 150 hp teholla MAFin pitäisi näyttää luokkaa 120 g/s olevia arvoja.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa