Corradoon ahtopainemittari?
Valvoja: ffp jäsenet
Corradoon ahtopainemittari?
Tää voi tuntua monesta tosi simppeliltä ja että kehtaa vielä kysyäkin, mutta minä en sille mittarin (auto gauge) t-haaralle löydä mistään painepuolelta valmista paikkaa. Järkihän sen jo sanoo, että se on oltava painepuolella, eli ennen ruiskua. (kaasuläppää) Yksikin nimeltä mainitsematon asiantuntija sanoi, että se tulee konetta edestäpäin katsottuna ruiskun vasemmassa reunassa olevaan ohueen n. 90asteiseen n. 7 senttiä pitkään letkuun. No ei helkkarissa se sieltä näytä, kuin imupuolihan siellä. No pitihän se kokeilla, koska uskoin ammattimiehen tietävän. Viisari menee nollasta miinuspuolelle ja toimii miten sattuu. (tai siis näyttää imuilman). Sama juttu on kaikissa noissa ohkasissa letkusarjoissa. Kyllä kai se pitäis saada G60:n onnettomalta välijäähdyttimeltä ruiskulle menevään paksuun kovaan muoviputkeen, tai kumiseen loppupätkään ennen ruiskua. Antaisko se siitä oikean ahtopaineen ja jos kyllä niin ilmeisesti vaan poralla reikä ja saada istutettua tarpeeksi tiukkaan ja tiiviiisti liitin, tai siihen nyt välttäis suora messinkiputkikin. Kertokaa kuinka tosiasia on ja mikä on paras ratkaisu! Kiitän kaikkia jo etukäteen!
Siis nimenomaan sinne imusarjan puolelle, eli kaasuläpän jälkeen, täytyyhän mittarin alipainettakin näyttää ja ahtoputkesta otettuna et alipainetta mittarilla näe (tyhjäkäynti/moottorijarru jne). Kyllä siellä "imupuolellakin" ihan yhtälailla on ahtopaine mitattavissa, kun kaasuläppä aukenee.
Valmista paikkaa siellä ei olekaan, eli jokin alipaineletku vaan poikki kylmän viileästi ja siihen väliin T-haara ja siitä letku mittarille. Esim. johonkin niistä EVAP:n letkuista. Imusarjan päällä taisi mennä jonkinsorttinen nippu niitä ohuita alipaineletkuja. Kannattaa tsekata letkujen kunto, jos ei ole koskaan vaihdettu. Vanhoissa vehkeissä tuppaa olemaan aika haperoa ne originaaliletkut.
Se n. 7 senttiä pitkä letkun pätkä on polttoaineen paineensäätimen letku, siitäkin haaroituksen voi tehdä ihan huoletta. Eli letku vaan poikki, T-haara väliin ja siitä letku mittarille.
Ja sitten vielä semmoinen varoituksen sana, että ÄLÄ laita siihen letkuun, mikä menee kaasuläppäkotelon takaa vesikaukaloon ja ECUlle. Sille menevän painesignaalin täytyy olla häiriötön, jotta auto toimii kunnolla. G60 on tästä aika tarkka (mm. huhujen mukaan se letku pitää olla juuri oikean mittainen)...
Jos olet jo noista ohuista alipaineletkuista kokeillut ottaa haaroitusta, eikä mittari näytä oikein, on sinulla nyt jossain jotain vikaa.
Valmista paikkaa siellä ei olekaan, eli jokin alipaineletku vaan poikki kylmän viileästi ja siihen väliin T-haara ja siitä letku mittarille. Esim. johonkin niistä EVAP:n letkuista. Imusarjan päällä taisi mennä jonkinsorttinen nippu niitä ohuita alipaineletkuja. Kannattaa tsekata letkujen kunto, jos ei ole koskaan vaihdettu. Vanhoissa vehkeissä tuppaa olemaan aika haperoa ne originaaliletkut.
Se n. 7 senttiä pitkä letkun pätkä on polttoaineen paineensäätimen letku, siitäkin haaroituksen voi tehdä ihan huoletta. Eli letku vaan poikki, T-haara väliin ja siitä letku mittarille.
Ja sitten vielä semmoinen varoituksen sana, että ÄLÄ laita siihen letkuun, mikä menee kaasuläppäkotelon takaa vesikaukaloon ja ECUlle. Sille menevän painesignaalin täytyy olla häiriötön, jotta auto toimii kunnolla. G60 on tästä aika tarkka (mm. huhujen mukaan se letku pitää olla juuri oikean mittainen)...
Jos olet jo noista ohuista alipaineletkuista kokeillut ottaa haaroitusta, eikä mittari näytä oikein, on sinulla nyt jossain jotain vikaa.
Ei helvetti se silloin mikään ahtopainemittari ole, jos imuilmaa mittaa ja viisari menee miinuksen puolelle, jossa asteikko -1.0:aan. Kuvitellaan, että jos autoni ahtaisi yli baarin niin luotettava ato gaugen asteikko ei riittäisi. +puolella on kahteen baariin saakka ja myyjä sanoikin, että tuo varmaan riittää. Tosin En usko, että se ahtaa ihan baariakaan, vaikka ahdin huollettu vasta, lisäksi lastu, pienempi ahdinpyörä ja se kuuluisa vapari-ilmansuodatin, joka mun mielestä antaa ainakin kivat imuäänet, jos ei mitään muuta. Enkä ajele sorateillä. Ja perustelen vielä tuota ahtopuolta, että kyllähän se jos missä G60:ssä oikein on kytkettynä, niin ahtopaine nousee kierrosten mukaan nollasta, niin paljon kuin se ahtaa. Maksimi on kuulemma siellä k-rajoittimen tuntumassa, jolloinko se ottaa loput mitä Geestä lähtee. Onks sulla ollu ikinä Corrado G60:ä? (Markulle)
Mulla on tuo mittari just siinä bensan paineensäätimen letkussa haaroitettuna ja kyllä se ihan oikeita lukuja näyttää. Mittarihan ei siis näytä painetta kunnolla kun vasta ajossa, eli kun kuormittaa moottoria kunnolla.
Saahan sen neulan vapaalla nousemaan ja tyhjäkäynnillä kuuluukin näyttää alipainetta.
Tosin voihan siinä sun pilipalimittarissa olla vikaakin :)
Saahan sen neulan vapaalla nousemaan ja tyhjäkäynnillä kuuluukin näyttää alipainetta.
Tosin voihan siinä sun pilipalimittarissa olla vikaakin :)
Eikös ahtopainemittarin pidä näyttää suunnilleen sitä moottoriin ahdettavaa painetta eikä sitä mitä kaasuläpälle lykätään? Pitääkin käydä miinuksella..
Eikös Corraadossakin mittaristolle mene ahtopaineletku? Omasta Golffista ainaki löysin mittariston taakse menevän putken josta nappasin T-haaralla. Ihan oikein se tuntui näyttävän siitä. Moottorijarrutuksella ja tyhjäkäynnillä miinusta ja täyskiihdytyksellä n.1.3 rajoittimen paikkeilla.
Eikös Corraadossakin mittaristolle mene ahtopaineletku? Omasta Golffista ainaki löysin mittariston taakse menevän putken josta nappasin T-haaralla. Ihan oikein se tuntui näyttävän siitä. Moottorijarrutuksella ja tyhjäkäynnillä miinusta ja täyskiihdytyksellä n.1.3 rajoittimen paikkeilla.
Viimeksi muokannut Mandeprkl, 26.7.2012 22:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
No en mä usko tohonkaan, että mun pilipalimittarissa olis vikaa, koska kokeiltiin yksinkertaisella kotikonstilla, eli tollasella vanhan ajan auton rengas pumpulla ja helposti se viisari nousee plussalle, eli oikeaan suuntaan esim. 1.5 baria. Ei tää kysely nyt taida tuottaa tulosta. Mä edelleenkin vänkään, että eihän se mikään imuilman mittari ole. Yks toinen Corradoista tosin tietämätön, mutta muuten ammattimies sanoi, että kyllä se on laitettava ennen "kaasuläppää". (samzalle)
Menee sinne ohut muoviputki, mutta se näyttää myös imuilmaa ja ajotietokoneen kakkos (huolto tai mikä lie) asennossa näyttää mitä näyttää. On mulla siihen muuntotaulukko ja vaikka ajossa urku auki, niin ei olevinaan ahda ollenkaan ja siihen minä en myöskään yhdy ollenkaan, koska ahdin tosiaan vasta huollettu ja kun kaasua painaa, niin varmasti ahtaa, koska mm. kädellä pidellen paksusta kumiputkesta ennen kaasuläppää, niin tuntuu selvästi, kun kumiletku pullistuu jonkin verran. (tää vipo tietysti paikallaan) Kuka siellä nyt vauhdissa konepellin alla on kokeilemassa putkia. En minä ainakaan. Nyt tää alkaa mennä jo kohta huumorin puolelle. ;)
Joo, nostan kädet pystyyn ja sanon, että kai tiedätte enemmän. Mutta koska olen jääräpäinen karjalan-mies "tajuamatta" mitään noista, niin mulla ei vaan mee jakeluun, että miksi se on sitten ahtopainemittari, kun sen kytkee imuilman letkuun, joka näyttää tyhjäkäynnillä -0,8bar ja polkiessa tallaa menee nollaan. Taas löysäten kaasun kokonaan, niin maksimi ahtopaine olis -0,8. Huh huh! Ja miks tosiaan oon nähny monia autoja, erimerkkisiä joissa se näyttää minun mielestä oikein. Eli tyhjäkäynnillä, kun Gee ei ahda mitään, niin se on silloin +0-+0.2bar. Sitten kun lähdetään polkemaan niin se nousee samoin kuin nopeusmittari. Toistaen edellisiä, että mm. Dopi sanoi, että siellä rajoittimen tuntumassa se ottaa ne loput ahdot! Eli toisinsanoen aivan väärinpäin. Täytynee sitten kysellä imuilman mittaria, tai kenties kytkeä se vaikka jarrusylinterin putkeen. Kai se sieltäkin jotain näyttää. Ja mun mielestä, mitä oon kuullu, niin nää Auto Gaugen kalliimmat mittarit ei oo ihan mitä tahansa pilipalimittareita, mutta Samszalle terveisiä, että osta vaan vaikka tonnin mittari. Tuskin huomaat eron, kuin että ehkä naiseen tekee vaikutus joku ylim. discovalo. ;) Ei millään pahalla, enkä halua kenellekään jäävän huono mieli tästä. Joten anteeksi, jos olen loukannut jotakin ja otan omaan piikkiin tietämättömyyteni. Mutta sen lupaan ja kerron myös ilomielin jatkossa muillekin, että mihinkä se oikeasti kytketään. Eli eikun aamupäivällä verstaalle ja kokeillaan kaikkea mahdollista. Mm. t-haaran liittäminen paksuun paineputkeen! PS. Lisään vielä tän, että luin joskus netistä turbodiesel-volkkarien samasta ongelmasta ja he päätyivät samaan lopputulokseen, kuin minä tällä hetkellä! Mutta kiitoksia kaikille osaa ottaville ja VAG-konsernin tuotteen omaavat ei saa riidellä pahemmin. Sitä mieltä minä olen!
http://www.youtube.com/watch?v=YTEv8W0va90
Kuten tuosta näkee, niin kyllä se miinukselle menee. Pistä se kiinni sinne mihin on käsketty ja mee ajamaan autolla, koska et tyhjäkäynnillä saa ahtoja nousemaan niin hyvin :).
Kuten tuosta näkee, niin kyllä se miinukselle menee. Pistä se kiinni sinne mihin on käsketty ja mee ajamaan autolla, koska et tyhjäkäynnillä saa ahtoja nousemaan niin hyvin :).
Niin, ja miksi siinä mittarissa sitten on miinus-asteikko, jos se viisari ei sinne puolelle saa mennä..? ;)
Ja jos se mittari ei oikein kytkettynä (T-haara esim. siitä bensanpaineen säätimen letkusta) kiihdytyksessäkään mene tosiaan plussan puolelle (kaasu kokonaan auki), niin sulla ei auto sitten tosiaan ahda mitään. Mittarikin oli tuossa näköjään testattu, että toimii.
Jos näin on, tarkasta kaasuläpän alta bypass-mekanismin tangot ja nivelet. Mulla G60:ssä pomppaili välillä se bypassin pallonivel paikaltaan ja ahtopaineet karkasi takaisin kierrätykseen.
Ja jos se mittari ei oikein kytkettynä (T-haara esim. siitä bensanpaineen säätimen letkusta) kiihdytyksessäkään mene tosiaan plussan puolelle (kaasu kokonaan auki), niin sulla ei auto sitten tosiaan ahda mitään. Mittarikin oli tuossa näköjään testattu, että toimii.
Jos näin on, tarkasta kaasuläpän alta bypass-mekanismin tangot ja nivelet. Mulla G60:ssä pomppaili välillä se bypassin pallonivel paikaltaan ja ahtopaineet karkasi takaisin kierrätykseen.
Moottoriin menevä ilmamäärä on se mikä kiinnostaa, joten laita mittarin lähtö imusarjaan. Mittarin voi kytkeä myös ahtoputkeen jos haluaa seurata vain ahtopainetta, mutta näyttämä voi olla hieman virheellinen ahtoputken rakeenteesta riippuen. Jos mittauspiste on ennen välijäähdytintä ja kaasuläppää, niin paine-eroa voi syntyä virtausvastuksesta. Eli ahtoputkesta mitattu ahtopaine voi olla suurempi mitä imusarjassa mitattuna.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 37 vierailijaa