1.8T outo ääni
Valvoja: ffp jäsenet
1.8T outo ääni
Mikäköhän meni borasta kun eilen kiihdytin 3. vaihteella 1500rpm aina 6000rpm asti. Kiihdytyksen jälkeen hiljesin ja käännyin risteyksestä jonka jälkeen kiihdytin hiljaa niin normaalin "suhauksen" sijaan kuuluikin outo "stutututu" ääni, vähä semmoinen käärmemäinen. Äänen kuuluvuus on jatkunut, mutta se ei ole säännöllistä. Yleensä kun jalan päästää kaasulta niin kuuluu "normaali sihahdus", mutta joillain kertoina tuommoinen omituinen, mistä moinen??
Ajoon eikä muuhunkaan ole vaikuttanut millään tavalla. Vetoja on, turbo herää ja vetää hyvin, kulutus normaali jne..
Ajoon eikä muuhunkaan ole vaikuttanut millään tavalla. Vetoja on, turbo herää ja vetää hyvin, kulutus normaali jne..
Ääni on jotakuinkin tälläinen: http://www.youtube.com/watch?v=nx4ormR7CJA
Kärsiikö rikkinäisella bypassilla ajella miten pitkään?
Nykyinen on se "710N" mallinen ja ollut alle vuoden kiinni, outoo jos noin nopeesti hajonnut?
Kärsiikö rikkinäisella bypassilla ajella miten pitkään?
Nykyinen on se "710N" mallinen ja ollut alle vuoden kiinni, outoo jos noin nopeesti hajonnut?
Viimeksi muokannut Sparco, 11.6.2012 16:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Turbo voi hyvinkin olla jo ehtoopuolella. Omassa ( seat leon 1.8t) Turbo meni viikko sitten vaihtoon. Kilsoja mittarissa karvan alle 200tkm. Autossa oli vielä vetoja, mutta turbo alkoi pitää outoa ääntä ja nyki hieman kiihdyttäessä. Nyt viikon verran ajettu uudella turbolla ja auto muuttu kyllä huomattavasti pirteemmäksi eikä ylimääräisiä ääniä enää kuulu! ja tosiaan vanhassa turbossa oli pitkittäisvälystä jo aika reilusti. Kuulemma ei vakioahdin kyseisessä autossa kestä sitä 200tkm enempää, en sitte tiedä minkälainen 150 hv versioissa on turbolle käyttöikä
Mulla meni 150hp 1.8T:stä (tosin uudesta asti ohjelmoitu) ahdin vaihtoon 190tkm kohdalla. Sitten kaikki hehkutti K04:sta ja että miten ne kestää maailman tappiin asti ja nyt on 205tkm ajetusta TT:stä turbo paskana. :D Että eipä ne ikuisia näytä olevan joo...
Tuurissaan taitaa olla noi turbojen kestot. Poikittaiskoneisessa 150/180hp 1.8T:ssä ahtimen pakopuolen muoto vielä lisää lämpörasitusta ahtimelle. Aika hyvä tuuri pitää sattua, jos kestää ahdin yli 250tkm.
Mutta itse asiaan: Sakkaaminen ei pitäisi johtua kuluneesta ahtimesta. Kyllä sulla siellä nyt jotain muuta on häikkänä... Tutki alipaine/huohotinletkut ekana. Itsellä tosin sakkasi hieman tuo ahdin (K04 tosin) jo kauan ennenkuin hajosikaan. Etenkin pieniltä paineilta kaasun laskiessa. Täydeltä rähinältä kun hölläsi, niin kuului vain terävä suhahdus.
Tuurissaan taitaa olla noi turbojen kestot. Poikittaiskoneisessa 150/180hp 1.8T:ssä ahtimen pakopuolen muoto vielä lisää lämpörasitusta ahtimelle. Aika hyvä tuuri pitää sattua, jos kestää ahdin yli 250tkm.
Mutta itse asiaan: Sakkaaminen ei pitäisi johtua kuluneesta ahtimesta. Kyllä sulla siellä nyt jotain muuta on häikkänä... Tutki alipaine/huohotinletkut ekana. Itsellä tosin sakkasi hieman tuo ahdin (K04 tosin) jo kauan ennenkuin hajosikaan. Etenkin pieniltä paineilta kaasun laskiessa. Täydeltä rähinältä kun hölläsi, niin kuului vain terävä suhahdus.
-
- -
- Viestit: 100
- Liittynyt: 6.10.2010 23:18
Voisi äkkiä luulla että bypass ei toimi jos ahdin sakkaa, eli bypassin ohjaus ei toimi. Kokeile vaihtaa bypassin ohjausletkut. Tuolla on ollut juttua että vagin käyttämät kumiletkut hapertuu ja tukkeutuu ajan myötä. On ainakin helpoimpia/halvimpia kokeiluja näin aluksi. kattoo vaan sisämitan ja hakee hakee lähimmästä varaosaputkasta metritavarana saman kokoista letkua.
Viikonloppuna pitää irroitella noi bypassin letkut ja tutkii tarkemmin ne. Onko kellään kokemusta turbotukusta? Sain sieltä tarjouksen 590e tehdaskunnostettu vakioahdin 2v takuulla.
Ja tosiaan mullakin pienillä ahdoilla päästää sen oudon äänen, mutta täysillä ahdoilla tulee terävä suhahdus. En tiedä pettääkö korva vai kuvittelenko vaan, mutta kuulostaisi että imuäänetkin olisi hitusen lisääntyneet.
Jos toi turbo nyt menee vaihtoon niin onko miten vaikea tapaus ite vaihtaa se? Aika ahdas paikkahan tuo taitaa olla.
Ja tosiaan mullakin pienillä ahdoilla päästää sen oudon äänen, mutta täysillä ahdoilla tulee terävä suhahdus. En tiedä pettääkö korva vai kuvittelenko vaan, mutta kuulostaisi että imuäänetkin olisi hitusen lisääntyneet.
Jos toi turbo nyt menee vaihtoon niin onko miten vaikea tapaus ite vaihtaa se? Aika ahdas paikkahan tuo taitaa olla.
turbotukusta ei kokemusta mutta tuossa jokin juttu tehdaskunnostetuista ahtimista
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=165324
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=165324
Ääni pysyi poissa pari päivää mutta tänään kun oikein yrittämällä yritin saada ääntä niin tulihan se sieltä. Eli motarilla kun otti painetta ja sit hitaasti nosti jalan kaasulta niin päästi sen psh-ih-ih äänen. Jalan kun nostaa nopeasti tai kun vaihtaa vaihdetta niin ääntä ei kuulu.
Onko nyt niin että turbossa on toi vika? Välillä on myös lievää aaltoiluaki huomattavissa kiihdytyksissä, ainakin isommilla vaihteilla. Turbolla oli ajettu se 250tkm. Ei kehtaisi vielä turbo remppaa tehdä kun "toimii" kuitenkin vielä.
Onko nyt niin että turbossa on toi vika? Välillä on myös lievää aaltoiluaki huomattavissa kiihdytyksissä, ainakin isommilla vaihteilla. Turbolla oli ajettu se 250tkm. Ei kehtaisi vielä turbo remppaa tehdä kun "toimii" kuitenkin vielä.
Kun kiihdytät, etenkin jos käydään lähellä piikkipainetta ja nostat kaasujalan puoliväliin ylös, niin sakkaahan se.
Tämä johtuu siitä, että virtaus huononee (kaasuläppä puoliksi kiinni), mutta imusarjaan ei tule alipainetta (kaasuläppä ei ole kokonaan kiinni).
Eli Bypass ei pääse aukeamaan ja ilman virtaus kuitenkin rajoittuu ahtoputkistossa, kun kaasuläppää suljetaan -> ahdin sakkaa.
Ei mitenkään vaarallista, vaan kuuluu asiaan. Don't worry.
Tämä johtuu siitä, että virtaus huononee (kaasuläppä puoliksi kiinni), mutta imusarjaan ei tule alipainetta (kaasuläppä ei ole kokonaan kiinni).
Eli Bypass ei pääse aukeamaan ja ilman virtaus kuitenkin rajoittuu ahtoputkistossa, kun kaasuläppää suljetaan -> ahdin sakkaa.
Ei mitenkään vaarallista, vaan kuuluu asiaan. Don't worry.
-
- -
- Viestit: 222
- Liittynyt: 2.5.2008 8:35
Mites toi aaltoilu kiihdyttäessä, huomaa erityisesti 3. vaihteella kaasupohjassa. Aaltoilua ei ole, jos ei kiihdyttää täysiä. Aaltoilu alkaa 3000rpm ylöspäin. Turbo lopuillaan, MAF, N75?
Edit: Imusarjan alla olevat letkut ovat ainakin päältäpäin ihan öljykarsta paskassa. Oisko kellään antaa noille imusarjan alla oleville letkuilla varaosanumeroita? Mitä kaikkea joutuu purkaa tieltä että mahtuu vaihtaa ne?
Edit: Imusarjan alla olevat letkut ovat ainakin päältäpäin ihan öljykarsta paskassa. Oisko kellään antaa noille imusarjan alla oleville letkuilla varaosanumeroita? Mitä kaikkea joutuu purkaa tieltä että mahtuu vaihtaa ne?
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 60 vierailijaa