Läheltä piti! Jakopää meinasi porsia.

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

aakasi
-
Viestit: 158
Liittynyt: 12.11.2007 10:21
Viesti:

Läheltä piti! Jakopää meinasi porsia.

ViestiKirjoittaja aakasi » 2.5.2012 10:24

Tuossa viikonloppuna alkoi vaimon Golf IV (1.4 APE moottori) pitää epäilyttävää ääntä ajossa, etenkin kovemmilla kierroksilla. Ääni kuului selkeästi jakopään puolelta kun kuuntelin.
Jakopää uusittu korjaamolla tammikuussa noin 3 000 km sitten. No varmuuden vuoksi auto jätettiin tien varteen ja tilattiin hinuri.
Tänää tuli soitto korjaamolta että jakopään kirisitn on pettänyt, tutkivat nyt onko tullut muuta vauriota kun tuo kiristin, ilmeisesti ei ole ehtinyt jako hypätä kuitenkaan!

Huhuh! Tästä taas yksi varoituksen sana kaikille murhamoottorilla ajeleville, huoltakaa sitä jakopäätä, ja kannattaa teettttää se vaihto kunnollisessa, luotettavassa huoltoliikkeessä että osilla ja työllä on TAKUU!

Näin meillä, onneksi ei mene mitään omaan piikkiin oli vikaa sitte miten ja missä vaan....
Viimeksi muokannut aakasi, 2.5.2012 20:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 2.5.2012 12:43

onneksi ei mene mitään omaan piikkiin oli vikaa sitte miten ja missä vaan....

^täystuhon sattuessa murheenkryynistä ja murhamoottorista olisi päässyt luonnollisen poistuman kautta eroon ikiajoiksi ja maksaja olisi ollut tiedossa? Olisi lähinnä omistajan olettanut sekoavan onnesta?

Piedro
-
Viestit: 725
Liittynyt: 4.11.2009 7:31

ViestiKirjoittaja Piedro » 2.5.2012 17:33

Ja tulevia hakuja varten kannattaa muotoilla otsikko paremmaksi jotta haku löytää oikeat topikit tietoa janoaville.

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 2.5.2012 20:26

Ja iv pohjaisissa (ainakin 1.8t moottoriset), missä on nestetoiminen kiristin(iskari),
niin sitä ei vaihdeta tietääkseni edes merkkihuollossa, vaan testataan sen toiminta jotenkin.
Itse en siihen testiin luota (enään!) että voisi huoletta ajaa seuraavaan jakopää huoltoon. =)
Uusi kiristin maksoi alle satasen vuosi pari sitten.

(kaverilla petti kiristin vaikka huoltoon oli vielä puolet jäljellä = venttiilin näköisiä muistoesineitä tallissa)

(Itselläni petti 1.6 BCB moottorisesta kiristin vaikka parikymppiä oli vielä huoltoon = ventiilin näköisiä muistoesineitä tallissa)

Luotijuna
-
Viestit: 1262
Liittynyt: 18.3.2004 11:33

ViestiKirjoittaja Luotijuna » 2.5.2012 21:14

BCB moottorissa on kaksi kiristintä ja kummatkaa ei kyllä ole nestetoimisia.

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 3.5.2012 6:13

Se olikin vain lisänä että vaikka niitä huolletaan niin silti moinen voi kämähtää ennen aikojaan.

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 3.5.2012 8:03

Nuissa pikkukoneissa kiristimen/kiristimet voi asentaa oikein vain yhdellä tavalla, mutta väärin useammalla eri tavalla. Väärinasennettu kiristin voi laueta heti tai parintuhannen kilsan ajon jälkeen, ja voi näyttää pintapuolisesti oikein asennetulta.

Gatesin sivuilta löytyy PDF jossa asia on esitelty. On taidettu tännekin foorumille linkata tuo PDF aiemmin... haku löytää.

aakasi
-
Viestit: 158
Liittynyt: 12.11.2007 10:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja aakasi » 3.5.2012 12:54

Nyt on jakopää korjattu, mitään vaurioita ei ehtinyt tulla mihinkään. Äänen aiheutti tosiaan jakopään kiristin joka oli virheellisesti asennettu. Koko homma meni takuuseen ja koko jakopää uusittiin taas. Menen hakee pelin iltapäivällä kotiin ja kovaa ajoa taas!

P.S Nyt tosiaan varmistivat että se kiristin on kunnolla paikallaan!

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 3.5.2012 19:16

Kiinnostaisi tietää miten sen saa väärin sinne asennettua? Olisko kuvaa kellään oikein ja väärin asennetusta kiristimestä?

leevi
-
Viestit: 1048
Liittynyt: 24.7.2003 16:39

ViestiKirjoittaja leevi » 3.5.2012 20:04

Sen saa periaatteessa vaikka 180 astetta asennettua väärin.

http://www.gates.com/europe/file_displa ... 5565XS.pdf

Yleisin asennusvirhe on että kiristimessä oleva haarukka asennetaan niin että toinen haarukan viiksistä jää kuvassa näkyvän pultin päälle, jolloin kiristin jää luonnollisesti kantamaan ja vinoon! Kuvassa näkyvän pultin kuuluu jäädä sen haarukan väliin...

Jos jollakin pyöriin Good Yearin valmistama hihna sarja autossaan, niin suosittelen vaihtamaan pikimiten uuteen.

aakasi
-
Viestit: 158
Liittynyt: 12.11.2007 10:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja aakasi » 3.5.2012 20:06

Sen verran kyselin että miten se oli väärin niin sanoivat että siellä on tappi ja ohjurireikä, nämä eivät olleet kunnolla kohdakkain ja kiristin jäi kantamaan ja kun se muutaman tuhannen kilsan jälkeen meni paikalleen niin pääsi löystymään....


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 38 vierailijaa