öljyn kulutus
Valvoja: ffp jäsenet
öljyn kulutus
kyseessä audi a4 b6 1.8t quatro...ajelin tossa töistä kotti ja piip öljynmäärä valo sytty..no ajelin kotti ja kun lähdin öljytonkkaa hakemaan ei valo enää palanut. öljy oli niukasti alarajan alapuolella... no 0.5l uutta öljyä koneeseen ja nam,, mutta kun öljyt ja suodatin on vaihdettu 3500km sitten..eli onko tuo öljyn häviäminen normaalia. ei oikeen tunnu siltä :) auto ei merkkaile eikä konetilassa näy vuotoa... mitäs ehdotatte ?
Kyllähän tuommosessa aina vois turbolla pelotella, tarkasta sen välykset - vaikka ei tuokaan kai välttämättä sen kunnosta öljynkulutuksen suhteen aina kerro.
Tarkastus suht helppo homma -ei puolta tuntia kauempaa mene, eli oikea etuvaloumpio kannattaa ottaa tieltä pois ja sitten se imuräppänä ilmanputsarista maskiin jolloin pääseekin ottamaan ilmanputsarin ja ja turbon välisen letkun irti turbon päästä ja sitten vaan sormilla kokeilemaan välyksiä akselin päästä, pitkittäistä ei sais olla oikeastaan yhtään -säteittäistä on aina jonkin verran.
Tarkastus suht helppo homma -ei puolta tuntia kauempaa mene, eli oikea etuvaloumpio kannattaa ottaa tieltä pois ja sitten se imuräppänä ilmanputsarista maskiin jolloin pääseekin ottamaan ilmanputsarin ja ja turbon välisen letkun irti turbon päästä ja sitten vaan sormilla kokeilemaan välyksiä akselin päästä, pitkittäistä ei sais olla oikeastaan yhtään -säteittäistä on aina jonkin verran.
Ei venttiilivarren kumit yleensä vie litratolkulla 3500km aikana.
Parhaiten näkee onko nuo kyseessä kun auton käynnistää; kumien välistä valuu öljyt palotilaan kun auto on sammuksissa muutaman tunnin ja tuprauttaa heti käynnistyksessä liiat öljyt pois. Tällöin saattaa olla myös *hiukan* huonompi käynnistymään kuin normaalisti. Ajossa tuskin tuprauttelee pahemmin koska vuoto on yleensä sen verran pientä.
Jos ajossa tuprauttelee niin saattaa sylinterin ja männän välistä päästää öljyjä ja kulutus olla suurempaa. Silloin kyseessä voi olla väljä sylinteri tai esim. männänrenkaat.
Saattaahan tuohon kokeilla hieman jäykempiä öljyjä, varsinkin näin lämpimällä kelillä, ja katsoa vaikuttaako se kulutkseen yhtään.
Parhaiten näkee onko nuo kyseessä kun auton käynnistää; kumien välistä valuu öljyt palotilaan kun auto on sammuksissa muutaman tunnin ja tuprauttaa heti käynnistyksessä liiat öljyt pois. Tällöin saattaa olla myös *hiukan* huonompi käynnistymään kuin normaalisti. Ajossa tuskin tuprauttelee pahemmin koska vuoto on yleensä sen verran pientä.
Jos ajossa tuprauttelee niin saattaa sylinterin ja männän välistä päästää öljyjä ja kulutus olla suurempaa. Silloin kyseessä voi olla väljä sylinteri tai esim. männänrenkaat.
Saattaahan tuohon kokeilla hieman jäykempiä öljyjä, varsinkin näin lämpimällä kelillä, ja katsoa vaikuttaako se kulutkseen yhtään.
Paljon sun autolla on ajettu? Ja juu, eipä tuon vertainen vielä näy savutuksena, ainakaan peileistä katsomalla. Takana ajaessa saattaa huomata jossain vaiheessa jotain savun kiehkuraa/hajua.
Mulla TT vei ennen turboremonttia litran kolmellekymmenelle kilometrille. Se vähäsen jo savutti. ;)
Taitaa 1 litra / 1000km mennä vielä tehtaan kirjojen mukaan "normaalikulutuksen" piikkiin... Mutta sehän nyt on selvää, että vähänkään enemmän ajettu turbomoottori vie öljyä aina. Jos se ei vie yhtään, niin jossain on todennäköisesti vikaa. :D
Mulla TT vei ennen turboremonttia litran kolmellekymmenelle kilometrille. Se vähäsen jo savutti. ;)
Taitaa 1 litra / 1000km mennä vielä tehtaan kirjojen mukaan "normaalikulutuksen" piikkiin... Mutta sehän nyt on selvää, että vähänkään enemmän ajettu turbomoottori vie öljyä aina. Jos se ei vie yhtään, niin jossain on todennäköisesti vikaa. :D
Tuo öljynkulus on ihan normaalia jos on nimenomaan castrollia koneessa. Jos olis ollu mobilia, niin sitten olisi ollu jossakin vikaa.
On muuten tutkittu jutta kahdella vaggineella, toinen bensa ja toinen diesel. Ja yksi vanhempi vw on tullut rikottua castrollin öljyillä. Otos on säälittävän pieni ja testitulos subjektiinen, mutta mut vakuutti.
Johan alkaa parku ihan kohta....
On muuten tutkittu jutta kahdella vaggineella, toinen bensa ja toinen diesel. Ja yksi vanhempi vw on tullut rikottua castrollin öljyillä. Otos on säälittävän pieni ja testitulos subjektiinen, mutta mut vakuutti.
Johan alkaa parku ihan kohta....
Mulla on sitten vissiin ollut 5 viallista autoa, kun ei öljyä ole kulunut. Kilsoja on ollut mittarissa yksilöstä riippuen 160-350tkm.
Aivan varmasti on öljyä kulunut. Se, kuinka paljon sitä kuluu onkin sitten eri asia.
Jos öljyä ei kulu ollenkaan, ei voitelukaan toimi.
(Öljynkulutusta se on desilitrakin per tuhat kilsaa...)
Mutta tosiaan, VAGit, uudemmat etenkin, tuppaa viemään öljyä. Jotkut jopa uudesta asti ja joidenkin mielestä reilustikin.
Ja yksi vanhempi vw on tullut rikottua castrollin öljyillä. Otos on säälittävän pieni ja testitulos subjektiinen, mutta mut vakuutti.
Yhden vaihtovälin olen tuossa vanhassa V6:ssa käyttänyt Castrolia ja sitten loppui. Ainoa kerta kun venttiilit oikein rallattivat öljynvaihdon jälkeen oli kun oli ajeltu Castrolilla. Myös kulutus oli toista luokkaa kuin Shellillä/Mobililla...
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 58 vierailijaa