Golf 3 1.8 GT -93 olematon vääntö alle 3000r/min, KUNNOSSA!

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

puatsio
-
Viestit: 30
Liittynyt: 27.2.2012 9:20

Golf 3 1.8 GT -93 olematon vääntö alle 3000r/min, KUNNOSSA!

ViestiKirjoittaja puatsio » 1.3.2012 7:26

Tuli toiseksi kulkineeksi kuvauksen mukainen auto. Nyt vaivaa enää heikko vääntö alle 3000r/min lukemissa. Selkeä tehopiikki tulee 3000r/min jälkeen. Esim. maantiellä matkanopeudessa lieväänkin ylämäkeen ajaessa vauhdin alkaessa hiipumaan, kaasua lisätessä ei tapahdu käytännössä mitään ennen kuin antaa kaasua ihan kunnolla. Ajettaessa myös havaittavissa pientä nykimistä ja kulutus maantiepainotteisessa työmatka-ajossa noin 10l/100km, paljon 3-oviselle mallille.

Osia joita on/oli vaihdettu:
- imusarjan laippa
- tulpat
- tulpanjohdot
- puolanjohto
- bensansuodatin
- ilmansuodatin
- moottorin lämpötila-anturi 4-nap.malli
- tyhjäkäyntimoottori joka oli viallinen
- alipaineletkuvuoto korjattu

Etsitty imuvuotoja joita ei muita ole löytynyt. Käynnistyy hyvin sekä kylmänä että lämpimänä ja käy tasaista kyhjäkäyntiä.
Irroitin lambdan johdon illalla ja koeajo lenkillä huomasin, että' toiminta jopa parani. Lambda yksijohtoista mallia. Irti en sitä illalla saanut sopivan avaimen puuttuessa.

Onko muilla ollut samanlaista probleemaa ja millä selvinnyt? Tapauksessani vaikuttanee selvältä ainakin tuoa lambdan viallisuus.[url][/url]
Viimeksi muokannut puatsio, 11.3.2012 18:53. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 1.3.2012 9:12

huohotinputkissa reikä/murtuma? Aiheuttaa kulutuksen kasvua ja nykimistä ainakin 2.0 8v mallissa.
virranjakan pyörijä ja kansi kannattaa vaihtaa myös.
Puolapaketti saatta myöskin vetää viimeisiään. Katso ensin nuo huohotinputket läpi tarkkaan.
Mikäs konetyyppi?

puatsio
-
Viestit: 30
Liittynyt: 27.2.2012 9:20

ViestiKirjoittaja puatsio » 1.3.2012 9:36

Tosiaan jäi näköjään tuosta listasta, eli jakajan kansi ja pyörijä vaihdettu.

Moottorikoodista en tiedä, mistäs sen saa selville?

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 1.3.2012 11:30

Ei niin tärkeä tieto se moottorinkoodi mutta sen saa alustannumerolla selville orkkis liikkeestä tai etsimällä se jostain koneesta tahi huoltokirjasta tunnistelätkästä.
Katso se huohotus ensin, itsellä putki monesta kohtaa poikki, teippasin ja loppui nykymiset sekä kulutus tippui litran takaisin normaalilukemiin.
Näin talviaikaan 2.0 vie 8litraa kaupungissa, matkassa 6.5-7.0 riippuen vauhdista.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 1.3.2012 12:03

Moottorin ja vaihteiston tyyppinumerot lukee myös kontinpohjassa olevassa tarrassa, missä mm. myös valmistenumero ja värikoodi on. Ei muutako lattiamattoa sivuun ja pitäisi näkyä.

puatsio
-
Viestit: 30
Liittynyt: 27.2.2012 9:20

ViestiKirjoittaja puatsio » 2.3.2012 7:13

Moottorikoodi taitaa olla ABC, tälläinen merkintä oli ainakin nokkahihnan muovisuojassa.

En saanut lambda-anturia irti. On hirttänyt kiinni ja ei taida ilman pillillä lämmitystä irrota. Ei auttanut vaikka sai parrunpätkään lyötyäkin. Perhana, korjaamolle se varmaan on vietävä.

Huohotinputket ja letkut on nyt tarkastettu eikä niistä löytynyt reikiä.

Tuo minun työmatka-ajo koostuu 20km maantiematkasta ja 7km taajamateistä taajamanopeudella. Pysähdellä ei tarvitse kuin 2-3 kertaa. Siinä suhteessa menovettä kuluu reilusti.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 2.3.2012 8:43

ABC taitaa olla Audin 2.6 litraisen V6-moottorin koodi, ABS kuulostaisi luontevammalta 1.8l 90 heppaiselle volkkarille.

puatsio
-
Viestit: 30
Liittynyt: 27.2.2012 9:20

ViestiKirjoittaja puatsio » 2.3.2012 10:18

No ilmankos se tuntuu tehottomalle, siinähän on väärä moottori... ;)
Jep, ABS-on oikea tyyppi, näppi/lukihärö.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 2.3.2012 10:25

Juuri näin.

RockinTetsi
-
Viestit: 108
Liittynyt: 12.5.2011 6:21

ViestiKirjoittaja RockinTetsi » 3.3.2012 11:49

ääni virranjakan kannelle+pyörijälle...

Eräs ex-kulkine teki juurikin samaa. Vika korjaantui putsaamalla virranjakajan kansi + pyörijän vaihdolla. Oletko varma että pyörijä on kunnolla kiinni??

Mr.RedEye
-
Viestit: 330
Liittynyt: 29.9.2005 23:42

ViestiKirjoittaja Mr.RedEye » 3.3.2012 18:26

ei sitä virranjakajan kantta oikeen saa kiinni jos ei pyörijä ole kunnolla pohjassa.
sinne jää aika vähän millejä pelivaraa kaiken ollessa paikoillaan.

puatsio
-
Viestit: 30
Liittynyt: 27.2.2012 9:20

ViestiKirjoittaja puatsio » 5.3.2012 21:33

Virranjakaja samoin kuin pyörijä ovat uudet ja kunnolla paikoillaan.

Tänään sain vaihdettu tuon lambda-anturin, mutta aavistuksen nykivä liikkuminen ja väännön puute eivät poistuneet. Käytännössä veto hiipuu kiihdyttäessä 2000-3000 r/min välillä, kunnes päälle kolmen tonnin tulee selkeä piikki menohaluihin. Bensankulutus oli laskettuna pudonnut hieman, ollen nyt 8.6l/100km.

Onkos tuossa imuilman lämpötilan mittausta? Yritin sitä katsella vaan enpä löytänyt.
Olisiko uusia vinkkejä kuntoon saamiseksi?

Tumi
-
Viestit: 345
Liittynyt: 7.8.2009 20:14

ViestiKirjoittaja Tumi » 5.3.2012 21:50

Itse kysyisin jonkun läppärin ja VCDS:n kanssa loggaamaan pari minuuttia mitä koneessa tapahtuu noilla kierroksilla. En tarkoita mitään vikakoodin lukua vaan ABS:stakin saa tietääkseni ulos mm. sytkäennakon, kaasuläpän avautumiskulman ja lambda- arvon sekä lämpötiloja. Noistakin olisi apua.

puatsio
-
Viestit: 30
Liittynyt: 27.2.2012 9:20

ViestiKirjoittaja puatsio » 6.3.2012 21:37

Kuinkas tuo moottori käyttäytyy jos kaasuläpän asentotunnistin ei toimi kunnolla? Toimiiko se ollenkaan vai voiko se toimia milloin missäkin asennossa? Mitä oireita silloin on? Läppä ilmeisesti sovitettava tietokoneella? Mitä sovitus käytännössä tekee?

puatsio
-
Viestit: 30
Liittynyt: 27.2.2012 9:20

ViestiKirjoittaja puatsio » 11.3.2012 18:52

Johan selvisi. Nokkahihna oli niin kuin kuuluukin, mutta sytkäennakko oli aivan liian myöhäisellä. Säädettyäni sitä kulutus tippui ajotietokoneen mukaan heti 2-litraa sadalle ja vetoa on kaikilla kierrosalueilla sekä kiihtyvyys aivan toista luokkaa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 33 vierailijaa