öljyn kulutus

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

juuhler
-
Viestit: 71
Liittynyt: 15.4.2012 9:55

öljyn kulutus

ViestiKirjoittaja juuhler » 22.8.2012 17:55

kyseessä audi a4 b6 1.8t quatro...ajelin tossa töistä kotti ja piip öljynmäärä valo sytty..no ajelin kotti ja kun lähdin öljytonkkaa hakemaan ei valo enää palanut. öljy oli niukasti alarajan alapuolella... no 0.5l uutta öljyä koneeseen ja nam,, mutta kun öljyt ja suodatin on vaihdettu 3500km sitten..eli onko tuo öljyn häviäminen normaalia. ei oikeen tunnu siltä :) auto ei merkkaile eikä konetilassa näy vuotoa... mitäs ehdotatte ?

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 22.8.2012 19:46

Mopilit konneessa?

juuhler
-
Viestit: 71
Liittynyt: 15.4.2012 9:55

ViestiKirjoittaja juuhler » 22.8.2012 20:30

castrol magnatec 5w-40 c3

J.S.P
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.7.2007 23:08

ViestiKirjoittaja J.S.P » 22.8.2012 21:22

Kyllähän tuommosessa aina vois turbolla pelotella, tarkasta sen välykset - vaikka ei tuokaan kai välttämättä sen kunnosta öljynkulutuksen suhteen aina kerro.

Tarkastus suht helppo homma -ei puolta tuntia kauempaa mene, eli oikea etuvaloumpio kannattaa ottaa tieltä pois ja sitten se imuräppänä ilmanputsarista maskiin jolloin pääseekin ottamaan ilmanputsarin ja ja turbon välisen letkun irti turbon päästä ja sitten vaan sormilla kokeilemaan välyksiä akselin päästä, pitkittäistä ei sais olla oikeastaan yhtään -säteittäistä on aina jonkin verran.

timodrake
-
Viestit: 21
Liittynyt: 4.8.2012 14:33
Viesti:

ViestiKirjoittaja timodrake » 22.8.2012 21:27

Venttiilivarren kumit?

juuhler
-
Viestit: 71
Liittynyt: 15.4.2012 9:55

ViestiKirjoittaja juuhler » 23.8.2012 8:24

Osaakos joku kertoa miten nuo oireilee ? Kun en ainakaan ole huomannut että auto savuttaisi tosin peileistä koittanu kattella... Eikä missään moottoritilassa näy öljyä...

Jouk
-
Viestit: 298
Liittynyt: 5.3.2004 20:48

ViestiKirjoittaja Jouk » 23.8.2012 9:28

Ei venttiilivarren kumit yleensä vie litratolkulla 3500km aikana.

Parhaiten näkee onko nuo kyseessä kun auton käynnistää; kumien välistä valuu öljyt palotilaan kun auto on sammuksissa muutaman tunnin ja tuprauttaa heti käynnistyksessä liiat öljyt pois. Tällöin saattaa olla myös *hiukan* huonompi käynnistymään kuin normaalisti. Ajossa tuskin tuprauttelee pahemmin koska vuoto on yleensä sen verran pientä.

Jos ajossa tuprauttelee niin saattaa sylinterin ja männän välistä päästää öljyjä ja kulutus olla suurempaa. Silloin kyseessä voi olla väljä sylinteri tai esim. männänrenkaat.


Saattaahan tuohon kokeilla hieman jäykempiä öljyjä, varsinkin näin lämpimällä kelillä, ja katsoa vaikuttaako se kulutkseen yhtään.

diffas
-
Viestit: 874
Liittynyt: 11.4.2008 14:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja diffas » 23.8.2012 9:37

Eihä tuota vielä voida laskea öljynkulutukseksi. Sit ku menee 1l/1000km voidaan puhua kulutuksesta. :) 0.5l/1000km on tehtaan normi vielä. :)

Elementti
-
Viestit: 717
Liittynyt: 22.11.2008 20:37

ViestiKirjoittaja Elementti » 23.8.2012 10:03

Ootko katsonut edes öljynvaihdon jälkeen sitä öljymäärää? Sehän hörppää sitä vielä kun konetta pöyräyttää.. Riittikö 0,5l tikun ylärajaan?

juuhler
-
Viestit: 71
Liittynyt: 15.4.2012 9:55

ViestiKirjoittaja juuhler » 23.8.2012 10:40

Ei riittäny täyteen asti, jäi noin puoleen väliin asteikkoa... Ja kyllä öljyn vaihdon jälkeen käytin autoa noin 10 min ja lisäsin ja taas käytin 10 min eikä enää tarvinnu lisätä. Tarkistin viellä ekan 100km jälkeen.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 23.8.2012 12:11

Paljon sun autolla on ajettu? Ja juu, eipä tuon vertainen vielä näy savutuksena, ainakaan peileistä katsomalla. Takana ajaessa saattaa huomata jossain vaiheessa jotain savun kiehkuraa/hajua.
Mulla TT vei ennen turboremonttia litran kolmellekymmenelle kilometrille. Se vähäsen jo savutti. ;)

Taitaa 1 litra / 1000km mennä vielä tehtaan kirjojen mukaan "normaalikulutuksen" piikkiin... Mutta sehän nyt on selvää, että vähänkään enemmän ajettu turbomoottori vie öljyä aina. Jos se ei vie yhtään, niin jossain on todennäköisesti vikaa. :D

juuhler
-
Viestit: 71
Liittynyt: 15.4.2012 9:55

ViestiKirjoittaja juuhler » 23.8.2012 13:21

Ajettu noin 130 tkm jos on.. tiedä noista uitetuista sitten...

diffas
-
Viestit: 874
Liittynyt: 11.4.2008 14:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja diffas » 23.8.2012 13:29

Ei liity turbomoottoreihin, vaan on yleinen ominaisuus vw konsernin bensa-autoissa. :)

t.t.j
-
Viestit: 144
Liittynyt: 15.9.2008 18:53

ViestiKirjoittaja t.t.j » 23.8.2012 14:09

Mutta sehän nyt on selvää, että vähänkään enemmän ajettu turbomoottori vie öljyä aina. Jos se ei vie yhtään, niin jossain on todennäköisesti vikaa. :D


Mulla on sitten vissiin ollut 5 viallista autoa, kun ei öljyä ole kulunut. Kilsoja on ollut mittarissa yksilöstä riippuen 160-350tkm.

lasses
-
Viestit: 608
Liittynyt: 25.8.2003 15:27

ViestiKirjoittaja lasses » 23.8.2012 14:44

Tuo öljynkulus on ihan normaalia jos on nimenomaan castrollia koneessa. Jos olis ollu mobilia, niin sitten olisi ollu jossakin vikaa.

On muuten tutkittu jutta kahdella vaggineella, toinen bensa ja toinen diesel. Ja yksi vanhempi vw on tullut rikottua castrollin öljyillä. Otos on säälittävän pieni ja testitulos subjektiinen, mutta mut vakuutti.

Johan alkaa parku ihan kohta....

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 23.8.2012 15:00

Mulla on sitten vissiin ollut 5 viallista autoa, kun ei öljyä ole kulunut. Kilsoja on ollut mittarissa yksilöstä riippuen 160-350tkm.


Aivan varmasti on öljyä kulunut. Se, kuinka paljon sitä kuluu onkin sitten eri asia.
Jos öljyä ei kulu ollenkaan, ei voitelukaan toimi.
(Öljynkulutusta se on desilitrakin per tuhat kilsaa...)

Mutta tosiaan, VAGit, uudemmat etenkin, tuppaa viemään öljyä. Jotkut jopa uudesta asti ja joidenkin mielestä reilustikin.

juuhler
-
Viestit: 71
Liittynyt: 15.4.2012 9:55

ViestiKirjoittaja juuhler » 23.8.2012 16:48

Eli onko siis kyseessä ominaisuus vai syy huoleen ? Ja mitä öljyä sinne kannattaa laittaa jos castrolli häviää..(sitä kyllä ad suosittelee.)

timodrake
-
Viestit: 21
Liittynyt: 4.8.2012 14:33
Viesti:

ViestiKirjoittaja timodrake » 23.8.2012 18:31

Mobil ESP. Ja on myös halvempaa castroliin nähden.

lasses
-
Viestit: 608
Liittynyt: 25.8.2003 15:27

ViestiKirjoittaja lasses » 24.8.2012 9:19

Juurikin näin

Jouk
-
Viestit: 298
Liittynyt: 5.3.2004 20:48

ViestiKirjoittaja Jouk » 24.8.2012 9:43

Ja yksi vanhempi vw on tullut rikottua castrollin öljyillä. Otos on säälittävän pieni ja testitulos subjektiinen, mutta mut vakuutti.

Yhden vaihtovälin olen tuossa vanhassa V6:ssa käyttänyt Castrolia ja sitten loppui. Ainoa kerta kun venttiilit oikein rallattivat öljynvaihdon jälkeen oli kun oli ajeltu Castrolilla. Myös kulutus oli toista luokkaa kuin Shellillä/Mobililla...


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 58 vierailijaa