Suurimmat tehot alkuperäisen ilmansuodattimen kanssa?
Valvoja: ffp jäsenet
Suurimmat tehot alkuperäisen ilmansuodattimen kanssa?
Toivottavasti tästä ei kehkeydy katkera ja verinen riita.
Minua kiinnostaisi millaisia tehoja olette bensaturboissanne saaneet VAGin vakiomallisella ilmansuodattimella ja -kotelolla. Ja oletteko mitanneet imuputken alipainetta maksimivirtaustilanteessa?
Vakiofilttereissähän on reserviä reilusti, sen useimmat tietävät. Mutta mihin asti ihan oikeasti?
VV-suodattimia epäilemättä tarvitaan silloin kun mennään kiihdytysautojen teholukemiin, mutta olisi hauska kuulla missä vakiorakenteen todelliset rajat ovat testatusti.
Dynoinfoa siis tulemaan, kiitos (ja koitetaan pitää ne värittyneet kommentit omana tietona, jooko)
Minua kiinnostaisi millaisia tehoja olette bensaturboissanne saaneet VAGin vakiomallisella ilmansuodattimella ja -kotelolla. Ja oletteko mitanneet imuputken alipainetta maksimivirtaustilanteessa?
Vakiofilttereissähän on reserviä reilusti, sen useimmat tietävät. Mutta mihin asti ihan oikeasti?
VV-suodattimia epäilemättä tarvitaan silloin kun mennään kiihdytysautojen teholukemiin, mutta olisi hauska kuulla missä vakiorakenteen todelliset rajat ovat testatusti.
Dynoinfoa siis tulemaan, kiitos (ja koitetaan pitää ne värittyneet kommentit omana tietona, jooko)
Konsernin jumalmoottorissa nyt vakioputsari piisaa 350-400hv välisiin tehoihin ainakin. Tosin essobaarissa saa filsulla enempi rispektii. Olisko ollut gti-magazine vai kuka tos testas niin joissain tapauksissa vaparilla tehot tippui. :D
Jossain vaparivehkeissa sen ehkä jotenkin ymmärtää, mut muuten kyl keskimäärin hukkaan heitettyä rahaa. Bonuksena toki, että saa uusia maffeja aika-ajoin esim. :)
Omassa diiselissa oli hetken, halvemmaksi tulee käyttää orkkis suodatinta. :)
Jossain vaparivehkeissa sen ehkä jotenkin ymmärtää, mut muuten kyl keskimäärin hukkaan heitettyä rahaa. Bonuksena toki, että saa uusia maffeja aika-ajoin esim. :)
Omassa diiselissa oli hetken, halvemmaksi tulee käyttää orkkis suodatinta. :)
GTi testissä testasimme TT 225:ssa vakiofiltteriä vs K&N paneelia. Paperi filsu oli selkeästi parempi. Itse olen käyttänyt seuraavaa nyrkksääntöä, joka on toiminut hyvin. Kun kaasuläpän runko kasvaa selkeästi isommaksi kuin vakiokotelon lähtö koneelle päin (kiihdytys suppilo vakiokotelon sisällä kannattaa jättää koskemattomaksi), silloin on syytä pohtia filtterin koon kasvattamista.
BMC on ainakin vapareissa toiminut hyvin. Apexin suodatin on myös testeissä ollut hyvä. Loppujen lopuksi sanoisin että koneen virittämisessä, suodatin kannattaa jättää viimeiseksi murheeksi.
Eräässä mittauksessa haluttiin katsuria varten "huono" tulos ja kartio filsua alettiin teippaamaan umpeen, teho vaan kasvoi. Kunnes filsusta oli teippaamatta alle 10%, silloin teho alkoi tippua.
BMC on ainakin vapareissa toiminut hyvin. Apexin suodatin on myös testeissä ollut hyvä. Loppujen lopuksi sanoisin että koneen virittämisessä, suodatin kannattaa jättää viimeiseksi murheeksi.
Eräässä mittauksessa haluttiin katsuria varten "huono" tulos ja kartio filsua alettiin teippaamaan umpeen, teho vaan kasvoi. Kunnes filsusta oli teippaamatta alle 10%, silloin teho alkoi tippua.
Ja oletteko mitanneet imuputken alipainetta maksimivirtaustilanteessa?
Chipatulle 1.8-Passatille (AEB,1998) mittasin vakiosuodattimen painehäviöksi 0,0018 bar eli mitättömän vähän tehon kannalta. Vertailun vuoksi ilmamassamittari hävitti painetta 0,020 bar eli yli kymmenkertaisesti. Nämä kolmosvaihteella kaasu pohjassa, 5900 rpm, ahtopaine 0,9 bar.
Näyttäisi, että vakiosuodatin riittää hyvin, jos ilmamassamittaria ei vaihda suurempaan.
-
- -
- Viestit: 14
- Liittynyt: 21.5.2011 16:40
- Viesti:
Testasimme samalla noita ilmanputsari / maffi juttuja kun säädimme softaa noille franken hybrideille.
Orkkis suodatin 1.8t koneessa riittää heittämällä sinne 300-350 hp tehoille, eli vaikka otti koko paneelin pois ei teho muuttunut lainkaan.
Tosin esim. mk4 golffissa puhdistinkotelon imureikä/tötterö alkoi jarruttaa siinä noin 250hp:n kohdalla.
1.2 tsi koneessa kokeiltiin ajaa ilman putsaria ja teho tippui 10 hv ja vääntö huippukohdassaan 35nm.
Eli ilma alkaa pyörteilemään jotenkin hassusti ilman alkuperäistä koteloa.
tuossa joitan omia kokemuksia noista kokeiluista.
Orkkis suodatin 1.8t koneessa riittää heittämällä sinne 300-350 hp tehoille, eli vaikka otti koko paneelin pois ei teho muuttunut lainkaan.
Tosin esim. mk4 golffissa puhdistinkotelon imureikä/tötterö alkoi jarruttaa siinä noin 250hp:n kohdalla.
1.2 tsi koneessa kokeiltiin ajaa ilman putsaria ja teho tippui 10 hv ja vääntö huippukohdassaan 35nm.
Eli ilma alkaa pyörteilemään jotenkin hassusti ilman alkuperäistä koteloa.
tuossa joitan omia kokemuksia noista kokeiluista.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Ahvenisto on noin 3 km pitkä. Siinä kuluu 200hv kilpa-autolla noin litra per kierros. Joka siis on noin 0.75 kiloa. Ilmaa (itse asiassa enemmän) on mentävä ainakin 7.5 kiloa per kierros. Se on 7.5 kuutiometriä. Aikaa tähän menee noin 90 sek. ja ilmaa menee 7500 litraa, tämä kun jaetaan 90:llä, niin tulos on 83 litraa sekunnissa ilmaa ( huom keskimäärin ) ratakierroksen aikana.
Joku saa laskea tarkemmat tulokset :)
Edit: Maksimi tehohan syntyy kun seossuhde on 1 osa bensaa ja 12.6 osaa bensaa.
Joku saa laskea tarkemmat tulokset :)
Edit: Maksimi tehohan syntyy kun seossuhde on 1 osa bensaa ja 12.6 osaa bensaa.
OT: Autoissa numeraalit saattavat olla älyttömiä. Esimerkiksi: TopFuel Dragster kiihdyttää 400m matkan neljässä sekunnissa. Tehoja koneessa on 8000hv. Ja kilpailu suoritus vaatii moottorilta onnettomat 500 kierrosta. Tämän jälkeen kone avataan ja käydään kokonaan läpi, aika onneton suoritus jos vertaa sarjatuotanto autoon :)
Ihan mielenkiintoista keskustelua, mutta jospa joku osaisi vastata tähän?
***
Mikä tuon mk4:sen imutorven pienin sisähalkaisija on?
Kakkoskopan putsarikotelossa imutorvi on ainakin todella ahdas, ja sen virtaavuus tuskin
mitenkään voi riittää pitkälle...
***
EDIT. Kysynpä vielä onko alkuperäisen putsarikotelon sisääntulosuppilon ahtaudella jokin virtausopillinen etu, vai ovatko nuo niin pieniä vain äänen eristämisen vuoksi?
En ollenkaan ymmärrä tehtaan designia, jossa putsarille tulee sisään n. 30-millinen putki, ja putsarilta lähtee puolestaan turbolle 70- millinen putki.
***
Tosin esim. mk4 golffissa puhdistinkotelon imureikä/tötterö alkoi jarruttaa siinä noin 250hp:n kohdalla.
Mikä tuon mk4:sen imutorven pienin sisähalkaisija on?
Kakkoskopan putsarikotelossa imutorvi on ainakin todella ahdas, ja sen virtaavuus tuskin
mitenkään voi riittää pitkälle...
***
EDIT. Kysynpä vielä onko alkuperäisen putsarikotelon sisääntulosuppilon ahtaudella jokin virtausopillinen etu, vai ovatko nuo niin pieniä vain äänen eristämisen vuoksi?
En ollenkaan ymmärrä tehtaan designia, jossa putsarille tulee sisään n. 30-millinen putki, ja putsarilta lähtee puolestaan turbolle 70- millinen putki.
Laskekaapas joku kemisti/autoinsinööri että paljonko moottorin tuottama kilowatti tarvitsee ilmaa?
Nyrkkisääntö on, että ilmaa tarvitaan 0.8 g/s hevosvoimaa kohti. Litroina tämä on 0,67 litraa sekunnissa hevosta kohti, jos lämpötila on 20 astetta ja normaali ilman paine.
Kilowatteina tuo nyrkkikaava on 1,1 g/s kW kohti.
Se näyttää vastaavan moottorin hyötysuhdetta 32% (jos ilmakerroin lambda on 1).
Lämpöä bensan palamisesta tulee nimittäin 43,5 kW bensagrammaa sekunnissa kohti ja 2,9 kW ilmagrammaa kohti (tarvitaan 15 g ilmaa 1 g bensalle).
Nyrkkikaavan mukaan ilmagrammalla sekunnissa saadaan moottoriteho 1/1,1=0,93 kW.
Jakamalla moottoriteho lämpöteholla 0,93/2,9 tulee hyötysuhteeksi 32%
http://www.ross-tech.com/vag-com/cars/fuel-trim.html
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa