2.0tfsi käynnistyy huonosti

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Spoonie
-
Viestit: 112
Liittynyt: 17.9.2009 13:20

2.0tfsi käynnistyy huonosti

ViestiKirjoittaja Spoonie » 11.6.2012 10:12

Terve kaikille,

Eli moottorikoodi BWA (Octavia RS 2.0TFSI) ja käynnistyy huonosti aamuisin. Tämä video kuvaa tismalleen minun ongelmaani. Auton käydessä kaikki on ok ja toimii niin kuin pitääkin. Ongelma tulee aina silloin auto seisoo pidempään käyttämättä. Akun kävin juuri tarkastamassa ja se on kunnossa. Jotenkin tuntuisi siltä, että vika voisi piiletä bensan paineissa, koska jos auto seisoo pitempään, niin ko. ongelma esiintyy. Muilla ollut vastaavaa?

William
-
Viestit: 634
Liittynyt: 23.7.2003 16:38

ViestiKirjoittaja William » 11.6.2012 12:38

Samaa ongelmaa on AXX:n kanssa ollut jo vuoden verran. Oma veikkaus on, että bensalinja vuotaa tyhjäksi jostain.

Spoonie
-
Viestit: 112
Liittynyt: 17.9.2009 13:20

ViestiKirjoittaja Spoonie » 11.6.2012 13:24

Sekin on mahdollista. Bensapumppu ei ainakaan omaan korvaan pidä ääntä kun avaan oven, joten tiedä sitten. Vika tai ominaisuushan ei sinänsä ole merkittävä, mutta itseäni se häiritsee.

William
-
Viestit: 634
Liittynyt: 23.7.2003 16:38

ViestiKirjoittaja William » 11.6.2012 14:55

Mulla ainakin kuuluu selvästi pumpun käynti. Syttyykö sisävalot, kun avaa kuskin oven?

Gti2k
-
Viestit: 47
Liittynyt: 23.7.2003 16:15

ViestiKirjoittaja Gti2k » 11.6.2012 18:30

AXX-moottorin kanssa välillä eka startti ei käynnistä (aamuisin). Kun huomaan sen, en sahaa enempää vaan kokeilen toista starttia ja sillä käynnistyy heti normaalisti.

William
-
Viestit: 634
Liittynyt: 23.7.2003 16:38

ViestiKirjoittaja William » 11.6.2012 19:30

^Melkein sama konsti on kans käytössä. Ekalla yrityksellä väännän vaan virrat päälle viideksi sekunniksi ja sitten uudestaan virrat päälle, pieni odotus ja startti.

Spoonie
-
Viestit: 112
Liittynyt: 17.9.2009 13:20

ViestiKirjoittaja Spoonie » 11.6.2012 20:40

Sisävalot syttyy kun avaan kuljettajan oven. Olen myös antanut olla virrat päällä noin 15 sekuntia, mutta sama toistuu. Voisin huomenna kokeilla tuota kahteen kertaan virrat päälle ja sitten käynnistys, mutta silti tuntuu hassulta vääntää sitä avainta edestakaisin. Ehkä siellä tuo bensapumpun rele reistailee?

Spoonie
-
Viestit: 112
Liittynyt: 17.9.2009 13:20

ViestiKirjoittaja Spoonie » 12.6.2012 7:20

Aamulla kokeiltu tuota virrat päälle viideksi sekunniksi ja sitten uudestaan virrat päälle, pieni odotus ja startti, mutta ei auttanut. Samalla tavalla köhii käyntiin, joskin ei tänä aamuna aivan niin pahasti, mutta vaivalloisesti siltikin. Autolla ajettu noin 70 tkm ja tulpathan vaihdetaan vasta 90 tkm huollossa tietääkseni. Ajattelin jos tulpat nyt vaihtais näin alkuun, mutta tuntuu jotenkin, että vika piilee bensa saannissa/paineissa, koska jos auto on seissyt vain muutaman tunnin, niin tuota käynnistys ongelmaa ei ole.

Cede
-
Viestit: 416
Liittynyt: 27.5.2008 8:59

ViestiKirjoittaja Cede » 12.6.2012 14:38

Muistaakseni näissä oli jotain matalapaine anturi vikaa, jolloin kuvailemasi oire esiintyy.
Anturin uusinta ei muistaakseni ole kuin satasen luokkaa about.

Spoonie
-
Viestit: 112
Liittynyt: 17.9.2009 13:20

ViestiKirjoittaja Spoonie » 12.6.2012 20:40

Tarkoitatko kenties tätä? Monissa keskusteluissa viitataan tuohon matalapaine anturiin G410, joka on kai tuo thrust sensor siinä bensapumpun vasemmalla puolella.

William
-
Viestit: 634
Liittynyt: 23.7.2003 16:38

ViestiKirjoittaja William » 13.6.2012 9:56

Moottorimanuskan mukaan G410:n feilatessa ohjain vaihtaa kiinteälle ohjaukselle. Jos ohjaus menee maksimipaineelle, niin silloin tuon anturin osallisuuden käynnistysongelmaan voisi kokeilla irroittamalla johto siitä.

Spoonie
-
Viestit: 112
Liittynyt: 17.9.2009 13:20

ViestiKirjoittaja Spoonie » 13.6.2012 10:19

Kiitti tuosta manuaalista. Olen nyt hieman ymmälläni noista antureista. Eli ilmeisesti siellä on kaksi eri anturia - tuo G410 (Low Fuel Pressure Sensor) ja G247 (Fuel Pressure Sensor). Voihan sitä johdon irroittamista kokeilla. Ymmärrän tosta tekstistä niin, että kun kumpi tahansa noista antaa väärää tietoa, niin moottorinohjausyksikkö menee ns. default ohjelmalle, joka antaa kiinteätä arvoa. Eli periaatteessa ei pitäisi olla väliä otanko johdon irti jos se antaa nyt jo väärää tietoa.

William
-
Viestit: 634
Liittynyt: 23.7.2003 16:38

ViestiKirjoittaja William » 13.6.2012 11:25

G410 on siirtopumpun ja G247 korkeapainepuolen paineen mittaus.

Löysin myös mittausohjeen, jota voi soveltaa anturin tarkastamiseksi.

Spoonie
-
Viestit: 112
Liittynyt: 17.9.2009 13:20

ViestiKirjoittaja Spoonie » 13.6.2012 14:16

Kiitokset. Tuota en ollut vielä löytänyt. Ymmärsinkö oikein, että noita arvoja (MBV = Measuring Block Value) voi katsoa vagcomilla vai tarkoitetaanko tuolla jotain muuta ohjelmaa? Laitoin juuri tilaukseen uuden kaapelin koska tuo KKL, joka on käytössä Leonissa ei toimia Skodassa, joten menee hetki ennen kuin pääsen tarkastamaan arvoja.

William
-
Viestit: 634
Liittynyt: 23.7.2003 16:38

ViestiKirjoittaja William » 13.6.2012 22:03

Juu ne mittausarvot näkyy myös vcds:llä.

Koodi: Valitse kaikki

1 Fault Found:

012555 - Low Pressure Fuel regulation
               P310B - 008 - Fuel Pressure Outside Specification  - Intermittent
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00101000
                    Fault Priority: 0
                    Fault Frequency: 34


Testin perusteella G410 näyttäisi olevan viallinen, koska G410 näytti 5610mbar ja G247 6,4bar.
Viimeksi muokannut William, 14.6.2012 17:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Spoonie
-
Viestit: 112
Liittynyt: 17.9.2009 13:20

ViestiKirjoittaja Spoonie » 14.6.2012 8:42

Ok. Täytyy tarkastaa kunhan saan tuon kaapelin. Laitathan infoa sitten auttoiko anturin vaihto tuohon käynnistys ongelmaan. Tänään aamulla auto lähti hieman paremmin käyntiin. Ehkä taas hieman tyhmä kysymys, mutta kun tuon on intermittent vika, niin täytyykö kone olla autossa kiinni kun kylmäkäynnistän, että se jää muistiin?

William
-
Viestit: 634
Liittynyt: 23.7.2003 16:38

ViestiKirjoittaja William » 14.6.2012 9:34

Virheilmoitukset jäävät ohjaimeen talteen, eli ei tarvitse pitää läppäriä kiinni autossa kokoajan.

Spoonie
-
Viestit: 112
Liittynyt: 17.9.2009 13:20

ViestiKirjoittaja Spoonie » 15.6.2012 12:50

Testin perusteella G410 näyttäisi olevan viallinen, koska G410 näytti 5610mbar ja G247 6,4bar.

Eli, noiden arvojen ero on enemmän kuin 0.5 baria, jolloin tuon ohjeen mukaan se G410 vaatisi vaihtoa. Joko ole kerennyt sen vaihtamaan?

William
-
Viestit: 634
Liittynyt: 23.7.2003 16:38

ViestiKirjoittaja William » 19.6.2012 8:16

No nyt on anturi vaihdettu. Kylmäkäynnistyvyys ei parantunut, niin kuin epäilinkin, koska vanha anturi näytti vähemmän kuin sen pitäisi. Tulipahan sekin kokeiltua.

Spoonie
-
Viestit: 112
Liittynyt: 17.9.2009 13:20

ViestiKirjoittaja Spoonie » 19.6.2012 12:05

Sain vihdoin ja viimein uuden kaapelin toimimaan autossa. Kerkesin eilen illalla vain katsomaan vikakoodit, koska yöhön asti sen kanssa tappelin. Tuloksena se, ettei yhtään vikakoodia. Tämä menee aikamoiseksi arpomiseksi.

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 19.6.2012 12:20

Ainakin 1,8T koneessa tulppien huono kunto heikensi kylmäkäynnistystä, mites näissä tfsi-moottoreissa tuo vaikuttaa?

Spoonie
-
Viestit: 112
Liittynyt: 17.9.2009 13:20

ViestiKirjoittaja Spoonie » 19.6.2012 13:41

En tiedä yhtään miten vaikuttaa. Tai siis jos ovat parhaan päivänsä nähneet, niin varmasti hankaloittaa käynnistystä. Tarkoitus olisi myös tilata uudet tulpat ja vaihtaa ne kunhan kerkiän.

J.S.P
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.7.2007 23:08

ViestiKirjoittaja J.S.P » 19.6.2012 20:54

Laitetaas tuonne Audi sivuille linkkiä jossa noiden koneiden bensanpaine ongelmista vaikkei oliskaan nyt tästä kyse:

http://www.audiclub.fi/audifinns/showth ... p?t=103564

brainsurgery
-
Viestit: 342
Liittynyt: 13.1.2007 20:10

ViestiKirjoittaja brainsurgery » 19.6.2012 22:55

Multa löytyy ylimääräinen B-version korkeapainepumppu jos haluaa kokeilla olisiko vika siinä.

Spoonie
-
Viestit: 112
Liittynyt: 17.9.2009 13:20

ViestiKirjoittaja Spoonie » 20.6.2012 8:27

Kiitos tuosta linkistä tuonne Audiclub-sivulle. Tosin autoni ei millään tavalla pätki kiihdytyksessä tai ajossa. Toimii aivan normaalisti.

brainsurgery: Kiitos vinkistä, pidetään mielessä. Vika saattaa olla siinä, mutta toistaiseksi en vielä epäili itse pumppua, koska ainoa ongelma on tuo käynnistys ja kuten yllä mainitsin, niin ajossa toimii normaalisti. Eri foorumeille on myös sanottu, että uusi akku on korjannut ongelman. Itsellä taitaa olla vielä alkuperäinen akku. Kävin sen kyllä tsekkauttamassa ja sanoivat, että ihan ok se vielä on, mutta ennen syksyä se kannattaa vaihtaa. Itse tarkistin, niin aamulla akun jännite näytti 12.2 volttia, ja käynnissä 14.35, eli kyllä laturi ainakin toimii.

William
-
Viestit: 634
Liittynyt: 23.7.2003 16:38

ViestiKirjoittaja William » 20.6.2012 11:17

Laitetaas oma lista näkyville. Tähän mennessä vaihdetut osat: Polttoaineen siirtopumppu (G6), bensapaineanturi (G410), PCV, DV (N249), puolat ja akku.

Nokanseuraaja tarkistettiin edellisessä huollossa ja se kuulemma oli kunnossa. Moottori pitää aikamoista raksutusta tyhjäkäynnillä. Muun muassa bensapaineensäädin / korkeapainepumppu raksuttaa aika tavalla. Ajossa toimii normaalisti. Ei pätki, eikä tee mitään muutakaan ihmeellistä. Ainoastaan kylmäkäynnistys temppuaa. Pätkimistä oli havaittavissa aikaisemmin, mutta se loppui puolien vaihdolla. Moottorin tärinä- ja ahtopaineongelmat loppuivat PCV:n ja DV:n vaihdolla.

Bensapaineet (korkeapainepuoli) pysyvät kokoajan 50-110bar. Matalapainepuolella paineet pysyvät 2,5-5,5 bar kovassakin kiihdytyksessä. Sitä en tosin tiedä mitkä ne kuuluu olla. Siirtopumpun PWM-taso hieman ihmetyttää. Se kun on kokoajan 80-90%. Pitäisiköhän seuraavaksi tutkia paineenrajoitusventtiilin toiminta?

Spoonie
-
Viestit: 112
Liittynyt: 17.9.2009 13:20

ViestiKirjoittaja Spoonie » 20.6.2012 21:37

Aika kattavan listan osia olet jo vaihtanut. Mites tulpat? Nyt kun sait tuon bensapaineanturin vaihdettua, niin onko mitään vikakoodeja? Jostain luin myös, että tuossa matalapainepumpussa on oma ohjain, joka ei välttämättä pidä tarpeeksi sähkövarausta ja sen takia käynnistys on vaivalloista. Jos et ole vielä tuota lukenut, niin voin yrittää etsiä sen viestiketjun.

Edit. Kyseessä siis tämä viestiketju.

William
-
Viestit: 634
Liittynyt: 23.7.2003 16:38

ViestiKirjoittaja William » 21.6.2012 8:41

Tuohon ketjuun en olekaan törmännyt aikaisemmin. Tulpat on vaihdettu 90tkm sitten. Huolto-ohjelman mukaan ne olisi pitänyt vaihtaa jo pari vuotta sitten. Vaihdon jälkeen ei ole tullut lisää vikailmoituksia.
Korkea PWM-ohjaus viittaisi kyllä siirtopumpun toimintaan. Mitä sulla ohjaustasot on (MBV106-2)?

Spoonie
-
Viestit: 112
Liittynyt: 17.9.2009 13:20

ViestiKirjoittaja Spoonie » 21.6.2012 9:13

Pyrin tänään illemmalla katsomaan tuon. Huomion arvoin asia, että tossa muutama päivä sitten tein Auto-Scanin ja sieltä löyty tälläinen koodi:

1 Fault Found:
02390 - Control / Regulation for Ambience Lighting (E400)
009 - Open or Short to Ground

Tuo siis viittaa noihin coming home ja leaving home toimintoihin. Netistä löysin ohjeen, jolla noita pystyy muuttamaan. Noita ohjeita seurasin ja koodi hävisi. Tänään aamulla kun käynnistin auton, niin lähti nätisti käyntiin.

With VAG COM open go to Address 09 Central Electronics go to option Coding 07, Click on long coding helper and make sure that:
1. Byte 00/bit 5: Check the option "assistance driving light & leaving home active"
2. Byte 00/bit 7: Check the option "coming home active"
3. Byte 02/bit 4: Uncheck the option "coming home mode via personnalisation"
4. Byte 21/bit 6: Uncheck the option "leaving home variant for "LH in LDS""
5. Byte 23/bit 5: Check the option "coming home logic"

Tuskinpa mitenkään vaikuttaa, mutta toivossa on hyvä elää.

Spoonie
-
Viestit: 112
Liittynyt: 17.9.2009 13:20

ViestiKirjoittaja Spoonie » 21.6.2012 17:19

Nyt sain katsottua tuon MBV 106-2:sen. En kyllä tiedä mitä sen pitäis olla. Tämä oli siis siten, että vain virrat käännettynä päälle. Auto ei ollut käynnissä.

Kuva

William
-
Viestit: 634
Liittynyt: 23.7.2003 16:38

ViestiKirjoittaja William » 21.6.2012 18:06

En minäkään tiedä mitä sen pitäisi olla, mutta mulla se on 80-90% kokoajan, eli pumppu käy melkein maksimiteholla.

Edit: Videota Ross-techilta: http://www.youtube.com/watch?v=jThQVzYFbVo

Spoonie
-
Viestit: 112
Liittynyt: 17.9.2009 13:20

ViestiKirjoittaja Spoonie » 21.6.2012 20:16

Tuon perusteella sun bensaletkuissa tai jossain on vastusta (bensansuodatin?), minkä takia se käy melkein maksimiteholla. Oliko sulla auto tyhjäkäynnillä kun teit tuon mittauksen? Voisin myös katsoa niitä arvoja tyhjäkäynnillä.

William
-
Viestit: 634
Liittynyt: 23.7.2003 16:38

ViestiKirjoittaja William » 21.6.2012 23:04

Tyhjäkäynniltä maksimikierroksille 80-90% alueella pysyy. Vaihtoehtoja on monia:
- Siirtopumppu rikki
- Pumpun ohjain rikki
- Vuoto painelinjassa
- Putket tukossa
- Suodatin tukossa
- Paineraja ei toimi (kusee takaisin tankkiin).

Vertailukelpoiset arvot voisi saada tyhjäkäynnillä, lämpimällä moottorilla (>75 degC). Ota talteen kanavat 103 ja 106.

Spoonie
-
Viestit: 112
Liittynyt: 17.9.2009 13:20

ViestiKirjoittaja Spoonie » 22.6.2012 13:14

Tälläiset arvot tyhjäkäynnillä. Moottorinlämmöt yli 80 astetta.

Kuva

Cede
-
Viestit: 416
Liittynyt: 27.5.2008 8:59

ViestiKirjoittaja Cede » 22.6.2012 22:05

Moottorin tärinä- ja ahtopaineongelmat loppuivat PCV:n ja DV:n vaihdolla


Millaisesta tärinästä oli kyse?
Tyhjäkäynnillä tapahtuva epäsäännöllinen, mutta koneen liikkumisena tuntuva tärinä?

Mitä veloittivat huollossa bensankorkeapainepumpun männän seuraajan tarkistuksesta?
Kun ajattelin että pitäisi varmuuden vuoksi omasta BWA koneesta katsoa, kilsoja nyt 66tkm.

William
-
Viestit: 634
Liittynyt: 23.7.2003 16:38

ViestiKirjoittaja William » 24.6.2012 22:19

Spoonie: Pumpun ohjaus näyttää olevan samassa tilanteessa melkein puolet pienempi sulla. Samoin molemmat paineet on 20% korkeammat.


^PCV aiheutti juurikin kuvailemaasi tärinää tyhjäkäynnillä. Muut oireet: ahtopaineen puute ja öljyvuoto täyttökorkin tiivisteen välistä.

Seuraajan tarkistuksesta eivät veloittaneet mitään. Mahtoivatko edes tarkistaa sitä?

Spoonie
-
Viestit: 112
Liittynyt: 17.9.2009 13:20

ViestiKirjoittaja Spoonie » 25.6.2012 12:06

Olisi kyllä hyvä saada vielä joku kolmas vertailuarvo tähän. Silloin myös tietäisin itsekkin, että mitä noiden arvojen pitäisi olla. Onko esim. Cedellä mahdollisuutta katsoa noita? Olen nyt tosi paljon surffannut eri keskusteluja läpi tuosta huonosta käynnistyksestä ja useassa myös puhutaan tuosta "carbon build upista" ja tuosta matalapainepumpun ohjainlaitteesta. Vähän harmittaa kun mitään koodeja ei edelläänkään ole, niin ei viitsisi ns. summamutikassa ruveta osia vaihtelemaan. Eräs tuttavani, joka toimii autoalalla sanoi, että nokka-akselin asentotunnistin on myös semmoinen osa, joka hajoaa helposti. Tietääkseni kyseessä siis Hall Sensor - G40. Tosin tässäkin tilanteessa siitä pitäisi jäädä vikakoodi muistiin.

Spoonie
-
Viestit: 112
Liittynyt: 17.9.2009 13:20

ViestiKirjoittaja Spoonie » 26.6.2012 10:03

Tänään aamulla kun lähdin töihin ajamaan ja avasin kuljettajan oven, niin kuulu semmoinen outo "tik/click" ääni. Edelleenkään en kuulle, että bensapumppu humisisi. Eikös nuo releet ole tuon kuljettajan jalkatilassa, siinä ratin alapuolella? Ajattelin kokeilla jos tuossa releessa olisi jotain vikaa.

Spoonie
-
Viestit: 112
Liittynyt: 17.9.2009 13:20

ViestiKirjoittaja Spoonie » 26.6.2012 20:00

Eli tällaiselta näyttää tuo releboksi tuossa polkimien yllä. Eri sivuilla kerrotaan, että tuo 449 on tuo bensapumpun rele ja toinen sanoo, että se on tuo oikealla yläkulmassa oleva rele numero 53. Tuo 449 (KL30) alhaalla vasemmalla oli kuuma koko ajan ja muut olivat normaali lämpöisiä.

Kuva

Tämän mukaan (sivut 14-15) tuo ylhäällä oleva rele 53 on bensapumpun ja tuo alhaalla vasemalla oleva rele 449 on "Power Supply Relay". Se selittäisi minkä takia se oli niin kuuma koko ajan.
Viimeksi muokannut Spoonie, 27.6.2012 10:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Neckarsulm
-
Viestit: 27
Liittynyt: 18.12.2011 15:13

ViestiKirjoittaja Neckarsulm » 26.6.2012 21:50

53-rele on yleismallinen VW:n/Audin jo 80-luvulta asti käyttämä 40A, kytkentärele - tuo 53 on siis tuotannonohjausn:ro.
Mutta tuohon käynnistyvyysongelmaan: tarkastellaan hieman eri perspektiivistä.
Onko öljyneroitin/huohotusrasia kunnossa?

Spoonie
-
Viestit: 112
Liittynyt: 17.9.2009 13:20

ViestiKirjoittaja Spoonie » 26.6.2012 22:15

Kiitos vastauksesta. Eli tuohon siis käy mikä tahansa yleismallinen rele (12V / 40A, 4-napainen)? Miten tarkistan öljyneroittimen/huohotusrasian kunnon. Onko se tuo PCV? Öljyä ei ole vuotanut mistään.

William
-
Viestit: 634
Liittynyt: 23.7.2003 16:38

ViestiKirjoittaja William » 27.6.2012 8:45

Korjataampa anturin vaihdon lausuntoa. Paineanturin vaihdon jälkeen moottori käynnistyy ilman röpötystä ja yhdellä yrittämällä, mutta starttiaika on normaalia pidempi.

Spoonie: Onko öljyntäyttökorkin ympäristö öljyssä? Sammuuko moottori, jos korkin aukaisee moottorin käydessä? Onko ahtopaineet pyydetyllä tasolla?

Spoonie
-
Viestit: 112
Liittynyt: 17.9.2009 13:20

ViestiKirjoittaja Spoonie » 27.6.2012 21:19

Öljyä ei ole öljyntäyttökorkin ympärillä. Moottori sammuu jos korkin aukaisee kun on käynnissä. Ahtopaineita en ole vielä kerenny katsomaan, mutta en ole huomannut mitään erikoista sen suhteen. Aikaisemmin viikolla kylläkin ilmoitti ahtopainevikaa:

Koodi: Valitse kaikki

000665 - Boost Pressure Regulation: Control Range Not Reached
               P0299 - 002 - Lower Limit Exceeded


Nollasin sen eikä se ole tullut takaisin. Ajattelin kuitenkin varoiksi tilata tuon vahvemman by-pass venttiilin, koska auto menee muutenkin kohta säädettäväksi. Aamulla pystyn loggaamaan ahtoja kun ajelen töihin, niin sitten osaan vastata tuohon paremmin. Voisin minäkin sen G410 anturin vaihtaa, mutta kun ei anna koodia siitä, niin se on varmaan aika turhaa.

Palaan taas tuohon akku asiaan. Eilen illalla kun kaivoin tuon releboksin esiin ja touhusin siinä, niin päätin samalla laittaa vielä tietokoneen autoon kiinni. Selasin huvikseni noita eri measuring blockeja ja huomasin, että akussa virtaa noin 11,9 V. Eikös tuo rupea olemaan jo aika huono?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 27.6.2012 21:28

Moottori sammuu jos korkin aukaisee kun on käynnissä.
Mistä tuo muuten johtuu?

William
-
Viestit: 634
Liittynyt: 23.7.2003 16:38

ViestiKirjoittaja William » 28.6.2012 0:36

Spoonie: PCV näyttäisi olevan ehjä sulla (ei öljyä täyttökorkista + moottori sammuu täyttökorkin aukaisuun). Tosin varmuuden saa vain irroittamalla osan ja testaamalla venttiilin toiminnan.

Virheilmoituksen perusteella ahtovuoto on kyseessä. DV (=bypass) on yksi todennäköisimmistä syistä.Alkuperäinen, parannettu painos on paras ratkaisu. Esim. 06H 145 710D, tai uudempi, mikäli se vaan sopii sun autoos. Marmorilla tietävät parhaiten.

Teitkö paineanturille testin, josta oli puhetta?

Kuormittamattomalla akulla 11,9V napajännite tarkoittaa melkein tyhjää, mutta tässä tapauksessa se ei ole aivan koko totuus. Oman kokemuksen perusteella akku kaipaisi ylimääräistä latausta, esim. yön yli.


H.J: Moottori sammuu, kun PCV-venttiili menee kiinni öljytilan alipaineen kadotessa. Ilmeisesti tämä järkyttää tasapainoa niin paljon, että moottori sammuu. PCV:n tarkoitus on johtaa öljytilan höyryt moottoriin päästöjen pienentämiseksi ja samalla estää ahtopaine öljytilassa, joka ilmenee täyttökorkin välistä esiintyvänä vuotona, jos kyseinen venttiili on rikki.

Spoonie
-
Viestit: 112
Liittynyt: 17.9.2009 13:20

ViestiKirjoittaja Spoonie » 28.6.2012 7:22

En ole vielä kerennyt tekemään sitä painetestiä. Tarkoitus olisi se tehdä tuossa viikonlopun aikana. Alla on kuva noista ahtopainesta. Toivottavasti loggasin nyt oikeita arvoja. Eli ensimmäinen veto kolmosvaihteella ja toinen veto viitosvaihteella. Ensimmäisen vedon lopussa saatoin pikkasen nostaa kaasua. Ajon päätteeksi katsoin vikakoodit, niin oli tuo aikaisemmin mainitsemani koodi ilmestyi jälleen kerran.

Kuva

Juurikin tuota DV:tä tarkoitin. Täytyy käydä Slamitilla kunhan kerkeän.

William
-
Viestit: 634
Liittynyt: 23.7.2003 16:38

ViestiKirjoittaja William » 28.6.2012 9:52

Joo, oikeat arvot on. Silloin kun kaikki toimii oikein, pyynti ja todellinen pitäisi olla kiihdytyksessä samalla tasolla.

Spoonie
-
Viestit: 112
Liittynyt: 17.9.2009 13:20

ViestiKirjoittaja Spoonie » 28.6.2012 11:26

Ok, hyvä. Juuri tilasin tuon päivitetyn venttiilin ja tänään käyn sen hakemassa. Huomenna toivottavasti saan sen vaihdettua, jolloin voin taas katsoa noita arvoja.

Spoonie
-
Viestit: 112
Liittynyt: 17.9.2009 13:20

ViestiKirjoittaja Spoonie » 2.7.2012 12:29

Huomenna saan tuon venttiilin vihdoin vaihdettua, niin silloin tuo ahto-ongelma toivottavasti korjaantuu. Kävin autoa säädättämässä ja sanottiin, että sisällä oli jo joku ohjelma, joka ei toiminut oikein kunnolla. Sanoi myös, että suuttimien ajoitus oli ollut hieman pielessä, että se on myös saattanut olla osasyy tuohon käynnistykseen. Nyt on niiden ajoitus korjattu ja toivottavasti se auttaa asiaan. Seurataan nyt tilannetta ja katsotaan miten lähtee käyntiin. Penkissä saatiin tulokseksi tuolla rikkinäisellä venttiilillä 185 Hv / 290 Nm, eli aikatavalla tehot laskee.
Viimeksi muokannut Spoonie, 3.7.2012 9:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Spoonie
-
Viestit: 112
Liittynyt: 17.9.2009 13:20

ViestiKirjoittaja Spoonie » 3.7.2012 9:15

Nyt on tuo venttiili vaihdettua ja heti huomaa eron. Olihan se rikki ja nyt on ahtopaineet kunnossa.
Kuva

Tänäänkin auto lähti huonosti käyntiin. En tiedä sitten vaikuttaako tuo venttiili siihen miten paljon. Huomenna taas tiedän enemmän kun olen sen käynnistänyt.

William
-
Viestit: 634
Liittynyt: 23.7.2003 16:38

ViestiKirjoittaja William » 4.7.2012 20:25

Ei tuo vaikuta käynnistykseen juuri mitenkään. Nouseeko ahtopaineet nyt alle sekunnissa pyydettyyn, tai sen lähelle? Jos ei, niin kannattaa tarkistaa myös PCV.

Wibe
-
Viestit: 11
Liittynyt: 1.11.2010 9:46

ViestiKirjoittaja Wibe » 5.7.2012 10:43

Mulla samoja ongelmia Golf V 1.4 TSI GT 125kw (BLG) kanssa.

Päivän ekassa käynnistyksessä saa starttia vääntää pitkään ja moottori ei aina edes käynnisty ekalla, vaan tukehtuu samantien.
Jos koneen jättää tyhjäkäynnille, niin kiekat pysyy noin minuutin ~1300rpm ja "emissions workshop"-valo rupee vilkkumaan ½min jälkeen. Kun kiekat tippuu normaaliks, niin tuo valokin sammuu. Jos lähtee ajaa samantien, niin tuota valoa ei tule.
Kun moottorin saa käyntiin ja sammuttaa samantien, niin kone käynnistyy ja käy normaalisti.

jaripetteri
-
Viestit: 1044
Liittynyt: 23.7.2003 18:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja jaripetteri » 6.8.2012 9:45

Onko käynnistysongelmiin löytynyt syytä? Mulla myös -08 BWA RäSä, noin 70tkm ajettu ja saman tyyppistä käynnistysongelmaa ollut jo pitkään. Onko teillä autoja softattu?

Spoonie
-
Viestit: 112
Liittynyt: 17.9.2009 13:20

ViestiKirjoittaja Spoonie » 6.8.2012 14:42

Ei ole vielä löytynyt syytä. Ollut kaiken maailman reissuja, niin en ole edes hirveän tarkasti kerennyt vikaa tutkimaan. Minun kohdallani tuo vika on muuttunut varsin oudoksi. Aikaisemmin kirjoitin, että tekee tuota joka kylmäkäynnistyksen yhteydessä, mutta nyt on muuttunut siten, että tekee sitä satunnaisesti. Eli joskus lähtee aivan normaalisti käyntiin ja joskus taas saa parikin kertaa kääntää avaimesta. Auto on softattu Motorbitin toimesta ja käynnistysongelmat helpottivat hieman softauksen jälkeen kuten aikaisemmin kirjoitin.

William
-
Viestit: 634
Liittynyt: 23.7.2003 16:38

ViestiKirjoittaja William » 6.8.2012 15:20

Mulla auto oli tänään huollossa. Kuulemma vikaa on bensapaineensäädössä (pienpainepuolella), mutta tarvitsee huoltoajan spesialistille.

Spoonie
-
Viestit: 112
Liittynyt: 17.9.2009 13:20

ViestiKirjoittaja Spoonie » 7.8.2012 11:47

Mille spesialistille sitä tarvitsee käydä näyttämässä ja osaatko kertoa miten tuo vika todettiin?

William
-
Viestit: 634
Liittynyt: 23.7.2003 16:38

ViestiKirjoittaja William » 7.8.2012 18:28

vv-auton "spesialistille". Siellä oli kuulemma vikakoodi, mutta eivät kertoneet mikä. Nyt siellä ei ole mitään koodia, kun olivat nollanneet ne.

Spoonie
-
Viestit: 112
Liittynyt: 17.9.2009 13:20

ViestiKirjoittaja Spoonie » 8.8.2012 14:44

Harmi kun olivat nollanneet. Voisinkin katsoa autoni koodit jos sinne olisi jotain ilmestynyt. Antoiko osviittaa onko vika ohjelmassa vai onko vika mekaaninen? Mielenkiinnolla kyllä kuulisin mitä sitten ko. spesialisti teki autollesi ja tuliko vika korjattua.

William
-
Viestit: 634
Liittynyt: 23.7.2003 16:38

ViestiKirjoittaja William » 13.8.2012 20:41

Nyt siellä näkyy olevan sama P310B kuin aikaisemminkin. En ajatellut vielä toimittaa autoa "spesialistille". Seuraavaksi vaihdan suodatin/paineenrajoitusventtiilipaketin.

Edit: Eipä auttanut suodattimen vaihto. Samaa vikaa pukkaa edelleen ja siirtopumppu käy 90% teholla kokoajan.

Spoonie
-
Viestit: 112
Liittynyt: 17.9.2009 13:20

ViestiKirjoittaja Spoonie » 15.8.2012 12:14

Katsoin nuo auton koodit, eikä sieltä mitään löytynyt. Voisinkin kohta tarttua puhelimeen ja soittaa tuonne huoltoon tiedustellakseni löytyykö heiltä vastaavanlaista "spesialistia". Onko jaripetteri keksinyt ratkaisua ongelmaan?

jaripetteri
-
Viestit: 1044
Liittynyt: 23.7.2003 18:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja jaripetteri » 15.8.2012 12:20

en ole tuota kauheasti miettinytkään, itsellä ongelma on aika pieni ja auto käynnistyy oikeastaan aina ekalla mutta joskus pienen sahaamisen jälkeen. ajattelin että vois olla sama vika mutta vielä toistaiseksi lievempänä. vikakoodejakaan en ole ehtinyt lukemaan, pitää kattoa samalla kun öljyn vaihdoilmoitus tulee nollattua.

pihassa on toinenkin BWA konella oleva 2.0 TFSi ja se lähtee siistimmin käyntiin, tosin vakio ja tuplat enemmän ajettu A3.

William
-
Viestit: 634
Liittynyt: 23.7.2003 16:38

ViestiKirjoittaja William » 15.8.2012 13:46

Niin tuosta VV-auton "spesialistista" sen verran, että lainausmerkit on siellä tarkoituksella. Vuosi sitten vaihtovat siirtopumppu/mittaripaketin ja siinä samassa roiskivat bensaa sisustaan. Tuloksena kaksi lisäkäyntiä huollossa + kaksi sisäpesua + 5 päivää vuokra-autolla ajoa.

Spoonie
-
Viestit: 112
Liittynyt: 17.9.2009 13:20

ViestiKirjoittaja Spoonie » 16.8.2012 17:04

Okei, ymmärsin tuon sun sarkastisuutesi hieman väärin. Ajattelin, että siihen tarvittiin oikeasti joku erikoistaitoja omaava kaveri. Tässä olisi nyt video joku kuvasin tänään aamulla. Hieman yskien lähti käyntiin.
Viimeksi muokannut Spoonie, 16.8.2012 18:47. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

William
-
Viestit: 634
Liittynyt: 23.7.2003 16:38

ViestiKirjoittaja William » 16.8.2012 18:33

Joku autosähköasentaja se on, mikä noita erikoisempia tapauksia hoitaa tuolla vv-autossa, mutta en kyllä spesialistiksi mainostaisi.

Aika lyhyellä startilla tuo sun ajokki lähti käyntiin, mutta muuten samanlaista on käynnistyminen.

Spoonie
-
Viestit: 112
Liittynyt: 17.9.2009 13:20

ViestiKirjoittaja Spoonie » 16.8.2012 18:47

Lähti itse asiassa yllättävän hyvin käyntiin, mutta kuten tuossa aikasemmin kirjoitin, niin saattaa joskus lähteä suht hyvin ja joskus vähän huonommin. Katsotaan huomenna taas uudestaan miten se starttaa.

Spoonie
-
Viestit: 112
Liittynyt: 17.9.2009 13:20

ViestiKirjoittaja Spoonie » 18.8.2012 11:27

Perjaina lähti hieman huonommin käyntiin. Pahoittelen tuosta laadusta kun puhelimella noita kuvailen. Toi on melko tyypillistä käynnistyneisyyttä minulla.

jaripetteri
-
Viestit: 1044
Liittynyt: 23.7.2003 18:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja jaripetteri » 18.8.2012 16:16

kutakuinkin tuollainen mulla pahimmillaan, normaali tilanne on oikeastaan tuo edellisen kaltainen.

Golf Gti V
-
Viestit: 11
Liittynyt: 2.1.2012 14:43

ViestiKirjoittaja Golf Gti V » 21.8.2012 15:46

Itsellä on identtinen ongelma..hetikun kostetaa/kylmää niin alottaa tuon. Tänä aamuna taas sama juttu. Kesä helteillä ei niinkään.

Akku,tulpat,puolat vaihdettu vuoden aikana.

Spoonie
-
Viestit: 112
Liittynyt: 17.9.2009 13:20

ViestiKirjoittaja Spoonie » 30.8.2012 19:43

En ole huomannut, että säällä olisi mitenkään vaikutusta tuohon minun ongelmaan. Tekee sitä satunnaisesti nykyään. Tänään kun laitoin lasinpesunestettä lisää niin huomasin, että öljyn täyttökorkin ympäristö oli aika tavalla öljynen/likainen. Voisin tilata uuden PCV:n kun ei hirveästi maksa. Näkisin samalla auttaako sen vaihtaminen tuohon käynnistykseen. Eikös tämä ole se oikea osa?

William
-
Viestit: 634
Liittynyt: 23.7.2003 16:38

ViestiKirjoittaja William » 30.8.2012 20:18

Tuo on juurikin PCV. Tiivistettä ei välttämättä tarvitse vaihtaa, mutta itse kyllä laittaisin (ja laitoinkin) uuden.

Kytkentä/kaapeliongelmat, tai lämpötila-anturiviat voisivat aiheuttaa tuollaista satunnaista ongelmaa olosuhteiden muuttuessa. Siis lämpötila-antureiden (ulko-, imuilma- ja jäädytysnesteenlämpö) lukemat kylmäkäynnistyksen yhteydessä tarkkailuun.

Spoonie
-
Viestit: 112
Liittynyt: 17.9.2009 13:20

ViestiKirjoittaja Spoonie » 31.8.2012 8:46

Ok, kiitos. Kyllä sen tiivisteen ajattelin samalla vaihtaa.

Kokemusta löytyy liittyen tuohon moottorinlämpötila-anturiin. Leon nimittäin lähti huonosti käyntiin ja syypää oli juurikin tuo kyseinen anturi. Sen vaihdoin ja ongelmat hävisi, mutta tästä viasta jäi vikakoodi muistiin. VCDS ei löydä yhtään vikakoodia Octaviasta, joten jatketaan osien vaihtelua.

William
-
Viestit: 634
Liittynyt: 23.7.2003 16:38

ViestiKirjoittaja William » 31.8.2012 9:01

Vikailmoitusta on hieman hankala antaa, jos anturin näyttämä pysyy anturin mittausalueella, eikä mittausta ole kahdennettu. Itse en lähtisi vaihtelemaan antureita, jos selvää vikaa ei löydy.

Spoonie
-
Viestit: 112
Liittynyt: 17.9.2009 13:20

ViestiKirjoittaja Spoonie » 31.8.2012 9:09

Totta, mutta Leon kyllä siitä ilmotti hyvinkin selkeästi käynnistyksen yhteydessä (kolme pitkää piippausta ja moottorinlämpöjen vieressä oleva valo vilkkuu), tosin nyt on kyseessä ihan eri tekniikkaa omaava yksilö, joten se siitä. En tarkottanut tuota aikasempaa siten, että lähtisin antureita vaihtelemaan yksitellen, vaan sitä, että vaihdetaan sitten kun on tarvetta niin kuin mainitsit.

Edit. Nyt tuli sitten tilattua uusi setti. Päätin tilata samalla myös uudet letkut. Alla osanumerot jos joku ajattelee myös tilaavansa osat:

Paineensäätöventtiili - 06F129101N
Tiiviste - 06F103483E
Huohotinletku - 06F103221E
Huohotinputki - 06F103235

brainsurgery
-
Viestit: 342
Liittynyt: 13.1.2007 20:10

ViestiKirjoittaja brainsurgery » 3.9.2012 10:48

Täällä on myös AXX-koneen kanssa välillä vähän hidasta käynnistymistä. Ei sinänsä mitään ongelmaa käyntiin lähdön kanssa mutta vähän samanlaista kuin noissa videoissa.

Vaihdettua osaa (ei kylläkään tämän ongelman takia):
-Bypass
-Korkeapainebensapumppu
-Akku

Seuraavaksi varmaankin vaihdan bensan siirtopumpun jos jaksan.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 3.9.2012 11:29

Itseltäni tulee kyllä ääni softan huonoudelle. Mahdollisesti päästösyistä käynnistystilanteessa polttoaineensyöttö on säädetty liian laihalle tai osalle aluetta jopa nolliin jos startilta ei tule tarpeellista pyöritysnopeutta, aivan kuten monissa dieseleissäkin. Satunnaisuutta voi aiheuttaa se että tuo syöttömäärä on juuri ja juuri siinä kinthaalla lähteekö käyntiin vai ei, ja jaksaako startti pyörittää tarpeeksi lujaa vai ei. Useastihan lastupajat ei juuri korjaile tällaisia "ominaisuuksia" ohjelmista.

Tuolta lähtisin ensimmäisenä ongelman ratkaisua etsiskelemään, joskaan varma en ole näistä bensa-autojen softista tuon osalta. Ehkä joku viisaampi voisi kokeilla täydentää ?

Spoonie
-
Viestit: 112
Liittynyt: 17.9.2009 13:20

ViestiKirjoittaja Spoonie » 3.9.2012 14:53

Tosiaan tekee tuota satunnaisesti, mutta tekee kuitenkin. Akku menee myös itselläni vaihtoon, mutta en odota, että sen vaihtaminen mitään auttaa. Sen mitä nyt olen yrittänyt asiaan perehtyä, niin tuntuu, että ominaisuus on melko yleinen. Eri viestiketjuissa puhutaan juurikin tästä samaisesta asiasta ja moni on raportoinut, ettei vikakoodeja löydy. Joillakin on akun tai puolien vaihto auttanut asiaan, joillakin ei. Melko satunnaisesti porukka tuota ongelmaa on ratkonnut. Puolakampanjaa minun autooni tietääkseni ei ole, joten ei viitsisi niitäkään ruveta vaihtelemaan ilman syytä. Joku oli paikantanut vian bensatankin sisäiseen bensapumppuun (ei pitänyt paineita), mutta se ei välttämättä päde kaikissa tilanteissa (lue Williamin tilanne).

Softassa se vika voi myös olla - en tosiaan tiedä. Tämä vain tarkottaisi sitä, että se on ns. tehty tuollaiseksi tehtaalla tai tuo on jäänyt huomioimatta.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 3.9.2012 15:37

Esimerkiksi useissa dieseleissä softa on tehty aina uudessa autossa ja uusilla osilla toimivaksi, mutta jätetty, mahdollisesti tarkoituksella huomioimatta tilanteet jotka tulevat vastaan kun apulaitteet kuluvat ja ikääntyvät.

Olisi mukava kuulla jonkun TFSI softaOsaajan mielipide asiaan. Jotenkin on sellanen hytinä että tällä on merkittävä, ja mahdollisesti ratkaisevakin vaikutus käynnistyvyyteen.

Spoonie
-
Viestit: 112
Liittynyt: 17.9.2009 13:20

ViestiKirjoittaja Spoonie » 17.9.2012 14:08

Laitetaan tännekkin päivitystä. Tuon PCV:n vaihdoin eikä sillä ollut vaikutusta oikeastaan mihinkään. Samalla tavalla lähtee käyntiin ja hyvin kulkee käynnissä. Tulipahan sekin nyt sitten vaihdettua.

PMAINT
-
Viestit: 53
Liittynyt: 18.5.2005 15:38

ViestiKirjoittaja PMAINT » 18.9.2012 9:17

Voisiko olla jokin lämpötila-anturi joka temppuilee?
Mulla on alkanut tehdä samaa...käynnistyy huonosti aamuisin. Nythän kelit on kylmiä aamuisin. Pyörittää kyllä ihan normaalisti.
Tulpat ja lmansuodatin vaihdettu jokin aika sitten

Huomenna olisi tarkoitus vaihtaa tuo anturi, laitan viestiä miten kävi.

Spoonie
-
Viestit: 112
Liittynyt: 17.9.2009 13:20

ViestiKirjoittaja Spoonie » 18.9.2012 14:57

Se voi olla, mutta tehnyt tuota koko kesän, joten en usko, että se auttaisi minun kohdallani. Tosin eipä uusi anturi tainnut hirveästi maksaa kun nopeasti googletin.

PMAINT
-
Viestit: 53
Liittynyt: 18.5.2005 15:38

ViestiKirjoittaja PMAINT » 18.9.2012 20:04

Minun autoon se taisi maksaa pari kymppiä.

Onhan autossa erillainen seossuhde käynnistyksen aikana jos kone on kylmä...kesälläkin.

Mulla ainakin kierrokset on hieman suuremmat käynnistyksen jälkeen kesälläkin, tosin ne laskee heti pian normaaliksi.

Mutta kohta se nähdään mitä se mulla teki.

PMAINT
-
Viestit: 53
Liittynyt: 18.5.2005 15:38

ViestiKirjoittaja PMAINT » 20.9.2012 10:35

Nyt on lämpötila-anturi vaihdettu.

Tänä aamuna ei hirveesti muutosta, tosin kone pyöri startatessa jotenkin tasaisemmin, mutta vasta kolmannella starttaamisella lähti käyntiin. Täytyy vielä testata.

VAG-COM ei ole näyttänyt mitään herjaa missään vaiheessa.

Seuraava saattaisi olla bensapumppu, mutta testaillaan vielä, jospa se oli vaan alkukankeutta......On vaan niin kallis, Motonetistä € 160,00

William
-
Viestit: 634
Liittynyt: 23.7.2003 16:38

ViestiKirjoittaja William » 20.9.2012 19:39

Golffi vietti pari päivää paikallisessa merkkiliikkeessä. Viedessäni auton annoin heille loggaamani käppyrät ja omat päätelmäni, että se vaihtamanne siirtopumppu on viallinen. No iltapäivällä he olivat tulleet samaan tulokseen ja tilasivat uuden, joka sitten seuraavana päivänä vaihdettiin. Nyt bensapaineet on taas sitä mitä ohjain pyytää. Tänään aamulla se lähti aika hyvin käyntiin ilman röpötystä. Epäilen kuitenkin, että se ei vielä tuota kylmäkäynnistysongelmaa korjannut.

PMAINT
-
Viestit: 53
Liittynyt: 18.5.2005 15:38

ViestiKirjoittaja PMAINT » 21.9.2012 12:50

Sen olen huomannut, että kun illalla antaa kenkää ja kierroksia oikein kunnolla jonkin aikaa, niin aamulla lähtee hieman paremmin käyntiin???

Spoonie
-
Viestit: 112
Liittynyt: 17.9.2009 13:20

ViestiKirjoittaja Spoonie » 21.9.2012 14:00

Laita William lisäinfoa myöhemmin miten on toiminut. Olisi kiva kuulla esim. viikon otanta, että miten on käyttäytynyt. Viikonlopun kunniaksi ajattelin nuo koodit taas vaihteeksi tarkastaa jos sinne olisi jotain ilmennyt. Epäilen, mutta katsotaan.

wertt
-
Viestit: 85
Liittynyt: 28.4.2008 17:34

ViestiKirjoittaja wertt » 22.9.2012 19:22

Sama ongelma emännän 2.0tfsi A3:ssa. Aamusella käynnistyy huonosti ja kylmät kelit vaikuttavat ongelmaan negatiivisesti. Mitä kylmempi aamu, sen pidempään saa sahata. Lähtee kuitenkin ensimmäisellä starttauksella aina, mutta välillä käy hetken huonosti.

Akkua mittailtu ja seurailtu, vaikuttaa olevan OK. Lämpötila-anturia en ole vaihtanut, mutta voisin sen seuraavaksi vaihtaa. Mulla ei ole vcds:ää käytössä, niin on hankala tutkia sen kummemmin tuon vempeleen sielunelämää. Vikakoodit on luettu, eikä koodeja ollut muistissa.

Rabalski
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 19.9.2012 16:04

ViestiKirjoittaja Rabalski » 23.9.2012 10:14

Itellä sama vika octavia RS -07. Tulpat ja akku vaihdettu mutta ei auta asiaan..lähetin asiasta kyselyn Helkama-autoon ja sieltä epäiltiin korkeapainepumppua koska kuulostaa siltä että ei saa polttoainetta tarpeeksi.

Spoonie
-
Viestit: 112
Liittynyt: 17.9.2009 13:20

ViestiKirjoittaja Spoonie » 24.9.2012 7:33

Hienoa, että saadaa lisää kokemuksia muilta liittyen tuohon ongelmaan. Sanoiko Helkama-auton edustaja, että olisivat tietoisia tuosta ominaisuudesta? Viikonloppuna katsoin noi koodit ja tällaista se nyt kertoi:

Koodi: Valitse kaikki

005699 - Please check DTC Memory of Electric Load Controller
               P1643 - 001 - Upper Limit Exceeded - Intermittent
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00100001
                    Fault Priority: 0
                    Fault Frequency: 6
                    Mileage: 75853 km
                    Time Indication: 0
                    Date: 2000.00.00
                    Time: 20:16:04

             Freeze Frame:
                    RPM: 1515 /min
                    Load: 36.8 %
                    Speed: 21.0 km/h
                    Temperature: 89.0°C
                    Temperature: 33.0°C
                    Absolute Pres.: 990.0 mbar
                    Voltage: 13.970 V

Katson tänään tuon toisen moduulin koodit jos sieltä jotain löytyisi. Ross-Tech kertoo, että koskee vakionopeudensäädintä tai sitten ratin sähköissä on vikaa. Katsotaan toimiiko vakionopeudensäädin kotiin päin ajaessa. Tiettävästi tämä ei mitenkään vaikuta käynnistykseen.

Rabalski
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 19.9.2012 16:04

ViestiKirjoittaja Rabalski » 24.9.2012 12:05

Joo eivät kyllä sanoneet mitään siitä että vika olisi heillä tiedossa. Kertoivat vaan että vaikea sanoa asiaan mitään sähköpostin välityksellä muuta kuin epäilivät tuota pumppua.
Asiasta soitin aikoja sitten jo yhdelle entiselle volkkarin korjaajalle joka on jo "vanha konkari" ja sanoi heti että kuulostaa siltä että ei saa bensaa tarpeeksi..eli näillä tiedoilla mennään..

Spoonie
-
Viestit: 112
Liittynyt: 17.9.2009 13:20

ViestiKirjoittaja Spoonie » 24.9.2012 14:01

Ok, kiitos vastauksesta. Tämä vain vahvistaa omaa mielipidettäni siitä, että vika voisi olla bensanpaineissa, niin kuin kirjoitin ensimmäisessa viestissäni. Ohjeet löysin miten tuo pumppu vaihdetaan, eikä se ihan mahdottomalta näyttänyt.

William
-
Viestit: 634
Liittynyt: 23.7.2003 16:38

ViestiKirjoittaja William » 24.9.2012 17:07

Kannattaa tarkistaa molemmat bensapaineet. Niiden pitäisi pysyä pyydetyissä arvoissa. Jos paineet ovat kunnossa, niin vaihtaisin polttoainesuodattimen.

Viiden päivän testin aikana ei ole vielä ilmennyt käynnistysongelmia.

Spoonie
-
Viestit: 112
Liittynyt: 17.9.2009 13:20

ViestiKirjoittaja Spoonie » 25.9.2012 10:27

Ok. Tänään en välttämättä kerkeä katsoa noita paineita, mutta viimeistään tuossa viikonloppuna. Tuon korkeapaineen osaan katsoa, mutta miten katson tuon toisen? Tarkoitan siis, että miten varmistan, että paineissa on vikaa? Tuossa aikasemminhan noita eri arvoja ihmeteltiin jolloin William sulla oli paineet 20% korkeammat kuin minulla.

Kun puhutaan polttoaineen siirtopumpusta, niin tarkoitetaanko sillä sitä tankin sisäistä pumppua? Sille löysin tälläisen osanumeron : 1K0919051DB ja marmorilla hintaan noin 260 euroa. Toki muualta saa halvemmallakin.

Edit. Vikakoodeja ei ole. Lisäys vielä, että tankin sisäinenhän se on.

Kuva

William
-
Viestit: 634
Liittynyt: 23.7.2003 16:38

ViestiKirjoittaja William » 25.9.2012 12:37

Siirtopumppu on tuo G6. Siirtopumpun pyydetyn ja saavutetun paineen ero löytyy MBV103-1. Sen pitäisi olla lähellä nollaa, kun siirtopumppu toimii kunnolla.

Spoonie
-
Viestit: 112
Liittynyt: 17.9.2009 13:20

ViestiKirjoittaja Spoonie » 25.9.2012 13:00

Onko siinäkin se max. raja-arvo 5.0 baria? Mullahan tuo oli aikasemmin juurikin tuo 5.01 bar. Mitä se sulla nyt on kun on tuo vaihdettu ja auto toimii? Ross-tech sanoo, että Group 103, field1: specification 2800...7200 mbar. Eli kun noiden arvojen sisällä ollaan, niin pumppu toimii normaalisti?

William
-
Viestit: 634
Liittynyt: 23.7.2003 16:38

ViestiKirjoittaja William » 25.9.2012 13:32

No mulla se ainakin näyttää eroarvoa, eikä sitä mitä Ross-tech ilmoittaa.

Spoonie
-
Viestit: 112
Liittynyt: 17.9.2009 13:20

ViestiKirjoittaja Spoonie » 25.9.2012 17:17

Ok. Tosi outoa. En tiedä vaikuttaako eri VCDS versiot tuohon. Kuitenkin tälläiset arvot tuli tuosta MVB 103-1. Tämä siis tyhjäkäynnillä ja moottorinlämmöt oli noin 90 astetta. Lukeeko sullakin tossa ihan vain Current Fuel Pressure vai mitä?

Kuva

William
-
Viestit: 634
Liittynyt: 23.7.2003 16:38

ViestiKirjoittaja William » 25.9.2012 21:52

MBV103-1 on tuo Fuel pressure regulator, eikä current fuel pressure, joka on MBV103-0. Kuvan perusteella siirtopumppu on ok, mutta pysyykö se kokoajan +-200 rajoissa?

Spoonie
-
Viestit: 112
Liittynyt: 17.9.2009 13:20

ViestiKirjoittaja Spoonie » 26.9.2012 17:11

Ok, hyvä tietää. Kuvittelin vain, että se olisi alkanut 1:sta. Kuitenkin tällaista se näyttää tyhjäkäynnillä. Annoin sen käydä reilut 30 sekuntia. Moottorinlämmöt olivat 90 astetta. Ajossa tuo heittelee sitten aika tavalla.

Kuva

William
-
Viestit: 634
Liittynyt: 23.7.2003 16:38

ViestiKirjoittaja William » 26.9.2012 21:03

Ajossa tuo heittelee sitten aika tavalla.
Kuinka paljon?

Spoonie
-
Viestit: 112
Liittynyt: 17.9.2009 13:20

ViestiKirjoittaja Spoonie » 27.9.2012 7:13

Noin paljon. Kun tuo menee melkein tuonne -1000:n, niin kierrokset oli 3720 rpm.

Kuva


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa