BCB-moottorin moniurahihnan vaihto?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

BCB-moottorin moniurahihnan vaihto?

ViestiKirjoittaja Flameball » 29.8.2012 11:31

Mites tohon BCB:hen vaihdetaan moniurahihna? Tarviiko jotain erityistyökaluja tai muuta erikoista huomioitavaa. Oon tässä yrittänyt etsiä ohjeita, mutta tuloksetta oon jäänyt. Autona Seat Toledo II. Ajattelin kysyä täältä ennen kun rupeen räveltään ja jotain menee peballeen...

mustonenj
-
Viestit: 396
Liittynyt: 15.6.2005 14:54

ViestiKirjoittaja mustonenj » 31.8.2012 0:03

Pitkä 16 millin lenkkiavain pitäisi riittää kiristimen löysäämiseen. Kiristimessä muistaakseni reiätkin millä saa lukittua pienellä tapilla.

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

ViestiKirjoittaja Flameball » 22.10.2012 14:20

Heitetääs tää vielä asiaa pohtiville vahvistukseksi, kun itsekin vielä pohdin asiaa tänään ennen varsinaista vaihtamista. Mustosen kertoma aivan oikein ja lukituksen voi hoitaa esimerkiksi 5mm kuusiokoloavaimella. Kiristimen hihnapyöräosa näkyy moottorin yläpuolelta ja on sellainen kiillottuneen värinen. Hihna laahaa siitä nimenomaan selkäpuolellaan läpi. Tämän päältä löytyy pultti/mutteri, jota kääntämällä hihnaa saa löysättyä.

Vaihtakaa vain rennosti ne kitisevät moniurahihnat uusiin niin saatte mielenrauhan :)

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

ViestiKirjoittaja Flameball » 22.10.2012 18:25

ja pah.. äsken taistelin ton remminvaihdon kanssa useamman tovin (1.5h) kun tein sen yläkautta. Parhaiten saa vaihdettua kun ottaa alakautta muovit veke ja kaveri laittamaan lukitus paikoilleen yläpuolelta. Muutoin remminvaihto ei sinällään vaikea ollut, mutta kehotan ottamaan valokuvan remmin reitistä, sillä sen saa menemään sinne myös väärin paikoilleen.

Käytin itse tuon kiristimen löysäämiseen momenttiavainta, koska se mahtui näppärästi lyhyen hylsyn kanssa sinne väliin ja vipuvartta oli riittävästi. Suosittelen muitakin etsimään väliin mahtuvan kunnon vipuvarren hylsyn kera, sillä lenkillä tuon vääntäminen on yhtä tuskaa. Kun työ tehdään alakautta, saadaan riittävästi väännettyä kerralla ja löysättyä tuo kiristin lopuksi kokonaan.

Tehtävä kuitenkin suoritettu ja huomenna aamusta kuullaan auttoiko remminvaihto kylmänä nitisemiin ja natisemiin. Uudessa remmissä on muuten sellainen liukuva selkäpinta ilmeisesti estämässä juurikin tota ääntelyä. Ohjeissa korostettiin laittamaan remmi pyörimään ilmoitetun pyörimissuunnan mukaisesti, mutta omassani ei ainakaan ollut mitään merkintää pyörimissuunnasta eikä ollut kyllä alkuperäisessä continentalissakaan sen mitä merkinnöistä sai selvää.

joniraut
-
Viestit: 3
Liittynyt: 28.12.2013 16:13

ViestiKirjoittaja joniraut » 28.12.2013 16:24

Onko toi kiristin siis tarkoitus löysää siitä hihnapyörän mutterista, vai onko siellä piilossa joku fiksumpi paikka mistä sitä voi kääntää? Niin ja kuinka pitkän vipuvarren tohon löysäämiseen tarvii että homma olis edes suunnilleen ihmismäistä? Äsken yritin saada hihnaa pois mutta lenkillä en saanut liikkumaan sitä kiristintä ku jonkun millin ja sit alkaa mutteri kääntymään. Pimeessä ja vesisateessa meni hermot, joten ajattelin kysästä kokemuksia täältä.

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

ViestiKirjoittaja Flameball » 30.12.2013 19:21

mulla oli momenttiavain jotain 50cm pitkä. Lyhyellä lenkille kun yrittää nyhvätä ni loppuu kädestä potku kesken.

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

ViestiKirjoittaja Flameball » 3.3.2014 14:54

Vastataas vielä itse itselleni tähän kun tuli vuotavan ohjaustehostinpumpun takia vaihdettua jälleen uusiksi tuo hihna. Paras keino oli laittaa 2kpl 16mm avaimia siten että saat toisesta avaimesta lisävipuvarren. Tämä kombinaatio mahtui ainakin seatissa hyvin konehuoneeseen remmin saamiseksi paikalleen. Tarvikeohjaustehostinpumpun kanssa tosin sai olla kaksi käsiparia, että sai uuden remmin paikoilleen kun en hoksannut lukita kiristintä välissä. Lukitettuna ois varmaan mennyt yksinkin :) Kiristintä löysätään nimenomaan kääntämällä 16mm mutterista myötäpäivään eikä vastapäivään.

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

Re: BCB-moottorin moniurahihnan vaihto?

ViestiKirjoittaja Flameball » 25.11.2016 21:04

Nostan ikuisuuden vanhan jutun ylös. Syy tähän on omasta autosta löytynyt "ominaisuus". Vaihdoin vuonna 2014 ohjaustehostimen pumpun tarvikemalliin. Tarvikemallin linjaus oli 1.5mm ulompana alkuperäisesti, jonka vuoksi vaihtelin näitä moniurahihnoja aika usein, koska muutaman viikon/~1kk käytön jälkeen uus hihna alkoi sirkuttamaan erityisesti kylmällä koneella ja kostealla kelillä. Monesti sirkutus poistui lämpimillä keleillä ja moottorin lämmettyä. Kerkesin vissiin parit-kolmet hihnat vaihtamaan tämän parin vuoden aikana. Paikallistin vian viikko sitten ja korjasin 1.5mm linjaheiton kahdella prikalla, jonka jälkeen ei ole sirkutellut. Ajattelin dokumentoida tämän johonkin ihan vain tiedoksi jollekin, joka taistelee sirkuttavan moniurahihnan kanssa eikä tunnu löytävän vikaa mistään.

Eli tarkista moniurahihnan vaihdon yhteydessä hihnapyörien linjaus keskenään jos moniurahihna on pitänyt sirkuttavaa ääntä. Itsellä ääni poistui kun koneessa oli 2000rpm kierroksia, mutta palasi aina tuota pienemmillä kierroksilla ärsyttävyyteen asti ja tosiaan korostui nimenomaan kostealla kelillä.

Koska olen noita moniurahihnoja useamman vaihtanut, niin vaihtotekniikkakin on kehittynyt paremmaksi:

Olen käyttänyt 3/8" räikkää, jossa 16mm hylsy ja sen jatkeeksi olen laittanut kiintoavaimen. Tällä yhdistelmällä olen vääntänyt kiristimestä remmin löysälle ja ottanut sen pois paikoiltaan ja lukinnut kiristimen metallitapilla lukituspisteestään siksi aikaa, että olen vaihtanut remmin ja käänteisessä järjestyksessä takaisin paikoilleen. Käy melko näppärästi.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa