Tuossa viikonloppuna alkoi vaimon Golf IV (1.4 APE moottori) pitää epäilyttävää ääntä ajossa, etenkin kovemmilla kierroksilla. Ääni kuului selkeästi jakopään puolelta kun kuuntelin.
Jakopää uusittu korjaamolla tammikuussa noin 3 000 km sitten. No varmuuden vuoksi auto jätettiin tien varteen ja tilattiin hinuri.
Tänää tuli soitto korjaamolta että jakopään kirisitn on pettänyt, tutkivat nyt onko tullut muuta vauriota kun tuo kiristin, ilmeisesti ei ole ehtinyt jako hypätä kuitenkaan!
Huhuh! Tästä taas yksi varoituksen sana kaikille murhamoottorilla ajeleville, huoltakaa sitä jakopäätä, ja kannattaa teettttää se vaihto kunnollisessa, luotettavassa huoltoliikkeessä että osilla ja työllä on TAKUU!
Näin meillä, onneksi ei mene mitään omaan piikkiin oli vikaa sitte miten ja missä vaan....
Läheltä piti! Jakopää meinasi porsia.
Valvoja: ffp jäsenet
Läheltä piti! Jakopää meinasi porsia.
Viimeksi muokannut aakasi, 2.5.2012 20:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ja iv pohjaisissa (ainakin 1.8t moottoriset), missä on nestetoiminen kiristin(iskari),
niin sitä ei vaihdeta tietääkseni edes merkkihuollossa, vaan testataan sen toiminta jotenkin.
Itse en siihen testiin luota (enään!) että voisi huoletta ajaa seuraavaan jakopää huoltoon. =)
Uusi kiristin maksoi alle satasen vuosi pari sitten.
(kaverilla petti kiristin vaikka huoltoon oli vielä puolet jäljellä = venttiilin näköisiä muistoesineitä tallissa)
(Itselläni petti 1.6 BCB moottorisesta kiristin vaikka parikymppiä oli vielä huoltoon = ventiilin näköisiä muistoesineitä tallissa)
niin sitä ei vaihdeta tietääkseni edes merkkihuollossa, vaan testataan sen toiminta jotenkin.
Itse en siihen testiin luota (enään!) että voisi huoletta ajaa seuraavaan jakopää huoltoon. =)
Uusi kiristin maksoi alle satasen vuosi pari sitten.
(kaverilla petti kiristin vaikka huoltoon oli vielä puolet jäljellä = venttiilin näköisiä muistoesineitä tallissa)
(Itselläni petti 1.6 BCB moottorisesta kiristin vaikka parikymppiä oli vielä huoltoon = ventiilin näköisiä muistoesineitä tallissa)
Nuissa pikkukoneissa kiristimen/kiristimet voi asentaa oikein vain yhdellä tavalla, mutta väärin useammalla eri tavalla. Väärinasennettu kiristin voi laueta heti tai parintuhannen kilsan ajon jälkeen, ja voi näyttää pintapuolisesti oikein asennetulta.
Gatesin sivuilta löytyy PDF jossa asia on esitelty. On taidettu tännekin foorumille linkata tuo PDF aiemmin... haku löytää.
Gatesin sivuilta löytyy PDF jossa asia on esitelty. On taidettu tännekin foorumille linkata tuo PDF aiemmin... haku löytää.
Nyt on jakopää korjattu, mitään vaurioita ei ehtinyt tulla mihinkään. Äänen aiheutti tosiaan jakopään kiristin joka oli virheellisesti asennettu. Koko homma meni takuuseen ja koko jakopää uusittiin taas. Menen hakee pelin iltapäivällä kotiin ja kovaa ajoa taas!
P.S Nyt tosiaan varmistivat että se kiristin on kunnolla paikallaan!
P.S Nyt tosiaan varmistivat että se kiristin on kunnolla paikallaan!
Sen saa periaatteessa vaikka 180 astetta asennettua väärin.
http://www.gates.com/europe/file_displa ... 5565XS.pdf
Yleisin asennusvirhe on että kiristimessä oleva haarukka asennetaan niin että toinen haarukan viiksistä jää kuvassa näkyvän pultin päälle, jolloin kiristin jää luonnollisesti kantamaan ja vinoon! Kuvassa näkyvän pultin kuuluu jäädä sen haarukan väliin...
Jos jollakin pyöriin Good Yearin valmistama hihna sarja autossaan, niin suosittelen vaihtamaan pikimiten uuteen.
http://www.gates.com/europe/file_displa ... 5565XS.pdf
Yleisin asennusvirhe on että kiristimessä oleva haarukka asennetaan niin että toinen haarukan viiksistä jää kuvassa näkyvän pultin päälle, jolloin kiristin jää luonnollisesti kantamaan ja vinoon! Kuvassa näkyvän pultin kuuluu jäädä sen haarukan väliin...
Jos jollakin pyöriin Good Yearin valmistama hihna sarja autossaan, niin suosittelen vaihtamaan pikimiten uuteen.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 61 vierailijaa