Minulla on -99 vuoiden Bora/Jetta 2.0 bensa koneella AEG moottorikoodi.
Olen tarkkaillut auton kulutusta ja huomannut että kulutus on reilu 8-9 satasella. Kulutus on minusta ainakin liian korkea. Itse olen pohtinut johtuisiko kulutus siitä että auto on tuotu Kanadasta ja siellä käytössä on 87 ja 92 oktaaniset polttoaineet. Auttaisiko ennakonsäätö tähän vaivaan vai olisiko muita vinkkejä? Pystyykö ennakköa säätämään VAG comilla vai joutuuko ihan hihnasta säätämään?
Kiitos vinkeistä etukäteen.
VW Bora 2.0 Ennakon säätö/kulutus
Valvoja: ffp jäsenet
http://fi.wikipedia.org/wiki/Oktaaniluku
Automaatti?
Eikä tuo nyt kovin kaukana todellisuudesta tolla koneella taida olla. massamittari ja lambda ehjiä? Sytytys-ennakkoahan se moottorinohjain tarjoilee ihan ite säätelemättä ja jakohihnasta saat kyllä nokan ennakkoa säädettyä, mut ei ehkä..
vai missaanko ny jotain?
Automaatti?
Eikä tuo nyt kovin kaukana todellisuudesta tolla koneella taida olla. massamittari ja lambda ehjiä? Sytytys-ennakkoahan se moottorinohjain tarjoilee ihan ite säätelemättä ja jakohihnasta saat kyllä nokan ennakkoa säädettyä, mut ei ehkä..
vai missaanko ny jotain?
Kyllä tuo kulutus on hieman liian korkea jos vastaavalla koneella oleva passat vie 6-7l väliin.
Tou kuitenkin sen verran kevyempi. Ja ei automaatti niin paljon voi vaikuta kun ittellä on samalla vaihteistolla oleva diesel golffi ja menee seka ajossa alle 5.5l/100km. Ennakkoo kyll ECU säätää eli ei välttämättä ole kyllä se. Voisiko ilmamassa mittari tehdä tätä. En ole varma onko kuinka laska kun tuossa kunnossa auto itselle tullut.
Tou kuitenkin sen verran kevyempi. Ja ei automaatti niin paljon voi vaikuta kun ittellä on samalla vaihteistolla oleva diesel golffi ja menee seka ajossa alle 5.5l/100km. Ennakkoo kyll ECU säätää eli ei välttämättä ole kyllä se. Voisiko ilmamassa mittari tehdä tätä. En ole varma onko kuinka laska kun tuossa kunnossa auto itselle tullut.
lampaaada ja massamittari sotkee hommaa varmasti jos niissä on vikaa. Vastaavalla koneella oleva passatti, mitä se sitten ikinä tarkoittaakin manuaali vai autom? Kulutusmittarin lukemia vai laskettuja? Epäilen passatin kuitenkaan menevän noin pienellä.. Toi "samalla laatikolla oleva diesel" ei myöskään pidä paikkaansa. Ohan se varmaan vastaavalla tavalla automaatti, mutta eri moottori (varsinkin käyttövoima) ja laatikon välitykset vaikuttaa hommaan aikalailla, perk.. Paljon. Jos aloittais vikakoodeilla ja lambdan ja massamittarin arvojen tarkastuksilla...
-
- -
- Viestit: 20
- Liittynyt: 5.8.2010 16:59
Bora 2.0 kulutus
Morjesta pöytään!
Tuli tuossa päivitettyä Jetan rinnalle tuoreempi V-dub Bora, ja tosiaan tuo Boratin kulutus vähän mietityttää.
Kun yli 300 000km ajettu Jetta kulutti seka-ajossa 6,5-7,5l / 100km, ja tuo alle 100 000 km ajeltu Bora näyttäisi vetävän lähes 3 litraa enemmän, 9,3 l / 100km. Onhan siinä 0,2 litraa isompi kone, mutta eikai sen ihan noin janoinen pitäisi olla?
Moottorikoodia en nyt osaa heittää hatusta. (Onko sillä suurta merkitystä mikä Boratin koneen versio on?)
Onko muilla 2 litrasta Boraa ja onko maltillisempia kulutuksia?
Onko tuo korkeahko kulutuslukema yleinen vika vai onko nämä yksittäistapauksia? :)
Tuli tuossa päivitettyä Jetan rinnalle tuoreempi V-dub Bora, ja tosiaan tuo Boratin kulutus vähän mietityttää.
Kun yli 300 000km ajettu Jetta kulutti seka-ajossa 6,5-7,5l / 100km, ja tuo alle 100 000 km ajeltu Bora näyttäisi vetävän lähes 3 litraa enemmän, 9,3 l / 100km. Onhan siinä 0,2 litraa isompi kone, mutta eikai sen ihan noin janoinen pitäisi olla?
Moottorikoodia en nyt osaa heittää hatusta. (Onko sillä suurta merkitystä mikä Boratin koneen versio on?)
Onko muilla 2 litrasta Boraa ja onko maltillisempia kulutuksia?
Onko tuo korkeahko kulutuslukema yleinen vika vai onko nämä yksittäistapauksia? :)
-
- -
- Viestit: 20
- Liittynyt: 5.8.2010 16:59
Nätisti saa 75/90hp 1.8:llakin ajaa, että pääsee alle 8l/100km.
Tuo kasivenainen 2.0 tuntuu olevan todella janoinen kone, oli se sitten läpivirtaavalla kannella tai ei, Mk3:n tai Mk4:n keulalla. Esim. 1.8 20V on huomattavasti taloudellisempi.
Nää "maamoottorit" vaan vie sitä bensaa. Ja onhan se Bora about 200 kiloa Jettaa painavampikin. Se vaikuttaa yllättävän paljon, sekä kulutukseen että suorituskykyyn.
Tuo kasivenainen 2.0 tuntuu olevan todella janoinen kone, oli se sitten läpivirtaavalla kannella tai ei, Mk3:n tai Mk4:n keulalla. Esim. 1.8 20V on huomattavasti taloudellisempi.
Nää "maamoottorit" vaan vie sitä bensaa. Ja onhan se Bora about 200 kiloa Jettaa painavampikin. Se vaikuttaa yllättävän paljon, sekä kulutukseen että suorituskykyyn.
-
- -
- Viestit: 20
- Liittynyt: 5.8.2010 16:59
Mro:
Koittanu aika kevyellä jalalla nyt ajella tuolla kun koittanu katella et millasta kulutusta sillä saa, mut ajotietokone näyttää aika tasan 9,3l. Pitää viel kattoo mitä oma laskeminen sanoo kun saa tankin ajettua tyhjemmäks. Ja noita kierroksia itekkin kattelin ja totesin ettei paljoa yli 120km varmaan viitti ajella.
Markku M.:
Kyllä tuolla 90 hp jetsonilla saa aika paljon kengitellä ja siltikin menee alle 8l/100km. 3 kuukauden keskikulutus tossa kesällä oli sille 7,4l/100km. Alin oli 6,3l/100 ja ylin 8,3 (ja sekin varmaan osittain sen takia kun tuli tuo tyhjäkäyntiongelma että välillä riuhto kierrokset valoissa sinne 2-3 tonniin, ja sit korjaamolla ihmettelivät sitä.
Vähän kyllä harmittaa et Belgiassa ei kuulemma saanu 1,8 koneella tuota Borattia, niin ostivat sitte aikanaan 2 litrasen, kun oli tarjolla vaan 1,4, 1,6 ja 2,0. En tiä oisko siellä toi 1,8T ollu, sehän se olis varmaan ollu järkevin motti tuohon.
Juu on se aika jännä et miten 200kg ja 25hp lisäys ei mee käsikädessä, vanha auto tuntuu lähtevän paljon kivemmin liikkeelle, mut koska se nyt viime vuonna niin paljon imi rahaa korjailuun niin pakko pistää se lepuuttelemaan johki tallin perälle ja nauttia vähän luotettavammasta kyydistä välillä.[/quote]
Koittanu aika kevyellä jalalla nyt ajella tuolla kun koittanu katella et millasta kulutusta sillä saa, mut ajotietokone näyttää aika tasan 9,3l. Pitää viel kattoo mitä oma laskeminen sanoo kun saa tankin ajettua tyhjemmäks. Ja noita kierroksia itekkin kattelin ja totesin ettei paljoa yli 120km varmaan viitti ajella.
Markku M.:
Kyllä tuolla 90 hp jetsonilla saa aika paljon kengitellä ja siltikin menee alle 8l/100km. 3 kuukauden keskikulutus tossa kesällä oli sille 7,4l/100km. Alin oli 6,3l/100 ja ylin 8,3 (ja sekin varmaan osittain sen takia kun tuli tuo tyhjäkäyntiongelma että välillä riuhto kierrokset valoissa sinne 2-3 tonniin, ja sit korjaamolla ihmettelivät sitä.
Vähän kyllä harmittaa et Belgiassa ei kuulemma saanu 1,8 koneella tuota Borattia, niin ostivat sitte aikanaan 2 litrasen, kun oli tarjolla vaan 1,4, 1,6 ja 2,0. En tiä oisko siellä toi 1,8T ollu, sehän se olis varmaan ollu järkevin motti tuohon.
Juu on se aika jännä et miten 200kg ja 25hp lisäys ei mee käsikädessä, vanha auto tuntuu lähtevän paljon kivemmin liikkeelle, mut koska se nyt viime vuonna niin paljon imi rahaa korjailuun niin pakko pistää se lepuuttelemaan johki tallin perälle ja nauttia vähän luotettavammasta kyydistä välillä.[/quote]
No joo, kyllähän se kulutus toki riippuu myöskin aikapaljon siitä, missä sillä autolla ajaa. Maantiellä/kaupungissa, missä kaupungissa jne? Ja tietty myöskin siitä, kuka sillä ajaa...
Täällä Savossa pääsee keskustassa ruuhka-aikaankin pieniin kulutuksiin, toisin kuin Helsingissä, jossa ajellessa tuon oman Jetankin kaupunkikulutus pyöri parhaimmillaan kolmekin litraa korkeammalla verrattuna kotikulmilla pyörimiseen.
Maantietä ei tarvitse tulla paljoakaan, ei tarvitse tulla kuin muutamia 5-10km sirtymiä silloin tällöin, niin jo tippuu kulutus huimasti.
Täällä Savossa pääsee keskustassa ruuhka-aikaankin pieniin kulutuksiin, toisin kuin Helsingissä, jossa ajellessa tuon oman Jetankin kaupunkikulutus pyöri parhaimmillaan kolmekin litraa korkeammalla verrattuna kotikulmilla pyörimiseen.
Maantietä ei tarvitse tulla paljoakaan, ei tarvitse tulla kuin muutamia 5-10km sirtymiä silloin tällöin, niin jo tippuu kulutus huimasti.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa