1.8T outo ääni

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Sparco
-
Viestit: 310
Liittynyt: 20.8.2008 20:24

1.8T outo ääni

ViestiKirjoittaja Sparco » 11.6.2012 15:44

Mikäköhän meni borasta kun eilen kiihdytin 3. vaihteella 1500rpm aina 6000rpm asti. Kiihdytyksen jälkeen hiljesin ja käännyin risteyksestä jonka jälkeen kiihdytin hiljaa niin normaalin "suhauksen" sijaan kuuluikin outo "stutututu" ääni, vähä semmoinen käärmemäinen. Äänen kuuluvuus on jatkunut, mutta se ei ole säännöllistä. Yleensä kun jalan päästää kaasulta niin kuuluu "normaali sihahdus", mutta joillain kertoina tuommoinen omituinen, mistä moinen??

Ajoon eikä muuhunkaan ole vaikuttanut millään tavalla. Vetoja on, turbo herää ja vetää hyvin, kulutus normaali jne..

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 11.6.2012 15:46

Oisko bypassi lopettanut toiminnan eli alkaa sakkaamaan?

Sen letkut varman kannattaa tarkistella.

Sparco
-
Viestit: 310
Liittynyt: 20.8.2008 20:24

ViestiKirjoittaja Sparco » 11.6.2012 15:53

Ääni on jotakuinkin tälläinen: http://www.youtube.com/watch?v=nx4ormR7CJA

Kärsiikö rikkinäisella bypassilla ajella miten pitkään?

Nykyinen on se "710N" mallinen ja ollut alle vuoden kiinni, outoo jos noin nopeesti hajonnut?
Viimeksi muokannut Sparco, 11.6.2012 16:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 11.6.2012 16:07

Ennemmin veikkaisin letkuja. Varsinkin sitä ohuinta.

Sparco
-
Viestit: 310
Liittynyt: 20.8.2008 20:24

ViestiKirjoittaja Sparco » 11.6.2012 18:36

Letkut näytti olevan kunnossa kun silmällä katsoi ja sormilla kävi läpi.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 11.6.2012 23:08

Imusarjan alla olevat huohotin/alipaineletkut kannattaa käydä läpi. Veemäisiä löytää vuoto.

Sparco
-
Viestit: 310
Liittynyt: 20.8.2008 20:24

ViestiKirjoittaja Sparco » 12.6.2012 19:43

Laakkoselta kävin takuuseen uuden bypassin ja ääni kuuluu edelleen satunnaisesti. Pitää noi bypassin letkut irrottaa kokonaan ja tutkii tarkemmin, vai miten noi letkut on hyvä tutkii kotikonstein?

Voiko turbo aiheuttaa tota ääntä, sillä kuitenkin ajettu jo 250tkm? Tosin auto vetää niinkun pitääkin.

jaq
-
Viestit: 5
Liittynyt: 2.6.2012 18:56

ViestiKirjoittaja jaq » 12.6.2012 22:27

Turbo voi hyvinkin olla jo ehtoopuolella. Omassa ( seat leon 1.8t) Turbo meni viikko sitten vaihtoon. Kilsoja mittarissa karvan alle 200tkm. Autossa oli vielä vetoja, mutta turbo alkoi pitää outoa ääntä ja nyki hieman kiihdyttäessä. Nyt viikon verran ajettu uudella turbolla ja auto muuttu kyllä huomattavasti pirteemmäksi eikä ylimääräisiä ääniä enää kuulu! ja tosiaan vanhassa turbossa oli pitkittäisvälystä jo aika reilusti. Kuulemma ei vakioahdin kyseisessä autossa kestä sitä 200tkm enempää, en sitte tiedä minkälainen 150 hv versioissa on turbolle käyttöikä

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 13.6.2012 11:10

Mulla meni 150hp 1.8T:stä (tosin uudesta asti ohjelmoitu) ahdin vaihtoon 190tkm kohdalla. Sitten kaikki hehkutti K04:sta ja että miten ne kestää maailman tappiin asti ja nyt on 205tkm ajetusta TT:stä turbo paskana. :D Että eipä ne ikuisia näytä olevan joo...
Tuurissaan taitaa olla noi turbojen kestot. Poikittaiskoneisessa 150/180hp 1.8T:ssä ahtimen pakopuolen muoto vielä lisää lämpörasitusta ahtimelle. Aika hyvä tuuri pitää sattua, jos kestää ahdin yli 250tkm.

Mutta itse asiaan: Sakkaaminen ei pitäisi johtua kuluneesta ahtimesta. Kyllä sulla siellä nyt jotain muuta on häikkänä... Tutki alipaine/huohotinletkut ekana. Itsellä tosin sakkasi hieman tuo ahdin (K04 tosin) jo kauan ennenkuin hajosikaan. Etenkin pieniltä paineilta kaasun laskiessa. Täydeltä rähinältä kun hölläsi, niin kuului vain terävä suhahdus.

Maastomato
-
Viestit: 100
Liittynyt: 6.10.2010 23:18

ViestiKirjoittaja Maastomato » 13.6.2012 15:21

Voisi äkkiä luulla että bypass ei toimi jos ahdin sakkaa, eli bypassin ohjaus ei toimi. Kokeile vaihtaa bypassin ohjausletkut. Tuolla on ollut juttua että vagin käyttämät kumiletkut hapertuu ja tukkeutuu ajan myötä. On ainakin helpoimpia/halvimpia kokeiluja näin aluksi. kattoo vaan sisämitan ja hakee hakee lähimmästä varaosaputkasta metritavarana saman kokoista letkua.

Sparco
-
Viestit: 310
Liittynyt: 20.8.2008 20:24

ViestiKirjoittaja Sparco » 13.6.2012 18:02

Viikonloppuna pitää irroitella noi bypassin letkut ja tutkii tarkemmin ne. Onko kellään kokemusta turbotukusta? Sain sieltä tarjouksen 590e tehdaskunnostettu vakioahdin 2v takuulla.

Ja tosiaan mullakin pienillä ahdoilla päästää sen oudon äänen, mutta täysillä ahdoilla tulee terävä suhahdus. En tiedä pettääkö korva vai kuvittelenko vaan, mutta kuulostaisi että imuäänetkin olisi hitusen lisääntyneet.

Jos toi turbo nyt menee vaihtoon niin onko miten vaikea tapaus ite vaihtaa se? Aika ahdas paikkahan tuo taitaa olla.

Tobou
-
Viestit: 49
Liittynyt: 23.4.2011 16:07

ViestiKirjoittaja Tobou » 13.6.2012 18:06

turbotukusta ei kokemusta mutta tuossa jokin juttu tehdaskunnostetuista ahtimista
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=165324

Sparco
-
Viestit: 310
Liittynyt: 20.8.2008 20:24

ViestiKirjoittaja Sparco » 15.6.2012 21:41

Pystyykö N75 venttiilin toimintaa mitenkään testaamaan? Tuli vain mieleen että jos N75 :ssa on se vika, eikä hukkaportti aukee aina kunnol?

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 16.6.2012 17:18


Jusa101
-
Viestit: 260
Liittynyt: 3.12.2008 12:02

ViestiKirjoittaja Jusa101 » 16.6.2012 19:10

Mites tuo N75 oikein toimii, onko sen ainoa toimintamuoto ON-OFF? Omassa autossa ahtopaineet heittelehtii ihan helvetisti 4 ja vitosvaihteella, tekee sellasta 0,3-0,4bar heittelyä. Vetää, vetää vähemmän, vetää, vetää vähemmän jne. Mietin josko tuo N75 vaikuttaa tuossa nyt.

Sparco
-
Viestit: 310
Liittynyt: 20.8.2008 20:24

ViestiKirjoittaja Sparco » 17.6.2012 11:23

Vaihdoin päälimmäiseen bypass letkuun paremman klemmarin, eikä ole nyt pitänyt ääntä. Seurataan kuitenkin tilannetta. Letkut ovat ehjät.

Sparco
-
Viestit: 310
Liittynyt: 20.8.2008 20:24

ViestiKirjoittaja Sparco » 19.6.2012 18:35

Ääni pysyi poissa pari päivää mutta tänään kun oikein yrittämällä yritin saada ääntä niin tulihan se sieltä. Eli motarilla kun otti painetta ja sit hitaasti nosti jalan kaasulta niin päästi sen psh-ih-ih äänen. Jalan kun nostaa nopeasti tai kun vaihtaa vaihdetta niin ääntä ei kuulu.

Onko nyt niin että turbossa on toi vika? Välillä on myös lievää aaltoiluaki huomattavissa kiihdytyksissä, ainakin isommilla vaihteilla. Turbolla oli ajettu se 250tkm. Ei kehtaisi vielä turbo remppaa tehdä kun "toimii" kuitenkin vielä.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 19.6.2012 19:39

Kun kiihdytät, etenkin jos käydään lähellä piikkipainetta ja nostat kaasujalan puoliväliin ylös, niin sakkaahan se.
Tämä johtuu siitä, että virtaus huononee (kaasuläppä puoliksi kiinni), mutta imusarjaan ei tule alipainetta (kaasuläppä ei ole kokonaan kiinni).
Eli Bypass ei pääse aukeamaan ja ilman virtaus kuitenkin rajoittuu ahtoputkistossa, kun kaasuläppää suljetaan -> ahdin sakkaa.
Ei mitenkään vaarallista, vaan kuuluu asiaan. Don't worry.

Fallingdown
-
Viestit: 222
Liittynyt: 2.5.2008 8:35

ViestiKirjoittaja Fallingdown » 19.6.2012 20:27

Ääni pysyi poissa pari päivää mutta tänään kun oikein yrittämällä yritin saada ääntä niin tulihan se sieltä.

Selkeesti liian tehottomat poppivehkeet :)

Sparco
-
Viestit: 310
Liittynyt: 20.8.2008 20:24

ViestiKirjoittaja Sparco » 23.6.2012 19:42

Mites toi aaltoilu kiihdyttäessä, huomaa erityisesti 3. vaihteella kaasupohjassa. Aaltoilua ei ole, jos ei kiihdyttää täysiä. Aaltoilu alkaa 3000rpm ylöspäin. Turbo lopuillaan, MAF, N75?

Edit: Imusarjan alla olevat letkut ovat ainakin päältäpäin ihan öljykarsta paskassa. Oisko kellään antaa noille imusarjan alla oleville letkuilla varaosanumeroita? Mitä kaikkea joutuu purkaa tieltä että mahtuu vaihtaa ne?

Sparco
-
Viestit: 310
Liittynyt: 20.8.2008 20:24

ViestiKirjoittaja Sparco » 24.6.2012 16:43

Kävin tuossa vähän testailee ja hyvin veti näin +12C. Joka vaihteella veti iloisesti eikä aaltoilua ollut havaittavissa. Tyhjäkäynnillekkin putoaa kierrokset normaalisti eikä seilaa :)

Voiko lämmin (+20->) ulkolämpötila aiheuttaa aaltoilua?? Ahtopainemittaria en omista, joten en tiedä ahtoja.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 60 vierailijaa