Golf 4 ja lambda-anturi

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

IL3
-
Viestit: 201
Liittynyt: 15.8.2011 8:14

Golf 4 ja lambda-anturi

ViestiKirjoittaja IL3 » 19.3.2012 8:34

Auto on 2001 vuoden VW Golf hatchback 1.6 16V AUS (77kw)
ja moottorin vikavalo syttyi ja vika on etupään lambda-anturissa.

Eli senmoinen pitäisi hommata ja oon lueskellu ja kuullu että kannattaa suosiolla ostaa Bosch tai vastaava "parempi" anturi samantien halvempien tarvikeanturien sijaan.

Löysin haulla vanhan aiheen, jossa oli jonkin vpv-motoring (?) sivun osoite, josta porukka oli ostanu hyvään hintaan noita antureita, mutta sivua ei enään löytynyt.
Eli mistäs kannattaisi kyseistä osaa etsiä (pääkaupunkiseudulta/netistä)?

Motonetin sivuilta tuli useampi vaihtoehto, joissa oli eri määrä johtoja ja erityyppisiä liittimiä, mutta mistä tiedän mikä olisi oikea tähän omaan autooni?

Kiitos mahdollisista vastauksista jo etukäteen.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 19.3.2012 10:49


4Motioner
-
Viestit: 430
Liittynyt: 20.12.2007 12:05

ViestiKirjoittaja 4Motioner » 19.3.2012 11:16

kannattaa varmistaa omasta autosta montako piuhaa lamballe menee.

Ehdottomasti tilalle Boshin suoraan paikalleen käyvä. Lambdan johtoja ei saa / kannata juottaa, joten nuo tarvikeversiot ovat yleensä huono vaihtoehto ja vaikea saada toimimaan kunnolla.

Briteissä lambdat ovat siinä 100-150e / kappale riippuen automallista.

IL3
-
Viestit: 201
Liittynyt: 15.8.2011 8:14

ViestiKirjoittaja IL3 » 19.3.2012 11:17

Jahas, olimpas käsi kun ei löytyny :)
Kiitos, juuri tuota sivua etsinkin.

Eli enään pitäisi tietää oikea anturi.
En alkuperäistä pääse irroittamaan/tarkastelemaan, niin mistä tiedän minkä anturin tarvitsen/mikä on se oikea?

Elementti
-
Viestit: 717
Liittynyt: 22.11.2008 20:37

ViestiKirjoittaja Elementti » 19.3.2012 11:30

Silmä käteen ja lasket ne johdot. Älä osta mitään Motonetin anturia, itsellä kesti vuorokaudan. Palautin ja sain sen 50€ takaisin. Samalla rahalla tilasin Boschin mallikohtaisen anturin Ebaystä. On toiminut kivasti :)

Ehkä menet vaan jonnekkin Fixukselle ja sanot että lambda tämmöseen kippoon

IL3
-
Viestit: 201
Liittynyt: 15.8.2011 8:14

ViestiKirjoittaja IL3 » 19.3.2012 12:17

Mistä käsin sen johtomäärän pääsis laskemaan?
Itse anturi on kiinni pakoputkessa jossain suht edessä?
Mulla ei ole nosturia tai kuoppaa käytössä..

Just tollanen Boschin anturi ois tarkoitus hommata ja hinnat tuol vpv-motorracingillä on 80-125€ anturista riippuen.

Elementti
-
Viestit: 717
Liittynyt: 22.11.2008 20:37

ViestiKirjoittaja Elementti » 19.3.2012 12:27

Kurkkaat vaikka koneen ja tulipellin väliin. Tai alakautta katsot pakosarjan vierestä mistä menee johtoja katalysaattorille päin. Katso vaikka Vagcatista/Etkasta missäpäin kyseisessä moottorissa lambda sijaitsee.

Itse olen noita vaihtanut pihalla ihan tunkin varassa. Sullahan auto vielä vakiokorkeudessakin niin eikös pitäisi ali mahtua ryömimäänkin.

Viet pajalle vaan jos ei luonnistu. Ei ole kallis vaihtooperaatio.

IL3
-
Viestit: 201
Liittynyt: 15.8.2011 8:14

ViestiKirjoittaja IL3 » 19.3.2012 12:55

Sain sovittua jo lambdan vaihdon saman henkilön kanssa joka iskee mulle ton alustasarjan, etuvakaajan ja koiranluut kiinni, mut lupasin vaan hankkia ton anturin.

Pitänee kurkkia josko se johtomäärä selviäis.
Motonetin sivuilla ei Boschin lambdoja edes ollut, mutta siellä varoitettiin että "OBD-liittimelliset autot useammalla Lambdalla: älä käytä yleismalleja katalysaattorin etupuolella!" Ja mullahan just semmonen auto on ja katalysaattorin eteenhän toi lambda taitais tulla.

Mutta jos johtomäärä selviää ja oikea Boschin anturi löytyy, niin eihän se silloin yleismallinen ole. Tuolta motonetistä ei mun autoon lambdaa löytynytkään, jos ei yleismallisia laske.

Mro
-
Viestit: 509
Liittynyt: 21.3.2009 11:39

ViestiKirjoittaja Mro » 19.3.2012 19:13

Onkos näissä pienemmissä moottoreissa 1 vai 2 lambdaa? Toinen pakosarjassa ja toinen catin jälkeen? Ootko marmorin hintaa anturille kysynyt?

edit miten se muka niin kallis on marmorilla? Ite omaan autoon sain 175€ marmoritiskiltä..
Viimeksi muokannut Mro, 19.3.2012 20:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 19.3.2012 19:29

Etummainen happitunnistin on alkuperäisenä yli 250 €.

IL3
-
Viestit: 201
Liittynyt: 15.8.2011 8:14

ViestiKirjoittaja IL3 » 19.3.2012 19:50

En tiedä meneekö moottorin koon vai auton iän mukaan.
OBD tais 2000-vuoden paikkeilla näihin tulla (?) ja käsittääkseni tässä ainakin kaksi lambdaa olis, joista nyt se etummainen hakusessa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 19.3.2012 19:52

OBD-järjestelmä on ollut jo kolmosgolfissakin.

IL3
-
Viestit: 201
Liittynyt: 15.8.2011 8:14

ViestiKirjoittaja IL3 » 19.3.2012 19:54

Ok. Mites sit OBD2, Onko kyseessä uudempi versio vai mistä kyse?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 19.3.2012 20:57

Joo. Tuolta voit lukea lisää.

IL3
-
Viestit: 201
Liittynyt: 15.8.2011 8:14

ViestiKirjoittaja IL3 » 19.3.2012 21:29

Tuli rekisteröityä tonne vagcat.comiin, mutta vaikka oon kuinka kahlannu noita osioita läpi tuolta Parts Cataloguesta, niin ei kyllä lambdaa iske silmiin..
Kun ei kai "lambda" sanana ole täysin suomalainen, vai käytetäänkö samasta anturista jotain toista nimeä?

Mites siihen ETKA:an pääsis käsiks?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 19.3.2012 21:35

Yleensä se on Oxygen sensor, eli happitunnistin. Osanumeroltaan se pitäisi olla 036 906 262 J.

IL3
-
Viestit: 201
Liittynyt: 15.8.2011 8:14

ViestiKirjoittaja IL3 » 19.3.2012 21:59

Meinasin jo menettää toivoni, mutta sitten tolla sun osanumerolla rupes löytymään oikea suunta ja sit vaan hillitöntä selaamista ja oman moottorikoodin (AUS) etsimistä.

Nyt löyty tällänen:
(12) 036906262J
lambda probe / (in front of catalyst)
/ ATN,AUS,AZD

BASIC GERMAN PRICELIST
part number 036906262J
Partnumber Title Price
036906262J LAMBDASOND 147 Euro

Kuvassa se olis toi numero 12, mutta sama kuva kaikissa, joten tosta ei johtojen määrä selviä.. Pitää koittaa huomenna kurkkia niitä johtoja motivoituneemmin..
Kuva

Mro
-
Viestit: 509
Liittynyt: 21.3.2009 11:39

ViestiKirjoittaja Mro » 19.3.2012 22:19

Luultavammin 4 johtonen, 2 lämmitykselle ja 2 anturille..

Baltic
-
Viestit: 267
Liittynyt: 6.8.2003 12:52

ViestiKirjoittaja Baltic » 20.3.2012 7:49

Kerrotaan ny oma kokemukseni.
1,6 BCB koneesta ykköslambda kaputt viime keväänä.
Hain paikallisesta varaosaputkasta NGK/NTK anturin, ja hyvin on pelaanut. Noin 15tkm.
Hinta oli jotakin 170e.

Vaihtokin oli pala kakkua. konepelti auki, pakosarjan suojapelti irti ja siinähän se oli ihan saatavilla yläkautta!!

IL3
-
Viestit: 201
Liittynyt: 15.8.2011 8:14

ViestiKirjoittaja IL3 » 20.3.2012 22:32

VPV-Motorracingin luettelosta löytyi tämmöinen:
1106 Bosch 0 258 005 730 4-johtoinen yleislambda 85€

Boschin sivuilta (Autojen jälkimarkkinoinnin tuoteluettelo) mun ajoneuvon tiedoiksi ilmoitettiin nämä:
VWW 2128 / Golf IV 1.6 / Golf IV [1J1] / 1,6 / 77kW / 05/2000-10/2000 / AUS
Ja vaikka mun auto onkin 2001 vuoden malli, uskoisin että auton osalista on sama.

Kohdasta Polttoneste-/ilmajärjestelmä sekä kohdasta Pakoputkisto löytyi lambdan malliksi seuraava:
Yleismallinen lambda-diagnoositunnistin (LSH-25C) 0 258 986 507

Tarkemmissa tiedoissa lukee että säikeiden määrä olisi 4 ja käsittääkseni sillä tarkoitetaan johtojen määrää.

Tämä sitten olisi se lambda, joka vpv-motorracingin luettelosta olisi numeroiltaan ja kuvaukseltaan se jonka tarvitsen.
(Toinen neljäjohtoinen oli planaari-lambda, ei hajuakaan mikä se on, mutta numerotkaan ei etsimiini täsmänneet)

Kuva
Tekniset ominaisuudet:
- Kapeakaista, zirconium-tyyppinen
- Bosch tyyppi LSH-25C
- Vastaa Bosch euro-yleismallia 0 258 986 507
- Tuottaa 0-1V signaalin, 0V = laiha, 1V = rikas
- Johtimien värit:
o 1. Valkoinen = lämmitys +12V
o 2. Valkoinen = lämmitys maa
o Musta = signaali +
o Harmaa = signaali maa
- Kierre M18x1,5
- Mukana Boschin oma pikaliitin jolla anturi liitetään alkuperäisen anturin
johtoon
- HUOM! ÄLÄ JUOTA JOHTOJA, ANTURI EI TOIMI TÄMÄN JÄLKEEN!
- Made in USA


Eli oikea lambda taisi vihdoin löytyä (?) ja hintakaan ei mielestäni vaikuta pahalta (85€+postit).
Mutta mites toi liittäminen, otetaanko vanhasta lambdasta liitinosa ja pätkät johtoja irti ja kytketään tähän uuden lambdan pikaliittimeen, eli vanhan lambdan liittimellä kiinni autoon kuitenkin?

Yritin vielä konehuoneen kautta lambdaa päivemmällä tähystellä, muttei tärpännyt.
Toki en silloin tiennyt millaista liitintä etsiä, niin pitää vielä huomenna jälleen käydä kyyläilemässä. Näin amatöörin silmään kaikki näytti samanlaiselta :D

Itse asennuksesta vielä, hoituuko se niin että kun lambda on paikallistettu, niin auto vaan sammuksiin normaalisti ja kääntää anturin irti (on käsittääkseni kierteillä kiinni) ja liitin irti?
Onko jotain mitä pitäisi huomioida tai varoa? Sitten noiden johtojen liittäminen ja uusi lambdaviritelmä paikoilleen ja auto käyntiin?

4Motioner
-
Viestit: 430
Liittynyt: 20.12.2007 12:05

ViestiKirjoittaja 4Motioner » 21.3.2012 16:57

Etsi suoraan sellainen Boschin lambda, jossa on suoraan autoosi käypänen liitin.

Lambda löytyy pakosarjasta 1.4i ja 1.6i koneista koneen etupuolelta. Johtoja seuraamalla löydäy liittimen. Asennus on vanha pois => uusi tilalle, mutta vaatii usein oman lambdahylsyn, jossa on ura johdoille.

Turnipsi
-
Viestit: 167
Liittynyt: 10.9.2009 11:29

ViestiKirjoittaja Turnipsi » 21.3.2012 19:08

Boschin lambdaa tähän AUS malliin ei löydy kuin taaempaa ja sekin vain yleismallina. Veikkaan että alkuperäisen lambdan tähän Marellin systeemiin on valmistanut NGK, VDO, Delphi tai ylipäätään joku muu kuin Bosch. Ainakin NGK:na tätä pitäisi saada lähimmästä varaosaputkasta vaivatta.

Etummainen on 5-johtoinen (NGK:na LZA11-V4)

Taaempi on 4-johtoinen (NGK:na OZA510-V4)

Nuo molemmat yllämainitut ovat siis valmiilla liittimellä, joten toimintavarmuus on taattu ja asennuskin onnistuu vaivatta.

IL3
-
Viestit: 201
Liittynyt: 15.8.2011 8:14

ViestiKirjoittaja IL3 » 21.3.2012 19:37

Okei, kiitoksia infosta, pitäneepä sit etsiä tommonen valmiilla liittimellä oleva.

Tarviiko noihin Turnipsin mainitsemiinkin hankkia semmonen lambdahylsy?
Pitäneepä käydä noiden hintoja tiedustelemassa.
Viimeksi muokannut IL3, 22.3.2012 7:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Turnipsi
-
Viestit: 167
Liittynyt: 10.9.2009 11:29

ViestiKirjoittaja Turnipsi » 21.3.2012 22:03

Kannattaa hankkia sellainen lambda-anturille tarkoitettu hylsy ja kunnon räikkä, jotta vaihto onnistuu mukavasti. Se lambda on yleensa piukasti kiinni, joten kannattaa olla kunnolliset työkalut.

Mro
-
Viestit: 509
Liittynyt: 21.3.2009 11:39

ViestiKirjoittaja Mro » 21.3.2012 23:33

"Se lambda on yleensa piukasti kiinni"

Itse en kyllä allekirjoita tätä.. Koskaan lambdaa irrottaessa en ole voimaa kyllä tarvinnut, ihan lenkkiavaimella saanut auki. Lämpö pitää sen kierteen puhtaana + yleensä lambdojen kierteisiin laitetaan sellaista tahnaa...

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 22.3.2012 6:23

Kyllä ne vaan kovassa on välillä, eli hyvä tuuri sattunut jos ei ole ollut kovassa. Kunnon avaimet vaatii. Yksi keino on katkaista vanhan lambdan johto ja laittaa 22millisen lenkkiavaimen pyöreä pää ja sillä vääntää, saa parhaan pidon.

IL3
-
Viestit: 201
Liittynyt: 15.8.2011 8:14

ViestiKirjoittaja IL3 » 22.3.2012 10:34

Ompas hinnoissa noi NGK:n LZA11-V4 lambdat!
Suomesta n.180-250€

eBaysta briteistä 118€ plus toimitukset..

Mro
-
Viestit: 509
Liittynyt: 21.3.2009 11:39

ViestiKirjoittaja Mro » 22.3.2012 10:36

Mullaha on sitte hyvä tuuri ollu.. enemmän kun pari lambdaa tullu vaihdettua kuitenki...

Baltic
-
Viestit: 267
Liittynyt: 6.8.2003 12:52

ViestiKirjoittaja Baltic » 22.3.2012 12:47

Mää vaihdoin sen ihan isolla jakoavaimella, kun ei edes ollu 22 lenkkiä.
Ihan heleppo nakki eikä ollut kovassa.

Ja siinä uudessa lambaadassa oli kierteessä "tahnat" valmiina!

IL3
-
Viestit: 201
Liittynyt: 15.8.2011 8:14

ViestiKirjoittaja IL3 » 22.3.2012 18:58

Päivitellääs tähän, kävin AD varaosaliikkeessä kysymässä lambdaa ja sama NGK:n LZA11-V4 lambda löyty ja hinta olis 163€.

Käväsen vielä muutamassa paikassa kysymässä hintoja, josko halvemmalla saman saisi.

Päivittelen vaikka tähän viestiin muiden paikkojen hintoja.

Toi eBay olis varmaan halvin, mutta jotenkin vierastan sitä ku ei oo ikinä mitään tullu sitä kautta tilattua.

vwere
-
Viestit: 9
Liittynyt: 28.3.2012 8:33

ViestiKirjoittaja vwere » 28.3.2012 8:37

Mistä päättelit, että Lambda-anturi rikki?
Millaisia vikakoodeja antoi?

Itsellä palaa kyseinen moottorin vikavalo ja vikakoodit näytti tältä:

- P0171 Polttonestejärjestelmä ryhmä 1 seos liian laiha
- P0402 Pakokaasujen takaisinkierratys Läpivirtaus liian suuri
- P1196 Lambdatunnistimen lämmitys (lohko1, tunnistin 1) vikaa virtapiirissä
- P1178 Lambda-anturin pumppausvirta (rivi1, anturi 1) Katkos
- P1183 Lamdatunn. vertailujännite (lohko 1, tunn.1) oikosulku (plusjänn.)

Kun vikakoodit nollattiin ja auto käynnistettiin, ilmeni vain yksi vikakoodi:

- P0171 Polttonestejärjestelmä ryhmä 1 seos liian laiha

Ilmeisesti itselläni on myös Lambdan vaihto edessä.
Ilmoitteleppas, mistä sait halvimmalla ko. anturin.

IL3
-
Viestit: 201
Liittynyt: 15.8.2011 8:14

ViestiKirjoittaja IL3 » 28.3.2012 9:52

Vikakoodit kävin luetuttamassa kun moottorin vikavalo paloi. Löytyi vain yksi vikakoodi ja muistaakseni se oli toi P1196, mutta voin sen vielä varmistaa.

En ole nyt ehtiny käydä kyselemässä hintoja (ad-varaosamyymälää lukuunottamatta), mutta käyn vielä kunhan töiltä kerkiän.

Onnistuin lambdan myös paikantamaan, on moottorin edessä, etupuskurin takana.
Viisjohtoinen on liitin ja kunhan siitä edestä suojaavia osia purkaa niin pitäisi onnistua vaihtokin ihan konehuoneen kautta.

vwere
-
Viestit: 9
Liittynyt: 28.3.2012 8:33

ViestiKirjoittaja vwere » 28.3.2012 18:14

Kysäsin Ad-ketjun liikeestä lambdan hintoja. Sieltä ei saanut muita kuin alkuperäisiä.
Hinnaksi taisi tulla 217e pelkälle Lambdalle..
Kaikkinensa arvioi lambda+vaihtotyöt+vikakoodienluku ja pakokaasumittaus = 325e

Aika tyyristä on, joten täytyy varmaan yrittää vaihtaa itse.

IL3
-
Viestit: 201
Liittynyt: 15.8.2011 8:14

ViestiKirjoittaja IL3 » 29.3.2012 8:57

Toi ylempänä mainittu NGK:n lambda oli ad-varaosamyymälästä ja hinta olis ollu 163€.
Joku täältä varmasti lukee ja nollaa sulle noi vikakoodit halvemmalla, olikohan tuolla Tekniikka Yleinen-osiossa oma aihekkin siihen liittyen. Kannattaa kysyä sieltä.
Vaihto varmaan halvin tehdä ite.

Ja toi NGK oli alkuperäinen osa ainakin mun moottoriin etummaiseksi lambdaksi. Boschilta oli taaempi lambda ainut alkuperäinen.

vwere
-
Viestit: 9
Liittynyt: 28.3.2012 8:33

ViestiKirjoittaja vwere » 30.3.2012 9:02

Kyselen vielä, jos joku asiasta tietävä sattuisi lukemaan.

Eli voiko rikkinäinen tai likainen ilmamassamittari antaa sellaisia koodeja, jotka viittaavat lambda-vikaan?

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 30.3.2012 9:20

Jos tarkoitat tuota profiilisi AZD koneista autoa, niin ei voi antaa. Siinä ei ole ilmamassamittaria/ilmamäärämittaria/MAF:a. Nuo aiemmat vikakoodisi johtuvat täysin veikkaukseni mukaan rikkonaisesta lambdasta. (ok... yksi EGR:ään liittyvä)

Ilmaa valvotaan imusarjan paineanturilla, mikä ei minun lukemani mukaan ole se ensimmäinen vikakohde näissä 1.6 16v koneissa ollut. Lambdat, kaasuläpät ja EGR:t enemmänkin.

vwere
-
Viestit: 9
Liittynyt: 28.3.2012 8:33

ViestiKirjoittaja vwere » 5.4.2012 12:33

Päätin antaa korjaamonpoikien hoitaa lambdan-vaihdon.
Lambda-anturin vaihto, päästömittaus ja vikakoodien nollaus maksoi 245e.
Lambda-anturi oli Ngk:n ja sen hinta taisi olla 201e.
Onnekseni katalysaattori ei ollut ottanut itseensä rikkinäisellä lambdalla ajamisesta, eli päästömittaus antoi hyväksyttävät arvot.

Nyt pari päivää korjauksen jälkeen ilmeni jälleen sama vika, joka oli ennen korjausta.
Eli tyhjäkäynti heijaa lämpimällä koneella. Toistaiseksi kuitenkaan mikään vikavalo ei ole syttynyt.

Mistä kannattaisi jatkaa vian etsimistä. Kertaalleen olen pintapuolisesti putsannut kaasuläppäkoteloa, joka oli likainen. Ilmeisesti täytyy irroittaa koko hoito, putsata kunnolla ja sopeuttaa sen jälkeen..

Elementti
-
Viestit: 717
Liittynyt: 22.11.2008 20:37

ViestiKirjoittaja Elementti » 5.4.2012 12:44

vikakoodien luvulla jatkaisin itse tuosta?

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 5.4.2012 13:23

Miten lämpimän koneen tyhjäkäynti sujuu, jos ton EGR:n piuhan nyppää irti? Siitä oli kuitenkin vikakoodikin ollut... Yksi "tukehtumavaivainen" AZD tuossa korjaantui kunnollisella kaasuläpän puhdistuksella ja sopeutuksella, joten sitäkin kannattaa harkita.

vwere
-
Viestit: 9
Liittynyt: 28.3.2012 8:33

ViestiKirjoittaja vwere » 5.4.2012 18:21

Juu taitaa se syy löytyä sieltä EGR -venttiilistä.
Kiireellä katsottuna tyhjäkäynnin hummaus loppui, kun irrotin piuhan EGR -venttiilistä..

Täytyy harkita, sitä tulppausta seuraavaksi.
Ilmeisesti EGR -venttiilin puhdistus on hankalaa..

Voiko autolla ajaa jos EGR -venttillin piuha ei ole kiinni?

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 5.4.2012 19:18

Voi ajaa, mutta pakokaasumerkkivalo palaa koko ajan, ja leimalle ei ole tuolloin asiaa. EGR ~100e tarvikkeena.

vwere
-
Viestit: 9
Liittynyt: 28.3.2012 8:33

ViestiKirjoittaja vwere » 8.6.2012 8:25

Onko ConD:llä tai muilla antaa vinkkejä, mistä egr-venttiilin saisi edullisimmin hommattua?

Ilmeisesti egr-venttiili on kohtuullisen helppo vaihtaa itse jos vaan saa pultit nätisti aukeamaan. Näyttivät omassa vehkeessä hieman ruosteiselta. Tarviiko vaihdon jälkeen tehdä sopeutusta testerillä? Itselläni ei testeriä ole, joten se vaikeuttaisi huomattavasti vaihtohommaa.

Ei varmaan parane tulpata tuota egr-venttiiliä, jos/kun auton vaihto on edessä lähiaikoina.

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 9.6.2012 0:59

Motonetin lambda-anturi oli ihan alkuperäinen Boschilainen ihan alkuperäisessä paketissaankin. Ei paha. Tuli 1.6 Octaviaan... muistaakseni etummainen ja taaimmainen anturi oli vielä samanlaisia. Etummainen meni vaihtoon ja oli tosiaan tiukassa ja vmäisessä paikassa... lenkki kiinni anturiin ja heittovasara kiinni lenkkiin. Jo lähti :P

valtra t
-
Viestit: 29
Liittynyt: 20.2.2011 13:59

ViestiKirjoittaja valtra t » 19.7.2012 13:43

Ei vi%%u! taas tuo golffi 1.6 akl on ruvennu pätkimään ja nykimään! Toimi se hetkellisesti kunnolla lambadan vaihron jälkeen! Voiko se helekutin lambda-anturi taas olla rikki? ajettu n.5tkm.. tulpat vaihroon alakuviikosta...

Elementti
-
Viestit: 717
Liittynyt: 22.11.2008 20:37

ViestiKirjoittaja Elementti » 19.7.2012 13:53

Ei vi%%u! taas tuo golffi 1.6 akl on ruvennu pätkimään ja nykimään! Toimi se hetkellisesti kunnolla lambadan vaihron jälkeen! Voiko se helekutin lambda-anturi taas olla rikki? ajettu n.5tkm.. tulpat vaihroon alakuviikosta...


Jos tarvikeanturin laitoit, niin hyvin mahdollista. Itsellä toimi yhden päivän tarvikeanturi.. Vagcomillahan sä näät mitä lukemaa lambda antaa :)

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 19.7.2012 14:01

Onko valtralla puolat kunnossa?

valtra t
-
Viestit: 29
Liittynyt: 20.2.2011 13:59

ViestiKirjoittaja valtra t » 24.7.2012 17:46

Joo motonetistä hain sen "kalliimman" lambdan.. mites ne puolat saa helpoiten katottua onko ne ehjät?

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 25.7.2012 1:34

Lambda-antureissa ongelmia tulee oikeastaan vain jos laittaa Boschin tilalle jonkun muun. Olettaen toki että anturi on oikeanlainen eikä hölmöile kytkennöissä.

Chargespeed
-
Viestit: 28
Liittynyt: 20.12.2011 12:45

1.6 lambdaa

ViestiKirjoittaja Chargespeed » 1.8.2012 17:55

jos jollain oli tarvetta tommoselle 036906262J niin löytyy uusi käyttämätön marmorilta haettu. Sopii ainakin noihin AUS AZD ATN koneisiin, etu lambda siis kyseessä

eramika
-
Viestit: 69
Liittynyt: 7.9.2011 9:24

Re: Golf 4 ja lambda-anturi

ViestiKirjoittaja eramika » 29.3.2018 18:08

Tänään autooni vaihdettiin eräällä oululaisella korjaamolla lambda anturi. Hinta lamdalle 248 euroa. Huh. Mistään en löytänyt google haulla noin kallista lambdaa.. Kokemuksia?

Luotijuna
-
Viestit: 1262
Liittynyt: 18.3.2004 11:33

Re: Golf 4 ja lambda-anturi

ViestiKirjoittaja Luotijuna » 29.3.2018 19:02

Vaikka hinta ois pelkkä anturi niin on ihan normaali hintanen.

tkp
-
Viestit: 71
Liittynyt: 16.8.2012 15:57

Re: Golf 4 ja lambda-anturi

ViestiKirjoittaja tkp » 30.3.2018 0:10

Jos oli merkkiliike niin ihan normihinta...

Luotijuna
-
Viestit: 1262
Liittynyt: 18.3.2004 11:33

Re: Golf 4 ja lambda-anturi

ViestiKirjoittaja Luotijuna » 30.3.2018 0:49

Orggis anturin hinta merkkaril on n.350€ plus vaihto 50-100€. Eli ei oo kyl ollu merkkiliike.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 39 vierailijaa